Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Täppäri - 20.12.12 - klo:21:45
-
Millasta kalustoa arvon lumimiehillä/ naisilla on käytössä polanteen poistamiseen?
Itse olen suunnitellut laittavani polanneterän 3 akselisen maansiirtokärryn (kuorma-auton rungolla) alle . Mahtaako kulkea ollenkaan suoraan? Kun ei viitsisi ruveta ihan vaan testausmielessä rakentelemaan, niin jos jollakin olisi kokemusta jo ennalta kertoa miten kannattaisi tehdä? :)
Asiaahan auttaa kyllä kummasti jos heittää 20 tonnia kuormaa päälle.... mutta mutta... entäs sitten ne mäet joista esimerkiksi tänävuonna mun reitilläni on runsaasti joista pahin ehdottomasti 20% nousulla/laskulla.. totta tosiaan 20 metrin nousu 100 metrin mäessä.. mielenkiintoinen jo auratessa pääseekö ylös vaikka vauhtia saa ottaa sen 54kmh.
-
Millasta kalustoa arvon lumimiehillä/ naisilla on käytössä polanteen poistamiseen?
Itse olen suunnitellut laittavani polanneterän 3 akselisen maansiirtokärryn (kuorma-auton rungolla) alle . Mahtaako kulkea ollenkaan suoraan? Kun ei viitsisi ruveta ihan vaan testausmielessä rakentelemaan, niin jos jollakin olisi kokemusta jo ennalta kertoa miten kannattaisi tehdä? :)
Asiaahan auttaa kyllä kummasti jos heittää 20 tonnia kuormaa päälle.... mutta mutta... entäs sitten ne mäet joista esimerkiksi tänävuonna mun reitilläni on runsaasti joista pahin ehdottomasti 20% nousulla/laskulla.. totta tosiaan 20 metrin nousu 100 metrin mäessä.. mielenkiintoinen jo auratessa pääseekö ylös vaikka vauhtia saa ottaa sen 54kmh.
Mun ratkasu on ollut sellainen että soitan paikalliseen tienhoitofirmaan ja pyydän ajamaan kuorma-autolla lasti päällä tien läpi alusterä alhaalla. Ei maksa paljoa. Sitten taas traktorilla.
-
Kovaa leikkiä tuo polanteenpoisto kun oikein häjyksi heittäytyy. Ei traktoripeleillä jääpolannetta irroteta, lähinnä tasoitellaan lumipolanteesta tasaisempaa.
Perusongelma on se, että se lisäpaino pitäis saada vetävien pyörien päälle kuten kuorma-autossa tai tiekarhussa.
Tosiaan jos liikennemäärät ei ole hirmuisia, niin pari kertaa talvessa riittää yleensä polanteenpoistoon järeämmällä kalustolla ja muulloin sitten tasoittelee vaikka traktorin alusterällä.
-
Perusongelma on se, että se lisäpaino pitäis saada vetävien pyörien päälle kuten kuorma-autossa tai tiekarhussa.
Tai sitten ne vetävät pyörät lisäpainon alle..
-
Millasta kalustoa arvon lumimiehillä/ naisilla on käytössä polanteen poistamiseen?
Itse olen suunnitellut laittavani polanneterän 3 akselisen maansiirtokärryn (kuorma-auton rungolla) alle . Mahtaako kulkea ollenkaan suoraan? Kun ei viitsisi ruveta ihan vaan testausmielessä rakentelemaan, niin jos jollakin olisi kokemusta jo ennalta kertoa miten kannattaisi tehdä? :)
Asiaahan auttaa kyllä kummasti jos heittää 20 tonnia kuormaa päälle.... mutta mutta... entäs sitten ne mäet joista esimerkiksi tänävuonna mun reitilläni on runsaasti joista pahin ehdottomasti 20% nousulla/laskulla.. totta tosiaan 20 metrin nousu 100 metrin mäessä.. mielenkiintoinen jo auratessa pääseekö ylös vaikka vauhtia saa ottaa sen 54kmh.
Mun ratkasu on ollut sellainen että soitan paikalliseen tienhoitofirmaan ja pyydän ajamaan kuorma-autolla lasti päällä tien läpi alusterä alhaalla. Ei maksa paljoa. Sitten taas traktorilla.
Noh tuossa juuri autoilija ajoi mutta ei oikeestaan huolimattomammin olisi voinut työtä tehdä joten ajattelin että "taas täytyy itse kaikki tehdä"... kävi myös mielessä eikös sillä onnistu myös ihan hiekkateitä ajelemaan kesällä? sais kutiteltua vähän syvempää ensin ja sitten lanalla perästä...
Takarenkaiden painotus on sitten eri asia riittääkö? Traktori 8 tonnia ja kärryyn nyt saa painoa niin paljon kun arvaa ottaa.
-
Jääpolannetta ei tartte erikoisemmin hankailla kun joka auruu kerta pitää alueauran ja alusterän maassa.
Ja tänä vuionna ei kyl polanteita ole kertyny.
Kimppa tilaus vetämässä kovamettli teristä. Kiekkka ja lingon/auran terät sileet.
-
Itsellä hiukan toisenlainen taistelu polannetta vastaan :) Naapurin hevosmies haluaisi tielle polanteen että olisi hyvä hevosella ajella, käyjopa minun auruun jälkeen takalanalla väärinpäin vetämässä penkat takasin telle ja minä taas perästä auralla ja lanalla hiekat esiin... Nyt oli hyvä kun osa testä sorastettiin 32 mm murskeella ennen pakkasia mukavasti kivet kääntyy auran verkkoterillä esiin pysyy hevoset poissa tieltä :) :)
Mutta asiaankin liittyen , mulla kaveri käy kerran pari talvessaan polanneterällä tasailemassa pahimpia paikkoja....
-
Alusterän sovitteet sellaiseksi että pystyy ajamaan ne isot mäet alamäkeen, oikeata tai vaseta kaistaa käyttäen. Lisäaikaahan se vie ja kääntöpaikkoja pitää löytyä mäkien ylä ja alapäästä.
-
Polanneterällä ja 8t painavalla traktorilla etupäässä polanteet poistetaan. Pihassa myös soukkion polannelana sekä vrg ,sitä ei ollavielä päästy testaamaan polanteen poistossa. Kahdesta edellisestä paras on tuo polanneterä tappiterillä, sillä ollaan kuorma-automiestenkin jälkiä siistitty. Ei ole turhaa massaa vedettävänä.
Polanteen poisto on tekniikka laji eikä voimalaji.
Kyntäjäkin aurailee samalla tekniikalla kuin allekirjoittanutkin ;)
-
Itekin aurailen alueaura/alaterä yhdistelmällä, tosin tänävuonna en oo alaterällä kun kerran ajanu pohjat ja vähän pahinta teollisuusaluetta höyläilly, ei paljoa polannetta ole kun auranterä lyö valkiaa kokoajan. Kätevä tuo traktorin alaterä kun kulkee aina mukana ja voi tarpeenvaaties pudottaa maahan, kallis investointihan se on uutena hankkia.
-
Olen nähnyt vetävän kärryn alle laitetun polanneterän mutten ole nähnyt sitä työssä.Ideana kyllä pirun hyvä.Santakuorma päällä ei häviä ka-kalustolle ainakaan teoriassa.Luulisi että se kampeaa ajossa,joten nastoja/ketjuja tarvitaan pyörissä.
-
Polanneterällä ja 8t painavalla traktorilla etupäässä polanteet poistetaan. Pihassa myös soukkion polannelana sekä vrg ,sitä ei ollavielä päästy testaamaan polanteen poistossa. Kahdesta edellisestä paras on tuo polanneterä tappiterillä, sillä ollaan kuorma-automiestenkin jälkiä siistitty. Ei ole turhaa massaa vedettävänä.
Polanteen poisto on tekniikka laji eikä voimalaji.
Kyntäjäkin aurailee samalla tekniikalla kuin allekirjoittanutkin ;)
Nimen ja omaan tekniikkalaji. Vieläkin näkee kuorma-automiehiä, jotka uskoo voimaan ja painoon ja pitävät alusterää asennossa, jossa painetaan tappi- tai verkkoterällä pystysuoraan tietä kohti, tai laahaavat taakse viistossa. Saahan siinä tapit kulutettua pilalle lyhyelläkin matkaa.
Enämpi niinku höyläämällä, jolloin tapit pyörivät ja on paaaaljon kevyempi lykätä. Ja se on sitten paskapuhetta, jotta traktorilla ei saa polannetta pidettyä kurissa. On sitä käyty kuorkkienkin jäljiltä polannetta poistamassa, kun ei kuulemma autokalustolla irtoa.
-
Voi niitä aikoja kun Lokomo AH-172 tiehöylä kävi polannetta poistamassa. YIT:n alusteräautot pääsevät aika lähelle ison tiehöylän työnjälkeä, mutta tuntuu että alusterän korkeuden kontrollointi olisi jotenkin huonompi kuin tiehöylässä joten alusterä ei tuota yhtä tasaista tien pintaa kuin isolla tiehöylällä saa tehtyä.
-
http://www.youtube.com/watch?v=DoaxSDuBjOc
meniskö tämä leluksi
-
http://www.youtube.com/watch?v=DoaxSDuBjOc
meniskö tämä leluksi
Olikohan koko luovutuskulma käytössä?
Ei purkanut edes pakkas tavaraa kovin hyvin.
Lisäys:
Tuohon verratuna
http://www.youtube.com/watch?v=FUrGRdkYaDY&list=UUaSSExedE6srVx-lkDwf6AQ&index=20
-
http://www.youtube.com/watch?v=DoaxSDuBjOc
meniskö tämä leluksi
Tiukka paikka kun tulee niin lätke kuuluu.
Mitä kollegojen kanssa jutellut niin scrofa on ollut kestävimmästä päästä. vama antautuu rautojen osalta.
Polannetta toivoen ;D ;D
http://www.youtube.com/watch?v=f7eMamg7dFw
-
Vamasta repee painatuskynkkä. Rote perinteistä pilipali laatua. Idealtaan parempi kuin vama.
Alusterä paree,vaikka itte tehty.
Ja polanneterä noilla relaxeilla :o Mitä järkee. Kun ei pelaa uutenakaan niin miten vanhana ja väljänä.
-
http://www.youtube.com/watch?v=0RvLW5rOKW4
tuntilaisena
-
Onkos hesen omistajilla kokemusta siitä väliterästä että onko sillä virkaa?? Siis ihan pihoilla polanteenpoistossa... Puskulevy ja siinä tiekarhunkovera hammasterä etunostolaitteissa hoitaa tuota polanneterän virkaa tai no se oli hiukan hepponen niin se on työn alla vielä ennenkuin sillä polannetta pääsee taas poistamaan ;D
-
Toisessa koneessa alusterä ja toisessa Vaman polanneterä, molemmat tappiterillä. Kun on tottunu alusterään niin ei oikein tuo polanneterä innosta. Pitäs laittaa toiseenkiin koneeseen.. Uuden FMG:n sais vielä noin kuukauden päähän, ehkä. Jännä on ollut huomata auroissakin eroa polanteen syntymiseen, AM jättää selvästi vähemmän polannetta kuin Vuometti vaikka molemmat säädetty samallalailla. Painoero vai mikä, vaikee sanoo mutta oikea aura on nyt löytynyt. Tyhmyyksissään piti kokeilla melkein kaikki merkit.. :o
-
Toisessa koneessa alusterä ja toisessa Vaman polanneterä, molemmat tappiterillä. Kun on tottunu alusterään niin ei oikein tuo polanneterä innosta. Pitäs laittaa toiseenkiin koneeseen.. Uuden FMG:n sais vielä noin kuukauden päähän, ehkä. Jännä on ollut huomata auroissakin eroa polanteen syntymiseen, AM jättää selvästi vähemmän polannetta kuin Vuometti vaikka molemmat säädetty samallalailla. Painoero vai mikä, vaikee sanoo mutta oikea aura on nyt löytynyt. Tyhmyyksissään piti kokeilla melkein kaikki merkit.. :o
Tuskin 20-50kg painoero merkkaa ;D
Epäileisin että tuhmempikin osaa säätää kuormaimen kohdalleen am tehon kanssa koska liikevarat pitkät.
Esim vuometissa ja suurrimmassa osassa vain pitkät reijät. Nekin liian pitkät jotta nypytys alkaa.
Itse tykkään vain puolelta toiselle kelluvasta. Vamassakin hitsasin tapin toppariksi keskireikään ettei päässyt nousemaan.
Tietysti tarkempi ajettava mut kun tuota taitoa löytyy... 8)
-
Niinpä niin... ;D
-
Toisessa koneessa alusterä ja toisessa Vaman polanneterä, molemmat tappiterillä. Kun on tottunu alusterään niin ei oikein tuo polanneterä innosta. Pitäs laittaa toiseenkiin koneeseen.. Uuden FMG:n sais vielä noin kuukauden päähän, ehkä. Jännä on ollut huomata auroissakin eroa polanteen syntymiseen, AM jättää selvästi vähemmän polannetta kuin Vuometti vaikka molemmat säädetty samallalailla. Painoero vai mikä, vaikee sanoo mutta oikea aura on nyt löytynyt. Tyhmyyksissään piti kokeilla melkein kaikki merkit.. :o
Maitojonossa kuulin että ois Proolle uutta konetta tulossa??
-
Toisessa koneessa alusterä ja toisessa Vaman polanneterä, molemmat tappiterillä. Kun on tottunu alusterään niin ei oikein tuo polanneterä innosta. Pitäs laittaa toiseenkiin koneeseen.. Uuden FMG:n sais vielä noin kuukauden päähän, ehkä. Jännä on ollut huomata auroissakin eroa polanteen syntymiseen, AM jättää selvästi vähemmän polannetta kuin Vuometti vaikka molemmat säädetty samallalailla. Painoero vai mikä, vaikee sanoo mutta oikea aura on nyt löytynyt. Tyhmyyksissään piti kokeilla melkein kaikki merkit.. :o
Tuskin 20-50kg painoero merkkaa ;D
Epäileisin että tuhmempikin osaa säätää kuormaimen kohdalleen am tehon kanssa koska liikevarat pitkät.
Esim vuometissa ja suurrimmassa osassa vain pitkät reijät. Nekin liian pitkät jotta nypytys alkaa.
Itse tykkään vain puolelta toiselle kelluvasta. Vamassakin hitsasin tapin toppariksi keskireikään ettei päässyt nousemaan.
Tietysti tarkempi ajettava mut kun tuota taitoa löytyy... 8)
Painoeroo kun noilla on se 230kg, Jarin mittari on epäkunnossa taas.. 8)
-
Toisessa koneessa alusterä ja toisessa Vaman polanneterä, molemmat tappiterillä. Kun on tottunu alusterään niin ei oikein tuo polanneterä innosta. Pitäs laittaa toiseenkiin koneeseen.. Uuden FMG:n sais vielä noin kuukauden päähän, ehkä. Jännä on ollut huomata auroissakin eroa polanteen syntymiseen, AM jättää selvästi vähemmän polannetta kuin Vuometti vaikka molemmat säädetty samallalailla. Painoero vai mikä, vaikee sanoo mutta oikea aura on nyt löytynyt. Tyhmyyksissään piti kokeilla melkein kaikki merkit.. :o
Maitojonossa kuulin että ois Proolle uutta konetta tulossa??
Niin minäkin kuulin. ;D Saahan noista aina tarjouksen kysyttyä, se kun ei maksa mitään. Eiköhän tässä vuosi ajeta samoilla jos ei nyt heti rikastu..
-
Toisessa koneessa alusterä ja toisessa Vaman polanneterä, molemmat tappiterillä. Kun on tottunu alusterään niin ei oikein tuo polanneterä innosta. Pitäs laittaa toiseenkiin koneeseen.. Uuden FMG:n sais vielä noin kuukauden päähän, ehkä. Jännä on ollut huomata auroissakin eroa polanteen syntymiseen, AM jättää selvästi vähemmän polannetta kuin Vuometti vaikka molemmat säädetty samallalailla. Painoero vai mikä, vaikee sanoo mutta oikea aura on nyt löytynyt. Tyhmyyksissään piti kokeilla melkein kaikki merkit.. :o
Tuskin 20-50kg painoero merkkaa ;D
Epäileisin että tuhmempikin osaa säätää kuormaimen kohdalleen am tehon kanssa koska liikevarat pitkät.
Esim vuometissa ja suurrimmassa osassa vain pitkät reijät. Nekin liian pitkät jotta nypytys alkaa.
Itse tykkään vain puolelta toiselle kelluvasta. Vamassakin hitsasin tapin toppariksi keskireikään ettei päässyt nousemaan.
Tietysti tarkempi ajettava mut kun tuota taitoa löytyy... 8)
Painoeroo kun noilla on se 230kg, Jarin mittari on epäkunnossa taas.. 8)
AM D 3000 S eikös toi oo sun malli... Vai
-
Toisessa koneessa alusterä ja toisessa Vaman polanneterä, molemmat tappiterillä. Kun on tottunu alusterään niin ei oikein tuo polanneterä innosta. Pitäs laittaa toiseenkiin koneeseen.. Uuden FMG:n sais vielä noin kuukauden päähän, ehkä. Jännä on ollut huomata auroissakin eroa polanteen syntymiseen, AM jättää selvästi vähemmän polannetta kuin Vuometti vaikka molemmat säädetty samallalailla. Painoero vai mikä, vaikee sanoo mutta oikea aura on nyt löytynyt. Tyhmyyksissään piti kokeilla melkein kaikki merkit.. :o
Maitojonossa kuulin että ois Proolle uutta konetta tulossa??
Niin minäkin kuulin. ;D Saahan noista aina tarjouksen kysyttyä, se kun ei maksa mitään. Eiköhän tässä vuosi ajeta samoilla jos ei nyt heti rikastu..
Miten on versu pelannu?
-
Juu ja suoraan ohjekirjoista katotut painot. Vuometti on vielä sillä korkeemmalla siivellä.
-
Toisessa koneessa alusterä ja toisessa Vaman polanneterä, molemmat tappiterillä. Kun on tottunu alusterään niin ei oikein tuo polanneterä innosta. Pitäs laittaa toiseenkiin koneeseen.. Uuden FMG:n sais vielä noin kuukauden päähän, ehkä. Jännä on ollut huomata auroissakin eroa polanteen syntymiseen, AM jättää selvästi vähemmän polannetta kuin Vuometti vaikka molemmat säädetty samallalailla. Painoero vai mikä, vaikee sanoo mutta oikea aura on nyt löytynyt. Tyhmyyksissään piti kokeilla melkein kaikki merkit.. :o
Maitojonossa kuulin että ois Proolle uutta konetta tulossa??
Niin minäkin kuulin. ;D Saahan noista aina tarjouksen kysyttyä, se kun ei maksa mitään. Eiköhän tässä vuosi ajeta samoilla jos ei nyt heti rikastu..
Miten on versu pelannu?
Suhteellisen hyvin. Suunnanvaihdon pakat vaihdettiin takuseen kun laturi ei antanu virtaa eikä tullu vikakoodia, laturi. Suuttimet vaihdettiin kaikki, lohkojen sähköjohdot ja jotain muuta pientä. Mutta kaikki kuitenkin takuuseen, ei tarvinnu tapella kertaakaan..
-
Toisessa koneessa alusterä ja toisessa Vaman polanneterä, molemmat tappiterillä. Kun on tottunu alusterään niin ei oikein tuo polanneterä innosta. Pitäs laittaa toiseenkiin koneeseen.. Uuden FMG:n sais vielä noin kuukauden päähän, ehkä. Jännä on ollut huomata auroissakin eroa polanteen syntymiseen, AM jättää selvästi vähemmän polannetta kuin Vuometti vaikka molemmat säädetty samallalailla. Painoero vai mikä, vaikee sanoo mutta oikea aura on nyt löytynyt. Tyhmyyksissään piti kokeilla melkein kaikki merkit.. :o
Maitojonossa kuulin että ois Proolle uutta konetta tulossa??
Niin minäkin kuulin. ;D Saahan noista aina tarjouksen kysyttyä, se kun ei maksa mitään. Eiköhän tässä vuosi ajeta samoilla jos ei nyt heti rikastu..
Miten on versu pelannu?
Suhteellisen hyvin. Suunnanvaihdon pakat vaihdettiin takuseen kun laturi ei antanu virtaa eikä tullu vikakoodia, laturi. Suuttimet vaihdettiin kaikki, lohkojen sähköjohdot ja jotain muuta pientä. Mutta kaikki kuitenkin takuuseen, ei tarvinnu tapella kertaakaan..
Paljo tunteja tullu..??
-
Toisessa koneessa alusterä ja toisessa Vaman polanneterä, molemmat tappiterillä. Kun on tottunu alusterään niin ei oikein tuo polanneterä innosta. Pitäs laittaa toiseenkiin koneeseen.. Uuden FMG:n sais vielä noin kuukauden päähän, ehkä. Jännä on ollut huomata auroissakin eroa polanteen syntymiseen, AM jättää selvästi vähemmän polannetta kuin Vuometti vaikka molemmat säädetty samallalailla. Painoero vai mikä, vaikee sanoo mutta oikea aura on nyt löytynyt. Tyhmyyksissään piti kokeilla melkein kaikki merkit.. :o
Maitojonossa kuulin että ois Proolle uutta konetta tulossa??
Niin minäkin kuulin. ;D Saahan noista aina tarjouksen kysyttyä, se kun ei maksa mitään. Eiköhän tässä vuosi ajeta samoilla jos ei nyt heti rikastu..
Miten on versu pelannu?
Suhteellisen hyvin. Suunnanvaihdon pakat vaihdettiin takuseen kun laturi ei antanu virtaa eikä tullu vikakoodia, laturi. Suuttimet vaihdettiin kaikki, lohkojen sähköjohdot ja jotain muuta pientä. Mutta kaikki kuitenkin takuuseen, ei tarvinnu tapella kertaakaan..
Paljo tunteja tullu..??
Jotain reippaat 3000 tuntia. Pakkaremontin aikaan oli kuukauden tehtaan demokone ajussa ja se sai kyllä tunteja myös.. ;D
-
Miksi sitä polannetta pitää niin agressiivisesti poistaa. Itse ajelen alkutalvesta pihateitä paripyörätraktorilla, jotta saadaan lumi tiukkaan ,ja myöhemmin talvesta vedän suuremmat mössöt suojakeleillä vinolla levyllä pois tieltä. Useimmiten levy väärinpäin, ettei haukkaa. Kun on tuoretta sepeliä tien pinnalla, ei oikein polanneterillä viitsi repiä. Lumityöt on helpompi tehdä kun on kova jää alla, eikä lähde kivet pinnasta.
-
Miksi sitä polannetta pitää niin agressiivisesti poistaa. Itse ajelen alkutalvesta pihateitä paripyörätraktorilla, jotta saadaan lumi tiukkaan ,ja myöhemmin talvesta vedän suuremmat mössöt suojakeleillä vinolla levyllä pois tieltä. Useimmiten levy väärinpäin, ettei haukkaa. Kun on tuoretta sepeliä tien pinnalla, ei oikein polanneterillä viitsi repiä. Lumityöt on helpompi tehdä kun on kova jää alla, eikä lähde kivet pinnasta.
Näinhän se pihatiellä toimiikin, mutta tuolla tievaltion hommissa on toinen tahti. Raskas kalusto kun tamppaa lumen tien pintaan, siitä syntyy lajinsa polannetta. Sitten tämä kevyt liikenne, joista yhdeksän kymmenestä on etuvetoisia japsiromuja, ja niiden kuskit vielä ilmeisesti VR:än veturikuskeja. Ainakin noista jäljistä päätellen. Samaa raidetta ne vaan tahkoaa.
Siitä yhdistelmästä tuleekin sitten ne helvetinmoiset urat tiehen, jolloin tarvitaan polanteen poisto :)
-
Miksi sitä polannetta pitää niin agressiivisesti poistaa. Itse ajelen alkutalvesta pihateitä paripyörätraktorilla, jotta saadaan lumi tiukkaan ,ja myöhemmin talvesta vedän suuremmat mössöt suojakeleillä vinolla levyllä pois tieltä. Useimmiten levy väärinpäin, ettei haukkaa. Kun on tuoretta sepeliä tien pinnalla, ei oikein polanneterillä viitsi repiä. Lumityöt on helpompi tehdä kun on kova jää alla, eikä lähde kivet pinnasta.
Näinhän se pihatiellä toimiikin, mutta tuolla tievaltion hommissa on toinen tahti. Raskas kalusto kun tamppaa lumen tien pintaan, siitä syntyy lajinsa polannetta. Sitten tämä kevyt liikenne, joista yhdeksän kymmenestä on etuvetoisia japsiromuja, ja niiden kuskit vielä ilmeisesti VR:än veturikuskeja. Ainakin noista jäljistä päätellen. Samaa raidetta ne vaan tahkoaa.
Siitä yhdistelmästä tuleekin sitten ne helvetinmoiset urat tiehen, jolloin tarvitaan polanteen poisto :)
Näinpä. Tänä talvena polannetta ei juuri ole päässy kertymään jos vertaa vaikka viimevuoteen. Normi talvena ois ajettu jo kaikilla terillä kokoajan.. ::)
-
Luonto poistaa polanteet ainakin täällä etelässä näinä päivinä varsin tehokkaasti.
-
Luonto poistaa polanteet ainakin täällä etelässä näinä päivinä varsin tehokkaasti.
Niin tai viimeistään vappuna!
-
"Sitten tämä kevyt liikenne, joista yhdeksän kymmenestä on etuvetoisia japsiromuja, ja niiden kuskit vielä ilmeisesti VR:än veturikuskeja. Ainakin noista jäljistä päätellen. Samaa raidetta ne vaan tahkoaa."
Tuo on sitten ihmeellinen juttu, oli kesä tai talvi tai jotain siltä välltä.
Niin 100 varmasti ajetaa samaa raidetta ja yleensä keskellä tietä, tulee syvät urat, kiharaa ja reunaan tulee lopuksi paksukerros mursketta(kiviä).
Tuo siis yleisellä tiellä, yksityistiellä sitten vaan syvät urat, ja sitten ihmetellään kun tie huonossa kunossa.
P*rk*l**n..!!!!!!!!
-
Miksi sitä polannetta pitää niin agressiivisesti poistaa. Itse ajelen alkutalvesta pihateitä paripyörätraktorilla, jotta saadaan lumi tiukkaan ,ja myöhemmin talvesta vedän suuremmat mössöt suojakeleillä vinolla levyllä pois tieltä. Useimmiten levy väärinpäin, ettei haukkaa. Kun on tuoretta sepeliä tien pinnalla, ei oikein polanneterillä viitsi repiä. Lumityöt on helpompi tehdä kun on kova jää alla, eikä lähde kivet pinnasta.
Näinhän se pihatiellä toimiikin, mutta tuolla tievaltion hommissa on toinen tahti. Raskas kalusto kun tamppaa lumen tien pintaan, siitä syntyy lajinsa polannetta. Sitten tämä kevyt liikenne, joista yhdeksän kymmenestä on etuvetoisia japsiromuja, ja niiden kuskit vielä ilmeisesti VR:än veturikuskeja. Ainakin noista jäljistä päätellen. Samaa raidetta ne vaan tahkoaa.
Siitä yhdistelmästä tuleekin sitten ne helvetinmoiset urat tiehen, jolloin tarvitaan polanteen poisto :)
Kuinka tuo onkaan niin totta. Helpointa se polanteen poisto on tuoreeltaan.
-
Toisessa koneessa alusterä ja toisessa Vaman polanneterä, molemmat tappiterillä. Kun on tottunu alusterään niin ei oikein tuo polanneterä innosta. Pitäs laittaa toiseenkiin koneeseen.. Uuden FMG:n sais vielä noin kuukauden päähän, ehkä. Jännä on ollut huomata auroissakin eroa polanteen syntymiseen, AM jättää selvästi vähemmän polannetta kuin Vuometti vaikka molemmat säädetty samallalailla. Painoero vai mikä, vaikee sanoo mutta oikea aura on nyt löytynyt. Tyhmyyksissään piti kokeilla melkein kaikki merkit.. :o
Maitojonossa kuulin että ois Proolle uutta konetta tulossa??
Niin minäkin kuulin. ;D Saahan noista aina tarjouksen kysyttyä, se kun ei maksa mitään. Eiköhän tässä vuosi ajeta samoilla jos ei nyt heti rikastu..
Miten on versu pelannu?
Suhteellisen hyvin. Suunnanvaihdon pakat vaihdettiin takuseen kun laturi ei antanu virtaa eikä tullu vikakoodia, laturi. Suuttimet vaihdettiin kaikki, lohkojen sähköjohdot ja jotain muuta pientä. Mutta kaikki kuitenkin takuuseen, ei tarvinnu tapella kertaakaan..
Paljo tunteja tullu..??
Jotain reippaat 3000 tuntia. Pakkaremontin aikaan oli kuukauden tehtaan demokone ajussa ja se sai kyllä tunteja myös.. ;D
Nh, ssa pukkaa vikakoodia jos pakkaluistaa eli vaikka ois laturivika niin pakan luistokoodia pukkaa. mittaa akseleiden kierrosnopeuksia ja jos poikkeamaan löytyy niin koodia pukkaa.
-
Toisessa koneessa alusterä ja toisessa Vaman polanneterä, molemmat tappiterillä. Kun on tottunu alusterään niin ei oikein tuo polanneterä innosta. Pitäs laittaa toiseenkiin koneeseen.. Uuden FMG:n sais vielä noin kuukauden päähän, ehkä. Jännä on ollut huomata auroissakin eroa polanteen syntymiseen, AM jättää selvästi vähemmän polannetta kuin Vuometti vaikka molemmat säädetty samallalailla. Painoero vai mikä, vaikee sanoo mutta oikea aura on nyt löytynyt. Tyhmyyksissään piti kokeilla melkein kaikki merkit.. :o
Maitojonossa kuulin että ois Proolle uutta konetta tulossa??
Niin minäkin kuulin. ;D Saahan noista aina tarjouksen kysyttyä, se kun ei maksa mitään. Eiköhän tässä vuosi ajeta samoilla jos ei nyt heti rikastu..
Miten on versu pelannu?
Suhteellisen hyvin. Suunnanvaihdon pakat vaihdettiin takuseen kun laturi ei antanu virtaa eikä tullu vikakoodia, laturi. Suuttimet vaihdettiin kaikki, lohkojen sähköjohdot ja jotain muuta pientä. Mutta kaikki kuitenkin takuuseen, ei tarvinnu tapella kertaakaan..
Paljo tunteja tullu..??
Jotain reippaat 3000 tuntia. Pakkaremontin aikaan oli kuukauden tehtaan demokone ajussa ja se sai kyllä tunteja myös.. ;D
Nh, ssa pukkaa vikakoodia jos pakkaluistaa eli vaikka ois laturivika niin pakan luistokoodia pukkaa. mittaa akseleiden kierrosnopeuksia ja jos poikkeamaan löytyy niin koodia pukkaa.
Eikai valtrassa mitään luistoantureita ole, kalliita ja monimutkaisia ;D Se on turbiini kytkin tai nykyisin directi kun pistetään versun pikavaihteet luistaa ;D ;D
-
Palataas asiaan. Mites selvitään näiden pölliautojen teistä kun kohta ollaan tilanteessa että mäissä on polanne lisääntynyt mutta kuitenkaan se ei kestä ketjujen alla jolloin auto kuopasee ja on jumissa. Alusterä ei kiinnosta koska vie maavaraa ja raktori ei oikein salli kovaa painatusta taakse koska alueaura painaa niin paljon että takapyörät on muutenkin kevyitä. Onko kokemuksia jostain jyrsimestä mikä hakkais pinnan kovapalaterällä rikki. Pahimmillaan ongelma on luokkaa että tien reunat ja keskusta on maassa kiinni pyörän jäljet on monessa mäessä 20 cm syvemmällä.
-
Laita se aura maahan niin ei suotta kevennä takapäätä ja sulla tais olla valmetti niin täydet vannepainot ja sitte polanneterä, vielä vaikka vaman sellainen niin saa koukattua lisäpainoa mukaan.
Täälä kyllä melkein päin vastainen tilanne nuoden urien kans, ovat kuin junankiskot, 20cm tampattu lunta urien kohtaan ja muuten "pohjatonta", nuolta kiskoilta kun putoaa sivuhun niin paluuta ei ole.
-
Hyvin näkyy irtoavan.
http://www.youtube.com/watch?v=lTSw1RjVsCg
-
Harrastelija painot niin mikään ei onnistu,ei lanaus ,ei polanteenpoisto ei mikään jossa tarvitaan painoa. 8)
-
Miltäs tuo (http://youtu.be/N9CXUEDL3jA) teidän ammattilaisten silmään näyttää?
-
Tämä sallisi vauhtia ja ei liene kovin raskas vetää tai työntää.
http://www.polannepois.fi/
-
Periaatteen voisi testata vanhalla hankmon raadolla.
Muutama ratapölkky vaan päälle painoksi ja jotain syrjäiseltä metsäautotieltä kokeilemaan polanteen poistoa.
Keskellä kylää tehdessä saa vain kylähullun maineen, vaikka polanne lähtiskin.
-
en tiiä mitä ammattilaiselta näyttää mutta miusta ihan käyttökelpoinen ja siihen jos vielä sais jopa jälkiterän , niin selviäis tolla pelkästään monella tiellä. pikkukivet täälläpäin ikäviä yllereitä.
-
Jaa ei oole pitkäaikaista kokemusta. Kuinka sitten puree kun piikinkärki pyöristyy. kaikissa noissa ihan uusi härpäke joten ainakin silloin toimi. Kyllähän siinä pienet talkoot on uusia noita piikkejä.
Polanteeseen puree oikeassa kulmassa oleva kovam. tappi ja oikea tekniikka.
-
Tuo raikon polannemurtaja itseänikin kiinnostaa juuri yksinkertaisuutensa ansiosta. Itselläni siis käytössä mehumaija ja kaikki painatusta vaativat systeemit ovat varsinkin ahtaissa paikoissa hieman hankalia kun tahtovat viedä konetta. Lisäauralla saisi aurattua sivuun/karholle. Siitä sitten siipikauhalla jatkot.
Kesälläkin työmaateiden hoidossa olisi käyttöä. Nytkin tunnellissa hommissa ja siellä sulamisvesien seurauksena tie aivan karmealla uralla, mutta ei sitä pelkällä kauhalla tasattua saa. Pitäisi saada muotoiltua niin, että vesi valuisi reunojen sepelöinteihin, mutta nykyisellä kalustolla (kaivinkone) turhan hidasta.
Heräsi tässä sunnuntaiaamuna sellainen miete että vähentäisikö tuo raikon tyyppinen systeemi vrg:n tai vastaavan lanan vetotehon tarvetta, jos sitä pyörittäisi esim. etukuormaajassa/etunostolaitteessa. Härveli itsessään ei kait kuitenkaan kovin raskas ole työntää.
Vastaavasti, mitenhän toimisi systeemi, jossa tuo polannemurtaja(vielä vaikka lisäterällä) keulalla ja pyörillä varustettu takalana, jos lanattavia teitä on vähemmän ts. ei ole kannatava investoida kunnolliseen lanaan ja joka vielä vaatisi kunnollisen veturin.
-
Jaa tulee ensin mieleen jos tiet kalliomurskella tehty niin kovaa ja sitkeää pitää piikkien olla jotta kesto sitä luokkaa että on kannattavaa tuolla työntää ja yleensä kun nostetaan vauhtia niin kuluminen kasvaa. Hienojakoisilla mailla varmaan toimii paremmin mutta jos 0-32 kalliomursketta niin voipi olla hupaa hommaa piikeille ja voipi olla sen verta kovaa että pomppii kiveltä kivelle.
Tuosta vetotehon tarpeesta. Parhaan tehon saa kun ei ennakolta riko pintaa vetäviltä pyöriltä. Toista kertaa kun joutuu vetämään jo rikotulta pinnalta niin paljon huonompi on vetoteho kuin kovanpinnan päällä. Irtoaines toimii kuin kuulalaakeri.
Talvella polanteen poistossa taasen tilanne kääntyy päinvastoin. mutta tuo hile on saatava pois ennenkuin pitoa alkaa löytymään talvellakin.
Piha alueiden polanteiden poistoon kevyellä kalustolla miettisin ehkä tuota laitetta.
http://www.suokone.com/tuotteet/meriroadeq/sasnomac-polannejyrsimet.html
-
Jäähän tuosta Raikosta kivat jäljet jäähän mitä joskus seurailin kun city valtrassa moinen oli ja huoltoaseman pihaa koittivat saada jonkilaiseen kuntoon :D Ei mitenkään mullistavaa tuo työnjälki ollut minusta...