Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Timppa - 11.12.10 - klo:19:04

Otsikko: Todettu asia.
Kirjoitti: Timppa - 11.12.10 - klo:19:04
DynaVt on kaikin tavoin paras traktori markkinoilla olevista.

Ei voi kuin ihailla onnistunutta valintaa.
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: bdr-529 - 11.12.10 - klo:20:03
Eikö löydy mitään moitetta, edes vähäistä?
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: JoHaRa - 11.12.10 - klo:20:05
Onnea  :D

Tällä kylällä on yksi Dyna V, työnsä tekee.

Ja sitten on tokka Jonnuja  8) Muita ei oikein oo..
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Bentti - 11.12.10 - klo:20:35
Paljastan teille salaisuuden: Muillakin merkeillä hommat hoituu, jos ei hoidu, niin vika on ratin ja penkin välissä.
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: D-Tune - 11.12.10 - klo:20:35
Kirovetsillä ainakin hoituu, nm. kokemusta on.
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: de Citonni - 11.12.10 - klo:21:19
John Deere on kaikin tavoin paras traktori markkinoilla olevista.

Ei voi kuin ihailla onnistunutta valintaa.

Uskotaan, uskotaan.  :D
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Teroman - 11.12.10 - klo:21:28

Onko vT

parei kuin dyna 4

shift jotain mikä se nyt olikaan
 :-[
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: SomeBody77 - 11.12.10 - klo:22:04
DynaVt on Valtran jälkeen kaikin tavoin paras traktori markkinoilla olevista.

Ei voi kuin ihailla onnistunutta valintaa.
Pari sanaa olit unohtanut ensimmäisestä lauseesta...  ;)
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Teroman - 11.12.10 - klo:22:08

POIJU  PAINOKSI

?
 ???
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: bouli - 11.12.10 - klo:22:10
On se vaan hienoa ettei ole tuollaista dyna vt:tä, ei tarvitse täällä itselle ja muille yrittää todistella että hankinta olisi ollut järkevä..
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: +200 - 11.12.10 - klo:23:24
DynaVt on kaikin tavoin paras traktori markkinoilla olevista.

Ei voi kuin ihailla onnistunutta valintaa.
Mullaki olis yks vitsi:
Kuinka vaimo devalvoidaan?No vaihdetaan yks kultanen vaimo kahteen rrautaiseen huorraan ;D 
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: 3070 E - 11.12.10 - klo:23:54
DynaVt on kaikin tavoin paras traktori markkinoilla olevista.

Ei voi kuin ihailla onnistunutta valintaa.

Hintalaatu suhteeltaan Suomen markkinoiden paras traktori.
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: 3070 E - 11.12.10 - klo:23:57

Onko vT

parei kuin dyna 4

shift jotain mikä se nyt olikaan
 :-[


Dyna 4 = hyvä

Dyna 6 = parempi

Dyna VT = paras

Dynasifht = nelosen edeltäjä
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Valtramies - 12.12.10 - klo:01:06

Onko vT

parei kuin dyna 4

shift jotain mikä se nyt olikaan
 :-[


Dyna 4 = hyvä

Dyna 6 = parempi

Dyna VT = paras

Dynasifht = nelosen edeltäjä

Mihinkäs 3000-sarjanE-mallit jäi listasta? :o
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Terminator - 12.12.10 - klo:06:50
Tässähän alkaa massikka olla samassa kategoriassa fendtin kanssa.
Ei voi ostaa kun alkaa tuo fergunismi nousta isännissä yhtä pahaksi kuin fendtismi.
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: realisti - 12.12.10 - klo:06:58
kyllä timpan älykkyys traktorivalinnassa on ollut todella ihailtavaa, ei olisi paremmin traktoria voinut valita. Kyllähän se itteekin hymyilyttää aina halliin mennessä kun huomaa kiiltävän vt:n ;)
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: pötsjölööm - 12.12.10 - klo:08:51
Onnea  :D

Tällä kylällä on yksi Dyna V, työnsä tekee.

Ja sitten on tokka Jonnuja  8) Muita ei oikein oo..

Se nyt on sanomattakin selvää. Muistan hyvin, kun oli agrin pihalla masseria rivissä, ja nyt näkyy olevan kvernen auroja  :D Niistäkin tuli huonoja auroja kerralla, yhdessä yössä.
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: D-Tune - 12.12.10 - klo:10:03
Timppa muistaa vaan kertoo ku masseriin tuloo vika! ni tänne foorumeihin ni me muistetaan haukkuu sun päätöksen alimpaan helvettiin:)
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Teroman - 12.12.10 - klo:10:38

Minusta VT  Mansikki on Hyvä ostos,,,,,,

Miltei Fendttiilin tasoa

ja hintaa vain murto-osa
 :-\
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: 3070 E - 12.12.10 - klo:10:43

Onko vT

parei kuin dyna 4

shift jotain mikä se nyt olikaan
 :-[


Dyna 4 = hyvä

Dyna 6 = parempi

Dyna VT = paras

Dynasifht = nelosen edeltäjä

Mihinkäs 3000-sarjanE-mallit jäi listasta? :o

Muinais historiaan, päihittää kuitenkin Valmetit hitechiin asti...
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Teroman - 12.12.10 - klo:10:57

Mun Renoo on siis hyvä kun siinä 4 pikavaihdetta,,,,,,
 8)
Ja Gima Mansikin perä


Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: kylmis - 12.12.10 - klo:15:12
Onko tää Veetee sellainen, että se on noissa mettähommissakin ylivertaisen hyvä. Ohjaamo, mahan-alusta, polttoainetankki yms. ominaisuudet suorastaan kutsuvat kiipeilemään tuonne risujen ja kantojen päälle, eikö niin.
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Timppa - 12.12.10 - klo:15:17
Mettähommiin on omat, metsään sopivat, koneet.

(http://www.sampo-rosenlew.fi/upload/tuotteet/harvesterit/46/46_ajo.jpg)

DynaVt on rahakauran viljelyyn sopiva laite.

 :D
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Kontuveikko - 12.12.10 - klo:15:31
Tässähän alkaa massikka olla samassa kategoriassa fendtin kanssa.
Ei voi ostaa kun alkaa tuo fergunismi nousta isännissä yhtä pahaksi kuin fendtismi.
Näin.

Jos kotimainen ei jostain kumman syystä kelpaa, valitsee vaatimattomasti laadukkaimman Jd:n  ;)
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Masinisti - 12.12.10 - klo:15:59
DynaVt on kaikin tavoin paras traktori markkinoilla olevista.

Ei voi kuin ihailla onnistunutta valintaa.
Kyllähän sillä rakvaattorilla näytti viljat kauppaan kulkevan, mitä menneellä viikolla ajelit.
Mahtuuko siihen sun kärryyn kymppitonnia?
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: zetor8045 - 12.12.10 - klo:16:09
DynaVt on kaikin tavoin paras traktori markkinoilla olevista.

Ei voi kuin ihailla onnistunutta valintaa.
Kyllähän sillä rakvaattorilla näytti viljat kauppaan kulkevan, mitä menneellä viikolla ajelit.
Mahtuuko siihen sun kärryyn kymppitonnia?
;D
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Timppa - 12.12.10 - klo:16:10
DynaVt on kaikin tavoin paras traktori markkinoilla olevista.

Ei voi kuin ihailla onnistunutta valintaa.
Kyllähän sillä rakvaattorilla näytti viljat kauppaan kulkevan, mitä menneellä viikolla ajelit.
Mahtuuko siihen sun kärryyn kymppitonnia?

12 tonnia kauraa oli punnituslapuissa. Tasasel kulki n 50 km/h. Muutamaan ylämäkeen puttoo vauhti 25-30 km/:in.
Ajelin mää parina viikkona. 300 kuutiota yhteensä.
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: zetor8045 - 12.12.10 - klo:16:13
DynaVt on kaikin tavoin paras traktori markkinoilla olevista.

Ei voi kuin ihailla onnistunutta valintaa.
Kyllähän sillä rakvaattorilla näytti viljat kauppaan kulkevan, mitä menneellä viikolla ajelit.
Mahtuuko siihen sun kärryyn kymppitonnia?

12 tonnia kauraa oli punnituslapuissa. Tasasel kulki n 50 km/h. Muutamaan ylämäkeen puttoo vauhti 25-30 km/:in.
Ajelin mää parina viikkona. 300 kuutiota yhteensä.
12 tonnin kuormilla vauhti putoo noin paljon... Saatanan isoja mäkiä tai sitten toi VeeTi hukkaa vaan ne pollet johonkin öljyn sekaan  ::)
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Timppa - 12.12.10 - klo:16:18
Sitä voi säätää potikalla millai se kiipee mäet.

Mää ajelen semmosil säädöil että moottori käy taloudellisilla kierroksilla ja välitys putoaa mäessä sopivasti.
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Masinisti - 12.12.10 - klo:16:48
DynaVt on kaikin tavoin paras traktori markkinoilla olevista.

Ei voi kuin ihailla onnistunutta valintaa.
Kyllähän sillä rakvaattorilla näytti viljat kauppaan kulkevan, mitä menneellä viikolla ajelit.
Mahtuuko siihen sun kärryyn kymppitonnia?

12 tonnia kauraa oli punnituslapuissa. Tasasel kulki n 50 km/h. Muutamaan ylämäkeen puttoo vauhti 25-30 km/:in.
Ajelin mää parina viikkona. 300 kuutiota yhteensä.
Yllättävänkin paljon sitten, kärryn syrjät oli kyl korkeemmat kun traktori. Mä en kyl sillä matkalla semmosia mäkiä ole huomannu, sulla taisi olla tosi economy asetukset päällä.
Ittekin koitin tota viime talvena, kerralla meni 20t risteelle 45 minuuttiin, tuntiansio jäi kyl savotasta kaikkinensa alle 65€, niin nyt ajetaan autolla. Portaattomalla oli kyl tosi lepposa runtata meneen se mäki/ mutkapätkä ;D
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Timppa - 12.12.10 - klo:19:03
Iso..hko kärry.
Kolmattasataa hehtoa?
Miten kulkee kukkurakuorma vehnää?
[/quote]

En usko että passaa lastata vehnää täyttä kuormaa. Tyyppikilvessä lukee max 14tn.
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Timppa - 12.12.10 - klo:19:08
Ittekin koitin tota viime talvena, kerralla meni 20t risteelle 45 minuuttiin, tuntiansio jäi kyl savotasta kaikkinensa alle 65€, niin nyt ajetaan autolla. Portaattomalla oli kyl tosi lepposa runtata meneen se mäki/ mutkapätkä

***Mul meni joskus 45min henkilöautolla meiltä risteelle suorinta tietä. N 80 km/h.  :D

***20tn esim ohraa on n 30 kuutiota(oliko rekan perävaunu?) plus kärryn paino. Luulis vaativan kolmattasataa heppaa että tuollaisen kuorman ajaa 50km/h mäet ja mutkat. Elikkä hiukka eri asioista taas jutellaan.

 ;D
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Teroman - 12.12.10 - klo:19:16

Mites kulutus Per tonnit ?

Ka /  Dyna VT   

Man koneinen Ka ei paljoa vie,,,,,, Eikä Man Fendt 


Sisut syöppöjä kuten Deutz traktorin koneena

?
 ::)
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Karju - 12.12.10 - klo:19:38
DynaVt on kaikin tavoin paras traktori markkinoilla olevista.

Ei voi kuin ihailla onnistunutta valintaa.

Hintalaatu suhteeltaan Suomen markkinoiden paras traktori.
Osuit suoneen,justiinsa näin se on ;D ;D
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Masinisti - 12.12.10 - klo:20:40
Ittekin koitin tota viime talvena, kerralla meni 20t risteelle 45 minuuttiin, tuntiansio jäi kyl savotasta kaikkinensa alle 65€, niin nyt ajetaan autolla. Portaattomalla oli kyl tosi lepposa runtata meneen se mäki/ mutkapätkä

***Mul meni joskus 45min henkilöautolla meiltä risteelle suorinta tietä. N 80 km/h.  :D

***20tn esim ohraa on n 30 kuutiota(oliko rekan perävaunu?) plus kärryn paino. Luulis vaativan kolmattasataa heppaa että tuollaisen kuorman ajaa 50km/h mäet ja mutkat. Elikkä hiukka eri asioista taas jutellaan.

 ;D
Sullahan on sinne huomattavasti pitempi matkakin.
Vertailtiin ajoaikaa perävaunulliseen kuorma-autoon, autolla 40 - 45 ja traktorilla meni 45 - 52 minuutttia, riippuen mistä otti kuorman.
Kärrynä oli se mun vanha volvo F12, ei ehkä kaikkein kevein vetää, mutta muissa ei ole paineilmajarruja ja ne on kyllä liukkaalla välttämättömät. Mä en kyl yrittänytkään tehdä mitään taloudellisuusajon ennätystä ;D
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Timppa - 12.12.10 - klo:20:51
Sullahan on sinne huomattavasti pitempi matkakin.
Vertailtiin ajoaikaa perävaunulliseen kuorma-autoon, autolla 40 - 45 ja traktorilla meni 45 - 52 minuutttia, riippuen mistä otti kuorman.
Kärrynä oli se mun vanha volvo F12, ei ehkä kaikkein kevein vetää, mutta muissa ei ole paineilmajarruja ja ne on kyllä liukkaalla välttämättömät. Mä en kyl yrittänytkään tehdä mitään taloudellisuusajon ennätystä ;D
[/quote]


"autolla 40 - 45 ja traktorilla meni 45 - 52 minuutttia"  Tuo on kyllä uskomattoman pieni aikaero sillä matkalla.

Paljonko oli heppoja vetokoneessa?

Kyllä mää mietin että olikko se sää siinä hallinplassityömaalla mutta en viittiny pysähtyä.

Maansiirtoporukoilta ei kokemukseni mukaan mennä mitään turhia kyselemään...

"Jos on kysyttävää niin mene lääkäriin kyselemään!"  On tyypillinen vastaus.  ;D

Mun kärryn jarrut toimii kyl yllättävän hyvin yhteen traktorin jarrujen kans vaikka hydrauliset onkin.
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Teroman - 12.12.10 - klo:21:02
Seurasitko kulutusta ?
 :'(
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Masinisti - 12.12.10 - klo:21:26
Sullahan on sinne huomattavasti pitempi matkakin.
Vertailtiin ajoaikaa perävaunulliseen kuorma-autoon, autolla 40 - 45 ja traktorilla meni 45 - 52 minuutttia, riippuen mistä otti kuorman.
Kärrynä oli se mun vanha volvo F12, ei ehkä kaikkein kevein vetää, mutta muissa ei ole paineilmajarruja ja ne on kyllä liukkaalla välttämättömät. Mä en kyl yrittänytkään tehdä mitään taloudellisuusajon ennätystä ;D


"autolla 40 - 45 ja traktorilla meni 45 - 52 minuutttia"  Tuo on kyllä uskomattoman pieni aikaero sillä matkalla.
Paljonko oli heppoja vetokoneessa?

Kyllä mää mietin että olikko se sää siinä hallinplassityömaalla mutta en viittiny pysähtyä.
Maansiirtoporukoilta ei kokemukseni mukaan mennä mitään turhia kyselemään...
"Jos on kysyttävää niin mene lääkäriin kyselemään!"  On tyypillinen vastaus.  ;D

Mun kärryn jarrut toimii kyl yllättävän hyvin yhteen traktorin jarrujen kans vaikka hydrauliset onkin.
[/quote]

Se tie on sellanen ettei siellä pysty kuorma- autolla ajaan kuin n. 70km/h, isolla tiellä häviää sitten ajassa enemmän. Traktorissa tehoa vajaa parisataa. ABS olis kyl hyvä olla kärryn jarruissa, eikä mikään hankala edes laittaa toimiin, tarvis vaan laittaa 24v sähkönsyöttö.
Kulutus oli suurin piirtein sama kuin kuorma- auto perävaunulla, litraa per jyvätonni.

Olin joo fiksailemassa siel paikkoja, huomen täytyykin mennä OL3 alueelle kaapeleita kuoppaan, niin saat ajaa jyviä rauhas.
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Timppa - 12.12.10 - klo:21:36
Olin joo fiksailemassa siel paikkoja, huomen täytyykin mennä OL3 alueelle kaapeleita kuoppaan, niin saat ajaa jyviä rauhas.

Kaurat on tällä erää ajettu.  Sen verran pakkasta, että parempi olis olla käynnistelemättä koneita.
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Miklu - 16.12.10 - klo:11:25
Jaksaako vetää 17 motin 8m multurivaunua 7485 verku ja riittäääkö paino? Onko kellään ajussa kyseistä yhdistelmää?
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: zetor8045 - 16.12.10 - klo:11:37
Jaksaako vetää 17 motin 8m multurivaunua 7485 verku ja riittäääkö paino? Onko kellään ajussa kyseistä yhdistelmää?
Tilaa LTR paikalle ja sen jaksaa... Paikallisella urakoitsijalla on lastutettu MF 7480 ja viime keväänä tullut Fendt 820 ja fendti jaksaa mennä paremmin ja taloudellisemmin ja pienemmillä kierroksilla ison Samsonin edessä urakoitsijoiden omien juttujensa mukaan  ::)   
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: sirkussonni - 16.12.10 - klo:14:02
Jaksaako vetää 17 motin 8m multurivaunua 7485 verku ja riittäääkö paino? Onko kellään ajussa kyseistä yhdistelmää?
Tilaa LTR paikalle ja sen jaksaa... Paikallisella urakoitsijalla on lastutettu MF 7480 ja viime keväänä tullut Fendt 820 ja fendti jaksaa mennä paremmin ja taloudellisemmin ja pienemmillä kierroksilla ison Samsonin edessä urakoitsijoiden omien juttujensa mukaan  ::)   


No ehkä sen kuuluukin jaksaa paremmin, eikös 7480 teho ole 155hv vakiona ja n. 170hv lastulla, ainakin oma on. Ja tuo 820 fentti lienee vakiona 200 hummaa, ja tunnettuahan myös on, että niissä on aina vähintään mitä ilmoitettu on?
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: hvinnamo - 16.12.10 - klo:14:48
Jaksaako vetää 17 motin 8m multurivaunua 7485 verku ja riittäääkö paino? Onko kellään ajussa kyseistä yhdistelmää?
Tilaa LTR paikalle ja sen jaksaa... Paikallisella urakoitsijalla on lastutettu MF 7480 ja viime keväänä tullut Fendt 820 ja fendti jaksaa mennä paremmin ja taloudellisemmin ja pienemmillä kierroksilla ison Samsonin edessä urakoitsijoiden omien juttujensa mukaan  ::)   


No ehkä sen kuuluukin jaksaa paremmin, eikös 7480 teho ole 155hv vakiona ja n. 170hv lastulla, ainakin oma on. Ja tuo 820 fentti lienee vakiona 200 hummaa, ja tunnettuahan myös on, että niissä on aina vähintään mitä ilmoitettu on?

 Kaikissa merkeissä ei aina ole sitä mitä on ilmoitettu. :)
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: zetor8045 - 16.12.10 - klo:17:06
Jaksaako vetää 17 motin 8m multurivaunua 7485 verku ja riittäääkö paino? Onko kellään ajussa kyseistä yhdistelmää?
Tilaa LTR paikalle ja sen jaksaa... Paikallisella urakoitsijalla on lastutettu MF 7480 ja viime keväänä tullut Fendt 820 ja fendti jaksaa mennä paremmin ja taloudellisemmin ja pienemmillä kierroksilla ison Samsonin edessä urakoitsijoiden omien juttujensa mukaan  ::)   


No ehkä sen kuuluukin jaksaa paremmin, eikös 7480 teho ole 155hv vakiona ja n. 170hv lastulla, ainakin oma on. Ja tuo 820 fentti lienee vakiona 200 hummaa, ja tunnettuahan myös on, että niissä on aina vähintään mitä ilmoitettu on?
Kyllähän tuossa massikassa tuo 200hv on mutta laatikko pelaa moottorin kanssa paremmin yhteen...
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: sirkussonni - 16.12.10 - klo:18:09


No ehkä sen kuuluukin jaksaa paremmin, eikös 7480 teho ole 155hv vakiona ja n. 170hv lastulla, ainakin oma on. Ja tuo 820 fentti lienee vakiona 200 hummaa, ja tunnettuahan myös on, että niissä on aina vähintään mitä ilmoitettu on?
Kyllähän tuossa massikassa tuo 200hv on mutta laatikko pelaa moottorin kanssa paremmin yhteen...



No vuosimallista riippuenhan tehot muuttuu, mutta tuossa on -07 vm asti speksit:

http://www.konedata.net/Traktorit/MF7465.htm

Ja katsoimpa uudemmista , tehot n. 10 hp kasvaneet...  Mikä ero käytännössä on 700 ja 800 srj:n laatikoissa, onko niissä hyötysuhteen osalta eroja? Noissa koneissahan on siinä se ero!?
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: zetor8045 - 16.12.10 - klo:18:34


No ehkä sen kuuluukin jaksaa paremmin, eikös 7480 teho ole 155hv vakiona ja n. 170hv lastulla, ainakin oma on. Ja tuo 820 fentti lienee vakiona 200 hummaa, ja tunnettuahan myös on, että niissä on aina vähintään mitä ilmoitettu on?
Kyllähän tuossa massikassa tuo 200hv on mutta laatikko pelaa moottorin kanssa paremmin yhteen...



No vuosimallista riippuenhan tehot muuttuu, mutta tuossa on -07 vm asti speksit:

http://www.konedata.net/Traktorit/MF7465.htm

Ja katsoimpa uudemmista , tehot n. 10 hp kasvaneet...  Mikä ero käytännössä on 700 ja 800 srj:n laatikoissa, onko niissä hyötysuhteen osalta eroja? Noissa koneissahan on siinä se ero!?
2005-07 tuo massikka on malliltaan..
Otsikko: Vs: Todettu asia.
Kirjoitti: Husokki - 08.04.11 - klo:21:05
Timpalle uusi verku
http://www.youtube.com/watch?v=aZ7bAWA4SAs
http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?album=search&cat=0&pid=44334#top_display_media

Pakko saada vielä kevään kylvöille...