Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ER - 16.12.08 - klo:10:26
-
Terve,
miten mittaan yleismittarilla toimiiko traktorin lohkolämmitin oikein, eli onko vastus kunnossa? Mitä lukeman pitää olla, että vastus toimii? ???
Ongelmana on, että kun kytken lohkolämmittimen johdon, mitään "sihisevää" tms. ääntä ei kuulu, enkä pysty ulkopuolelta lohkoa päättelemään toimiiko lämmitin lainkaan. Myöskään kulutusmittaria pistorasiaan ei ole, jolla näkisi lohkolämmittimen käyttämän wattimäärän.
Näillä keleillä ei myöskään voi päätellä onko moottori lämmennyt vai ei, kun ei ole oikein pakkastakaan. Traktori hurahtaa käyntiin ongelmitta, toistaiseksi, mutta olisi kiva tietää toimiiko lämmitin varmasti, jos pakkasia vielä joskus tulee.
-
miten mittaan yleismittarilla toimiiko traktorin lohkolämmitin oikein, eli onko vastus kunnossa? Mitä lukeman pitää olla, että vastus toimii? ???
Parista toimivasta lämmittimestä mittasin liittimestä (se paksumpi tappi on suojamaa eli niiden kahden ohuemman väli mitataan). Auton lohkolämppäri näytti noin 90 ohmia, traktorin letkulämmitin 82 ohmia.
Vastus joko toimii tai on poikki (tai maissa, jollloin laukoo vikavirta/johdonsuoja). Eli poikkiolevan vastuksen ohmia lähenee ääretöntä...
-
Jos nyt jotain ohmia näyttää eikä pahasti lukema heittele niin kyllä kunnos pitäis olla.
Eikö tunnu lämmintä jos otat jostain vesiletkusta kiinni? Itsellä ainakin lämpenee letkun melkei heti kun lykkää roikkaan.
-
miten mittaan yleismittarilla toimiiko traktorin lohkolämmitin oikein, eli onko vastus kunnossa? Mitä lukeman pitää olla, että vastus toimii? ???
Parista toimivasta lämmittimestä mittasin liittimestä (se paksumpi tappi on suojamaa eli niiden kahden ohuemman väli mitataan). Auton lohkolämppäri näytti noin 90 ohmia, traktorin letkulämmitin 82 ohmia.
Vastus joko toimii tai on poikki (tai maissa, jollloin laukoo vikavirta/johdonsuoja). Eli poikkiolevan vastuksen ohmia lähenee ääretöntä...
Vastus oikosessa, itellä defa letkulämppäristä joskus menny vastus,
sai tilattua erillisenä
-
Jos tietää vastuksen tehon, niin tuon vastuksen vastusarvon voi laskea kaavalla R = U*U/P. Esim. jos kilowatin vastus, niin ohmeja pitäs löytyä 230V*230V/1000W = 52,9 ohm. Ihan pilkulleen laskettu arvo ja mitattu arvo ei varmasti ikinä kohtaa, mutta jos suuruusluokka kohillaan niin vastuksen pitäs olla kunnossa. Niin ja tuo mittaus siis vaiheen ja nollan väliltä...
-
Harvoin lie itse lohkossa oleva vastus menee rikki,jollei ole ihan kuiviltaan lämminnyt.Kannattaa tarkistaa myös panssarijohdon liitokset ja roikat onko kunnossa.Joskus mulla käynyt että tuo roikan pää on mennyt piloille ja roikan vaihto auttanut.sama juttu panssari johdon ja vastuksen liitoksessa,siinä saattaa ajan mittaan tulla kosketushäiriö.
-
Harvoin lie itse lohkossa oleva vastus menee rikki,jollei ole ihan kuiviltaan lämminnyt.Kannattaa tarkistaa myös panssarijohdon liitokset ja roikat onko kunnossa.Joskus mulla käynyt että tuo roikan pää on mennyt piloille ja roikan vaihto auttanut.sama juttu panssari johdon ja vastuksen liitoksessa,siinä saattaa ajan mittaan tulla kosketushäiriö.
Juu, johtoja käpistellään enemmän ja niissä useimmin vikaa. Kannattaa pitää huolta, ettei saa viallisesta pistokkeesta tärskyjä.
Jos laskee vastuksen tarkasti kaavalla, pitää tietää vastuksen teho, mikä ei välttämättä löydy kuin valmistajalta. Nykyautoissa voi olla niinkin alhainen kuin 400 W.
-
Jos mittailemaan alkaa, niin tuon koko ketjun kountohan selviää kerralla kun mittaa lämmitysjohdon pistokkeen tapeista tuon vastuksen. Siis panssarijohto paikoillaan vastuksessa ja liitosjohto kiinni siinä panssarijohdossa. Jos löytyy häikkää, niin paikantaa vian sitten mittaamalla osan kerrallaan.
-
miten mittaan yleismittarilla toimiiko traktorin lohkolämmitin oikein, eli onko vastus kunnossa? Mitä lukeman pitää olla, että vastus toimii? ???
Parista toimivasta lämmittimestä mittasin liittimestä (se paksumpi tappi on suojamaa eli niiden kahden ohuemman väli mitataan). Auton lohkolämppäri näytti noin 90 ohmia, traktorin letkulämmitin 82 ohmia.
Vastus joko toimii tai on poikki (tai maissa, jollloin laukoo vikavirta/johdonsuoja). Eli poikkiolevan vastuksen ohmia lähenee ääretöntä...
Oonkohan mitannu ton kaivurista vai Valmetista...? Kaivurissa lämmitin nimittäin toimii, siinä toimii hehkukin, lataus sen sijaan ei. Mutta Valmetin lämppäri ei toimi ja ääretöntä näytti äsken mitatessa. Jostain sain aikanaan hommattua alavesiletkuun Defan lämmittimen, vanhan eli noin alkuperäisen paikalle. Mutta ei noin suuriin letkuihin taida enää saada?
Valmetissa toimii lataus, kun aikoinaan virittelin siihen Volvon vaihtovirtalaturin. Sen sijaan akkua siinä ei ole, kun kossit harjoitellessaan remonttia pudottivat akun ottaessaan sitä pois. Niin käy joskus... (:
Saa jonkin verran sahata startilla näillä keleillä et saa ton Valmetin käyntiin. Tuttu myy Eurogloben akkuja kylällä, täytyy käydä mittaamassa millainen sopii. Joku 125 Ah on tavoitteena.
-
Eix ole paljon helpompi ostaa parilla kympillä pistorasiaan laitettava mittari joka mittaa jännitteet, ampeerit, tehot ja energiankulutuksen.
Siis tolla saa helposti testattua koko systeemin, roikkajohdoista lämmitysvastuksiin.......
-
miten mittaan yleismittarilla toimiiko traktorin lohkolämmitin oikein, eli onko vastus kunnossa? Mitä lukeman pitää olla, että vastus toimii? ???
Parista toimivasta lämmittimestä mittasin liittimestä (se paksumpi tappi on suojamaa eli niiden kahden ohuemman väli mitataan). Auton lohkolämppäri näytti noin 90 ohmia, traktorin letkulämmitin 82 ohmia.
Vastus joko toimii tai on poikki (tai maissa, jollloin laukoo vikavirta/johdonsuoja). Eli poikkiolevan vastuksen ohmia lähenee ääretöntä...
Oonkohan mitannu ton kaivurista vai Valmetista...? Kaivurissa lämmitin nimittäin toimii, siinä toimii hehkukin, lataus sen sijaan ei. Mutta Valmetin lämppäri ei toimi ja ääretöntä näytti äsken mitatessa. Jostain sain aikanaan hommattua alavesiletkuun Defan lämmittimen, vanhan eli noin alkuperäisen paikalle. Mutta ei noin suuriin letkuihin taida enää saada?
Valmetissa toimii lataus, kun aikoinaan virittelin siihen Volvon vaihtovirtalaturin. Sen sijaan akkua siinä ei ole, kun kossit harjoitellessaan remonttia pudottivat akun ottaessaan sitä pois. Niin käy joskus... (:
Saa jonkin verran sahata startilla näillä keleillä et saa ton Valmetin käyntiin. Tuttu myy Eurogloben akkuja kylällä, täytyy käydä mittaamassa millainen sopii. Joku 125 Ah on tavoitteena.
Saisko siihen laitettua jotain seuraavista http://www.ikh.fi/tuotehaku.asp?sua=1&lang=1&nav=900100480#!tid18320 (http://www.ikh.fi/tuotehaku.asp?sua=1&lang=1&nav=900100480#!tid18320) . Pyöräkuormaajassa on valmetin 411 ja siihen asensin tuon 2000w Calixin letkulämppärin. Hyvin lämpiää eikä puuttuva hehkukaan haittaa menoa.
-
Saisko siihen laitettua jotain seuraavista http://www.ikh.fi/tuotehaku.asp?sua=1&lang=1&nav=900100480#!tid18320 (http://www.ikh.fi/tuotehaku.asp?sua=1&lang=1&nav=900100480#!tid18320) . Pyöräkuormaajassa on valmetin 411 ja siihen asensin tuon 2000w Calixin letkulämppärin. Hyvin lämpiää eikä puuttuva hehkukaan haittaa menoa.
Olis tarvinnu jo viimeksi jättää se rikkinäinen siihen alavesiletkuun ja laittaa "standardikokoinen" ts. 19 mm letkuun sopiva lämmitin lämmityslaitteen letkuun. Lämmityslaitettahan toi ei tarvi/se ei toimi, joten siinä on nytkin letkulenkki paikoillaan. Kaivurissa on samanlaisesti, mutta olisko laitettu sen vuoksi pitkät letkut, että varmasti olis aina vastus vedessä? Lämppäri roikuu siellä alhaalla moottorin kyljessä. Ei tars ostaa kuin se letkuosa, johto ja seinäjohto olis Defaan vanhastaan.
Eurogloben 125 Ah akku ~180 e verolla ja niitä oli jopa kaupassa saatavissa! Maasturiin kyselin sopivaksi katsomaani (ts. sopii paikalleen) 90 Ah:n akkua - niitä ei saa kahta ihan kahdellasadalla :(
-
Saisko siihen laitettua jotain seuraavista http://www.ikh.fi/tuotehaku.asp?sua=1&lang=1&nav=900100480#!tid18320 (http://www.ikh.fi/tuotehaku.asp?sua=1&lang=1&nav=900100480#!tid18320) . Pyöräkuormaajassa on valmetin 411 ja siihen asensin tuon 2000w Calixin letkulämppärin. Hyvin lämpiää eikä puuttuva hehkukaan haittaa menoa.
Olis tarvinnu jo viimeksi jättää se rikkinäinen siihen alavesiletkuun ja laittaa "standardikokoinen" ts. 19 mm letkuun sopiva lämmitin lämmityslaitteen letkuun. Lämmityslaitettahan toi ei tarvi/se ei toimi, joten siinä on nytkin letkulenkki paikoillaan. Kaivurissa on samanlaisesti, mutta olisko laitettu sen vuoksi pitkät letkut, että varmasti olis aina vastus vedessä? Lämppäri roikuu siellä alhaalla moottorin kyljessä. Ei tars ostaa kuin se letkuosa, johto ja seinäjohto olis Defaan vanhastaan.
Eurogloben 125 Ah akku ~180 e verolla ja niitä oli jopa kaupassa saatavissa! Maasturiin kyselin sopivaksi katsomaani (ts. sopii paikalleen) 90 Ah:n akkua - niitä ei saa kahta ihan kahdellasadalla :(
Tänään ostin 2* 155 A:n Boschia yhteishinnalla 400€ :'(
-
Eix ole paljon helpompi ostaa parilla kympillä pistorasiaan laitettava mittari joka mittaa jännitteet, ampeerit, tehot ja energiankulutuksen.
Siis tolla saa helposti testattua koko systeemin, roikkajohdoista lämmitysvastuksiin.......
Halvempi vielä on seuraava konsti, sammuttaa kaikki muut sähkövempeleet ja laittaa sen epäilemänsä laitteen päälle ja siirtyy sähkömittarin viereen ihmettelemään, vilkkuuko valot/ pyöriikö kiekko.
-
kuuleehan tuon käyntiäänestä heti tarttauksen jälkeen onko lämmenny vai ei...
onkohan multakin kuulo menny kun ei olevinaan enää nuo lohkolämmittimet oikein ääntä pidä, ennenhän sen kuuli kauas :'( :'( :'( :'(
ite ruukaan heittää kourallisen kevyttä lunta vastuksen kannan päälle, näkee äkkiä alkaako lämmittää ;D ;D ;D ;D
-
kuuleehan tuon käyntiäänestä heti tarttauksen jälkeen onko lämmenny vai ei...
onkohan multakin kuulo menny kun ei olevinaan enää nuo lohkolämmittimet oikein ääntä pidä, ennenhän sen kuuli kauas :'( :'( :'( :'(
ite ruukaan heittää kourallisen kevyttä lunta vastuksen kannan päälle, näkee äkkiä alkaako lämmittää ;D ;D ;D ;D
10 €:n infrapunalämpömittarilla voi mitata lämpenemisen vaikka ei olisi edes lunta. Voiskohan stetoskoopilla kuunnella lämppärin surinoita ;D Maadotukset kantsii kyl tarkistaa ensin
-
mitä suotta? ei se stetoskooppi mitään tärskyä korville tuo mutta kirvelee kivasti!
-
Jontikan lohkolämppäri ei pidä mitään ääntä, mut lämpenee silti. Vähän oli outo alkuuns, kun on tottunu kihinät kuuntelemaan. Peugeotissa on öljypohjan"lämmitin", ei pidä mitään ääntä, mut ei juur lämmitäkääm :(
-
Jontikan lohkolämppäri ei pidä mitään ääntä, mut lämpenee silti. Vähän oli outo alkuuns, kun on tottunu kihinät kuuntelemaan. Peugeotissa on öljypohjan"lämmitin", ei pidä mitään ääntä, mut ei juur lämmitäkääm :(
Mahtaako se olla niin, että kihinän määrä on riippuvainen jäähdytinnesteen laadusta ???
-
Jontikan lohkolämppäri ei pidä mitään ääntä, mut lämpenee silti. Vähän oli outo alkuuns, kun on tottunu kihinät kuuntelemaan. Peugeotissa on öljypohjan"lämmitin", ei pidä mitään ääntä, mut ei juur lämmitäkääm :(
Se on siis sellanen Arvosupi-malli siinä plösössä. ;D
-
Jontikan lohkolämppäri ei pidä mitään ääntä, mut lämpenee silti. Vähän oli outo alkuuns, kun on tottunu kihinät kuuntelemaan. Peugeotissa on öljypohjan"lämmitin", ei pidä mitään ääntä, mut ei juur lämmitäkääm :(
Se on siis sellanen Arvosupi-malli siinä plösössä. ;D
Jaa et ampuu betagammasalpaajaa niimpaljo soihtuna , et säpo ja mpk ja mtv kuuntelee ja katselee ja käpälöi koko ajan? :D
-
Jontikan lohkolämppäri ei pidä mitään ääntä, mut lämpenee silti. Vähän oli outo alkuuns, kun on tottunu kihinät kuuntelemaan. Peugeotissa on öljypohjan"lämmitin", ei pidä mitään ääntä, mut ei juur lämmitäkääm :(
Se on siis sellanen Arvosupi-malli siinä plösössä. ;D
Jaa et ampuu betagammasalpaajaa niimpaljo soihtuna , et säpo ja mpk ja mtv kuuntelee ja katselee ja käpälöi koko ajan? :D
Säteilee... :D
-
Terve,
miten mittaan yleismittarilla toimiiko traktorin lohkolämmitin oikein, eli onko vastus kunnossa? Mitä lukeman pitää olla, että vastus toimii? ???
Ongelmana on, että kun kytken lohkolämmittimen johdon, mitään "sihisevää" tms. ääntä ei kuulu, enkä pysty ulkopuolelta lohkoa päättelemään toimiiko lämmitin lainkaan. Myöskään kulutusmittaria pistorasiaan ei ole, jolla näkisi lohkolämmittimen käyttämän wattimäärän.
Näillä keleillä ei myöskään voi päätellä onko moottori lämmennyt vai ei, kun ei ole oikein pakkastakaan. Traktori hurahtaa käyntiin ongelmitta, toistaiseksi, mutta olisi kiva tietää toimiiko lämmitin varmasti, jos pakkasia vielä joskus tulee.
Tänään hokasin ettei lohkolämmittimestä kuulu sihinää . Oli vähän muutakin vikaa koska huollossa olivat jättäneet ylläpito laturista johtoja pois ja sisätilanlämmittimen kaapelia eivät olleet laittaneet takaisin . Rupesin vikaa hakemaan ja löytyikin , epäilin vastuksen kärähtäneen mutta mittarin mukaan kunnossa . Laitoin kuitenkin lämpiämään , sihinää ei kuulunut mutta jäähdytysneste laajeni ja vastus tuntui lämpimältä kädellä koittaa . Sihinää ei tarvii kuulua , välttämättä .
-
mutta sihinän puute ei ihan huoleton oire. nyyssä meni vastus uusiks kun oli alkannu muotoutua uusiks ja siksi ei sihinää kuulunut.. joten kannattaa seurata kuin toimii muutaman ajan päästä. nuo kestää yleensä sen ikänsä.
-
mutta sihinän puute ei ihan huoleton oire. nyyssä meni vastus uusiks kun oli alkannu muotoutua uusiks ja siksi ei sihinää kuulunut.. joten kannattaa seurata kuin toimii muutaman ajan päästä. nuo kestää yleensä sen ikänsä.
Laitoin golffin lämpiämään eikä sihissyt , ei ole 16 sittenkää sihissyt .
-
nyt sit melekein kysyttävä mikä vm. nuissa kun on niitä ns. lämmittimiä ( tehottomia pakkasessa) tai sit net vanhat mallit. tuossa just vw asentaja moisesta kertoi..
-
Laita kwh-mittari väliin ja anna olla tunnin päällä, lukema on monenko watin vastus sinulla on ja vertaa uuteen, jos on tavallinen vastus, ptc-vastus vaikeampi tapaus, vastus tuskin rikkoontuu kerralla, luultavasti pikkuhiljaa tehoa häipyy ja lopuksi katkeaa, mittaisin myös pistokkeen jännitteen mutta se ei ole jokkis hommia ja mittari pitäisi olla kunnollinen etenkin mittajohdot,
-
eli; tuttu sähkäri ohimennessä käy toteamassa. ite käyttänny moista kun on joku epäselvää. aina saanu oikean tiaknosian ja hoito-ohjeen. se kait sitä verkostoitumista.
-
eli; tuttu sähkäri ohimennessä käy toteamassa. ite käyttänny moista kun on joku epäselvää. aina saanu oikean tiaknosian ja hoito-ohjeen. se kait sitä verkostoitumista.
Tarkoitin energiamittari pistorasiaan maksaa siinä parikymppiä siinä taitaa olla jännitemittari mukana ettei sitä tarvitse erikseen mittailla, se jännitteen mittaus yleensä varmistaa että tulee sitä sähköä , voihan lämpöjä mittailla mutta minusta yksinkertaisin tapa olisi tuo
-
eli; tuttu sähkäri ohimennessä käy toteamassa. ite käyttänny moista kun on joku epäselvää. aina saanu oikean tiaknosian ja hoito-ohjeen. se kait sitä verkostoitumista.
Tarkoitin energiamittari pistorasiaan maksaa siinä parikymppiä siinä taitaa olla jännitemittari mukana ettei sitä tarvitse erikseen mittailla, se jännitteen mittaus yleensä varmistaa että tulee sitä sähköä , voihan lämpöjä mittailla mutta minusta yksinkertaisin tapa olisi tuo
Sähköä tulee ihan riittävästi eikä kaikki lohkolämppärit sihise .
-
eikä kaikki lohkolämppärit sihise
Kerrankin olen sorkkiksen kanssa samaa mieltä ;D
Ainakin ne rikkinäiset ovat hiljaisia ;)
-
eikä kaikki lohkolämppärit sihise
Kerrankin olen sorkkiksen kanssa samaa mieltä ;D
Ainakin ne rikkinäiset ovat hiljaisia ;)
Juu . eikä ne lämmitä ;D
Isizutsussa ei koskaan ole suhissut ja aina toiminut . :)
-
hupaisaa jutustelua, Oksakin heti tutun vw asentajan pakeilla oli lämppäristä , sihinöitä kuuluu ja asentajat kertoo missä vika milloinkin. Mulla on ollut tapana lämmittimen toimivuus testata silleen että laitan siihen virrat päälle ja tunnin parin päästä tunnustelen moottorin lohkoa onko se lämmin vai kylmä.Tästä tuntemuksesta päättelen toimiiko vai ei.Ja tässä nyt on se pointti, kuka tietää milloin se lämppäri toimii.Toki sen vastuksen eheyden voi sillä yleismittarilla mitata myös. Jos osaa.Minä olen toiminnan testannut sillä,lämmittääkö vai ei, se lienee kuitenkin se olennainen asia laitteen käyttössä.Oksanasentajat lienee eri mieltä ja Oksa sitten eri mieltä mutta mulle on tärkeintä että kone lämpiää sihinöistä riippumatta.
-
Tietysti lämmittimen tärkein asia on se että se lämmittää.
Mulla on tapana aina jos laitan lämmityksen päälle käsin - siis ilman kellokytkintä tms - kuuntelemalla varmistaa että se toimii. Kokemus on osoittanut että aina se ei ole toiminut. Sulake tai vikavirta lauennut muista syistä, roikan toinen pää unohtunut irti, väärä töpseli rasiassa, lämmitin rikki ja muuta vastaavaa. Turhauttavaa on sitten tunnin, parin päästä yrittää starttia kun pakkasta on liikaa ja lämmitystä ei ole onnistunut. Näin voi oll varma että lämmitys ainakin alkaa.
Kuunteleminen ei tietysti onnistu jos lämmitin on sellainen että se ei pidä ääntä, kuten monet 'modernit' autojen säteilylämmittimet tai öljytilan lämmittimet. Ei ne säteleilyversiot kyllä paljon mitään lämmitäkään...
Kyllähän sen nyt käynnistäessä huomaa hyvinkin konkreettisesti onko lämmitetty vai ei, vaikkei kädellä kokeilisikaan ,ainakin mun vanhoilla koneillani.
Pikatestinä kuunteleminen ja ohmipuntari (siis yleismittari) ovat hyvin toimivia testitapoja.
-
Tietysti lämmittimen tärkein asia on se että se lämmittää.
Mulla on tapana aina jos laitan lämmityksen päälle käsin - siis ilman kellokytkintä tms - kuuntelemalla varmistaa että se toimii. Kokemus on osoittanut että aina se ei ole toiminut. Sulake tai vikavirta lauennut muista syistä, roikan toinen pää unohtunut irti, väärä töpseli rasiassa, lämmitin rikki ja muuta vastaavaa. Turhauttavaa on sitten tunnin, parin päästä yrittää starttia kun pakkasta on liikaa ja lämmitystä ei ole onnistunut. Näin voi oll varma että lämmitys ainakin alkaa.
Kuunteleminen ei tietysti onnistu jos lämmitin on sellainen että se ei pidä ääntä, kuten monet 'modernit' autojen säteilylämmittimet tai öljytilan lämmittimet. Ei ne säteleilyversiot kyllä paljon mitään lämmitäkään...
Kyllähän sen nyt käynnistäessä huomaa hyvinkin konkreettisesti onko lämmitetty vai ei, vaikkei kädellä kokeilisikaan ,ainakin mun vanhoilla koneillani.
Pikatestinä kuunteleminen ja ohmipuntari (siis yleismittari) ovat hyvin toimivia testitapoja.
Heiketä voi vastuksen teho joka selviää mittaamalla vastuksen ohmimittarilla .
-
ja mistähän se evp sitä lohkoa kokeilee? näyttää olevan nykyvärkeissä sen verta muovi ja muuta materiaalia moottorin ympärillä ( varsinkin autoissa) että ei valuihin osu käsi ihan helpolla. ja ei näköjään kannata kertoa viime talven juttuja kun net saattaa olla jo muuttunu kun asentajakin on saattannu jäätä eläkkeelle. hyvä kun pikkujuttuun juuttuu.
-
kyllä traktorissa sen verran lohkoa on koeteltavana että siitä voi tunnustella, ja autossa sitten jostain letkusta.Pidempään seisseen traktorin lohko saattaa olla jopa kuurassa ja kun se sulaa lämmitin ilmeisesti toimii.
-
kyllä traktorissa sen verran lohkoa on koeteltavana että siitä voi tunnustella, ja autossa sitten jostain letkusta.Pidempään seisseen traktorin lohko saattaa olla jopa kuurassa ja kun se sulaa lämmitin ilmeisesti toimii.
Missä on, missä ei. Siis traktoreissa. Ainakin moni Valtra on niin piilossa että ei paljoa hipelöidä kuin öljypohjaa purkamatta peltejä/muoveja.
-
Tietysti lämmittimen tärkein asia on se että se lämmittää.
Mulla on tapana aina jos laitan lämmityksen päälle käsin - siis ilman kellokytkintä tms - kuuntelemalla varmistaa että se toimii. Kokemus on osoittanut että aina se ei ole toiminut. Sulake tai vikavirta lauennut muista syistä, roikan toinen pää unohtunut irti, väärä töpseli rasiassa, lämmitin rikki ja muuta vastaavaa. Turhauttavaa on sitten tunnin, parin päästä yrittää starttia kun pakkasta on liikaa ja lämmitystä ei ole onnistunut. Näin voi oll varma että lämmitys ainakin alkaa.
Kuunteleminen ei tietysti onnistu jos lämmitin on sellainen että se ei pidä ääntä, kuten monet 'modernit' autojen säteilylämmittimet tai öljytilan lämmittimet. Ei ne säteleilyversiot kyllä paljon mitään lämmitäkään...
Kyllähän sen nyt käynnistäessä huomaa hyvinkin konkreettisesti onko lämmitetty vai ei, vaikkei kädellä kokeilisikaan ,ainakin mun vanhoilla koneillani.
Pikatestinä kuunteleminen ja ohmipuntari (siis yleismittari) ovat hyvin toimivia testitapoja.
Heiketä voi vastuksen teho joka selviää mittaamalla vastuksen ohmimittarilla .
Helpommin tuo käy ns energiamittarilla. Miten mittaat vastuksen tehon ohmimittarilla?
-
Tietysti lämmittimen tärkein asia on se että se lämmittää.
Mulla on tapana aina jos laitan lämmityksen päälle käsin - siis ilman kellokytkintä tms - kuuntelemalla varmistaa että se toimii. Kokemus on osoittanut että aina se ei ole toiminut. Sulake tai vikavirta lauennut muista syistä, roikan toinen pää unohtunut irti, väärä töpseli rasiassa, lämmitin rikki ja muuta vastaavaa. Turhauttavaa on sitten tunnin, parin päästä yrittää starttia kun pakkasta on liikaa ja lämmitystä ei ole onnistunut. Näin voi oll varma että lämmitys ainakin alkaa.
Kuunteleminen ei tietysti onnistu jos lämmitin on sellainen että se ei pidä ääntä, kuten monet 'modernit' autojen säteilylämmittimet tai öljytilan lämmittimet. Ei ne säteleilyversiot kyllä paljon mitään lämmitäkään...
Kyllähän sen nyt käynnistäessä huomaa hyvinkin konkreettisesti onko lämmitetty vai ei, vaikkei kädellä kokeilisikaan ,ainakin mun vanhoilla koneillani.
Pikatestinä kuunteleminen ja ohmipuntari (siis yleismittari) ovat hyvin toimivia testitapoja.
Heiketä voi vastuksen teho joka selviää mittaamalla vastuksen ohmimittarilla .
Helpommin tuo käy ns energiamittarilla. Miten mittaat vastuksen tehon ohmimittarilla?
Yritään keksiä jotakin . Hmmm . Ai juu , vastus ja JA OHMI jooooo .
-
Oomi kertaa käämi: pimeenä koko lääni...
-
kyllä traktorissa sen verran lohkoa on koeteltavana että siitä voi tunnustella, ja autossa sitten jostain letkusta.Pidempään seisseen traktorin lohko saattaa olla jopa kuurassa ja kun se sulaa lämmitin ilmeisesti toimii.
Missä on, missä ei. Siis traktoreissa. Ainakin moni Valtra on niin piilossa että ei paljoa hipelöidä kuin öljypohjaa purkamatta peltejä/muoveja.
Mää kyllä tarkoitin traktoreita, en mitään suolahden susia, niissähän on todellakin pellillä peitelty se epäonnistunut romukasa jota itse kutsuvat moottoriksi, ja eihän sitä voi tunnustellakaan kun on mustassa öljyssä yltä päältä.Oikeissa traktoreissa on sentään vielä moottorikin näkyvillä.
-
Joko tähän on saatu selvyyttä parin vuoden jankkaamisella.
Se menee niin että jos se lämpiää niin se toimii, jos ei lämpiä niin ei toimi ;D
-
Joko tähän on saatu selvyyttä parin vuoden jankkaamisella.
Se menee niin että jos se lämpiää niin se toimii, jos ei lämpiä niin ei toimi ;D
Niinkuin ooppelikin . Jos käy se saattaa toimia .
-
Joko tähän on saatu selvyyttä parin vuoden jankkaamisella.
Se menee niin että jos se lämpiää niin se toimii, jos ei lämpiä niin ei toimi ;D
Ei ole suuri Guru vielä ilmoittanut miten mittaa tehon vastus mittarilla ;D Lämpövastus ja resistanssi on vähän eri ::)
-
Joko tähän on saatu selvyyttä parin vuoden jankkaamisella.
Se menee niin että jos se lämpiää niin se toimii, jos ei lämpiä niin ei toimi ;D
Ei ole suuri Guru vielä ilmoittanut miten mittaa tehon vastus mittarilla ;D Lämpövastus ja resistanssi on vähän eri ::)
Voi sen noinkin tehdä . En nyt muista kuinka suuri ohmiluku on mikä määrittää onko vastus kunnossa , neuvonnasta nimittäin antoivat . ::) ::) ::)
Toimii joten se riittää mulle . :)
-
Joko tähän on saatu selvyyttä parin vuoden jankkaamisella.
Se menee niin että jos se lämpiää niin se toimii, jos ei lämpiä niin ei toimi ;D
Ei ole suuri Guru vielä ilmoittanut miten mittaa tehon vastus mittarilla ;D Lämpövastus ja resistanssi on vähän eri ::)
Voi sen noinkin tehdä . En nyt muista kuinka suuri ohmiluku on mikä määrittää onko vastus kunnossa , neuvonnasta nimittäin antoivat . ::) ::) ::)
Toimii joten se riittää mulle . :)
Toki osaan mitata vastusmittauksella toimiiko vastus, mutta puhuit vastuksen TEHON (Watti) mittauksesta ohmi mittarilla.
-
Joko tähän on saatu selvyyttä parin vuoden jankkaamisella.
Se menee niin että jos se lämpiää niin se toimii, jos ei lämpiä niin ei toimi ;D
Ei ole suuri Guru vielä ilmoittanut miten mittaa tehon vastus mittarilla ;D Lämpövastus ja resistanssi on vähän eri ::)
Voi sen noinkin tehdä . En nyt muista kuinka suuri ohmiluku on mikä määrittää onko vastus kunnossa , neuvonnasta nimittäin antoivat . ::) ::) ::)
Toimii joten se riittää mulle . :)
Toki osaan mitata vastusmittauksella toimiiko vastus, mutta puhuit vastuksen TEHON (Watti) mittauksesta ohmi mittarilla.
http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/mekaniikka_y1_yleismittarit_ja_niiden_kaytto.html
Ohmiluku kertoo vastuksen tehon .
Katsos kun isuzussa on vielä sisätilalämmitin , jonka koi ottaa pois siksi aikaa , ylläpitolaturi joka ei paljoa virtaa vie eikä oikein saa järkevään paikkaan yleismittaria jolla tehon mittaisi . Pitäis olla oma mittari sille .
-
Joko tähän on saatu selvyyttä parin vuoden jankkaamisella.
Se menee niin että jos se lämpiää niin se toimii, jos ei lämpiä niin ei toimi ;D
Ei ole suuri Guru vielä ilmoittanut miten mittaa tehon vastus mittarilla ;D Lämpövastus ja resistanssi on vähän eri ::)
Voi sen noinkin tehdä . En nyt muista kuinka suuri ohmiluku on mikä määrittää onko vastus kunnossa , neuvonnasta nimittäin antoivat . ::) ::) ::)
Toimii joten se riittää mulle . :)
Toki osaan mitata vastusmittauksella toimiiko vastus, mutta puhuit vastuksen TEHON (Watti) mittauksesta ohmi mittarilla.
http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/mekaniikka_y1_yleismittarit_ja_niiden_kaytto.html
Ohmiluku kertoo vastuksen tehon .
Katsos kun isuzussa on vielä sisätilalämmitin , jonka koi ottaa pois siksi aikaa , ylläpitolaturi joka ei paljoa virtaa vie eikä oikein saa järkevään paikkaan yleismittaria jolla tehon mittaisi . Pitäis olla oma mittari sille .
Kyllä voit mitata vastuksen resistanssin ja laskea tehon, mutta et voi mitata sitä vastuksen ollessa kytkettynä sähköverkkoon.
-
ketjun tärkein sanoma on että sorkkis ei ole osannut korjata webastoa ;) :D ;D 8)
kuvitellaampa tilanne että on ollu hyvin likaiset jäähdytinnesteet ja lohkolämmittimen vastus on saanut likakerroksen pintaansa, miten tämä muuttaa vastuksen tehoa ja miten se näkyy mittarilla ;) :D ;D 8)
-
Pitääkö lohkolämmittäjän toimimattomuus merkitä lohkokorttiin? ::)
-
ketjun tärkein sanoma on että sorkkis ei ole osannut korjata webastoa ;) :D ;D 8)
kuvitellaampa tilanne että on ollu hyvin likaiset jäähdytinnesteet ja lohkolämmittimen vastus on saanut likakerroksen pintaansa, miten tämä muuttaa vastuksen tehoa ja miten se näkyy mittarilla ;) :D ;D 8)
Voisin vastata tähän mutta en viitsi pilata hyvää kompakysymystä.... :-)
Tosin oikea vastaus ei ole yksioikoinen.
-
ketjun tärkein sanoma on että sorkkis ei ole osannut korjata webastoa ;) :D ;D 8)
kuvitellaampa tilanne että on ollu hyvin likaiset jäähdytinnesteet ja lohkolämmittimen vastus on saanut likakerroksen pintaansa, miten tämä muuttaa vastuksen tehoa ja miten se näkyy mittarilla ;) :D ;D 8)
Voisin vastata tähän mutta en viitsi pilata hyvää kompakysymystä.... :-)
Tosin oikea vastaus ei ole yksioikoinen.
Ne on noita pohjoisen "älykkäiden" vastauksia jotka kannattaa jättää huomioimatta . No muutokset alue politiikkaan palauttaa nuokin järkevälle tasolle 8)
-
ketjun tärkein sanoma on että sorkkis ei ole osannut korjata webastoa ;) :D ;D 8)
kuvitellaampa tilanne että on ollu hyvin likaiset jäähdytinnesteet ja lohkolämmittimen vastus on saanut likakerroksen pintaansa, miten tämä muuttaa vastuksen tehoa ja miten se näkyy mittarilla ;) :D ;D 8)
Voisin vastata tähän mutta en viitsi pilata hyvää kompakysymystä.... :-)
Tosin oikea vastaus ei ole yksioikoinen.
Puhutaanko anto vai ottotehosta? Antoteho pienenee, ottoteho saattaa kasvaa.
-
ketjun tärkein sanoma on että sorkkis ei ole osannut korjata webastoa ;) :D ;D 8)
kuvitellaampa tilanne että on ollu hyvin likaiset jäähdytinnesteet ja lohkolämmittimen vastus on saanut likakerroksen pintaansa, miten tämä muuttaa vastuksen tehoa ja miten se näkyy mittarilla ;) :D ;D 8)
Voisin vastata tähän mutta en viitsi pilata hyvää kompakysymystä.... :-)
Tosin oikea vastaus ei ole yksioikoinen.
Puhutaanko anto vai ottotehosta? Antoteho pienenee, ottoteho saattaa kasvaa.
Pilataan nyt sitten suuri jännitys ja urheilujuhlan tuntu...
Jos kyseessä on perinteinen vastus niin mitään tehomuutosta ei tapahdu. Kummassakaan tehotyypissä, ei otto- eikä antotehossa. Vastuksen sisäinen lämpötila kyllä kasvaa kun lämmön siirtyminen eteenpäin huononee, mutta edelleen sama teho siirtyy veteen johtuen suuremmasta lämpötilaerosta vastuksen ja veden välillä. Kun likaa on tarpeeksi niin lopulta vastus käy sisältä niin kuumana että se tuhoutuu - ja sen jälkeen teho on kyllä 0 W :-(
Puhtaan (siis impedanssimielessä resistiivisen , ei likakerroksen suhteen) vastuksen tapauksessa ei koskaan voi olla eroa otto- ja antotehon välillä. Tietysti jos rakennetaan ympäristöstään hyvin eristetty mutta massaltaan suuri pienitehoinen vastus niin paljon energiaa varastoituu ensin sen vastuksen oman massan lämmittämiseen - ennen syntyneen ja eteenpäin siirtyvän energian välisen tasapainotilan asettumista. Sitten se massa taas luovuttaa lämpöään pitkään vielä sähköjen katkaisun jälkeenkin. Energia on kuitenkin häviämätöntä...
Jos taas lämmön tuottaa joku itsesäätyvä keraaminen elementti niin sitten elementin pyrkiessä käymään kuumempana se vähentää tehoaan, niin kauan että sen oma lämpötila ei ylitä sille tyypillistä arvoa. Vähän kuin itsesäätyvät lämpökaapelitikin. Tuottaa lämpöä kunnes tyyppilämpötila on saavutettu ja sitten tehoa aletaan rajoittaa voimakkaasti, aina siihen saakka että se on lähes 0.
Lopputulos on molemmissa tapauksissa lopulta sama; toinen hajoaa ja kylmenee lopullisesti ja toinen ei vaan muuten suostu lämmittämään kuin oman itsensä ennenkuin moskakerros on poistettu.
-
Jos on isolohko, tarvitseeko lohkolämmittimen olla iso. Vai riittääkö ihan perus lohkolämmitin.
-
Joko tähän on saatu selvyyttä parin vuoden jankkaamisella.
Se menee niin että jos se lämpiää niin se toimii, jos ei lämpiä niin ei toimi ;D
Ei ole suuri Guru vielä ilmoittanut miten mittaa tehon vastus mittarilla ;D Lämpövastus ja resistanssi on vähän eri ::)
Jaa. Jos piuha palaa poikki niin resistanssi lienee sen verran että sinäkin saat sen Bilteman yleismittarilla selville
-
Peruslohkolle tarvitaan tehokas lohkolämmitin. Kasvulohkolle riittää pinempitehoinen lohkolämmitin. ;D
-
Peruslohkolle tarvitaan tehokas lohkolämmitin. Kasvulohkolle riittää pinempitehoinen lohkolämmitin. ;D
::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)Sittarin pöljä huumoria tassa .