Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kyntögallup!  (Luettu 45525 kertaa)

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: Kyntögallup!

Taisit tehdä tuntipalkalla. Minulla meni yksi päivä, lanalla pinnan muotoiluun.  ;D Keskellepäin kynnöstä huolimatta, oli suosarka painunut kupille. Urakoitsijalla on toki semmonen laserohjattu, hinattava höylä, millä muotoilee sitten vähän isompiakin aloja. ;D


Ei kun tääl savikoilla ei tuota ruokamultaa ole ihan jumalattomasti mihinkään höylättäväks, jos haluaa jotain kasvavaakin pellolle, niin paree klipoa vähän kerrallaan auroilla. Jos mullat höylää johonkin kuoppaan, niin kestää pirun kauan ennekun tinttusaven päällä on humusta ja kasvualustaa..
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Kyntögallup!
Joiltakin taas saisi ottaa aurat kokonaan pois. Aiva pahaa tekee katsella, kun naapurikin vuodesta toiseen kyntää samoja peltoja sarka-auroilla kuviolle kyntäen ja aina ulospäin. Eiköhän ne siitä lautasiksi muutu!

Näkeehän näitäkin jotka paluu-auroilla vuodesta toiseen aloittaa kynnön sieltä pitkästä suorasta sivusta, ei tosin saa ihan niin pahaa jälkeä aikaan kuin tuolla kuvio systeemillä.


yleensä noloot kyntää aina sarka-auroolla keskelle päin, mitä oon sivusta seurannu! eikös kaava oo että 2krt keskelle ja  kerran uloos?

Eikös noloolle uloospäin oo helpompi aloittaa - ja "turvallista" keskelle tehdä lopetus?  Itse kyllä tuon vuorovedon kannattaja, jos lohko ei erityisemmin kaipaa muotoilua.

noloon" ei tartte peitellä keskellä ikään vakoa, ku kyntää aina sisään päin:D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kyntögallup!
Kuviokyntäjillä on sit viel se tyyli että reunoilta aloittaessa eka viilu käännetään ojaan.

Ojia saa olla jatkuvasti kaivamassa.
Kui mää ain olen paras?

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Kyntögallup!

Mikä on noloot? Täälläpäin tuntematon murresana?

Monikkomuoto sanasta nolo(o)

Sanakirja kertoo: nolo, noloo     osaamaton, taitamaton ;)

Tuolta "sanakirjasta" löytyy muitakin selityksiä: http://www.saunalahti.fi/ajr78/sanaframe.html   ;D

Ahaa, olen siis taitamaton, kun kynnön sarka-auroilla  ;D Minä luulin ,että on pelkästään noloa olla tämmönen köyhä ,ettei ole varaa paluuaroihin.  ;D

ymmärsit asian vähä sivusta ...on niitä sarka-auroja muillaki köyhillä kuten mulla:DDD

3070 E

  • Vieras
Vs: Kyntögallup!
Kuviokyntäjillä on sit viel se tyyli että reunoilta aloittaessa eka viilu käännetään ojaan.

Ojia saa olla jatkuvasti kaivamassa.

Niin ja kaikkihan tietää millainen on protkoparonikaivinkoneurakoitsijan (hieno titteli  :D) tekemä oja, viime talvena isä oli vähän linkoilemassa ja yht`äkkiä vähän haukkas, kyllä työtä oli kun linkoustraktoria kahdella traktorilla sieltä vedettiin, ketjut olisi tietenkin helpottanut kummasti, mutta kun nämä hinaus traktorit nyt ei ole juurikaan talvi käytössä.

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Kyntögallup!
Kuviokyntäjillä on sit viel se tyyli että reunoilta aloittaessa eka viilu käännetään ojaan.

Ojia saa olla jatkuvasti kaivamassa.
[/quo

nopeuttaa lautasmaisuutta ;D

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: Kyntögallup!
Mutta olipa tänään niiin jumalattoman komia kyntöpäivä,ilma kun naapurin emäntä, pelto sopivan pehmeää mutta pinnasta kuivaa ja eväskahveet juustosämpylällä mukana -  että oikein kävi sääliks suorakylvömiehiä!... :D
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

handetonttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 618
  • talvi yllätti autoilijat
Vs: Kyntögallup!

Mikä on noloot? Täälläpäin tuntematon murresana?

Monikkomuoto sanasta nolo(o)

Sanakirja kertoo: nolo, noloo     osaamaton, taitamaton ;)

Tuolta "sanakirjasta" löytyy muitakin selityksiä: http://www.saunalahti.fi/ajr78/sanaframe.html   ;D

Ahaa, olen siis taitamaton, kun kynnön sarka-auroilla  ;D Minä luulin ,että on pelkästään noloa olla tämmönen köyhä ,ettei ole varaa paluuaroihin.  ;D

ymmärsit asian vähä sivusta ...on niitä sarka-auroja muillaki köyhillä kuten mulla:DDD

sarka-auroilla pitää osata kyntää, toisin kuin paluuauroilla... kumpi se sitten noloo...
allekirjoittanut

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Kyntögallup!
Tänään alkoi ko.homma ja alkuun oli todella vaikeaa.Oikein rupes vituttamaan miten huonoa jälkeä tuli.Naapurit pian luulee että joku naapuri on kyntänyt meillä  ;) No, kyllä ne aurat sitten jotenkin sai säätöihinsä.Suurin vika oli vetovarsien korkeussuhteissa ja toista säätämällä homma korjaantui,sitten vain tukipyörän korkeussäätöä ja nostolaitteet sopivaan tasoon ja hydraulinen työtövarsi kohdalleen ja Täptäptäp!
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8393
Vs: Kyntögallup!
Mikä auttaisi, kun kiilaa vähänväliä kiven esiauran ja vantaan väliin? Kyllä se aikaisemminkin on muutamankerran päivässä sen tehnyt, mutta nyt kiilaa muutamankerran tunnissa.
Mystinen kesälaatumies

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: Kyntögallup!
Mikä auttaisi, kun kiilaa vähänväliä kiven esiauran ja vantaan väliin? Kyllä se aikaisemminkin on muutamankerran päivässä sen tehnyt, mutta nyt kiilaa muutamankerran tunnissa.

Kerää ne kivet pois?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8393
Vs: Kyntögallup!
On niitä koitettu kerätä koneella ja käsin. 80 tuntia tänäkeväänäkin kerättiin käsin.  ::)
Mystinen kesälaatumies

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Kyntögallup!
Mikä auttaisi, kun kiilaa vähänväliä kiven esiauran ja vantaan väliin? Kyllä se aikaisemminkin on muutamankerran päivässä sen tehnyt, mutta nyt kiilaa muutamankerran tunnissa.
Puukkoleikkuri ja tavallinen kuorin on toimiva peli kivisessäkin pellossa.
Tosin esiauraa suositellaan veitsileikkurin kaveriksi.   Esiaura on parempi nurmikynnössä, tekee siistimpää jälkeä.
Auttasko esiauran nostaminen hiukan ylöspäin?
 :) :)
Tuskahiki on köyhän sauna...

bonneville

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1076
Vs: Kyntögallup!
6*14 pualihinattava ja 5*15 nostolaitteis kh firkars.... ;D
pessimistinen realisti tai jotain sinne päin...

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Kyntögallup!
6*14 pualihinattava ja 5*15 nostolaitteis kh firkars.... ;D

raskas vetoonen siipimalli??