Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: antti-x - 12.11.22 - klo:11:23
-
Löytyy vanha painava ja hidas 3 tonnin tunkki, ja uudempi kevyt alumiinirunkoinen haklift brändätty joka tuntuu vuotavan aika paljon öljyä.
Mikä olisi kestävä, nopea (ylös ja alas) nopeakäyttöinen ja betonilla ja asfaltilla hyvin siirreltävä tunkki, saa olla kalliskin kunhan ei tarvitse vuoden päästä miettiä uutta. Ja saa olla painavakin jos on fiksusti pyörät. Useampaan autoon täytyy kuitenkin renkaat vaihtaa niin välttävät tunkit alkaa tympiä.
-
Mikä olisi kestävä? Hyvä kysymys.
Hyvä juttu on se, että tuli taas selväksi että Hakliftikin on myynyt maineensa myymällä kiinatunkkia omana brändinä. Onko laatua enää olemassa? Kuuklen kuvahaulla löytyy samanlaista tunkkia maailmalta eri värisenäkin.
-
Jos saa kerran olla kalliskin niin sitten siirrettävä autonostin. ;D
-
Itsellä on 2 1/4 tn hallitunkki, joka valitettavasti on perin merkitön. Laskunopeutta säädetään nostovipua pyöräyttämällä - kiva ominaisuus. Nopea käyttää ja painaa kuin synti. Mulla on hyvä betonilattia. Etupyörät ovat rautaa ja suurehkot. En muista, mistä ostin.
(https://pic.useful.fi/tVy-AplfJ.jpg)
IKH:n 2,5 tn on perin samannäköinen, paitsi että etupyörät ovat pienehköt. Olen kyllä ikh:n tavaroihin nähden hyvin varautunut enkä uskalla suositella lonkalta.
https://www.ikh.fi/fi/hallitunkki-2-5ton-matala-str0002?gclid=EAIaIQobChMIx5PI9tWo-wIVJQWiAx1obQR6EAQYAiABEgJBnPD_BwE
Bachon 3tn, jota Bauhaus myy, voisi olla kiinnostava. PU-päällysteiset pyörät hieman ihmetyttävät.
https://www.bauhaus.fi/hallitunkki-bahco-3t.html#
-
Mulla on samanlainen punaisena, laskeminen on joskus vähän nopea jos olet vääntänyt venttiilin liian piukkaan ja avautuu vähän "äkkiä". Jossain rasvanipassa oli ryssän pystykierre, muuten ihan ok.
-
Jos saa kerran olla kalliskin niin sitten siirrettävä autonostin. ;D
Näyttivät aika hitailta kun videota katsoin, pitää ainakin kytkeä sitten jonkun traktorin, kuormaajan tms. hydrauliikkaan nostosylinteri ettei siinä mene ikuisuus. ;D
Toisaalta jos saisi 14tn pyöräkuormaajan trukkipiikkeihin kiinnitettävän nostimen pohjan säädettävillä tassuilla, niin kävisi aika pikaisesti...
-
^
Ei kai siinä muuta kuin pyöräkuormaajaan jatkopiikit ja lautaa piikeille ja auto ilmaan sopivalle työkorkeudelle,homma rullaa. nimimerkillä muutaman kerran kurottajalla autoa nostanut....
-
Tuo Bahcon 3 tonninen on hyvä jos 90 mm mahtuu henkilöauton alle.
-
monesti on ollut mielessä hitsata kaksi tuommosta halpaa hallitunkkia yhteen noin metrin päähän toisistaan ja yhdistää sitten sylinterit sekä myös yhdistää ne "nostokupit" palkilla minkä päällä olisi sitten pehmä kumi mikä tulisi helmaa vasten nostettaessa. olisi helppo vaihtaa renkaan sivu kerrallaan ja peräkin nousisi helposti pohjasta kerralla.
eihän autonosturikaan enää maltaita maksa ja kun siihen tekisi vielä työtason niin aina olisi pöytä sopivalla korkeudella :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
-
Aikoinaan kun ensimmäinen ja vieläkin käytössä oleva keskiseltä ostettu hydraulinen autotunkki oli ensimmäisiä vuosia, niin normi henkilöautot nostettiin keskeltä ja kynnyksellä oli pätkä lankkua lisänä. Sitten joku ajatteli kääntää radion nappulasta lisää volaa ja avasi tai yritti avata auton etuoven, niin eihän se ovi auennut tai ainakin huomasi että jostakin kanitta. En muista mikä auto oli kyseessä. Sen jälkeen on nosteltu nätisti joka rengas erikseen. Mutta hyvä on kinuski tunkka ollut ::)
-
Tanskalainen AC valmistaa ainakin laadukkaita tunkkeja ja prässejä. Henkilöauton nosteluun kahden tonnin DK20Q (hintaluokka alle 400 €) on passeli, se on kumityynyn kanssakin riittävän matala (80 mm), mutta nostaa kuitenkin lähes puoleen metriin. Q-loppuinen malli on pikanostopolkimella, mutta myynnissä on myös ilman pikanostoa olevaa mallia. Järeämpiäkin versioita on useampia, mutta hinnat kyllä nousevat samalla jyrkästi.
Kyseisen mallin tunkki on ollut omassa käytössä murskepihalla kymmenisen vuotta. Tunkki ei murskepihalla nostaessa rullaa auton alle, mutta ainakin tähän asti auto on sitten liikkunut tunkkia kohden. Arempien nostojen kanssa on sitten käytetty tunkin alla vanerilevyä, jolloin tunkki pääsee rullaamaan suunnitellusti.
-
tuo pihalla tapahtuva nosto on hyä tehä levyn päältä oli tunkki mikä tahansa. ja nykyautoja en ihan ite alkais nosteleenkaan kuin parketeilla. on niiiin hepposia osiltaan. ( tutun sällin auton helma kivasti kiharalla kun vanhalla haitarilla nostannu ) itellä kinukkitunkkii ollu jo vuosikymmeniä. mutta kiva ku nostaa tojoa ni alkaa olla nostovarat tiukilla.. pienet pyörät alla ihmetyttää joka merkillä.
-
Mulla on samanlainen punaisena, laskeminen on joskus vähän nopea jos olet vääntänyt venttiilin liian piukkaan ja avautuu vähän "äkkiä". Jossain rasvanipassa oli ryssän pystykierre, muuten ihan ok.
Mulla on kanssa tuollainen Power merkkisenä. Eli Keskolta ostettu, joskus 25v sitten varmaan.
-
Mulla on samanlainen punaisena, laskeminen on joskus vähän nopea jos olet vääntänyt venttiilin liian piukkaan ja avautuu vähän "äkkiä". Jossain rasvanipassa oli ryssän pystykierre, muuten ihan ok.
Mulla on kanssa tuollainen Power merkkisenä. Eli Keskolta ostettu, joskus 25v sitten varmaan.
Sama, ja pelittää edelleen hienosti. Ei vain potku riitä traktorikäytössä mutta auton renkaan vaihtoon pätevä mikäli mahtuu alle.
Hakusessa hydraulinen tunkki traktorin nostoon, niissä valinnan varaa vähemmän, varsinkin kun saisi olla mallia matalalta nostava että saa trukin peränkin ilmaan ja toisaalta renkaiden vaihtoon riittävän korkea traktorin ronkasta/koukun alta nostaen.
-
20-vuotta sitten ostin rååtsalaisen Niken 2T hallitunkin, on hyvä.
Valmistaako joku noita vielä eri tuotenimellä? 10 ja 20 tonnin pullotunkit samaa sarjaa ja toimivat toimimistaan. Ei vuoda eikä v ittuile.
-
Mulla on Bahco BH15000B. Sillä nostaa 5 t ; 68 cm korkeuteen. Sillä käy auton nostot ja traktorin takapyöränkin saa ylös. 15 cm on ilmeisesti alin korkeus. https://www.bahco.com/fi_fi/5t-erikoispitka-pb_bh15000b_.html#technical-details
-
Tuollainen Bahco voisi olla ihan näppärä, mitä mahtaa maksaa? Paineilmapussitunkkeja näkyy olevan lähes noilla samoilla mitoilla. Löytyy Nikke 10T pullo versio varmaan yli 50v toimiihan se ;D Ei mahdottomasti maksa kaksipilari nostimet, rajoittaa vaan tilan muuta käyttöä liikaa.
-
Bahcoissa on sitten ilmeisesti laatu laskenut aika paljon siitä mitä se oli menneinä vuosikymmeninä.
Paikallisessa rengasliikkeessä on joku Bahcon paineilmakäyttöinen tunkki eikä kauheasti sitä kehuneet ja olen muualtakin kuullut vähän vastaavaa viestiä.
-
Nykyään osa Bahcon helyistä on made in China...
-
tuo pihalla tapahtuva nosto on hyä tehä levyn päältä oli tunkki mikä tahansa. ja nykyautoja en ihan ite alkais nosteleenkaan kuin parketeilla. on niiiin hepposia osiltaan. ( tutun sällin auton helma kivasti kiharalla kun vanhalla haitarilla nostannu ) itellä kinukkitunkkii ollu jo vuosikymmeniä. mutta kiva ku nostaa tojoa ni alkaa olla nostovarat tiukilla.. pienet pyörät alla ihmetyttää joka merkillä.
Itse nostelen h-auton hallitunkilla alatukivarren alta, ei tarvitse paljoa nostaa eikä helmat mene ryppyyn. Tosin sitten varsinkin edessä joutuu hiukan konttaamaan , että saa tunkin oikeaan kohtaan. Joissain autoissa vaatii ns. matalan mallin jos varren maavara kovin pieni. Näillä SUV-malleilla kyllä onnistuu ihan tavallisella 2tn hallitunkilla.
-
Onhan niissä helmoissa merkittynä nostokohta tunkille. Ja tunkeista sen verran, että tuossa tavallinen hallitunkki halpis ja toinen vähän parempi, lienee kummatkin kiinankamaa tai sieltä päin. Nostaavat kyllä sen itä pitääkin, teräspyörät ja rulla sen mitä tarvitsee. En tiedä miten hätäseen nuo renkaat pitää sitten vaihtaa, Itellä menee puolisen tuntia autoa kohti. Ja kun samalla pitäs kun pyörä on pois katella myös hiukan muutakin, esim jarrupalat liukutapit ja suojakumien kunto. Ehkä myös pyöränlaakerien kunto. No kuka mitenkin, tuskin se tunkin nostonopeus hommassa se oleellisin.
-
Olen kanssa ihmetellyt tätä keskustelua tunkkaamisen nopeudesta. Jatkopiikit trukkipiikkeihin on hyvä ja kuormainella ylös. Ikkunat kannattaa avata jos katosta nostaa. Jatkot kannattaa olla, niin ei tule piikit katosta läpi.
-
eikös nykyään joka paikassa tähtennetä kuin nopsaan pitää työt tehtyä? monta asiaa tehtään kiireellä että päästään uottamaan.. lue; näpläämään puhelinta. ihan kuin ennemuinoin armeijassa.. teho se on mikä jyllää..
-
toi olikin hyvä, "tehdään äkkiä että pääsee vartoo"
-
Ei mulle ainakaan tuo nopeus mitenkään pompannut esiin tuosta aloituksesta, pikanosto olisi kyllä kätevä kun nitkuttelee pienessä tilassa kun tunkki on jossain syvemmällä auton alla.
-
"Mikä olisi kestävä, nopea (ylös ja alas) nopeakäyttöinen ja betonilla ja asfaltilla hyvin siirreltävä tunkki, saa olla kalliskin kunhan ei tarvitse vuoden päästä miettiä uutta. Ja saa olla painavakin jos on fiksusti pyörät. Useampaan autoon täytyy kuitenkin renkaat vaihtaa niin välttävät tunkit alkaa tympiä." näin oli aloitus, eli helvetinmoinen kiire on.
-
Jos saa kerran olla kalliskin niin sitten siirrettävä autonostin. ;D
Näyttivät aika hitailta kun videota katsoin, pitää ainakin kytkeä sitten jonkun traktorin, kuormaajan tms. hydrauliikkaan nostosylinteri ettei siinä mene ikuisuus. ;D
Toisaalta jos saisi 14tn pyöräkuormaajan trukkipiikkeihin kiinnitettävän nostimen pohjan säädettävillä tassuilla, niin kävisi aika pikaisesti...
Hitaus on näennäistä, nostimella nousee joka pyörä kerralla ilmaan eikä niitä renkaan vaihdossa välttämättä tarvitse nostaa kovinkaan korkealle, tunkki on siirrettävä ja tunkattava joka kulma erikseen.
Olen nähnyt muuten kuvia vanhasta trukista tehdystä autonostimesta, se oli ikäänkuin pysyvästi asennettu pajaan nostimeksi, toki nosto oli työskenneltäessä mekaanisesti varmennettu putkipalkilla.