Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Ojala - 01.11.09 - klo:20:29
-
Kylmäpäinen kapu 8)
Turun jättiristeilijä onnistui Ison-Beltin alituksessa
0
LEHTIKUVA
Oasis of the Seas on alittanut Tanskan Ison-Beltin sillan.
Avaa kuva
Turusta toissa päivänä matkaan lähtenyt jättiristeilijä Oasis of the Seas on alittanut Tanskan Ison-Beltin sillan. Jännitystä hetkeen toi se, että maailman suurin risteilyalus on siltaa korkeampi. STX Europen Turun telakalla rakennettu risteilijä on korkeudeltaan 72 metriä ja silta 65 metriä.
Oasis of the Seas on kuitenkin rakennettu niin, että sen korkeutta on mahdollista laskea savupiipun kohdalta. Tämän ansiosta risteilijä mahtui sillan ali muutaman kymmenen sentin erotuksella. Kapteeni oli myös valinnut alitushetken niin, että merenpinta oli laskuveden ansiosta mahdollisimman alhaalla. Lisäksi laiva alitti sillan täydellä vauhdilla, jolloin se ui mahdollisimman syvällä.
Alus lähti toissa päivänä Turusta kohti Floridaa. Laiva tulee risteilemään Karibianmerellä. Royal Caribbean -varustamon tilaamalla matkustajalaivalla on pituutta 361 metriä, ja alukseen mahtuu lähes 6 400 matkustajaa.
-
Kylmäpäinen kapu 8)
Turun jättiristeilijä onnistui Ison-Beltin alituksessa
0
LEHTIKUVA
Oasis of the Seas on alittanut Tanskan Ison-Beltin sillan.
Avaa kuva
Turusta toissa päivänä matkaan lähtenyt jättiristeilijä Oasis of the Seas on alittanut Tanskan Ison-Beltin sillan. Jännitystä hetkeen toi se, että maailman suurin risteilyalus on siltaa korkeampi. STX Europen Turun telakalla rakennettu risteilijä on korkeudeltaan 72 metriä ja silta 65 metriä.
Oasis of the Seas on kuitenkin rakennettu niin, että sen korkeutta on mahdollista laskea savupiipun kohdalta. Tämän ansiosta risteilijä mahtui sillan ali muutaman kymmenen sentin erotuksella. Kapteeni oli myös valinnut alitushetken niin, että merenpinta oli laskuveden ansiosta mahdollisimman alhaalla. Lisäksi laiva alitti sillan täydellä vauhdilla, jolloin se ui mahdollisimman syvällä.
Alus lähti toissa päivänä Turusta kohti Floridaa. Laiva tulee risteilemään Karibianmerellä. Royal Caribbean -varustamon tilaamalla matkustajalaivalla on pituutta 361 metriä, ja alukseen mahtuu lähes 6 400 matkustajaa.
Se on oikeestaan sama ajatko täysillä vai ryöminnällä, jos ottaa piippu kiinni niin lopputulos on aina sama, tuommosta paattia ei muutamassa kymmenessä metrissä pysäytetä :o
-
No ei ihan sama, täysillä ajettaessa kulkee syvemmällä.
-
Videossa se näytti menevän hissukseen ??? no oli nimi ainaski oikein
http://koti.mbnet.fi/ships/Genesis/Genesis.html
Ennen vanhaan lisävauhti nosti venettä ylemmäksi kunnes loppu vauhdista mentiin potkurin vaan ollessa vedessä ???
Tuossa paatissa tosin voi olla merenalaista dowfossia - ohjari negatiivisillä kulmilla - vähäniinku varios :D
-
Näytti ajavan n.10m/s joka vastaa suunnilleen 20 solmua. Eli ei aivan hanat kaakossa kuitenkaan. Nopeus on helppo päätellä kuinka nopeasti 362m alus ohittaa siltapilarin.
-
No ei ihan sama, täysillä ajettaessa kulkee syvemmällä.
Miksi?
-
No ei ihan sama, täysillä ajettaessa kulkee syvemmällä.
Miksi?
Luultavammin alus tehdään keula pulpilla hiukan "kyntäväksi" vakautta tms. haettaessa
-
ja tietysti kaikki kyydissä olevat hyppäsvät samaan aikaan kun oltiin sillan kohalla! siis, periaate kuin päinvastoin tehtäessä kanakuorman kanssa liian hepposen sillan kohdalla, säikäyttämällä kanat lentoon kuorma keveni ja silta kesti! ;D
-
ja tietysti kaikki kyydissä olevat hyppäsvät samaan aikaan kun oltiin sillan kohalla! siis, periaate kuin päinvastoin tehtäessä kanakuorman kanssa liian hepposen sillan kohdalla, säikäyttämällä kanat lentoon kuorma keveni ja silta kesti! ;D
Et tainnu kattoo Myytinmurtajia, kun kyseistä myyttiä parisen vuotta sitten testasivat?
BUSTED
-
No ei ihan sama, täysillä ajettaessa kulkee syvemmällä.
Miksi?
Luultavammin alus tehdään keula pulpilla hiukan "kyntäväksi" vakautta tms. haettaessa
Ja sen keulapulpin merkittävin tehtävä on vähentää polttoaineen kulutusta, se ohjaa sitä vettä joinki, jolloin laivan "vesivastus" laskee, se on niinku joku ilmanohjain kuorma autossa...
-
No ei ihan sama, täysillä ajettaessa kulkee syvemmällä.
Miksi?
Luultavammin alus tehdään keula pulpilla hiukan "kyntäväksi" vakautta tms. haettaessa
Ja sen keulapulpin merkittävin tehtävä on vähentää polttoaineen kulutusta, se ohjaa sitä vettä joinki, jolloin laivan "vesivastus" laskee, se on niinku joku ilmanohjain kuorma autossa...
Muoto on lainattu delfiinin nokasta, kun insinöörit hoksasivat pyöreän muodon edulliset vaikutukset kulkuvastukseen.
-
Laiva siirtää vettä,etenee täyttäen edellä olevaa allasta.
Lentokone roikkuu ilmassa. ::)