Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mikä traktori lumihommiin?  (Luettu 46801 kertaa)

3070 E

  • Vieras
Vs: Mikä traktori lumihommiin?
Mikähän ois sopiva kone lumitöihin? Kohteet pääasiassa pieniä taloyhtiöitten pihoja (ahtaita).
Ite oon miettinyt seuraavia vaihtoehtoja:
Newhollan ts 100
Valtra 6300 tai 6400
Valtra a95
Case cx 100

Nykynen kone on Case 5120 maxxum ollut ihan passelin kokonen kone pyöritellä pihoilla alkanut vaan pelottamaan että millon joku paikka pettää 

NH TS sarja noista ehdottomasti, meillä toiminut moitteetta jo 3000h, siis perus TS 90, ei tehosyöppöä ES vaihteistoa. 

jep jep

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 218
Vs: Mikä traktori lumihommiin?
Mut aika näppärä peli tuo a-95 jos ei tarvitse mahdottomia tehoja ja hienouksia.Omassa koneessa suunnanvaihto vasemmalla,hyttiin meno vähän hankalampi mutta silti arvostaa sitä kun kuormaaja oikealla kädellä.Mutta en osaa merkkien sanoa paremmuudesta alta 200h vuosikokemuksella a95:sellä.

Taidan minäkin päätyä ihan perusvehkeeseen missä ei ole liikaa hienouksia. Valtran a sarja taitaa olla minunkin valinta. Vielä pitäs päättää että käytetty vai uus! Uusi kyllä houkuttas aika paljo jos jättäs casesta etukuormaajan ja ottas valtran sovitteiden kanssa.

Kävin agrimarketissa olisin halunnut nähdä johndeeren m sarjalaisen vaan eipä ollut esittely konetta ja nyt jos tilais koneen niin sais sen keväällä viimeistään loppukesästä  :o

Eilen tyssäs casella lumen pukkaaminen= hävis pikavaihteet ilmeisesti ohjainboksi entinen  :'(
Henri

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Mikä traktori lumihommiin?
Mut aika näppärä peli tuo a-95 jos ei tarvitse mahdottomia tehoja ja hienouksia.Omassa koneessa suunnanvaihto vasemmalla,hyttiin meno vähän hankalampi mutta silti arvostaa sitä kun kuormaaja oikealla kädellä.Mutta en osaa merkkien sanoa paremmuudesta alta 200h vuosikokemuksella a95:sellä.

Taidan minäkin päätyä ihan perusvehkeeseen missä ei ole liikaa hienouksia. Valtran a sarja taitaa olla minunkin valinta. Vielä pitäs päättää että käytetty vai uus! Uusi kyllä houkuttas aika paljo jos jättäs casesta etukuormaajan ja ottas valtran sovitteiden kanssa.

Kävin agrimarketissa olisin halunnut nähdä johndeeren m sarjalaisen vaan eipä ollut esittely konetta ja nyt jos tilais koneen niin sais sen keväällä viimeistään loppukesästä  :o

Eilen tyssäs casella lumen pukkaaminen= hävis pikavaihteet ilmeisesti ohjainboksi entinen  :'(
Hitto et jos olis joutunut viime yönä 13h lykkimään lumia A valtralla jossa ei ole pikavaihteita eikä hydraulista suunnanvaihdinta  :o  Olisin varmaan ampunut itteni.... Mutta oli onneksi profiline niin pääsen ensi yönäkin hengissä auraamaan  :D

Lumiukko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 60
Vs: Mikä traktori lumihommiin?
Jos valmettia suunnittelet, niin ehdottomasta hitekkinä. On huomattavasti miellyttävämpi käyttää. Ja turbiinikytkin ehdoton etukuormain hommissa. Eihän tuommonen jäykkäruonkoinen tietysti ketteryydessä ruonko-ohjatuille pärjää, mutta hyvin sillä lunta pukkii pienemmässäkin pihassa (kunhan ei liian isoja renkaita erehdy laittamaan). Muista merkeistä ei ole niin paljon kokemusta, että niitä haukkumaan tai kehumaan alkaisin..

Sitten vielä tuosta A-sarjalaisesta, niin kyllä itse mieluummin ostaisin käytetyn Mezzon/Hoitekin kuin uuden A:n..

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Mikä traktori lumihommiin?
"Sitten vielä tuosta A-sarjalaisesta, niin kyllä itse mieluummin ostaisin käytetyn Mezzon/Hoitekin kuin uuden A:n.."

Mun mielestä ei metso sarjassa ole mitään hyödyllistä verrattuna a sarjaan. Toki hydrauliikkavivut ja ulosoto on kätevämpiä, mutta 6000 sarja on muuten melko kömpelö eikä pikavaihteista ole mitään hyötyä pihoja auratessa. Teillä siitä sitten on jo hyötyä. Jos haluaa kätevämmän suunnanvaihtajan niin kannattaa suoraan siirtyä n sarjaan koska sen painojakauma on niin paljon parempi kun vanhemmissa hitekeissä.

Jos jostain saat taakseajolaitteilla varustetun hitekin niin se vois olla melko kätevä työnnettävällä lingolla, mutta hinta pompsahtaa äkkiä.

Tohon turbiinikytkimeen niin pare kun ei sanois mitään, mutta epäilen että saavutettu hyöty on aika minimaalinen. Mutta kovin ne kehuu jotka sellasta käyttää.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

teuturi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 276
Vs: Mikä traktori lumihommiin?
Jos laitat valtran niin ehdottomasti etukuormain käyttöön turbiinikytkin.
Meillä valmetin 755 turbiinikytkimellä, pääasiassa koko ikänsä ollut lumitöissä ja etukuormain käytössä niin kytkinlevy vaihdettiin ensmäisen kerran 17000 h kohalla.
Nyt jos koneen vaihto olis mielessä niin hitech valtra turbiinikytkimellä olisi minun valinta.

Viimeksi muokattu: 09.02.10 - klo:13:11 kirjoittanut teuturi

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Mikä traktori lumihommiin?
Kyllä mun mielestä pikavaihteet ovat oleellisia pihoja auratessa.Välillä pitää ajaa 5km/h ja kohta taas 20km/h.V:mäistä olis kokoajan hämmentää jotain keppiä.Kuten sanottu niin portaaton olisi paras vaihtoehto.Mä auraan ainoastaan pihoja jo 8:tta talvea.No,ehkä mulla ei ihan pienimmästä päästä pihat olekaan,mutta kyllä pienimmilläkin pihoilla käydään pikavaihteista koko skaala läpi.Ja suuntaa täytyy vaihtaa varmaan ainakin tuhat kertaa yössä,joten mekaaninen suunnanvaihdin olisi aika syvältä.  8)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

7530

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 62
Vs: Mikä traktori lumihommiin?
Kyllä mun mielestä pikavaihteet ovat oleellisia pihoja auratessa.Välillä pitää ajaa 5km/h ja kohta taas 20km/h.V:mäistä olis kokoajan hämmentää jotain keppiä.Kuten sanottu niin portaaton olisi paras vaihtoehto.Mä auraan ainoastaan pihoja jo 8:tta talvea.No,ehkä mulla ei ihan pienimmästä päästä pihat olekaan,mutta kyllä pienimmilläkin pihoilla käydään pikavaihteista koko skaala läpi.Ja suuntaa täytyy vaihtaa varmaan ainakin tuhat kertaa yössä,joten mekaaninen suunnanvaihdin olisi aika syvältä.  8)
vUODESTA 1984 pihoja auranneena täytyy sanoa että raputtomasta ei ole paluuta keppivaihteiseen. Kytkin jalan polvi aikoinaan kerran leikattu enää ei rasitu.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Mikä traktori lumihommiin?
Mulla on oikeen jalan polvi leikattu huhtikuussa 2009.Koukussa oleminen ja jarrun(jäykähkön) polkeminen ei tee kyllä hyvää sekään.Välillä on pakko jaloitella ja venytellä.Lumilenkin jälkeen on tosi jäykkä,ekstensiovajausta normaalia enemmän ja vähän kipeäkin.Se liikkumattomuus on nivelille pahinta.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

zape

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Mikä traktori lumihommiin?
Niimpä niin, onhan se hiehoilla vehkeillä mukava lumia pukkailla, mut kyl siinä joutuu miettimään, sitä omaa palkkaa. Paljonko leivänpäälle jää silitettävää, jos perus talohuollon lumitöitä, ei niihin kannata kaliita pääomia sitoa. Lumitouhut vaikeita bisneksiä, nykytalvet vaihtelee, tuleeko 20 aurauskertaa vai 40kertaa, tää on vain esimerki. Jos koneille ei ole sulanaikaan jatkuvaa muuta työtä, en ostaisi kovin kummosia koneita seisomaan. Jos ajat joka päivä keskimäärin 8tuntia traktoria, sit kannattaa miettiä missä istuu! Kiinteistöhuollossa traktorin keskiarvo päivätunneille ole varmasti kummonen, voi olla reilusti alle tunnin. Joku A95 valtteri  ihan omiaan pukkailemaan lunta ja hankinta hinta edullinen ja sen voi vaihtaa muutaman vuoden päästä uuteen ja eikä tarte isoja välirahoja siihen. Jos ostaa 100000 koneen muutaman vuoden kuluttua sen arvo pudonna A95 ostohintaan. Itse tein lumihommia ja laski mitä oli vuoden saldo ja sillä ei paljon juhlita, ei paljon kannata ostella kalliita auroja, enimäkseen harrastus toimintaa. Nytkin ei tarvina tammikuussa lumia kolailla, keskittyä  uunin lämmitykseen. 

Lumiukko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 60
Vs: Mikä traktori lumihommiin?
"Sitten vielä tuosta A-sarjalaisesta, niin kyllä itse mieluummin ostaisin käytetyn Mezzon/Hoitekin kuin uuden A:n.."

Mun mielestä ei metso sarjassa ole mitään hyödyllistä verrattuna a sarjaan. Toki hydrauliikkavivut ja ulosoto on kätevämpiä, mutta 6000 sarja on muuten melko kömpelö eikä pikavaihteista ole mitään hyötyä pihoja auratessa. Teillä siitä sitten on jo hyötyä. Jos haluaa kätevämmän suunnanvaihtajan niin kannattaa suoraan siirtyä n sarjaan koska sen painojakauma on niin paljon parempi kun vanhemmissa hitekeissä.

Jos jostain saat taakseajolaitteilla varustetun hitekin niin se vois olla melko kätevä työnnettävällä lingolla, mutta hinta pompsahtaa äkkiä.

Tohon turbiinikytkimeen niin pare kun ei sanois mitään, mutta epäilen että saavutettu hyöty on aika minimaalinen. Mutta kovin ne kehuu jotka sellasta käyttää.

Kyllä ikävä tulisi lumitöissä pikavaihteita ja turbiinia.. Oikeastaan tuo Hitekin kolmeportainenkin on liian vähän, mutta jääpähän vähän enemmän palkkaa kun ei tarvitse portaatonta maksella..

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Mikä traktori lumihommiin?
Jos noita esimerkkikoneista valitsisin, niin kyllä se mezzo valtra ja turbiinilla olis se minun valinta.
Noiden mezzojen jälkeen ei suolahdessa ole traktoreita tehtykään.
Jos vielä saisi uuden 705/805 tai mehtosista 6400/8400, ostaisin kyllä heti.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Lumiukko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 60
Vs: Mikä traktori lumihommiin?
Jos noita esimerkkikoneista valitsisin, niin kyllä se mezzo valtra ja turbiinilla olis se minun valinta.
Noiden mezzojen jälkeen ei suolahdessa ole traktoreita tehtykään.
Jos vielä saisi uuden 705/805 tai mehtosista 6400/8400, ostaisin kyllä heti.

Saako kysyä, miksi Metso eikä Hitech?

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Mikä traktori lumihommiin?
jd 6030 std. Ei "turhia" hienouksia lumihommiin, mutta silti neljä pikavaihdetta ja sähköhydraulinen suunnanvaihtaja. Tuon A-sarjan unohtaisin kyllä saman tien... Niillä pihoilla sitä kunnollista suunnanvaihtoa osaa arvostaa. Ennemmin vaikka pikavaihteet pois, mutta hydraulinen/sähköhydraulinen suunnanvaihto on must!

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Mikä traktori lumihommiin?
Jos noita esimerkkikoneista valitsisin, niin kyllä se mezzo valtra ja turbiinilla olis se minun valinta.
Noiden mezzojen jälkeen ei suolahdessa ole traktoreita tehtykään.
Jos vielä saisi uuden 705/805 tai mehtosista 6400/8400, ostaisin kyllä heti.

Saako kysyä, miksi Metso eikä Hitech?

Perusvarmaa ja jo koeteltua tekniikkaa.
Hitekkissa jo liikaa ja liian häiriöaltista sähköä, kytkimeltäänkin sellainen hyppykeppi, vai liekö ollut kenkurupensaa tankissa.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...