Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Peltotilkkujen tulevaisuus puntarissa  (Luettu 7422 kertaa)

Aron Viestitin

  • Vieras
Minulla on muutama hehtaari peltomaata, jonka haluaisin pitää viljeltyinä. Nykyisen tehomaatalouden mittapuun mukaan tällaisille kivisille peltotilkuille tuntuu vain olevan vaikeaa löytää kannattavaa käyttöä.

Koko tarina blogissa: http://viestitin.blogspot.fi/2012/10/peltotilkkujen-tulevaisuus-puntarissa.html

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Peltotilkkujen tulevaisuus puntarissa

viljele itte palstas,eihän valumöykky käänny vekslaamatta tollasel kuitn kokoosel läntil ::)
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Motörhead

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 125
Vs: Peltotilkkujen tulevaisuus puntarissa
Vuokraat ne jollekin aktiiviselle harrastajalle LHP tukihoukuttimeksi vaikka viisi ensimmäistä vuotta puskien raivausta ja ojien perkausta vastaan.Ei se ny mikään maailmantemppu ole energiapuu kouralla puustoa raivata ja telakoneella ojia auki perata.Niittääkin ne kerran kolmessa vuodessa vuodessa jos muistaa.

Aron Viestitin

  • Vieras
Vs: Peltotilkkujen tulevaisuus puntarissa
Jotakin tuollaista varmaan täytyy kehitellä. LHP ei sellaisenaan houkuta, ainakin pellot täytyy saada niitettyä joka vuosi. Mutta nämähän ovat vuokraajan kanssa neuvoteltavia asioita.

P.S: apilas, blogissa oleva kuva on kuvituskuva, ei minun pelloiltani.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Peltotilkkujen tulevaisuus puntarissa
Olisipa meidänkin kulmilla tuollaisia ongelmia, täällä kun on hitonmoinen tarjouskisa jokaisesta vähänkin viljelykelpoisesta peltopalasta.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Vs: Peltotilkkujen tulevaisuus puntarissa
Olisipa meidänkin kulmilla tuollaisia ongelmia, täällä kun on hitonmoinen tarjouskisa jokaisesta vähänkin viljelykelpoisesta peltopalasta.

Niinpä. Mä olen todennut, että vuokramaata saa parhaiten pitämällä hyvät välit naapureihin ja hoitamalla vuokramaita kuten omiaan. Suoraan, kun kyselee luopujilta, niin saattaa saada tehtyä järkeviä soppareita, kuten yksi kollegakin totesi tuossa toisessa viestiketjussa.

Alkuperäiselle kysyjälle. Onko sulla itsellä olemassa jotakin koneistusta/kiinnostusta pienimuotoiseen maanviljelyyn? Jos on, niin kai ne palstat voi itsekin pitää viljeltynä? Jos olet metsästäjä, niin yhdistä huvi ja hyöty ja laita LHP-riistaa. Tai sitten LHP-nurmi, joka pitää niittää joka kolmas vuosi, mutta mikään ei estä niittämästä joka vuosi. Nurmea kun et lannoita mitenkään, niin eipä ne kasvustot mitenkään liikaa villiinny. Jos harrastat tukioptimointia, niin laita 15% LHP:tä ja 50% viherlannoitusnurmea. Loput sitten jotain viljelykasvia, esim. kuivaheinää. Tuossa on korjuuvelvoite, mutta hoidat sen vaikka antamalla paikallisen heppatytön kerätä heinät pois. Ainoastaan mielikuvitus on rajana näissä kuvioissa.

Tuolla edellämainitulla ei paljon rikastu, mutta ei köyhdykään. Pellot pysyvät hoidettuina ja tukikelpoisina. Tai sitten vuokraa pois sellaiselle luotettavalle vuokramiehelle, joka oikeasti hoitaa noita maita. Vuokrasopimuksen ehtoihin voi kirjata erilaisia ehtoja, miten peltoja hoidetaan.

Helppoa kuin vi*un pesu, sanoisi edesmennyt isäukkoni...  ;)

Viimeksi muokattu: 16.10.12 - klo:16:50 kirjoittanut Constantem

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Peltotilkkujen tulevaisuus puntarissa
"Minulle valkeni, että peltojen kunnostamiseen on satsattava, jos niiden halutaan pysyvän viljeltyinä. "

No mitä sitten luulit? Valtionko ne pitäisi hoitaa vai mitä oikein jallitat?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Peltotilkkujen tulevaisuus puntarissa
Mulla on 0,4 hehtaarin lohko ojan ja tien välissä. Olen vuosia suunnitellut sille jotain LHP/koivu/lepikko -tyyppisiä ratkaisuja...

Sitten kun kävin töissä yhdellä melko tuoreella 30 hehtaarin raiviolla/paloista kasatulla pellolla, niin tajusin että minun 0,4 ha tuotti enemmän satoa kuin 3 ha kyseistä peltoa  ;D

Wisussa lukee nyt "kevätvehnä" tuolle lohkolle  ::)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Peltotilkkujen tulevaisuus puntarissa
Mulla on 0,4 hehtaarin lohko ojan ja tien välissä. Olen vuosia suunnitellut sille jotain LHP/koivu/lepikko -tyyppisiä ratkaisuja...


Jaaha se on tuo lohko. Myit sen sitte tontiksi.  :)

Kui mää ain olen paras?

Aron Viestitin

  • Vieras
Vs: Peltotilkkujen tulevaisuus puntarissa
Alkuperäiselle kysyjälle. Onko sulla itsellä olemassa jotakin koneistusta/kiinnostusta pienimuotoiseen maanviljelyyn? Jos on, niin kai ne palstat voi itsekin pitää viljeltynä? Jos olet metsästäjä, niin yhdistä huvi ja hyöty ja laita LHP-riistaa. Tai sitten LHP-nurmi, joka pitää niittää joka kolmas vuosi, mutta mikään ei estä niittämästä joka vuosi. Nurmea kun et lannoita mitenkään, niin eipä ne kasvustot mitenkään liikaa villiinny. Jos harrastat tukioptimointia, niin laita 15% LHP:tä ja 50% viherlannoitusnurmea. Loput sitten jotain viljelykasvia, esim. kuivaheinää. Tuossa on korjuuvelvoite, mutta hoidat sen vaikka antamalla paikallisen heppatytön kerätä heinät pois. Ainoastaan mielikuvitus on rajana näissä kuvioissa.

Tuo olisi hyvä idea muuten, mutta edellämainitusta laiminlyönnistä johtuen peltojen pinta-ala on kuroutunut alle kriittisen kolmen hehtaarin. Eli noita maita ei pysty itsenäisenä viljelemään, ne pitää ensin raivata vanhoihin mittoihinsa. LHP:ksi jos päätyvät, niin täytyy ne silti vuosittain niittää - ei siis pykälien vaan maiseman vuoksi.

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Peltotilkkujen tulevaisuus puntarissa
Meillä on noita tilkkuja jonkun verran. Osasta maksetaan vähän, osa on sillä puheella että pidetään ne kunnossa. Nyt syksyllä kunnostettiin yhtä länttiä hevoslaitumeksi. Eli omistaja antaa sen ilmaiseksi, me pidetään se kunnossa ja kolmas osapuoli laiduntaa siinä hevosia ilman korvausta.

Omistaja hyötyy sen sen että pellot pysyy kunnossa, me saadaan tulot ja menot ja hevoset pitää alueen siistinä.

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Peltotilkkujen tulevaisuus puntarissa
Jatkoa edelliseen. Osa tilkuista on kylvetty niittonurmelle ja joku ne on hoitanut pois ja ajanut sitten lietettä korvaukseksi heinästä.

Sitten on näitä mistä maksetaan 100 euroa hehtaari vuokraa ja ne kasvaa pelkkää hömppäheinää. Nekin pitää pitää sellaisessa kunnossa että omistaja ei kiroile pajukkoa ja lupiinia pellolla.

Kyllä kolmelle hehtaarille pitäisi ottaja löytyä mikä pitää paikat kunnossa, vuokraa ei kyllä välttämättä kannata odottaa. Tai sitten se on pieni.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5899
Vs: Peltotilkkujen tulevaisuus puntarissa
Meillä on noita tilkkuja jonkun verran. Osasta maksetaan vähän, osa on sillä puheella että pidetään ne kunnossa. Nyt syksyllä kunnostettiin yhtä länttiä hevoslaitumeksi. Eli omistaja antaa sen ilmaiseksi, me pidetään se kunnossa ja kolmas osapuoli laiduntaa siinä hevosia ilman korvausta.

Omistaja hyötyy sen sen että pellot pysyy kunnossa, me saadaan tulot ja menot ja hevoset pitää alueen siistinä.

Eli sulle muodostuu kuluja kunnossapidosta yhden hevosen omistajalle tehtävän puhelinsoiton verran missä sovitte laiduntamisesta..   ::)

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Peltotilkkujen tulevaisuus puntarissa
Meillä on noita tilkkuja jonkun verran. Osasta maksetaan vähän, osa on sillä puheella että pidetään ne kunnossa. Nyt syksyllä kunnostettiin yhtä länttiä hevoslaitumeksi. Eli omistaja antaa sen ilmaiseksi, me pidetään se kunnossa ja kolmas osapuoli laiduntaa siinä hevosia ilman korvausta.

Omistaja hyötyy sen sen että pellot pysyy kunnossa, me saadaan tulot ja menot ja hevoset pitää alueen siistinä.

Eli sulle muodostuu kuluja kunnossapidosta yhden hevosen omistajalle tehtävän puhelinsoiton verran missä sovitte laiduntamisesta..   ::)

Ei, itse asiassa tapasin sen tänään kaupassa ja sovittiin että laiduntaa koko alaa ettei paskaheinä kasva  8)

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Peltotilkkujen tulevaisuus puntarissa
Mulla on 0,4 hehtaarin lohko ojan ja tien välissä. Olen vuosia suunnitellut sille jotain LHP/koivu/lepikko -tyyppisiä ratkaisuja...


Jaaha se on tuo lohko. Myit sen sitte tontiksi.  :)



Eikai me joharan kans samas kunnas asuta. Toivottavasti  ;D

Mutta jos tuo kuitenkin on joharan niin mä voisin vuokrata sen vaikka nimelliseen 1000€/ha hintaan. Mulla ei oo tuolla päin pitäjää pellon peltoa joten olis tosi fantsua vetää 50m3/ha broiskunsontaa tuohon tonttien keskelle  8)