Tuttavalla iskenyt traktorikuume...Nimenomaan otsikossa mainittuun koneeseen...Pitäisi mennä alkuviikosta katsomaan.Onko agronettiläisillä kokemusta kyseisestä mallista? Hydr.suunnanvaihdin on ja sähkönostolaite,ilmastointi vm.2004. Olisiko tuollaisesta n.20ha:n viljatilan "ykköskoneeksi" tarvetta olisi etukuormaajallekin.kestääkö etuakseli?
Mitäpä pitäisi erityisesti tutkia. Työkoneina olisi 4,2 metrin patun äes.2,5 m hinattava tume ja 4 siipiset överumit....
Joissain ollu ehkä jotain häikkää lootassa, ellei ole takuuaikana laitettu/vaihdettu "ennakoivana huoltona" joitain palikoita. Saattaa nähdä siitä, että perän ulosottoakselin sisältävä "takakansi" on irroitettu, maalit irti saumasta...
Ja etukuormaimen kanssa sitten reilusti painoa taakse. Jos on yhtään ulottuva etukuormain, niin perä on ilman painoja aina ilmassa.
Tuohon omaan koneeseen peilaten, -04 myöskin, niin ei toistaiseksi ole etuakseli porsinut mistään, vaikka sillä ei oikeen muuta tehdäkkään, kuin silocutilla oteta rehua siilosta/aumasta. Kai se sen tonnin painaa kakun kanssa, leikkuri ja kakku siis.
Melko ryskäämistä se on siis välillä... Ja toistaiseksi akseli kestänyt, vaikkei vieläkään ole tarpeeksi painoja takana.
Ja on lähtenyt paljon paremmin käymään, kuin sata-sarjan peura. Itse asiassa aina kun on avaimesta kääntänyt... vaikka kylmässä asustaa. Yleensä toki piuhan päässä.
Kevyt se on silti kaikesta painotuksesta huolimatta. Mutta toisaalta pieni/matala ja ketterä. Eli jos koon suhteen tarve pienelle tai muuten matalalle koneelle, niin sitten se. Muuten SamiT:n tavoin katselisin 6X20 sarjan konetta.
Kannattaa ehkä kuunnella tyhjäkäyntiä ja katsella "savutukset", kuten yleensäkin käytetyn kanssa. Tuosta kun saa kai ihan ruuvaamalla lisää eloa pellin alle?
Ja jos on jo etukuormain, niin nelivedon "irroituskin" lienee hyvä tarkistaa. Mikäli ja kun tuo perä on niin kevyt, niin nelivedon kytkin voi olla
valmis.
Ja tuosta ajokytkimen käytöksestä.
Jos suunnanvaihdon pakkaa on huoltajan toimesta säädetty siten, että suunnanvaihdos ilman kytkimen polkemista on mahdollisimman pehmeä, niin sen jälkeen ajokytkintä jalalla käyttäen siihen tulee hieman ennen tartuntaa sellainen "loikka" tai "hetkellinen tartunta", mistä tuo 42 tuntuu valittavan. Eli siinä mielessä säätö on pielessä. Näin ainakin omalle koneelle kävi... Tosin normaalissa ajossa sitä ei huomaa. Lienee tottumiskysymys. Tarkassa paikassa sitten se voi aiheuttaa oman lisänsä...
Ja kun käyt katsomassa, niin toivottavasti pääset kylmästä sen käynnistämään. Jos ei muuta, niin näkee lähteekö sisäilman puhallin pyörimään. Laita puhallin pienimpään pyörimisnopeuteen ja katso lähteekö heti pyörimään. Oman koneen puhaltimet ei lähteneet lopulta, vaikka laittoi 3 tai 4 asentoon. Puhallinmoottorit sököt. Ja kylmänä tuo testaus siksi, että lämpimänä nuo voivat toimia ennen lopullista tilttiä normaalisti.