Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Väkirehu robotilta aperuokinnassa...  (Luettu 6669 kertaa)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Väkirehu robotilta aperuokinnassa...
Ja appeen väkevyys 11,2 - 11,5 MJ/kgka   ???
Se on laskennallinen. Hernekokoviljaa ei vieläkään saada luotettavasti analysoitua, joten sekä sen tärkkimäärä, että siitä johtuva energiamäärä ovat arvauksia. Tärkin voi laskea 1000g-tuhkag-valkuaineng-kuitug-rasvag-sokerig, mutta sen sulavuus ei ole 100%. Labran laskemat tärkkimäärät vaihtelee 28-33%...Artturi ei laske tärkkiä eikä sen antama energiamäärä siten pidä paikkaansa, olen lisännyt 1MJ analyysin tulokseen. Oikea energiamäärä saattaa olla lähempänä 11.2 kuin 11.5, mutta kun lähtötiedot on noin hataralla, ei kannata hiuksia halkoa. Joka tapauksessa ollaan lähellä oikeaa ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Väkirehu robotilta aperuokinnassa...
Ja appeen väkevyys 11,2 - 11,5 MJ/kgka   ???
Se on laskennallinen. Hernekokoviljaa ei vieläkään saada luotettavasti analysoitua, joten sekä sen tärkkimäärä, että siitä johtuva energiamäärä ovat arvauksia. Tärkin voi laskea 1000g-tuhkag-valkuaineng-kuitug-rasvag-sokerig, mutta sen sulavuus ei ole 100%. Labran laskemat tärkkimäärät vaihtelee 28-33%...Artturi ei laske tärkkiä eikä sen antama energiamäärä siten pidä paikkaansa, olen lisännyt 1MJ analyysin tulokseen. Oikea energiamäärä saattaa olla lähempänä 11.2 kuin 11.5, mutta kun lähtötiedot on noin hataralla, ei kannata hiuksia halkoa. Joka tapauksessa ollaan lähellä oikeaa ;)
Eikös herneessä ole kaliumia?Liian kaliumin kanssa ei kannata leikkiä,on vaikea saada pois,saada ruokinta pelaaamaan ja poikimisten aikaan todella pirullinen.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Väkirehu robotilta aperuokinnassa...
Tärkkelys 22% ;) Mutta hernevehnästä tulee suurin osa.....

Ja tuo viikoittain ei riitä aina. Nimim. miten päivän seos VOI riittää puolitoista päivää ja mihin katosi maito...tässä viime viikolla siiloa avatessa :D :D Eka näytteen ka 29 ja todellinen 55.... ::)

Ja appeen väkevyys 11,2 - 11,5 MJ/kgka   ???

Luomutiloilla appeen väkevyys voi olla "pahimmillaan" 10,9 Mj/kgka... Silti ilman lisäruokaa 20% karjasta lypsää 11-12 tonnia. Ihanaa miten matematiikka ja todellinen elämä voivatkaan riidellä  ;)

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Väkirehu robotilta aperuokinnassa...
Mä ihmettelinkin tuon tärkin ja appeen väkevyyden suhdetta, johon Adam antoikin vastauksen. Lehmä on kyllä kaiken kaikkiaan kumma otus.. Ja eikös nuo Valion analyysit ole puhuttanut ennenkin?
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Väkirehu robotilta aperuokinnassa...
Ja appeen väkevyys 11,2 - 11,5 MJ/kgka   ???
Se on laskennallinen. Hernekokoviljaa ei vieläkään saada luotettavasti analysoitua, joten sekä sen tärkkimäärä, että siitä johtuva energiamäärä ovat arvauksia. Tärkin voi laskea 1000g-tuhkag-valkuaineng-kuitug-rasvag-sokerig, mutta sen sulavuus ei ole 100%. Labran laskemat tärkkimäärät vaihtelee 28-33%...Artturi ei laske tärkkiä eikä sen antama energiamäärä siten pidä paikkaansa, olen lisännyt 1MJ analyysin tulokseen. Oikea energiamäärä saattaa olla lähempänä 11.2 kuin 11.5, mutta kun lähtötiedot on noin hataralla, ei kannata hiuksia halkoa. Joka tapauksessa ollaan lähellä oikeaa ;)
Eikös herneessä ole kaliumia?Liian kaliumin kanssa ei kannata leikkiä,on vaikea saada pois,saada ruokinta pelaaamaan ja poikimisten aikaan todella pirullinen.

On kalia juu. Mutta -> ei nyt mitenkään älyttömiä määrin. Lehmä kestää aika hyvin 4 kertaisen kalimäärän jos muut asiat ovat kunnossa. Melassissa on kalia valtavasti, se kyl tekee joskus tuhojaan  :'(

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Väkirehu robotilta aperuokinnassa...
Keroppa JoHaRa mitkä on ne muut asiat?Kova kalkkiruokinta auttaa,mutta varsinkin poikimisen jälkeen kalkintarve on niin suuri ettei tahdo riittää tuon liian kalin kumoamiseen.Kuitu auttaa kyllä,mutta sitä voi joutua antamaan niin paljon,että tuotokset kärsii tai väkirehuja joutuu lisäämään.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Väkirehu robotilta aperuokinnassa...
Keroppa JoHaRa mitkä on ne muut asiat?Kova kalkkiruokinta auttaa,mutta varsinkin poikimisen jälkeen kalkintarve on niin suuri ettei tahdo riittää tuon liian kalin kumoamiseen.Kuitu auttaa kyllä,mutta sitä voi joutua antamaan niin paljon,että tuotokset kärsii tai väkirehuja joutuu lisäämään.

Kaikkea vaan yli oikeassa suhteessa.. Sitten mulla on toinen, poikkitieteellinen teoria... kalihan poistuu mm. virtsassa eli suomeksi kusessa. Paljon kuseskeleva nauta saa tasapainotettua kalimääräänsä  ;D

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Väkirehu robotilta aperuokinnassa...
14.2-18.4 näytti olevan kaliummäärät tämän kesän hernevehnästä, ei ne mun mielestä mitään korkeita ole. Kalsiumia on paljon, 12-14g. Siitä vaan ei kaikki tule hyötyyn ;)

Ei kaliumista tule ongelmaa, kun kokoviljaherne ei ole ummessaolevien ruokaa..

Valion analyysit on mun mielestä ihan hyviä. Tärkeintä on tietää maittavuus ja säilönnällinen laatu. Tänä vuonna hernekokovilja olis pitäny säilöä hapolla, sen verran on etikkaista tai sitten aineen annostelu oli alakantissa. Sokeria rehuun jäi. Normaalin valkuaispuskurin lisäks vesipuskuri oli korjuuaikaan korkea, näyttäs kuiva-aine jääneen 29%, kun tavoiteltiin 33-35....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Väkirehu robotilta aperuokinnassa...
14.2-18.4 näytti olevan kaliummäärät tämän kesän hernevehnästä, ei ne mun mielestä mitään korkeita ole. Kalsiumia on paljon, 12-14g. Siitä vaan ei kaikki tule hyötyyn ;)

Ei kaliumista tule ongelmaa, kun kokoviljaherne ei ole ummessaolevien ruokaa..

Valion analyysit on mun mielestä ihan hyviä. Tärkeintä on tietää maittavuus ja säilönnällinen laatu. Tänä vuonna hernekokovilja olis pitäny säilöä hapolla, sen verran on etikkaista tai sitten aineen annostelu oli alakantissa. Sokeria rehuun jäi. Normaalin valkuaispuskurin lisäks vesipuskuri oli korjuuaikaan korkea, näyttäs kuiva-aine jääneen 29%, kun tavoiteltiin 33-35....

Ca:sta ehkä 40-50% hyötyyn

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Väkirehu robotilta aperuokinnassa...
Liika Ca voi olla ongelma,mutta ei koskaan jos kaikki muu on kunnossa,ei etes umpiruokinnassa.