Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: pig24 - 24.03.17 - klo:18:52
-
Jutun mukaan JD yrittää estää jontikan omatoimisen korjaamisen softalla. Ukrainalaisella softalla pääsee eteenpäin.
(Henkilöautopuolella Volvo on tiettävästi onnistunut torppaamaan villien korjaamoiden korjausyritykset).
https://motherboard.vice.com/en_us/article/why-american-farmers-are-hacking-their-tractors-with-ukrainian-firmware
-
Jutun mukaan JD yrittää estää jontikan omatoimisen korjaamisen softalla. Ukrainalaisella softalla pääsee eteenpäin.
(Henkilöautopuolella Volvo on tiettävästi onnistunut torppaamaan villien korjaamoiden korjausyritykset).
https://motherboard.vice.com/en_us/article/why-american-farmers-are-hacking-their-tractors-with-ukrainian-firmware
eikös korjaamodata pitäis olla eu-sääntöjen mukaan vapaasti käytettävissä mutta tokko tuo koske sitte moottorin ohjausta yms ohjelmaa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
-
Päästöt ammutaan koneista ulos heti, kun vaan takuu sen sallii. Eli kaikki pöntöt ja kuset pois.
Pikkuisen pistäisi vituttamaan, jos joutuisi omiin vanhoihin uskollisiin jotain firmwarea asentamaan.
-
Trakraattorit on valmistajan omaisuutta, ostajalla on vain käyttöoikeus tuotteeseen.
Because computer code snakes through the DNA of modern tractors, farmers receive “an implied license for the life of the vehicle to operate the vehicle.”
Over the last two decades, manufacturers have used the DMCA to argue that consumers do not own the software underpinning the products they buy—things like smartphones, computers, coffeemakers, cars, and, yes, even tractors. So, Old MacDonald has a tractor, but he owns a massive barn ornament, because the manufacturer holds the rights to the programming that makes it run.
-
Trakraattorit on valmistajan omaisuutta, ostajalla on vain käyttöoikeus tuotteeseen.
Because computer code snakes through the DNA of modern tractors, farmers receive “an implied license for the life of the vehicle to operate the vehicle.”
Over the last two decades, manufacturers have used the DMCA to argue that consumers do not own the software underpinning the products they buy—things like smartphones, computers, coffeemakers, cars, and, yes, even tractors. So, Old MacDonald has a tractor, but he owns a massive barn ornament, because the manufacturer holds the rights to the programming that makes it run.
Näinhän se tahtoo ohjelmistojen kanssa mennä.
Toisaalta sitten ei pitäisi olla velvoitetta käyttää sitä alkuperäistä softaa, vaan sen voisi vaihtaa kokonaan toiseen... tietysti kokonaisuus ei sitten enää täytä kaikenmaailman byrokratian tyyppitestejä ja vaatimuksia. Milloinkahan näemme ensimmäisen OpenSource moottorinohjauksen ? :-)
-
Trakraattorit on valmistajan omaisuutta, ostajalla on vain käyttöoikeus tuotteeseen.
Because computer code snakes through the DNA of modern tractors, farmers receive “an implied license for the life of the vehicle to operate the vehicle.”
Over the last two decades, manufacturers have used the DMCA to argue that consumers do not own the software underpinning the products they buy—things like smartphones, computers, coffeemakers, cars, and, yes, even tractors. So, Old MacDonald has a tractor, but he owns a massive barn ornament, because the manufacturer holds the rights to the programming that makes it run.
Näinhän se tahtoo ohjelmistojen kanssa mennä.
Toisaalta sitten ei pitäisi olla velvoitetta käyttää sitä alkuperäistä softaa, vaan sen voisi vaihtaa kokonaan toiseen... tietysti kokonaisuus ei sitten enää täytä kaikenmaailman byrokratian tyyppitestejä ja vaatimuksia. Milloinkahan näemme ensimmäisen OpenSource moottorinohjauksen ? :-)
Deere on vähän korjannut lausuntojaan ja tarkentavat että kyllä ostaja omistaa traktorin mutta vain käyttöoikeuden sen softaan eli sitä ei saa muuttaa tai ronkkia kukaan muu kuin Deere itse.
Mutta kun useat traktorin korjaukset vaativat pääsemään käsiksi softaan niin...
Jenkeissä kahdeksan osavaltiota on kieltämässä tällaisen korjaus-monopolin ja jos se menee läpi niin se antaa luvan korjata traktoria myös softan osalta eli sitten pääsee käsiksi diagnostiikkaan ym.
Yrittävät samaa kuin Apple, eli pakottavat käyttämään valmistajan omaa korjaajaa (joka on yleensä se hyvän hintainen). Millainen loppu ahneella olikaan?
-
Ei se mikään ongelma liene repiä JD-rojut irti ja asennella aftermarket kamaa tilalle.Ei nuo mitään avaruusraketteja kuitenkaan ole.Tarjonta lisääntyy kun kysyntä lisääntyy
-
Jutun mukaan JD yrittää estää jontikan omatoimisen korjaamisen softalla. Ukrainalaisella softalla pääsee eteenpäin.
(Henkilöautopuolella Volvo on tiettävästi onnistunut torppaamaan villien korjaamoiden korjausyritykset).
https://motherboard.vice.com/en_us/article/why-american-farmers-are-hacking-their-tractors-with-ukrainian-firmware
eikös korjaamodata pitäis olla eu-sääntöjen mukaan vapaasti käytettävissä mutta tokko tuo koske sitte moottorin ohjausta yms ohjelmaa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Tuttu tuossa avas diesel-Volvon ecun ja laittoi siihen virtalähteen ja läppärin. Kartta on todella monimutkainen ja kolmiulotteinen. Muuttujia on valtavasti. Kartta on erilainen joka vaihteelle. Kaasunvaste on eri tilanteissa erilainen ja vääntöä voi muuttaa mielinmäärin. Tuli todettua, että viripajojen lastutus oikoo ohjelmaa aivan liikaa ja keskittyy usein vaan osaan parametreistä. Volvosta sai mitä halusi, mutta karttojen synkronointi toisiinsa on pikkunerolle autosuunnittelijallekin liian hankalaa. Volvo on vielä koodannut karttansa, etten itse olisi löytänyt sieltä mitään. Ominaisuuksia on kuitenkin kokeiltu ja vaihdeltu pari kuukautta, kunnes on palattu tehdasasetuksiin tallennetusta muistista. Volvosta on muuten ohjelmoitavissa hiukkasloukun poltto-ohjelman syöttö kokonaan pois, jos loukun päättää tyhjentää.
-
Jutun mukaan JD yrittää estää jontikan omatoimisen korjaamisen softalla. Ukrainalaisella softalla pääsee eteenpäin.
(Henkilöautopuolella Volvo on tiettävästi onnistunut torppaamaan villien korjaamoiden korjausyritykset).
https://motherboard.vice.com/en_us/article/why-american-farmers-are-hacking-their-tractors-with-ukrainian-firmware
eikös korjaamodata pitäis olla eu-sääntöjen mukaan vapaasti käytettävissä mutta tokko tuo koske sitte moottorin ohjausta yms ohjelmaa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Tuttu tuossa avas diesel-Volvon ecun ja laittoi siihen virtalähteen ja läppärin. Kartta on todella monimutkainen ja kolmiulotteinen. Muuttujia on valtavasti. Kartta on erilainen joka vaihteelle. Kaasunvaste on eri tilanteissa erilainen ja vääntöä voi muuttaa mielinmäärin. Tuli todettua, että viripajojen lastutus oikoo ohjelmaa aivan liikaa ja keskittyy usein vaan osaan parametreistä. Volvosta sai mitä halusi, mutta karttojen synkronointi toisiinsa on pikkunerolle autosuunnittelijallekin liian hankalaa. Volvo on vielä koodannut karttansa, etten itse olisi löytänyt sieltä mitään. Ominaisuuksia on kuitenkin kokeiltu ja vaihdeltu pari kuukautta, kunnes on palattu tehdasasetuksiin tallennetusta muistista. Volvosta on muuten ohjelmoitavissa hiukkasloukun poltto-ohjelman syöttö kokonaan pois, jos loukun päättää tyhjentää.
ei se ihan nyt noin mee, tottakai joku itseoppinu läppärillä tekasee paljon paremman ohjelman kun sadat insinöörit satojen miljoonien tutkimustiedolla :) ;) :D ;D
eikös noihin hiukkaslouukkoihin löydy jo ohjeet ja mitat miten rakennetaan kammio tyhjennettyyn loukkuun joka pitää paineen semmosena jottei poltto ala :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
-
Naapurin uudehkoon V70:een tuli ahdistusta motarin kiihdytyskaistoilla. Merkkiliikekään ei löytänyt vikaa, joten volvo meni vaihtoon. Tilalle D3-merkinnällä oleva V70.
-
Jutun mukaan JD yrittää estää jontikan omatoimisen korjaamisen softalla. Ukrainalaisella softalla pääsee eteenpäin.
(Henkilöautopuolella Volvo on tiettävästi onnistunut torppaamaan villien korjaamoiden korjausyritykset).
https://motherboard.vice.com/en_us/article/why-american-farmers-are-hacking-their-tractors-with-ukrainian-firmware
eikös korjaamodata pitäis olla eu-sääntöjen mukaan vapaasti käytettävissä mutta tokko tuo koske sitte moottorin ohjausta yms ohjelmaa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Tuttu tuossa avas diesel-Volvon ecun ja laittoi siihen virtalähteen ja läppärin. Kartta on todella monimutkainen ja kolmiulotteinen. Muuttujia on valtavasti. Kartta on erilainen joka vaihteelle. Kaasunvaste on eri tilanteissa erilainen ja vääntöä voi muuttaa mielinmäärin. Tuli todettua, että viripajojen lastutus oikoo ohjelmaa aivan liikaa ja keskittyy usein vaan osaan parametreistä. Volvosta sai mitä halusi, mutta karttojen synkronointi toisiinsa on pikkunerolle autosuunnittelijallekin liian hankalaa. Volvo on vielä koodannut karttansa, etten itse olisi löytänyt sieltä mitään. Ominaisuuksia on kuitenkin kokeiltu ja vaihdeltu pari kuukautta, kunnes on palattu tehdasasetuksiin tallennetusta muistista. Volvosta on muuten ohjelmoitavissa hiukkasloukun poltto-ohjelman syöttö kokonaan pois, jos loukun päättää tyhjentää.
ei se ihan nyt noin mee, tottakai joku itseoppinu läppärillä tekasee paljon paremman ohjelman kun sadat insinöörit satojen miljoonien tutkimustiedolla :) ;) :D ;D
eikös noihin hiukkaslouukkoihin löydy jo ohjeet ja mitat miten rakennetaan kammio tyhjennettyyn loukkuun joka pitää paineen semmosena jottei poltto ala :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Tehdas insinöörejä ahdistavat saastemääräykset joita on todella paljon, kun moottorille haetaan myyntilupaa. Kyse on ihan eri asiasta kuin katsastus mittaukset. Useimmat pajat ei tee hyvää työtä vaan muuttavat vain paria karttaa. Todella hyvä paja tekee paremman kuin tehdasinsinöörit, kun ei ole miljoonaa saasterajoitusta rajoittamassa 😁 mistä sellaisen pajan löytää ja mistä sen sitten tietää että on tehnyt kartat niin kuin kuuluu on hyvä kysymys.
-
Naapurin uudehkoon V70:een tuli ahdistusta motarin kiihdytyskaistoilla. Merkkiliikekään ei löytänyt vikaa, joten volvo meni vaihtoon. Tilalle D3-merkinnällä oleva V70.
Kai ne putsas kuitenkin tukkeutuneen imusarjan. Suosittelen vaikka omana työnä aika ajoin. Päästöjenkierrätys takaisin imuun teetättää kaikenlaista hyville koneille.
-
Naapurin uudehkoon V70:een tuli ahdistusta motarin kiihdytyskaistoilla. Merkkiliikekään ei löytänyt vikaa, joten volvo meni vaihtoon. Tilalle D3-merkinnällä oleva V70.
Kai ne putsas kuitenkin tukkeutuneen imusarjan. Suosittelen vaikka omana työnä aika ajoin. Päästöjenkierrätys takaisin imuun teetättää kaikenlaista hyville koneille.
Halpa ennaltaehkäisy lisätiivisteellä oikeaan väliin http://media.digitalcameraworld.com/files/2013/01/DIY_photography_hacks_digital_pinhole_CAN48.masterclass.step02.jpg
-
Jutun mukaan JD yrittää estää jontikan omatoimisen korjaamisen softalla. Ukrainalaisella softalla pääsee eteenpäin.
(Henkilöautopuolella Volvo on tiettävästi onnistunut torppaamaan villien korjaamoiden korjausyritykset).
https://motherboard.vice.com/en_us/article/why-american-farmers-are-hacking-their-tractors-with-ukrainian-firmware
eikös korjaamodata pitäis olla eu-sääntöjen mukaan vapaasti käytettävissä mutta tokko tuo koske sitte moottorin ohjausta yms ohjelmaa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Tuttu tuossa avas diesel-Volvon ecun ja laittoi siihen virtalähteen ja läppärin. Kartta on todella monimutkainen ja kolmiulotteinen. Muuttujia on valtavasti. Kartta on erilainen joka vaihteelle. Kaasunvaste on eri tilanteissa erilainen ja vääntöä voi muuttaa mielinmäärin. Tuli todettua, että viripajojen lastutus oikoo ohjelmaa aivan liikaa ja keskittyy usein vaan osaan parametreistä. Volvosta sai mitä halusi, mutta karttojen synkronointi toisiinsa on pikkunerolle autosuunnittelijallekin liian hankalaa. Volvo on vielä koodannut karttansa, etten itse olisi löytänyt sieltä mitään. Ominaisuuksia on kuitenkin kokeiltu ja vaihdeltu pari kuukautta, kunnes on palattu tehdasasetuksiin tallennetusta muistista. Volvosta on muuten ohjelmoitavissa hiukkasloukun poltto-ohjelman syöttö kokonaan pois, jos loukun päättää tyhjentää.
ei se ihan nyt noin mee, tottakai joku itseoppinu läppärillä tekasee paljon paremman ohjelman kun sadat insinöörit satojen miljoonien tutkimustiedolla :) ;) :D ;D
eikös noihin hiukkaslouukkoihin löydy jo ohjeet ja mitat miten rakennetaan kammio tyhjennettyyn loukkuun joka pitää paineen semmosena jottei poltto ala :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Niin mutta siinä voi ohjelmoida, ettei polttolöpöä ruiskuteta missään tilanteessa, niin ei ainakaan pääse paksusuoli vahingossa poksahtamaan. eikä ohjelmointi näy mihinkään jatkossa.
-
Naapurin uudehkoon V70:een tuli ahdistusta motarin kiihdytyskaistoilla. Merkkiliikekään ei löytänyt vikaa, joten volvo meni vaihtoon. Tilalle D3-merkinnällä oleva V70.
Kai ne putsas kuitenkin tukkeutuneen imusarjan. Suosittelen vaikka omana työnä aika ajoin. Päästöjenkierrätys takaisin imuun teetättää kaikenlaista hyville koneille.
Halpa ennaltaehkäisy lisätiivisteellä oikeaan väliin http://media.digitalcameraworld.com/files/2013/01/DIY_photography_hacks_digital_pinhole_CAN48.masterclass.step02.jpg
Liian ohut tuo tiivistemateriaali, ei kestänyt ainakaan muinoin Audin 1.9TDI koneessa, teetin sitten plasmalla leikattuna 3mm ja 12mm levyjä. Noilla paksummilla "tiivisteillä" ei vain se EGR putki enää mahtunut olemaan paikallaan, joutui sen heittämään tallin nurkkaan... Mutta imusarjaan ei tullut noilla enää pikeä.
-
Hondan vikamuistia joskus Boshin testerillä testattiin ja vian korjaamisen jälkeen nollattiin paikallisella yleiskorjaamolla. Saldona toinen vika , joka vikana olis ollut paljon alkuperäistä kalliimpi. Tosin olikin lopuksi hondan testerillä nollattava vikakoodi , joka tuli vain siksi, että yleistesterillä mentiin "räpeltään". Hondan huollon mukaan "honda on aika hyvä huomaamaan yleistesterit " :)
-
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/usa-n-viljelij%C3%A4t-hakkeroivat-traktoreita-ukrainalaisten-avulla-1.183513
-
Hyvin näyttäisi hondaankin löytyvän omia härpättimiä satasen hintaluokkaan.
-
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/usa-n-viljelij%C3%A4t-hakkeroivat-traktoreita-ukrainalaisten-avulla-1.183513
ja sitten se kolari jossa joku kuolee ja tutkijalautakunta otkessista tutkii ja räppää syytteet murhasta ja 300 miljoonaa vahingonkorvausta :-\ :-\ :-\ :-\
esimerkiksi abs bokseja voi korjauttaa, boksin korjaaja ei ole kai vastuussa boksin toimimisesta mitenkään vaan se joka sen autoon asentaa :-\ :-\ :-\ :-\
-
eiköhän aika paljon ajella pelkällä hulluntuurilla tuolla liikenteessä muutenkin... ja sitten kun kosahtaa niin aina sen joku maksaa kuiteskii... mahku osua omalle kohalle niiiin pieni..
-
Ei se mikään ongelma liene repiä JD-rojut irti ja asennella aftermarket kamaa tilalle.Ei nuo mitään avaruusraketteja kuitenkaan ole.Tarjonta lisääntyy kun kysyntä lisääntyy
Sanovatten että tämän päivän akkuporakoneessa on enemmän älyä kuin jenkkien 60-luvun kuuraketeissa.
-
Hyvin näyttäisi hondaankin löytyvän omia härpättimiä satasen hintaluokkaan.
Tämä oma yksittäinen kokemukseni kyllä jo ainakin 5v takaa, joten meneehän niiden härpättimienkin kehitys eteenpäin. Tosin muistaakseni testeri Bosh ja juustiinsa päivitetyt ohjelmat ml. Honda. Sen tarvike lamda-anturin se kyllä antaa siellä olla, mutta otti nokkiinsa sen vika koodin nollauksesta.
-
>ja sitten se kolari jossa joku kuolee ja tutkijalautakunta otkessista tutkii ja räppää syytteet murhasta ja 300 miljoonaa vahingonkorvausta :-\ :-\ :-\ :-\
esimerkiksi abs bokseja voi korjauttaa, boksin korjaaja ei ole kai vastuussa boksin toimimisesta mitenkään vaan se joka sen autoon asentaa :-\ :-\ :-\ :-\
Mahdatko saada yöllä nukutuksi kaikkien pykälien seuraamiseltasi?
8)
-
>testeri Bosh
Olen antanut itselleni kertoa,että tuo ei ole oikein hyvä missään
-
>testeri Bosh
Olen antanut itselleni kertoa,että tuo ei ole oikein hyvä missään
Tuo riippuu täysin tulkitsijasta.
Starilla kuulemma voi vain tulkita Mersun elämää, possillakin onnistuu yhtä hyvin. Toinen osoittaa heti vikapaikan kun taas toinen vikakokonaisuuteen viittaavan. Ja kun tietää korjaamokäytössä olevien laitteiden hinnan niin valintana on monesti kaikkiin merkkeihin sopiva testeri.
Ei ne merkkihuollossakaan aina tiedä merkkitesterilläkään mikä palikka sprakaa vaan pitää kiikuttaa kulkuväline possin naruun......
-
Voi sillä tehtaan insinöörillä olla muitakin rajoituksia kuin saastejutut.
Meinasin autosta koodauttaa egr:t ja loukut pois, tehojakin olisi saanut helposti +40 heppaa. Tuli sitten kuitekin vilkaistua että laatikolle on speksattu 440 Nm ja koneen puolelta vääntökäyrä on leikattu siihen 440 Nm:ään. Aikaisempien autojen kanssa sen verran kokemusta hammasrattaiden kylvämisestä että jätin sitten koodaukset väliin.
-
>tehojakin olisi saanut helposti +40 heppaa
Ei niitä kaikkia tehoja ole pakko ulosmitata ajelee silleen asian tiedostaen.
-
eiköhän aika paljon ajella pelkällä hulluntuurilla tuolla liikenteessä muutenkin... ja sitten kun kosahtaa niin aina sen joku maksaa kuiteskii... mahku osua omalle kohalle niiiin pieni..
Jaa pieni - mä olen ollut syytön kahdesti. Abs:tä sen verran, että kun pitäisi tehdä äkkipysähdys, absi sanoo vain ratratrat ja matka jatkuu poks! Niin ettei se ihan pyhä keksintö ole.
-
eiköhän aika paljon ajella pelkällä hulluntuurilla tuolla liikenteessä muutenkin... ja sitten kun kosahtaa niin aina sen joku maksaa kuiteskii... mahku osua omalle kohalle niiiin pieni..
Jaa pieni - mä olen ollut syytön kahdesti. Abs:tä sen verran, että kun pitäisi tehdä äkkipysähdys, absi sanoo vain ratratrat ja matka jatkuu poks! Niin ettei se ihan pyhä keksintö ole.
sulla on tiesti mersu?
siis abs.sät on autossa sen takia että ohjattavuus säilyy, ei pysätymisen takia.
en sitten tiedä jos otetaan näitä uudempia autoja niin pystyykö edes taitavin kuljettaja enää parempaan kuin abs vaikka puhutaan vain jarrutusmatkasta :-\ :-\ :-\ :-\
-
eiköhän aika paljon ajella pelkällä hulluntuurilla tuolla liikenteessä muutenkin... ja sitten kun kosahtaa niin aina sen joku maksaa kuiteskii... mahku osua omalle kohalle niiiin pieni..
Jaa pieni - mä olen ollut syytön kahdesti. Abs:tä sen verran, että kun pitäisi tehdä äkkipysähdys, absi sanoo vain ratratrat ja matka jatkuu poks! Niin ettei se ihan pyhä keksintö ole.
sulla on tiesti mersu?
siis abs.sät on autossa sen takia että ohjattavuus säilyy, ei pysätymisen takia.
en sitten tiedä jos otetaan näitä uudempia autoja niin pystyykö edes taitavin kuljettaja enää parempaan kuin abs vaikka puhutaan vain jarrutusmatkasta :-\ :-\ :-\ :-\
Riippunee edelleen olosuhteista.
-
eiköhän aika paljon ajella pelkällä hulluntuurilla tuolla liikenteessä muutenkin... ja sitten kun kosahtaa niin aina sen joku maksaa kuiteskii... mahku osua omalle kohalle niiiin pieni..
Jaa pieni - mä olen ollut syytön kahdesti. Abs:tä sen verran, että kun pitäisi tehdä äkkipysähdys, absi sanoo vain ratratrat ja matka jatkuu poks! Niin ettei se ihan pyhä keksintö ole.
sulla on tiesti mersu?
siis abs.sät on autossa sen takia että ohjattavuus säilyy, ei pysätymisen takia.
en sitten tiedä jos otetaan näitä uudempia autoja niin pystyykö edes taitavin kuljettaja enää parempaan kuin abs vaikka puhutaan vain jarrutusmatkasta :-\ :-\ :-\ :-\
Riippunee edelleen olosuhteista.
Ei riipu, Suomessa jos ollaan niin tie on aina niin huonossa kunnossa että yhdellä jarrupolkimella ei vaan saa jarrutettua niin tehokkaasti, kuin tuo auton suorassa pitävä järjestelmä. Asia erikseen jos saat formulatyyliin lukittua tiettyjä pyöriä..
-
eiköhän aika paljon ajella pelkällä hulluntuurilla tuolla liikenteessä muutenkin... ja sitten kun kosahtaa niin aina sen joku maksaa kuiteskii... mahku osua omalle kohalle niiiin pieni..
Jaa pieni - mä olen ollut syytön kahdesti. Abs:tä sen verran, että kun pitäisi tehdä äkkipysähdys, absi sanoo vain ratratrat ja matka jatkuu poks! Niin ettei se ihan pyhä keksintö ole.
sulla on tiesti mersu?
siis abs.sät on autossa sen takia että ohjattavuus säilyy, ei pysätymisen takia.
en sitten tiedä jos otetaan näitä uudempia autoja niin pystyykö edes taitavin kuljettaja enää parempaan kuin abs vaikka puhutaan vain jarrutusmatkasta :-\ :-\ :-\ :-\
Riippunee edelleen olosuhteista.
Ei riipu, Suomessa jos ollaan niin tie on aina niin huonossa kunnossa että yhdellä jarrupolkimella ei vaan saa jarrutettua niin tehokkaasti, kuin tuo auton suorassa pitävä järjestelmä. Asia erikseen jos saat formulatyyliin lukittua tiettyjä pyöriä..
Sohjossa ja irtosoralla lukittuva pyörä tekee eteensä vallin, joka tehostaa pysähtymistä, kaikissa muissa olosuhteissa ABS on etevämpi ja tehokas jarrutus kaarteessa vaatii lastuaivoa avuksi.
-
Sopis katsoa muutama venäjäliikennekolaritöppäilyvideo tuubista ja miettiä, riittäisikö oma reaktioaika väistöliikkeisiin. .ittu tosi tilanteessa ole mitään miettimisaikaa - se on poks kerrasta.
-
Kun autossa on ABS-ESP-BAS- järjestelmä niin ei sitä saa millään kelillä lepikkoon.
Pitää ajaa mutkaan satasta silmät kiinni ja jättää kääntämättä rattia, sitten voi liittyä kattokerhoon.
-
eiköhän aika paljon ajella pelkällä hulluntuurilla tuolla liikenteessä muutenkin... ja sitten kun kosahtaa niin aina sen joku maksaa kuiteskii... mahku osua omalle kohalle niiiin pieni..
Jaa pieni - mä olen ollut syytön kahdesti. Abs:tä sen verran, että kun pitäisi tehdä äkkipysähdys, absi sanoo vain ratratrat ja matka jatkuu poks! Niin ettei se ihan pyhä keksintö ole.
sulla on tiesti mersu?
siis abs.sät on autossa sen takia että ohjattavuus säilyy, ei pysätymisen takia.
en sitten tiedä jos otetaan näitä uudempia autoja niin pystyykö edes taitavin kuljettaja enää parempaan kuin abs vaikka puhutaan vain jarrutusmatkasta :-\ :-\ :-\ :-\
Riippunee edelleen olosuhteista.
Ei riipu, Suomessa jos ollaan niin tie on aina niin huonossa kunnossa että yhdellä jarrupolkimella ei vaan saa jarrutettua niin tehokkaasti, kuin tuo auton suorassa pitävä järjestelmä. Asia erikseen jos saat formulatyyliin lukittua tiettyjä pyöriä..
Sohjossa ja irtosoralla lukittuva pyörä tekee eteensä vallin, joka tehostaa pysähtymistä, kaikissa muissa olosuhteissa ABS on etevämpi ja tehokas jarrutus kaarteessa vaatii lastuaivoa avuksi.
ei sillä vallilla varmaan niin merkitystä mutta nasta tai ruusu pääsee sinne pitävämpään kiinteään aineeseen, seuraahan siitä tuo vallikin.
skännäkin luottaa liikaa mersuunsa, kyllä sitä taitaa joutua sompaamaan kieli keskellä suuta ihan suorallakkin jos sattuu alusterän uraa ja sivutuulta matkalle :) ;) :D ;D
-
eiköhän aika paljon ajella pelkällä hulluntuurilla tuolla liikenteessä muutenkin... ja sitten kun kosahtaa niin aina sen joku maksaa kuiteskii... mahku osua omalle kohalle niiiin pieni..
Jaa pieni - mä olen ollut syytön kahdesti. Abs:tä sen verran, että kun pitäisi tehdä äkkipysähdys, absi sanoo vain ratratrat ja matka jatkuu poks! Niin ettei se ihan pyhä keksintö ole.
sulla on tiesti mersu?
siis abs.sät on autossa sen takia että ohjattavuus säilyy, ei pysätymisen takia.
en sitten tiedä jos otetaan näitä uudempia autoja niin pystyykö edes taitavin kuljettaja enää parempaan kuin abs vaikka puhutaan vain jarrutusmatkasta :-\ :-\ :-\ :-\
Riippunee edelleen olosuhteista.
Ei riipu, Suomessa jos ollaan niin tie on aina niin huonossa kunnossa että yhdellä jarrupolkimella ei vaan saa jarrutettua niin tehokkaasti, kuin tuo auton suorassa pitävä järjestelmä. Asia erikseen jos saat formulatyyliin lukittua tiettyjä pyöriä..
Sohjossa ja irtosoralla lukittuva pyörä tekee eteensä vallin, joka tehostaa pysähtymistä, kaikissa muissa olosuhteissa ABS on etevämpi ja tehokas jarrutus kaarteessa vaatii lastuaivoa avuksi.
ei sillä vallilla varmaan niin merkitystä mutta nasta tai ruusu pääsee sinne pitävämpään kiinteään aineeseen, seuraahan siitä tuo vallikin.
skännäkin luottaa liikaa mersuunsa, kyllä sitä taitaa joutua sompaamaan kieli keskellä suuta ihan suorallakkin jos sattuu alusterän uraa ja sivutuulta matkalle :) ;) :D ;D
Oletko ajanut muitakin autoja kun corollaa? Avensista, keskiluokan kommunistin kulkuvälinettä? Varmaan se Avensis, yölisät kohtuu hyviä??
-
2 Mersua nytkin tallissa. Eihän ihminen voi tulla ilman Mersua toimeen? Se on perustarve.
-
eiköhän aika paljon ajella pelkällä hulluntuurilla tuolla liikenteessä muutenkin... ja sitten kun kosahtaa niin aina sen joku maksaa kuiteskii... mahku osua omalle kohalle niiiin pieni..
Jaa pieni - mä olen ollut syytön kahdesti. Abs:tä sen verran, että kun pitäisi tehdä äkkipysähdys, absi sanoo vain ratratrat ja matka jatkuu poks! Niin ettei se ihan pyhä keksintö ole.
sulla on tiesti mersu?
siis abs.sät on autossa sen takia että ohjattavuus säilyy, ei pysätymisen takia.
en sitten tiedä jos otetaan näitä uudempia autoja niin pystyykö edes taitavin kuljettaja enää parempaan kuin abs vaikka puhutaan vain jarrutusmatkasta :-\ :-\ :-\ :-\
Riippunee edelleen olosuhteista.
Ei riipu, Suomessa jos ollaan niin tie on aina niin huonossa kunnossa että yhdellä jarrupolkimella ei vaan saa jarrutettua niin tehokkaasti, kuin tuo auton suorassa pitävä järjestelmä. Asia erikseen jos saat formulatyyliin lukittua tiettyjä pyöriä..
Sohjossa ja irtosoralla lukittuva pyörä tekee eteensä vallin, joka tehostaa pysähtymistä, kaikissa muissa olosuhteissa ABS on etevämpi ja tehokas jarrutus kaarteessa vaatii lastuaivoa avuksi.
ei sillä vallilla varmaan niin merkitystä mutta nasta tai ruusu pääsee sinne pitävämpään kiinteään aineeseen, seuraahan siitä tuo vallikin.
skännäkin luottaa liikaa mersuunsa, kyllä sitä taitaa joutua sompaamaan kieli keskellä suuta ihan suorallakkin jos sattuu alusterän uraa ja sivutuulta matkalle :) ;) :D ;D
Oletko ajanut muitakin autoja kun corollaa? Avensista, keskiluokan kommunistin kulkuvälinettä? Varmaan se Avensis, yölisät kohtuu hyviä??
datsunilla ajamma teboilin kanta-asiakaskortti taskussa, me komukat....eihän sitä mersun valoilla osus enää rivitalon liittymään... yövuoron jälkeen
mutta tunnekko sinä jotain porvarillisia mielleyhtymiä parkeeratessasi eemelimersun viimesen päälle varustelun uuden avensiksen tai matzan viereen, toyota ja mersumiehet kun pakkaa olemaan ne automaailman arabit joilla on vain se yksi suuri jumala :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
-
2 Mersua nytkin tallissa. Eihän ihminen voi tulla ilman Mersua toimeen? Se on perustarve.
Tuos ittelle kun katteltiin autoa niin muut merkit ei oikeasti ollu edes vaihtoehtoja :o
Ny sitte tuli ekaa kertaa uusi,kun on tää kriisikin ;D
-
2 Mersua nytkin tallissa. Eihän ihminen voi tulla ilman Mersua toimeen? Se on perustarve.
Tuos ittelle kun katteltiin autoa niin muut merkit ei oikeasti ollu edes vaihtoehtoja :o
Ny sitte tuli ekaa kertaa uusi,kun on tää kriisikin ;D
ihan viime vuosina mersu on kyllä tehnyt ihan hyvää tuloa perhe-autojen piiriin, yhteistyö muiden valmistajien kanssa opettaa ja tuo uusia ajatuksia...
-
eiköhän aika paljon ajella pelkällä hulluntuurilla tuolla liikenteessä muutenkin... ja sitten kun kosahtaa niin aina sen joku maksaa kuiteskii... mahku osua omalle kohalle niiiin pieni..
Jaa pieni - mä olen ollut syytön kahdesti. Abs:tä sen verran, että kun pitäisi tehdä äkkipysähdys, absi sanoo vain ratratrat ja matka jatkuu poks! Niin ettei se ihan pyhä keksintö ole.
sulla on tiesti mersu?
siis abs.sät on autossa sen takia että ohjattavuus säilyy, ei pysätymisen takia.
en sitten tiedä jos otetaan näitä uudempia autoja niin pystyykö edes taitavin kuljettaja enää parempaan kuin abs vaikka puhutaan vain jarrutusmatkasta :-\ :-\ :-\ :-\
Riippunee edelleen olosuhteista.
Ei riipu, Suomessa jos ollaan niin tie on aina niin huonossa kunnossa että yhdellä jarrupolkimella ei vaan saa jarrutettua niin tehokkaasti, kuin tuo auton suorassa pitävä järjestelmä. Asia erikseen jos saat formulatyyliin lukittua tiettyjä pyöriä..
Sohjossa ja irtosoralla lukittuva pyörä tekee eteensä vallin, joka tehostaa pysähtymistä, kaikissa muissa olosuhteissa ABS on etevämpi ja tehokas jarrutus kaarteessa vaatii lastuaivoa avuksi.
ei sillä vallilla varmaan niin merkitystä mutta nasta tai ruusu pääsee sinne pitävämpään kiinteään aineeseen, seuraahan siitä tuo vallikin.
skännäkin luottaa liikaa mersuunsa, kyllä sitä taitaa joutua sompaamaan kieli keskellä suuta ihan suorallakkin jos sattuu alusterän uraa ja sivutuulta matkalle :) ;) :D ;D
Oletko ajanut muitakin autoja kun corollaa? Avensista, keskiluokan kommunistin kulkuvälinettä? Varmaan se Avensis, yölisät kohtuu hyviä??
datsunilla ajamma teboilin kanta-asiakaskortti taskussa, me komukat....eihän sitä mersun valoilla osus enää rivitalon liittymään... yövuoron jälkeen
mutta tunnekko sinä jotain porvarillisia mielleyhtymiä parkeeratessasi eemelimersun viimesen päälle varustelun uuden avensiksen tai matzan viereen, toyota ja mersumiehet kun pakkaa olemaan ne automaailman arabit joilla on vain se yksi suuri jumala :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
15-20 vuotta sitten icefarmerit ajo ladalla. Nyt niillä on tojo.
Kaikki merkit käy paitsi tojo, se vaan nyt on nolo automerkki. Vaikka vanha varre tai mosse, mut ei ikinä tojoo.
Eikä tossa muutaman tonnin ruostepaavossa ole muuta ideaa kun se että sinne mahtuu kolme mukulaa jakkaroineen ja kaks aikusta kaikkine kasseineen ja pusseineen. Ja tärkein asia on se että se on hiljanen, turvallinen ja toimii, ajaa vaan ja tankkaa riisseliä.
Muut merkit ei ollu vaihtoehtona, mitään saatanan lestiakvaariota en huoli, siis tila-autoa.
-
Eikä tossa muutaman tonnin ruostepaavossa ole muuta ideaa kun se että sinne mahtuu kolme mukulaa jakkaroineen ja kaks aikusta kaikkine kasseineen ja pusseineen. Ja tärkein asia on se että se on hiljanen, turvallinen ja toimii, ajaa vaan ja tankkaa riisseliä.
Muut merkit ei ollu vaihtoehtona, mitään saatanan lestiakvaariota en huoli, siis tila-autoa.
Mitäs sitte kun tulee se neljäs, viides, jne...
-
Eikä tossa muutaman tonnin ruostepaavossa ole muuta ideaa kun se että sinne mahtuu kolme mukulaa jakkaroineen ja kaks aikusta kaikkine kasseineen ja pusseineen. Ja tärkein asia on se että se on hiljanen, turvallinen ja toimii, ajaa vaan ja tankkaa riisseliä.
Muut merkit ei ollu vaihtoehtona, mitään saatanan lestiakvaariota en huoli, siis tila-autoa.
Mitäs sitte kun tulee se neljäs, viides, jne...
Kortsunrullausohjeet auttaa nääs, ne joista skämmäpuuhis otti kovin karvaasti itseensä.
-
eiköhän aika paljon ajella pelkällä hulluntuurilla tuolla liikenteessä muutenkin... ja sitten kun kosahtaa niin aina sen joku maksaa kuiteskii... mahku osua omalle kohalle niiiin pieni..
Jaa pieni - mä olen ollut syytön kahdesti. Abs:tä sen verran, että kun pitäisi tehdä äkkipysähdys, absi sanoo vain ratratrat ja matka jatkuu poks! Niin ettei se ihan pyhä keksintö ole.
sulla on tiesti mersu?
siis abs.sät on autossa sen takia että ohjattavuus säilyy, ei pysätymisen takia.
en sitten tiedä jos otetaan näitä uudempia autoja niin pystyykö edes taitavin kuljettaja enää parempaan kuin abs vaikka puhutaan vain jarrutusmatkasta :-\ :-\ :-\ :-\
Riippunee edelleen olosuhteista.
Ei riipu, Suomessa jos ollaan niin tie on aina niin huonossa kunnossa että yhdellä jarrupolkimella ei vaan saa jarrutettua niin tehokkaasti, kuin tuo auton suorassa pitävä järjestelmä. Asia erikseen jos saat formulatyyliin lukittua tiettyjä pyöriä..
Sohjossa ja irtosoralla lukittuva pyörä tekee eteensä vallin, joka tehostaa pysähtymistä, kaikissa muissa olosuhteissa ABS on etevämpi ja tehokas jarrutus kaarteessa vaatii lastuaivoa avuksi.
ei sillä vallilla varmaan niin merkitystä mutta nasta tai ruusu pääsee sinne pitävämpään kiinteään aineeseen, seuraahan siitä tuo vallikin.
skännäkin luottaa liikaa mersuunsa, kyllä sitä taitaa joutua sompaamaan kieli keskellä suuta ihan suorallakkin jos sattuu alusterän uraa ja sivutuulta matkalle :) ;) :D ;D
Oletko ajanut muitakin autoja kun corollaa? Avensista, keskiluokan kommunistin kulkuvälinettä? Varmaan se Avensis, yölisät kohtuu hyviä??
datsunilla ajamma teboilin kanta-asiakaskortti taskussa, me komukat....eihän sitä mersun valoilla osus enää rivitalon liittymään... yövuoron jälkeen
mutta tunnekko sinä jotain porvarillisia mielleyhtymiä parkeeratessasi eemelimersun viimesen päälle varustelun uuden avensiksen tai matzan viereen, toyota ja mersumiehet kun pakkaa olemaan ne automaailman arabit joilla on vain se yksi suuri jumala :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
15-20 vuotta sitten icefarmerit ajo ladalla. Nyt niillä on tojo.
Kaikki merkit käy paitsi tojo, se vaan nyt on nolo automerkki. Vaikka vanha varre tai mosse, mut ei ikinä tojoo.
Eikä tossa muutaman tonnin ruostepaavossa ole muuta ideaa kun se että sinne mahtuu kolme mukulaa jakkaroineen ja kaks aikusta kaikkine kasseineen ja pusseineen. Ja tärkein asia on se että se on hiljanen, turvallinen ja toimii, ajaa vaan ja tankkaa riisseliä.
Muut merkit ei ollu vaihtoehtona, mitään saatanan lestiakvaariota en huoli, siis tila-autoa.
Niin. Muutama tonni kertoo kustannustehokkuudesta minkä perään nykyään niin kovasti huudetaan.Ajolleen/turvallisuudelleen ok. Internetti kertoo paljon paljon korjailu-ohjeita ja halpoja vara-osakauppoja ulkomailta. Tämä edellyttäen että peukalo ei ole keskellä tojo/mastamiehen kämmentä.