Onko kellään navetassa suurpainenatriumvalaisimia?
Raksakäyttöön hommasin ja pistin tolpan nokkaan kaksi 400w lamppua, toinen on suurpainenatrium ja toinen monimetalli. Lux-mittari ilmeisesti väittäisi että suurpainenatrium on kirkkaampi, mutta itse tuntuu että näen vastaavalta etäisyydeltä paremmin monimetallilampun valossa (identtiset heijastimet), valo on muutenkin mukavampi ja tuntuu syttyvänkin nopeammin.
Käytiin juuri uudessa 2 robon visiiripihatossa johon Latter oli myynyt 12 400w monimetallivalaisinta, ja valo tuntui valkokattoisessa navetassa suorastaan turhan kirkkaalta synkkänä päivänä. Ja meidän rakenteilla olevaan aika lailla vastaavaan ne yrittävät nyt myydä 14?!? Jotenkin tuntuu että 12kpl 250w valaisinta riittäisi kun liimakaaretkin tulevat valkoiseksi maalattuina (ja tulee valoharja joka ei tietenkään auta piemeällä tai lumen alla).
Toisaalta pitänee vähän tehdä sisätilakokeita noilla työmaavalaisimillakin (ovat ip65), yllättävän laaja valokeila joka voisi riittää kahdessa rivissä navettaan. Jos vaikka pistäisi kahteen riviin aika lähelle harjaa ja suuntaisi vähän ulospäin. Hintaa niillä on meinaan reilu satasen /kpl, sis alv. Siihen parilla sadalla ohjauselektroniikkaa ja jostain punaisia energiansäästölamppuja niin navetan valot olisi hoidettu reilusti alle 3000 eurolla.
Mitä tulee ledeihin, ne pitää toistaiseksi tuoda loisteputkitasolle eli kiskoilla pois katonrajasta. Mikä taas tekee hallista valaistuna jotenkin matalamman ja ahtaamman oloisen. Toisekseen olen ostanut monen sorttisia ledsysteemejä kokeilumielessä. Varsinkin verkkovirtakäyttöön tehdyistä suorastaan valtaosa on kärvähtänyt nopeammin kuin huono energiansäästölamppu. Ei varmaan itse diodien vika, mutta kuitenkin. Jos ostaa navettaan 5000 eurolla ledejä joiden teoreettinen ikä on pitkä, ja sitten vuoden päästä yrittää saada edes osan rahoista takaisin ulkomaiselta myyjältä samalla kun vaihtaa loisteputkia tilalle, niin ei se välttämättä tunnu taloudelliselta ratkaisulta.