Mitä tekoa jollain jenkkivehkeillä on kotimaisen maatalouden kanssa ? Bitch please !
Enemmän kuin moni uskookaan.
Yleinen harhakäsitys on, että Ford olisi englantilainen traktori. Suomeen tuodut Fordit toki tehtiin Basildonissa, mutta traktorit ovat yhtä englantilaisia, kuin Uudenkaupungin Mersut ovat suomalaisia. Totuushan on se, että Fordin suunnittelu tapahtui hyvin pitkälle Yhdysvalloissa. Tämä käy ilmi Stuart Gibbardin Ford Tractor Storysta. Kun tonnisarjaa 60-luvun alussa suunniteltiin, niin kaikki tapahtui Amerikassa. Englannista oli kyllä muutama insinööri mukana, mutta amerikkalaiset insinöörit olivat enimmäkseen vastuussa suunnittelusta.
Basildonissakin oli suunnittelupuoli, mutta se kehitti lähinnä Euroopassa vaadittavia erikoisuuksia, kuten ohjaamot. Basildonissa kehiteltiin vaativampia projekteja, kuten Powerstar-moottorit, vasta 80-luvun lopulla, kun Fordin organisaatiota yhdistettiin New Hollandin kanssa ja suunnittelua siirettiin Pennsylvanian New Hollandiin.
Mitä taas Fordin tekniikan ajanmukaisuuteen tulee, niin Fordit ovat olleet hyvin tekniikan kehityksessä mukana, Suomen kaltaisiin kehitysmaihin vain satuttiin tuomaan karvalakkimalleja. Isoissa 6-sylinterisissä Fordeissa oli hydrostaattiset ohjaukset, nestejarrut ja vetovarsitunnustelut jo 60-luvulla. Pienemmissäkin malleissa oli paremmin varusteltu 700-sarja, joka hautautui Suomessa 600-sarjan suosion alle. Ohjaamotkin olivat Fordissa traktorimaailman huippua 70-luvun puolivälistä alkaen.