Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mitä viljatilan kannattaa ensi keväänä kylvää ab-alueella?  (Luettu 34158 kertaa)

sirkussonni

  • Vieras
Meidän aukealla on jokavuosi ongelmana se jumalattoman kova tuulenpuuska siinä sen pienen ukkoskuuron edellä. Aukeella on mittaa mukavasti, ja lakosuunta on aina sama. Ei sille mitään voi, jos tähkässä on jyviäkin, ja sitten se vaakasuora kuuro pyyhältää aukeen läpi. Nurin on.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Meidän aukealla on jokavuosi ongelmana se jumalattoman kova tuulenpuuska siinä sen pienen ukkoskuuron edellä. Aukeella on mittaa mukavasti, ja lakosuunta on aina sama. Ei sille mitään voi, jos tähkässä on jyviäkin, ja sitten se vaakasuora kuuro pyyhältää aukeen läpi. Nurin on.

Onko se kateuden puuska kun siitä pyyhältää ohitte?
Kui mää ain olen paras?

Bonden

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 583
Minä en kylvä Belindaa enää ikinä. Satoa tuli kyllä se 6500 kiloa mutta lakoprosentti oli maksimissa. En viitsi käyttää noita kasvunsääteitä..

Mulla taas belindasta pelkästään hyviä kokemuksia. 100 kilon typellä sato 6 tonnia, eikä koskaan ole laossa ollut, ainakaan näillä hts mailla.

Oho. Mulla lako% 95 ja typpeä max 80kg/ha ja mHHt. Sateita tuli kyllä pahaan aikaan, se sen teki.
Naapurit kehuu kans Belindaa ??  Tähkä ihan vihreä yllhäällä kun jo itää alhaalla jos on sateinen syksy.. ei tule mun peltoon.. Fiia ja Peppi mulla.. ei mitään erikoista,,Peppi 10 cm lyhyempi sertifioituna.. Aikaisia molemmat..hyvä hehtolitrapaino..lujakortisia.

kasvimaa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 130
(Noin 250-300  miljoonan euron vajeen Suomen Valtion  vaihtotaseeseen vuodessa.
-Rehuntuotannolle hygieniariskin, esimerkiksi keväällä 2009 kymmenien miljoonien vahingot karjatiloille  , elintarvike ja rehuteollisuudelle .
-Suomen energiaomavaraisuus  korjaantuu 10% liepeille / ollen samalla bioenergiaa !
-polttoaineen tuontitarve vähenee 200-300  milj. litraa / ollen samalla bioenergiaa !
               VAIKUTUS SYKSYSTÄ 2010 ,EIKÄ VÄLITÖNTÄ TARVETTA RAKENTAA ETANOLITEHDASTA )

 Eipähän tarvita kummoista ennustajaa mikä olisi paras viljelykasvi ? Aamun ykkösuutinen öljyn maailmanmarkkinahinta tälle vuodelle tulee ylittämään historiallisen huippunsa? Tarkoittaen kylvösuunnitemiin muutosta "jokainen kivenkolokin kannattavasti ÖLJYKASVEILLE  :D :D :D

Bonden

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 583
(Noin 250-300  miljoonan euron vajeen Suomen Valtion  vaihtotaseeseen vuodessa.
-Rehuntuotannolle hygieniariskin, esimerkiksi keväällä 2009 kymmenien miljoonien vahingot karjatiloille  , elintarvike ja rehuteollisuudelle .
-Suomen energiaomavaraisuus  korjaantuu 10% liepeille / ollen samalla bioenergiaa !
-polttoaineen tuontitarve vähenee 200-300  milj. litraa / ollen samalla bioenergiaa !
               VAIKUTUS SYKSYSTÄ 2010 ,EIKÄ VÄLITÖNTÄ TARVETTA RAKENTAA ETANOLITEHDASTA )

 Eipähän tarvita kummoista ennustajaa mikä olisi paras viljelykasvi ? Aamun ykkösuutinen öljyn maailmanmarkkinahinta tälle vuodelle tulee ylittämään historiallisen huippunsa? Tarkoittaen kylvösuunnitemiin muutosta "jokainen kivenkolokin kannattavasti ÖLJYKASVEILLE  :D :D :D
Hinta nousee bensalla kun ei oo tavaraa.. mutta kuka kuluttaa..laman aikana ei tarvii edes mennä töihin !

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12234
  • Virolaista kiitos!
En tiedä muitten kokemuksista, mutta meillä on ollut Belindaa vuodesta 2003, eikä olla lajiketta vaihtamassa. Lako-ongelmia ei ole juuri ollut vaikkei korrenvahvistajaa ole käytetty. Positiivisena puolena viljelyvarmuus, meidän vyöhykkeellä hyvä satotaso ja suurimokaurakelpoisuus. En tiedä ollaanko hätäisiä puijia, mutta varsi säilyy vihreänä mielestäni verraten pitkään vaikka jyväsato onkin jo tuleentunut. Jos välttämättä pitäisi lajiketta vaihtaa, niin kenties Marika olisi kiinnostavin tällä hetkellä.

Teroman


Vieläköös Rapidilla kylveskelet ?
 :'(

Nostaako jyviä pintaan Sulla ?
 :'(

sirkussonni

  • Vieras
Meidän aukealla on jokavuosi ongelmana se jumalattoman kova tuulenpuuska siinä sen pienen ukkoskuuron edellä. Aukeella on mittaa mukavasti, ja lakosuunta on aina sama. Ei sille mitään voi, jos tähkässä on jyviäkin, ja sitten se vaakasuora kuuro pyyhältää aukeen läpi. Nurin on.

Onko se kateuden puuska kun siitä pyyhältää ohitte?


En tiedä, naapurin suunnasta se kyllä tu(u)lee....... ;D ;D

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12234
  • Virolaista kiitos!
Kyllä mää Rapidissa pysyn. Mulla on sellainen käsitys, että jyvien nosto tulee ongelmaksi siinä vaiheessa, kun ajonopeus kasvaa suureksi. Tossa olen keskustellut yhden Pelle Hermannin kanssa, joka ajelee +15km/h. On kuulemma minimivauhti. Itse en tuohon kykene. Sellaista 8-9km/h mennään ja mielestäni jyvien nostosta ei ole ollut ongelmaa.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Kyllä mää Rapidissa pysyn. Mulla on sellainen käsitys, että jyvien nosto tulee ongelmaksi siinä vaiheessa, kun ajonopeus kasvaa suureksi. Tossa olen keskustellut yhden Pelle Hermannin kanssa, joka ajelee +15km/h. On kuulemma minimivauhti. Itse en tuohon kykene. Sellaista 8-9km/h mennään ja mielestäni jyvien nostosta ei ole ollut ongelmaa.
Joo +15kmh niin voipi tulla ongelmia, mutta mielestäni Rapidin kylvö ominaisuudet eivät tule esiin, jos ajat noin hiljaa. Semmonen 12-15kmh olis ideaali.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12234
  • Virolaista kiitos!
Tästäkin olen saanut muilta rapidisteilta moitteita. Joku sanoi, että 12km/h olisi ideaalinen vauhti. Vantaan muokkausominaisuudet ovat kuulemma tällöin parhaimmillaan. Tänä keväänä tulee olemaan töissä niin hektistä, että aikapulan vuoksi minun ilmeisesti täytyy nostaa nopeus tuonne kahteentoista. Vasta kaksi kevättä tuolla koneella kylvetty ja opiskelu on edelleen menossa. Jotain ideoita jäi taas viime vuodelta matkaan ja täytyy niitä keväällä testailla.

kasvimaa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 130
Rypsi päihitti viljat kannattavuudessa

Rypsin kannattavuusnäkymät ovat rehuviljaa paremmat, mutta sen viljely ei ole yhtä helppoa. KUVA: KARI SALONEN24.3.2010
Rypsin tuotanto kannatti viime vuonna selvästi viljoja paremmin.


kasvimaa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 130



   Vs: Mitä viljatilan kannattaa ensi keväänä kylvää ab-alueella?
« Vastaus #26 : 09.03.10 - klo:09:55 » 

"http://raisio.smartpage.fi/?docId=61020208a3e7f9f7f3e6716e2d888ad6   .Tässä vitosen arvoinen vinkki!  Sivut 12, 13,14ja15 .
Ottanet kuitenkin huomioon ettei Raisio tee tällä hetkellä HÄRKÄPAVUSTA sopimuksia , mutta on kuitenkin mahdollisuutesi!   Salmonella soijan maahantuonti lie kannattavanpaa      Ensi syksynä rypsin hinta voi olla 300-500€ /tonni heittämällä, kun seuraa tämän hetkistä öljyn hinnan kehitystä. Mielestä viljelijän kannattaa ottaa viljelyriski ja yrittää opetella rypsin viljelyä .Se aika lähestyy kun kaikki ylimääräinen pelto on energiaa kasvamassa     Onhan tuo paljon helponpaa varastoida rypsiä kun paljon tilaa vaativaa kauraa
Tutkinpa VYR tilastoa niin viime vuonna rypsi antoi 25-30 % paremman katteen kuin ohran ja kauranviljely ! "
 
Misä ne 200 € veikkaajat luuraa?
Syksyllä nähdään onko rypsi 400€ /tonni ? liekönä  enempi? Härkäpapu silti vietäneen syksyllä käsistä samoon tapoon koha rypsi?
 
 
 

Teroman

Kyllä mää Rapidissa pysyn. Mulla on sellainen käsitys, että jyvien nosto tulee ongelmaksi siinä vaiheessa, kun ajonopeus kasvaa suureksi. Tossa olen keskustellut yhden Pelle Hermannin kanssa, joka ajelee +15km/h. On kuulemma minimivauhti. Itse en tuohon kykene. Sellaista 8-9km/h mennään ja mielestäni jyvien nostosta ei ole ollut ongelmaa.

Naapuri just myi 4 M rapidin pois,,,,,

Kylvää nyt VM koneella
 8)