Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Twin turbot!!  (Luettu 16944 kertaa)

Calahan

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 690
Twin turbot!!
Miks ei näihin rakvaattoreihin niit ol tullu vaikka autois melkee joka merkil? Niis ainakii huomattavast parempi teho-alue.....

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Twin turbot!!
Matalakierros malleissa vääntö on sama lähes koko kierrosluku alueen.
Miksi ei isännät näitä osta kun tarjolla on voimaa aina.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Twin turbot!!
Miks ei näihin rakvaattoreihin niit ol tullu vaikka autois melkee joka merkil? Niis ainakii huomattavast parempi teho-alue.....

Onko noissa tuplaturboissa ajatus se että toinen on kevyempi ja herkempi kiihtymään ja yhdessä kattavat myös laajemman kierroslukualueen?

Työkonepuolella ei ehkä niin arvosteta tuollaisia ominaisuuksia, raskaat työt pyritään tekemään siellä tasaisella optimaalisella kierrosluvulla jota ei juuri muuteta. Mieluummin se portaaton vaihteisto sitten. Alakierrosvääntöä sen verran peliin että liikkelle pääsee. Karkeasti sanoen käyttökierrosalue on joka tapauksessa pieni, sanotaan vaikka 1200 - 2000 rpm. Aluetta kokonaista 800 kierrosta. Toisin se on jossain sporttikinnerissa, haarukka voi olla 2500 - 6000 ja siellä yhden turbon avulla on vaikeampi hallita koko alue - 3500 kiekkaa.

Työkaäytössä ääripäänä  sama idea kuin jossain veturissa tai laivassa - raskaassa dieselissä koko ajan vakiokierrokset ja voimansiirto totetuttaa tarvittavat nopeustoivomukset.

Calahan

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 690
Vs: Twin turbot!!
Joissain autois toinen hoitaa alaväännön ja kierrosten noustes toinen lähtee mukaa ja sit on maximum power.... Kai se jonnee kärrinvetoo kävis kun nakutettu

JayZ

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 111
Vs: Twin turbot!!
8,4 litrasessa sisukiissellissä on tupla turbo (84awf moottorityyppi). Käytettään ainakin 4-sarjan S-sarjan valtuissa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Twin turbot!!
Matalakierros malleissa vääntö on sama lähes koko kierrosluku alueen.
Miksi ei isännät näitä osta kun tarjolla on voimaa aina.
Niin, Valmetillakin tasan yksi matalakierrosmoottori mallisarjassa. Miksei niitä ole kaikissa jos se kerran on niin hyvä juttu. ??? Olen tässä miettinyt, että jos vaihtaisi 143:n uudempaan, mutta nyt tätä kokoluokkaa ei sitten enää olekkaan, jostain jännästä syystä, on vain 134 ja 154 ja jälkimmäinen on just toi matalakierrosmylly. Periaatteessa isompaan päin pitäisi aina siirtyä, mutta onko toi sitten hyvä, en tiedä. 143 oli käsittääkseni 3:ksi myydyin Valtra-malli joten voisi ajatella, että jompi kumpi edellä mainituista perii 143:n ostajat. ???

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7093
Vs: Twin turbot!!
Matalakierros malleissa vääntö on sama lähes koko kierrosluku alueen.
Miksi ei isännät näitä osta kun tarjolla on voimaa aina.
Niin, Valmetillakin tasan yksi matalakierrosmoottori mallisarjassa. Miksei niitä ole kaikissa jos se kerran on niin hyvä juttu. ??? Olen tässä miettinyt, että jos vaihtaisi 143:n uudempaan, mutta nyt tätä kokoluokkaa ei sitten enää olekkaan, jostain jännästä syystä, on vain 134 ja 154 ja jälkimmäinen on just toi matalakierrosmylly. Periaatteessa isompaan päin pitäisi aina siirtyä, mutta onko toi sitten hyvä, en tiedä. 143 oli käsittääkseni 3:ksi myydyin Valtra-malli joten voisi ajatella, että jompi kumpi edellä mainituista perii 143:n ostajat. ???

Niin, tämäpä se juuri onkin, ei se taida niin hyvä juttu ollakaan. Turbo juuri sopivan pieni, että ahtaa alhaalta saakka ja ylhäällä pitää tehoa leikata hukkaportilla. Vääntöä ja voimaa alakierroksilla, ylhäällä ei tapahdu sitten mitään. Sellaisia jurnuttajia, vetoalue kapea ts. vähän piristetyssä traktorissa alhaalla samat väännöt mutta voimaa tulee myös yläkierroksilla :)

Mulla autossa tuplaturbo, pienempi alakierroksille ja yläkierroksille isompi. Mukavasti laulaa, vääntää alhaalta saakka. Maksimivääntö 580nm 1750-2250rpm. Suurin teho 4000 kierroksella, kuitenkin ottaa yli 5000 kierrosta kepeästi :) Ei ala missään vaiheessa ahdistamaan, toki nuo oli vakioarvoja enkä sellaisella ole koskaan ajanutkaan :P :-X

Vastaava moottori yhdellä turbolla ja lievemmällä viritysastella tuottaa saman 400nm vääntöä pitkällä 1300- 3250rpm kierrosluvulla, suurin teho jää paljon pienemmäksi kuin kahdella turbolla. Yhdellä turbolla saa siis matalaviritteisen ja laakean vääntökäyränkin kun tekniikka kunnossa, mutta "vähän" tehoa. Toinen vaihtoehto ämpärin kokoinen turbo ja tehot ylärekisteriin.


 
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Twin turbot!!
Joo, en pysty ottamaan tuohon mitään kantaa, on niin vaikea asia. Joskus taisin tuota huoltomieheltä kysyä, eikä se sitä tuominnut, mutta eihän se mitään hommia tuolla tee. Ei ole kyllä Sassin lisäksi tiedossa ketään muuta, joka tuollaisella ajaa, joten hyvät on lähtötiedot... :'(

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Twin turbot!!
Lainaus
Miks ei näihin rakvaattoreihin niit ol tullu

Traktoreissa vaihteisto on moottoria tärkeämpi. Pyörämomentin muuntaminen käyttökelpoiseksi helpompaa kun vaihteita riittää vrt hlöautoon.

Ennemmin voisi ehkä olla hyötyä tuplakanavaturbosta niin olisi vähemmän osia maksettaviksi ja rikottavaksi.

Viimeksi muokattu: 27.02.16 - klo:19:40 kirjoittanut Cynic

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Twin turbot!!
Matalakierros malleissa vääntö on sama lähes koko kierrosluku alueen.
Miksi ei isännät näitä osta kun tarjolla on voimaa aina.
Niin, Valmetillakin tasan yksi matalakierrosmoottori mallisarjassa. Miksei niitä ole kaikissa jos se kerran on niin hyvä juttu. ??? Olen tässä miettinyt, että jos vaihtaisi 143:n uudempaan, mutta nyt tätä kokoluokkaa ei sitten enää olekkaan, jostain jännästä syystä, on vain 134 ja 154 ja jälkimmäinen on just toi matalakierrosmylly. Periaatteessa isompaan päin pitäisi aina siirtyä, mutta onko toi sitten hyvä, en tiedä. 143 oli käsittääkseni 3:ksi myydyin Valtra-malli joten voisi ajatella, että jompi kumpi edellä mainituista perii 143:n ostajat. ???

Niin, tämäpä se juuri onkin, ei se taida niin hyvä juttu ollakaan. Turbo juuri sopivan pieni, että ahtaa alhaalta saakka ja ylhäällä pitää tehoa leikata hukkaportilla. Vääntöä ja voimaa alakierroksilla, ylhäällä ei tapahdu sitten mitään. Sellaisia jurnuttajia, vetoalue kapea ts. vähän piristetyssä traktorissa alhaalla samat väännöt mutta voimaa tulee myös yläkierroksilla :)

Mulla autossa tuplaturbo, pienempi alakierroksille ja yläkierroksille isompi. Mukavasti laulaa, vääntää alhaalta saakka. Maksimivääntö 580nm 1750-2250rpm. Suurin teho 4000 kierroksella, kuitenkin ottaa yli 5000 kierrosta kepeästi :) Ei ala missään vaiheessa ahdistamaan, toki nuo oli vakioarvoja enkä sellaisella ole koskaan ajanutkaan :P :-X

Vastaava moottori yhdellä turbolla ja lievemmällä viritysastella tuottaa saman 400nm vääntöä pitkällä 1300- 3250rpm kierrosluvulla, suurin teho jää paljon pienemmäksi kuin kahdella turbolla. Yhdellä turbolla saa siis matalaviritteisen ja laakean vääntökäyränkin kun tekniikka kunnossa, mutta "vähän" tehoa. Toinen vaihtoehto ämpärin kokoinen turbo ja tehot ylärekisteriin.
Tuo komenttisi "sellaisia jurnuttajia" paljastaa sen että et osaa ajaa matalakierroskoneella,siihen pitää oppia kuten mainoksessakin sanotaan.on vankka vääntäjä muuta en huoli.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7093
Vs: Twin turbot!!
Matalakierros malleissa vääntö on sama lähes koko kierrosluku alueen.
Miksi ei isännät näitä osta kun tarjolla on voimaa aina.
Niin, Valmetillakin tasan yksi matalakierrosmoottori mallisarjassa. Miksei niitä ole kaikissa jos se kerran on niin hyvä juttu. ??? Olen tässä miettinyt, että jos vaihtaisi 143:n uudempaan, mutta nyt tätä kokoluokkaa ei sitten enää olekkaan, jostain jännästä syystä, on vain 134 ja 154 ja jälkimmäinen on just toi matalakierrosmylly. Periaatteessa isompaan päin pitäisi aina siirtyä, mutta onko toi sitten hyvä, en tiedä. 143 oli käsittääkseni 3:ksi myydyin Valtra-malli joten voisi ajatella, että jompi kumpi edellä mainituista perii 143:n ostajat. ???

Niin, tämäpä se juuri onkin, ei se taida niin hyvä juttu ollakaan. Turbo juuri sopivan pieni, että ahtaa alhaalta saakka ja ylhäällä pitää tehoa leikata hukkaportilla. Vääntöä ja voimaa alakierroksilla, ylhäällä ei tapahdu sitten mitään. Sellaisia jurnuttajia, vetoalue kapea ts. vähän piristetyssä traktorissa alhaalla samat väännöt mutta voimaa tulee myös yläkierroksilla :)

Mulla autossa tuplaturbo, pienempi alakierroksille ja yläkierroksille isompi. Mukavasti laulaa, vääntää alhaalta saakka. Maksimivääntö 580nm 1750-2250rpm. Suurin teho 4000 kierroksella, kuitenkin ottaa yli 5000 kierrosta kepeästi :) Ei ala missään vaiheessa ahdistamaan, toki nuo oli vakioarvoja enkä sellaisella ole koskaan ajanutkaan :P :-X

Vastaava moottori yhdellä turbolla ja lievemmällä viritysastella tuottaa saman 400nm vääntöä pitkällä 1300- 3250rpm kierrosluvulla, suurin teho jää paljon pienemmäksi kuin kahdella turbolla. Yhdellä turbolla saa siis matalaviritteisen ja laakean vääntökäyränkin kun tekniikka kunnossa, mutta "vähän" tehoa. Toinen vaihtoehto ämpärin kokoinen turbo ja tehot ylärekisteriin.
Tuo komenttisi "sellaisia jurnuttajia" paljastaa sen että et osaa ajaa matalakierroskoneella,siihen pitää oppia kuten mainoksessakin sanotaan.on vankka vääntäjä muuta en huoli.

Ei mulla oo matalakierroskonetta, mulla kun on vääntävä ja kierroksiakin ottava traktori :) Aika vähissä on noiden matalakierrosmallien kehujat, nekin viritettyjen ja kierroksien noston jälkeen...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Twin turbot!!
8,4 litrasessa sisukiissellissä on tupla turbo (84awf moottorityyppi). Käytettään ainakin 4-sarjan S-sarjan valtuissa.
Eikös jonnikan 6215r ole tuplaturbolla?

ponydiesel

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 133
Vs: Twin turbot!!
Mun käsittääkseni muuttuvasiipinen turbo, jota mm jontikka käyttää, ajaa saman asian kun twin turbo. Korjatkaa jos olen väärässä.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Twin turbot!!
Mun käsittääkseni muuttuvasiipinen turbo, jota mm jontikka käyttää, ajaa saman asian kun twin turbo. Korjatkaa jos olen väärässä.
Paitti että esim. Jonnikan turbon toiminta on pilattu,että saadaan tavara kulkeen egrlle...
Maailmapelastuu ja kansipahvitpoikii...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Twin turbot!!
mutta miksi noita matalakierrosvaltuja ei myydä tuon enempää kun olihan pelastuksessakin matalakieeros mallinsa aikoinaan... mitä se ottikaan 1700 kiekkaa!    ei taija enää olla mallistossa?