Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paripyörät  (Luettu 27508 kertaa)

nAGGI-nYLYGGI

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1114
Vs: Paripyörät
Vanhaan aiheeseen vähän lisää kysymystä. Mistä kannattaisi hankkia 16.9 38 Paripyörät valsseineen levikepyöriksi TM140 traktoriin. Meinaa olla äestäessä aikamoista pomputtelua ilman ja muutenki tulisi tampattua vähän vähemmän peltoa. Itsellä olisi toki aika loppuun kuluneet gummitkin, jotta jos jostakin saisi halvalla moisille gummeille käyvät valssit, niin olisin enemmän kun kiinnostunut sellaisia hankkimaan.
Jos ei NH tuosta jontkosta mene yli, niin minä lupaan...

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Paripyörät
Katso nettikoneesta käytettyjä ja uusia myydään tuolla http://www.valtra.fi/service/other/1987.asp
Käteinen ratkasee

nAGGI-nYLYGGI

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1114
Vs: Paripyörät
Kiitosta Husokki!
Jos ei NH tuosta jontkosta mene yli, niin minä lupaan...

Rami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 637
Vs: Paripyörät
Miksi turvesuolla käytetään paripyöriä, eikä leveitä ykköspyöriä? Aika normi on kaksi 650 tai kaksi vähän reilu 20 tuumaista korkeaprofiilista rengasta. Toki eri olosuhteet, mutta kuitenkin paripyörät. Myös ojien putsauksessa ja äärioloissa kolmospyörät ja niilläkin ajetaan tiellä.

Minusta leveillä paripyörillä miellyttävä ajaa pellolla ja kylvöalusta aivan eri tasoa välipyöräjyrästöllä höystettynä.

Kun äestetään hyväkuntoista pehmeää, multavaa ja kynnettyä lohkoa paripyörättömällä traktorilla ja leveällä äkeellä(6-9m), ei minun kokemusten mukaan onnistu omien äestysjälkienkään tasaaminen ellei grossboardin edessä yritä kuljetta vähintään dumpperillista ruokamultaa. Tämä suoritus voidaan tehdä aivan toisella lailla paripyörillä varustetulla traktorilla ja 3,5-4,5 cm äestyssyvyydellä. Myös ylämäet aiheuttavat vedätystä ja momenttia maata kohden aivan eri lailla ykköspyörillä.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
Vs: Paripyörät
Miksi turvesuolla käytetään paripyöriä, eikä leveitä ykköspyöriä? Aika normi on kaksi 650 tai kaksi vähän reilu 20 tuumaista korkeaprofiilista rengasta. Toki eri olosuhteet, mutta kuitenkin paripyörät. Myös ojien putsauksessa ja äärioloissa kolmospyörät ja niilläkin ajetaan tiellä.

Minusta leveillä paripyörillä miellyttävä ajaa pellolla ja kylvöalusta aivan eri tasoa välipyöräjyrästöllä höystettynä.

Kun äestetään hyväkuntoista pehmeää, multavaa ja kynnettyä lohkoa paripyörättömällä traktorilla ja leveällä äkeellä(6-9m), ei minun kokemusten mukaan onnistu omien äestysjälkienkään tasaaminen ellei grossboardin edessä yritä kuljetta vähintään dumpperillista ruokamultaa. Tämä suoritus voidaan tehdä aivan toisella lailla paripyörillä varustetulla traktorilla ja 3,5-4,5 cm äestyssyvyydellä. Myös ylämäet aiheuttavat vedätystä ja momenttia maata kohden aivan eri lailla ykköspyörillä.

Paripyörien puute korreloi tarvetta, eihän niitä tarvi kun maat tiukkaan poljettua savikkoa joka kuin betonia ::) Ei tuu pyöränjälkiä jota äkeellä pitäisi peitellä.

Mulla oli aiemmin mammuttirenkaat keveässä äestraktorissa, ja kyllä paripyörällinen hakkaa mennen tullen. Ei tartte omia jälkiään peitellä läheskään samoin vaikka veturi pari tonnia raskaampi.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Paripyörät
Vähäinen hyöty mitä paripyöristä pellolla on kumoutuu
hankaluutena liikenteessä.

Paripyörien kanssa puljaaminen on hengenvaarallista touhua.

Lailla tarttis kieltää moiset viritykset.
Kui mää ain olen paras?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Paripyörät
Paripyörien päälle laittamiseen tarvisi hommata tai kehittää jonkinlainen apulaite. Kerran olen laittanut 18.4R38:t päälle ilman sen kummempia apuja ja se kävi sen verran paikkojen päälle, että en viitsi toista kertaa tuohon yksikseni ryhtyä.

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Paripyörät
Paripyörien päälle laittamiseen tarvisi hommata tai kehittää jonkinlainen apulaite. Kerran olen laittanut 18.4R38:t päälle ilman sen kummempia apuja ja se kävi sen verran paikkojen päälle, että en viitsi toista kertaa tuohon yksikseni ryhtyä.

Onhan niitä apulaitteita keksitty. 18.4R38:t saa kyllä helposti paikalle yksinkin, mutta hankaluus ja vaarallisin kohta on sen ensimmäisen ketjun kiinnitys (jos raju-merkkiset). Samaan aikaan pitäisi pitää rengasta pystyssä ja äheltää ketjua kiinni. Apumiehen kanssa helppo homma. Tärkeintä on laittaa joku puu traktorin renkaan alle 32x100 lauta on sopiva, ainakin meillä.
Käteinen ratkasee

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Paripyörät
Lauta on aina pakko olla renkaan alla, koska harvoin saa kiinnikkeitä ihan kohdalleen. Rautakangen kanssa täytyy sitten hieroa paremmin kohdalleen. Raju vanteet on tosiaan meilläkin.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5905
Vs: Paripyörät
Vähäinen hyöty mitä paripyöristä pellolla on kumoutuu
hankaluutena liikenteessä.


Eikä lapsille muutenkaan kannata jättää mitään. Pääasia että itse pääsee helpolla.

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Paripyörät
Lauta on aina pakko olla renkaan alla, koska harvoin saa kiinnikkeitä ihan kohdalleen. Rautakangen kanssa täytyy sitten hieroa paremmin kohdalleen. Raju vanteet on tosiaan meilläkin.

Mitään rautakankea tarvita, ottaa rivasta kiinni ja nostaa. Nätisti pyörähtää kiinnikkeet kohdalleen. Toiseen Valmettiin täytyy sovittaa venttiilin paikkakin kohdalle ;)
Käteinen ratkasee

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Paripyörät
Vähäinen hyöty mitä paripyöristä pellolla on kumoutuu
hankaluutena liikenteessä.


Itse en keksi mitään muuta hankaluutta liikenteessä, kuin sen jos ei muista niiden olemassa oloa. Tai sen, että koittaa liian pienistä ovista sisälle. ;D
Käteinen ratkasee

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Paripyörät
Vähäinen hyöty mitä paripyöristä pellolla on kumoutuu
hankaluutena liikenteessä.


Itse en keksi mitään muuta hankaluutta liikenteessä, kuin sen jos ei muista niiden olemassa oloa. Tai sen, että koittaa liian pienistä ovista sisälle. ;D

Jaa... Ajatko paljonkin liikenteesä parit päällä. Lietettäkin jos ajaa 5km suuntaansa.Kerkiää tulla useampi vaara tilanne.Nyky koneitten leveydet menee parikkailla helposti yli 4m.
Parit ehdottomat olis olla peltotöissä mut paljon tienpäällä olevalle hankaluus.
Nii se on...

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Paripyörät
Vähäinen hyöty mitä paripyöristä pellolla on kumoutuu
hankaluutena liikenteessä.


Itse en keksi mitään muuta hankaluutta liikenteessä, kuin sen jos ei muista niiden olemassa oloa. Tai sen, että koittaa liian pienistä ovista sisälle. ;D

Jaa... Ajatko paljonkin liikenteesä parit päällä. Lietettäkin jos ajaa 5km suuntaansa.Kerkiää tulla useampi vaara tilanne.Nyky koneitten leveydet menee parikkailla helposti yli 4m.
Parit ehdottomat olis olla peltotöissä mut paljon tienpäällä olevalle hankaluus.

No paljon ja paljon. Jonkinverran tulee ajettua ja kylvökoneella lisää. Tuleehan siinä vaaratilanteita, ylileveysvalot kuntoon ja huolellisuutta.
Käteinen ratkasee

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Paripyörät
Vähäinen hyöty mitä paripyöristä pellolla on kumoutuu
hankaluutena liikenteessä.


Itse en keksi mitään muuta hankaluutta liikenteessä, kuin sen jos ei muista niiden olemassa oloa. Tai sen, että koittaa liian pienistä ovista sisälle. ;D

Jaa... Ajatko paljonkin liikenteesä parit päällä. Lietettäkin jos ajaa 5km suuntaansa.Kerkiää tulla useampi vaara tilanne.Nyky koneitten leveydet menee parikkailla helposti yli 4m.
Parit ehdottomat olis olla peltotöissä mut paljon tienpäällä olevalle hankaluus.

No paljon ja paljon. Jonkinverran tulee ajettua ja kylvökoneella lisää. Tuleehan siinä vaaratilanteita, ylileveysvalot kuntoon ja huolellisuutta.

Mut varma on varmaa... Ilta hämärät pelottavimpia kun kaiken maailman valot loistaa niin ymmärtääkö kaikki autoilijat tilanteen vakavuuden.Itselläkin joskus ongelmia hahmottaa.
Nii se on...