Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Sivuja:1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9
  • Tavallinen aihe

Aihe heinän/säilörehun pinta-ala ja koneet  (Luettu 33480 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: heinän/säilörehun pinta-ala ja koneet
Eikö sellainen pienpyöröpaalain + mönkijä olisi just passeli tuolleiselle perseenalalle ?

Zetor

  • Vieras
Vs: heinän/säilörehun pinta-ala ja koneet
Ne pikkupaalit on kai justiinsa sitä asiakaspalvelua. Ja siihen koneelliseen käsittelyyn löytyy tosiaan erilaisia ratkaisuja niidenkin kanssa, ei tarvitse käsin siirrellä pikkupaalejakaan jos ei halua. Noita niputtajiahan on jo jonkin verran käytössä heinänviljelijöillä, pikku-Arcusinia ja BaleBandittiä ainakin löytyy, yhestäkään Suomessa käytössä olevasta Baronista en ole vielä kuullut. Kohta Zetorilla tilauksessa sellanen?

Mulla pyöröpaaliketju ja kuivuri vielä maksamatta, että ei ihan heti.
Pääosa paalataan uudelleen talvella ja siinä vaiheessa tulee rukkasen jälkiä paljon.

Tulee niitä jo kuivausvaiheessakin, mutta ne on paalipihdin jälkiä. Kuivuri täytetään yleensä kolmesti 1 satoon. Sikäli hyvä tuo pyöröpaali, että heinät saa pidettyä paremmin lohkoittain ja erittäin verrattuna irtoon.
Veikkaan että se on myös nopeampi tapa saada ne pois pellosta, kuin pikkupaalain. Siinä tuleekin just se, että kuivuria täytyis sitten olla enemmän kuin yhellä pikkupaalaimella päivässä kerkiää. Muuten on ihan typerää paalata kahteen kertaan.

Tosin, saattaahan se pikkupaalaajakin ostaa toisen...

Viimeksi muokattu: 14.02.12 - klo:10:14 kirjoittanut Zetor

Zetor

  • Vieras
Vs: heinän/säilörehun pinta-ala ja koneet
Ne pikkupaalit on kai justiinsa sitä asiakaspalvelua. Ja siihen koneelliseen käsittelyyn löytyy tosiaan erilaisia ratkaisuja niidenkin kanssa, ei tarvitse käsin siirrellä pikkupaalejakaan jos ei halua. Noita niputtajiahan on jo jonkin verran käytössä heinänviljelijöillä, pikku-Arcusinia ja BaleBandittiä ainakin löytyy, yhestäkään Suomessa käytössä olevasta Baronista en ole vielä kuullut. Kohta Zetorilla tilauksessa sellanen?

Tosta olis kyllä oikeesti mielenkiintoista saada jotain kokemuksia, paljonko päivässä ja millä työvoimalla.

Yleensä heinäpoudan tunnit tahtoo loppua kesken ja niiden tuntihintakin on jotain aivan muuta kuin talvipäivien.

Näin meillä
http://kuvaton.com/k/Y1q9.jpg

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: heinän/säilörehun pinta-ala ja koneet
 Juu, ja tosta heinänviljelyn kannattavuudesta suhteessa viljanviljelyyn: Taitaa toi tuntia / ha luku olla ihan eri luokkaa. Naapuri hoitaa reilusti isomman vilja-alan kolmasosalla traktoritunneista yhdellä traktorilla ja mul on kolme. Kumpikaan ei juurikaan käytä koneita metsätöissä joten se ei tuo eroa. Lisäksi mulla menee koko talvi kuljetellessa heiniä pienissä rippusissa asiakkaille , joten vaatii kuljetuskalustoa. Monena vuotena, kun olen veroilmoitusta tehnyt, on viivan alle jäänyt käytännössä urakoinneista saatu liikevaihto. Sen kun ottais pois niin aika +/- nolla olis tulos. Eihän se tietystikään noin ihan suoraan mene, mutta suuntaa-antavasti. Mutta tälle tielle on lähdetty niin tällä mennään loppuun saakka. Jos mulla olis 100 ha viljatila koneineen, niin en varmasti edes harkitsis  kuivan heinän tekoa. Moni meidän seudunkin viljamies on kokeillut rikastua :) heinänteolla, mutta muutaman vuoden kokeilun jälkeen lopettanut.
  Vielä tosiaan aloittajalle: Kannattaa kokeilla pienessä mittakaavassa miten markkinat alkavat vetämään ja laajentaa sitten jos tuntuu hyvältä.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: heinän/säilörehun pinta-ala ja koneet
Kuinka paljon kannattais laittaa heinälle jos hevosheinää aikois?

Ei hehtaariakaan, ennen kuin sinulla on sille heinälle ostaja.

Viljan tuottaminen saattaa olla nollakatteista, peräti tappiollistakin joskus, mutta viljalle löytyy aina markkina. Ja jos hinta ei miellytä, voit varastoida yli kesän. Heinä sen sijaan on saatava myytyä talven aikana, ylivuotisella ei markkinaa ole..
..JA johonkin se uusi satokin pitäisi varastoida!

Suuresti ihmettelen sitä, kuinka parin vuoden välein joku Pro Agria keksii pistää pystyyn Laatuheinä-projektin. Kysyntää kuulemma on..
..Paljon tarpeellisempaa olisi järjestää Laatuheinän ostajan koulutusta...

Viimeksi muokattu: 14.02.12 - klo:10:46 kirjoittanut Paalaaja

Slippin 'n sliding

pöyhijä

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 148
Vs: heinän/säilörehun pinta-ala ja koneet
Ne pikkupaalit on kai justiinsa sitä asiakaspalvelua. Ja siihen koneelliseen käsittelyyn löytyy tosiaan erilaisia ratkaisuja niidenkin kanssa, ei tarvitse käsin siirrellä pikkupaalejakaan jos ei halua. Noita niputtajiahan on jo jonkin verran käytössä heinänviljelijöillä, pikku-Arcusinia ja BaleBandittiä ainakin löytyy, yhestäkään Suomessa käytössä olevasta Baronista en ole vielä kuullut. Kohta Zetorilla tilauksessa sellanen?

Tosta olis kyllä oikeesti mielenkiintoista saada jotain kokemuksia, paljonko päivässä ja millä työvoimalla.

Yleensä heinäpoudan tunnit tahtoo loppua kesken ja niiden tuntihintakin on jotain aivan muuta kuin talvipäivien.

Näin meillä
http://kuvaton.com/k/Y1q9.jpg

No tuon pikkupaalaajan kapasiteetin voi ihan matemaattisesti laskea, kuskista ja olosuhteista sitten kiinni kuinka lähelle maksimia päästään. Eli kaavan muuttujat on männä iskut minuutissa jaettuna iskujen minimimäärä ko. paalajalla niin että tulee vielä hyvää paalia x paalausaika x paalin paino. Niin ja tietty paalin koko vaikuttaa. Mutta jos olis vaikka vajaan metrin mittanen paali jolla painoa olis 15 kg, niin... ja jos olis 90 iskua minuutissa tahti, ja 12 iskua/paali  ja optimikelillä jos pääsis vaikka 5 tuntia (pl. päisteajot yms. ja huolto/kusitauot) paalaamaan:
90/12x5x60x15= 33750 kg/pvä = 2250 paalia. Noilla asetuksilla siis 5tn/ha satotasolla noin 6,7 hehtaaria päivässä.

Paalien keruusta ei sitten ole hajuakaan että kauanko siinä menee, luultavasti kuitenkin kauemmin kun pyöröjä kerätessä joka tapauksessa. Ja pikkupaalissa heinä kastuu herkemmin sateessa kuin pyörössä...

Zetorillahan on pätevän näköstä paalikeruuta, sixpackki menee kerrallaan.

Viimeksi muokattu: 14.02.12 - klo:12:32 kirjoittanut pöyhijä

Zetor

  • Vieras
Vs: heinän/säilörehun pinta-ala ja koneet
^joo ei kannata kärryyn laittaa alle kilometrin säteeltä. Käytännössä ei siis juuri lainkaan.

realisti

  • Vieras
Vs: heinän/säilörehun pinta-ala ja koneet
mielenkiinnolla olen lukenut ketjua mutta olen yrittänyt olla kommentoimatta, nyt kuitenkin on melkein pakko. EI heinää ennen kuin sille on LUOTETTAVA ostaja!!! Olen itse viljellyt parhaimmillaan 40ha heinää josta yli 30ha sato meni myyntiin, yksi kelapöyhin ajettiin loppuun noissa hommissa. Myynti takkuili aina enemmän tai vähemmän, sillä halvat jostaín pieniltä toimioilta sotki markkinaa. Oli muutamia vakipaikkoja johon tavaraa toimitettiin muovitetuissa paaleissa, mutta samalta lavettikuormalta aina muutamalle sattui "pilaantuneet" paalit eli piti lahjaksi antaa. Hommassa pelasi vain käteiskauppa, niille muutamille joille annoin laskulla oli sitten viimeinen toimituskerta. Eli hoida markkinat ensin kuntoon ennen viljelyä, alihinnalla dumppaamalla sotket vain markkinat. Nyttemmin meillä on siirrytty viljaan ja heinää tehdään vain omiin ja parin naapurin tarpeeseen alle 10ha / v, viljasta sentään saa tilin silloin kun luvataan.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: heinän/säilörehun pinta-ala ja koneet
mielenkiinnolla olen lukenut ketjua mutta olen yrittänyt olla kommentoimatta, nyt kuitenkin on melkein pakko. EI heinää ennen kuin sille on LUOTETTAVA ostaja!!! Olen itse viljellyt parhaimmillaan 40ha heinää josta yli 30ha sato meni myyntiin, yksi kelapöyhin ajettiin loppuun noissa hommissa. Myynti takkuili aina enemmän tai vähemmän, sillä halvat jostaín pieniltä toimioilta sotki markkinaa. Oli muutamia vakipaikkoja johon tavaraa toimitettiin muovitetuissa paaleissa, mutta samalta lavettikuormalta aina muutamalle sattui "pilaantuneet" paalit eli piti lahjaksi antaa. Hommassa pelasi vain käteiskauppa, niille muutamille joille annoin laskulla oli sitten viimeinen toimituskerta. Eli hoida markkinat ensin kuntoon ennen viljelyä, alihinnalla dumppaamalla sotket vain markkinat. Nyttemmin meillä on siirrytty viljaan ja heinää tehdään vain omiin ja parin naapurin tarpeeseen alle 10ha / v, viljasta sentään saa tilin silloin kun luvataan.
Eikös se ole kivaa laskea niitä hevostyttöjen viimeisiä kolikoita...  :P  Oikein harmittaa joskus niiden puolesta kun täytyy pitää hevosta ja varaa ei ole edes omaan ruokaan  :o

Greenpwr

  • Vieras
Vs: heinän/säilörehun pinta-ala ja koneet
Ne pikkupaalit on kai justiinsa sitä asiakaspalvelua. Ja siihen koneelliseen käsittelyyn löytyy tosiaan erilaisia ratkaisuja niidenkin kanssa, ei tarvitse käsin siirrellä pikkupaalejakaan jos ei halua. Noita niputtajiahan on jo jonkin verran käytössä heinänviljelijöillä, pikku-Arcusinia ja BaleBandittiä ainakin löytyy, yhestäkään Suomessa käytössä olevasta Baronista en ole vielä kuullut. Kohta Zetorilla tilauksessa sellanen?

Tosta olis kyllä oikeesti mielenkiintoista saada jotain kokemuksia, paljonko päivässä ja millä työvoimalla.

Yleensä heinäpoudan tunnit tahtoo loppua kesken ja niiden tuntihintakin on jotain aivan muuta kuin talvipäivien.

Näin meillä
http://kuvaton.com/k/Y1q9.jpg

No tuon pikkupaalaajan kapasiteetin voi ihan matemaattisesti laskea, kuskista ja olosuhteista sitten kiinni kuinka lähelle maksimia päästään. Eli kaavan muuttujat on männä iskut minuutissa jaettuna iskujen minimimäärä ko. paalajalla niin että tulee vielä hyvää paalia x paalausaika x paalin paino. Niin ja tietty paalin koko vaikuttaa. Mutta jos olis vaikka vajaan metrin mittanen paali jolla painoa olis 15 kg, niin... ja jos olis 90 iskua minuutissa tahti, ja 12 iskua/paali  ja optimikelillä jos pääsis vaikka 5 tuntia (pl. päisteajot yms. ja huolto/kusitauot) paalaamaan:
90/12x5x60x15= 33750 kg/pvä = 2250 paalia. Noilla asetuksilla siis 5tn/ha satotasolla noin 6,7 hehtaaria päivässä.

Paalien keruusta ei sitten ole hajuakaan että kauanko siinä menee, luultavasti kuitenkin kauemmin kun pyöröjä kerätessä joka tapauksessa. Ja pikkupaalissa heinä kastuu herkemmin sateessa kuin pyörössä...

Zetorillahan on pätevän näköstä paalikeruuta, sixpackki menee kerrallaan.

...noin 45 männän iskua/min, 6cm/isku...minuutissa puoltoista 350kg:n paalia, olis viidessä tunnissa noin 157500kg...

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: heinän/säilörehun pinta-ala ja koneet
^joo ei kannata kärryyn laittaa alle kilometrin säteeltä. Käytännössä ei siis juuri lainkaan.

 Käytännössä ei ole juuri lainkaan laillista kuljetella tollasilla piikeillä paaleja yleisellä tiellä, mutta se onkin eri asia. Kyllä mä olen sentään kärryillä tuonut, jos ei nyt ihan kuivurin nurkalla ole pelto. Suurkanttipaalit on senverran hitaita keräillä että kyllä ne on aina melkein kärryn kautta tuotu, mutta mul nyt ei hirveesti heinänteosta muutenkaan ole kokemusta, kun lueskelee Agronetistä ihmisten juttuja. Mutta on heinät aina (kop,kop) onnistuneet ja rahaa vastaan kaupaksikin menneet. Eikä ole paljon hintoja tarvinut polkea. Silti tuntuu että porukka tekee monet asiat (ainakin jutuissaan) ihan eri metodeilla kuin mä. No, kaikki taaplaa tyylillään.  ;)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: heinän/säilörehun pinta-ala ja koneet
 Ja tosta pikkupaalijutusta vielä: 2009 keräsimme n. 6 ha alalta pikkupaaleja, kun suurkanttipaalaimet olivat rikki. Paalaustahti oli n. reilu ha/tunti Jd349-paalaimella. Heinää kertyi siis noin reilu 5000kg/tunti. 15 hengen porukalta kesti keräys (reilu 2200 paalia)   noin 6-8 tuntia, samalla asetellen paalit kuivuriin. Yhteensä siis 105 talkootyötuntia.  Pyöröpaaleissa kahteen mieheen tollasen alan paalais ja keräis sekä asettelis kuivuriin noin 4 tunnissa eli 8 miestyötuntia. Nämä oli sitten noin arvoja ja pikkupaalihommassa oli epämääräisiä taukojakin mukana. Eli ei sillä pikkupaalarilla ihan koko maailmaa päivässä paalaa, kuten ei millään muullakaan.  :)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Zetor

  • Vieras
Vs: heinän/säilörehun pinta-ala ja koneet
Käytännössä ei ole juuri lainkaan laillista kuljetella tollasilla piikeillä paaleja yleisellä tiellä, mutta se onkin eri asia. Kyllä mä olen sentään kärryillä tuonut, jos ei nyt ihan kuivurin nurkalla ole pelto. Suurkanttipaalit on senverran hitaita keräillä että kyllä ne on aina melkein kärryn kautta tuotu, mutta mul nyt ei hirveesti heinänteosta muutenkaan ole kokemusta, kun lueskelee Agronetistä ihmisten juttuja. Mutta on heinät aina (kop,kop) onnistuneet ja rahaa vastaan kaupaksikin menneet. Eikä ole paljon hintoja tarvinut polkea. Silti tuntuu että porukka tekee monet asiat (ainakin jutuissaan) ihan eri metodeilla kuin mä. No, kaikki taaplaa tyylillään.  ;)

Nettiego on herkkä ja altis loukkaantumisille

Zetor

  • Vieras
Vs: heinän/säilörehun pinta-ala ja koneet
...noin 45 männän iskua/min, 6cm/isku...minuutissa puoltoista 350kg:n paalia, olis viidessä tunnissa noin 157500kg...


Aika läjä.

Lumiukko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 60
Vs: heinän/säilörehun pinta-ala ja koneet
Hei.

Aloittelevalle viljelijälle vinkkinä, että kuivaheinä on kyllä bisneksenä erittäin haastava. Tämä johtuu lähinnä yhdestä seikasta:

HYVÄNÄ KESÄNÄ TARJOLLA PALJON HYVÄÄ HEINÄÄ!

Eli tavoitteena tulee olla laadukas heinä ja markkinat sille. On oltava vakaat asiakassuhteet, jolloin asiakkaat eivät juokse vain halvimman hinnan perässä. Tähän tavoitteeseen pääsemiseksi on toisaalta oman toimitusvarmuuden oltava priimaa. Eli toisin sanoen on pystyttävä tuottamaan sitä laatuheinää myös huonompana kesänä.

Kokemuksesta voin kyllä sanoa, että tee mieluummin jotakin muuta. Pääset helpommalla.

Sivuja:1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9