Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 293

Viestit - metsajussi

Metsätalous / Vs: polttopuut
: 30.04.24 - klo:21:40
Ei ne oljet kunnolla kuivia ole puintipäivänä. Pikkupaalaimella on oppinut koska oljet ovat kuivia. Puintia seuraavana päivänä karhotus ja paalaus ni sitten on kuivia.

Ja jos joukossa on jotain vihreää (juolaa, rikkoja, 2. lähdön kauraa tms) niin saa kuivatella useammankin päivän..
Jonkinlainen ristiriita siinä että ei kannata mutta pelto pysyy kalliina.
Monta juttuahan tässä on...

- moni viljatila ei järkevästi työllistä kuin osa-aikaisesti, ei siis myöskään voi antaa täyttä toimeentuloa
- tilakohtaiset erot ovat suuria, löytyy myös melko hyvin kannattavia tiloja
- viljasta ei maailmalla ole pulaa maksukykyisten ostajien markkinoilla, sodistakin huolimatta.  Päinvastoin.
- pohjoinen kotimaamme ei ole ilmastoltaan kilpailukykyinen tuotantoalue parempiin verrattuna
- omassa toiminnassammekin olisi hiukan tarkastelun paikkaa...
kuluneena talvena ostettu ja kun oli vielä "parannettu versio" aikasemmasta.    ja tuota luukun saranan pettämistä oikein piti porukalla ihmetellä.     ei hitsausta noin vähälle vois jättää kun tietää mikä kuormitus on kohteessa.      noooo, suomilaatua tuo oli..      katellu nuita vironpoikain kasaamia koneita ja niissä on sentäs joku ajatus mukana.    materiaali sit mitä on..

Etelä-Suomen (siis Viron..) lingoista ei mulla ole havaintoa, mutta ainakin ERTin raskaan sarjan kärryt ovat hyvästä aineesta hyvin tehdyt. Ei juurikaan valittamista. Tuntuvat kestävän jopa lainaajien käyttöä... :-) Oikeanlaista rautaa riittävä määrä järkevässä paikassa.
Ei pidä käyttää kysymysmerkkejä tekstissä, jos haluaa esittää, että shift-näppäin ei toimi.

-SS-

Ymmärsin heiton :-)

Mutta pitää tylsästi todeta että saa niitä kysymysmerkkejä ilman shift-näppylääkin.

Ai miten ؟⸮⹔ ⁇ ¿
Oikosulkumoottori tahtoo ottaa käynnistyessään virtaa moninketyaisesti kilpitehoon nähden.
Epäilen että 2kw kaatti kyykkää (sammuu) 1,5kw moottorin kanssa, vallankin kun imurissa on siivikko käynnistymistä hidastamassa.

Varmaan ei tiedä kuin kokeilemalla. Tai sitten Y/D- tai pehmokäynnistin väliin. Y/D onnistuu jos moottorin kytkentä on normaalisti kolmioon.

Suoraan käynnistys voi ottaa noin 6-kertaisen virtahuipun nimelliseen nähden. Loppu riippuu sitten aggregaatista. Oma Honda GSX 390 + Meccalte 6,4 kW  / 9 kVA AVR tuntuu kestävän aika rajujakin hetkellisiä ylikuormia, moottori kyykkää huomattavasti mutta generattori ei heitä hanskoja tiskiin. Kestää reilusti hitsatakin kolme-piikillä vanhalla muuntajapohjaisella tasasuuntaajalla , välillä Honda vähän kakistelee...

Elektroniikkasäätöiset generaattorit taitavat olla tarkempia rajoittamaan riemua kuin nämä perinteiset AVR- / compound-säätöiset koneet.
Kiinangeniksistä taas hajoaa juurikin säädin jos niitä kovin menee kuormittamaan :-((
Pitää sanoa että mä en huomannut tuossa Vipu-kuvaamisessa mitääm ihmeempää ongelmaa.
Vaakatasostahan se haluaa kuvan ottaa, kameran korkeus maasta tietenkin sitten vaikuttaa siihen mihin kohtaan horisontti tulee. Varmaan riippuu kameran asentoanturin mielipiteestäkin voiko kallistaakin hiukan alaspäin vai ei. Optinen zoomikin vaikuttaa kuvakulmaan jos sellainen on käytettävissä. Joissain kännyissä on.

Videopuolella perinteinen Arri Alexa olisi kiva lelu... vaikka alla olevaa vähemmän kunnianhimoisella optiikallakin.
https://www.redsharknews.com/hubfs/Arri%20ALEXA%2010th%20anniversary.jpg

Tuli tuossa mieleen - mitenkähän nuo gepsi-paikkaleimatut kuvaukset onnistuvat vaikkapa tuolla itärajan satunnaisella GPS-häirintäalueella? Ei taida kameran sijaintitiedot ihan aina mennä putkeen?
Eipä tuota jaksa kotona pestessäkään niin mahdottoman huolellinen aina olla. Autohan se vaan on ja käyttöpeli. Ei näyttö-.

Jos joutuu paljon hiekkateitä kuitenkin ajaman niin kaikenlaisia vastaantulijan tarjoamia rapa- ja kivisuihkuja naarmuineen voi kylkeen tulla ajossakin :-/
Hirmu tarkkaan ei viitsi puunata kun se näillä keleillä on huomenna kuitenkin taas saman näköinen ja yhtä rapainen.
Yleensä huuhdon pesurilla ensin paksuimmat pois ennen harjaan tarttumista.

Tietenkin jos kyseessä on joku kolmella lakkakerroksella viimeistelty näyttelypeli niin sellaista varmaan vaalii enemmän. Harvoin sellaisella raaskii edes ajaa missään rospuutossa.
Kasvintuotanto / Vs: Nurmen perustaminen
: 14.04.24 - klo:22:32
Mitä voi mennä pieleen jos puhtaan timoteinurmen perustaa nyt keväällä ilman suojaviljaa?

Rikkatorjunnasta tietysti huolehdittava...


Onko joku syy perustaa ilman suojaviljaa? Vai onko teoreettinen kysymys?

Ei ole teoreettinen. Kyseessä tukikelpoinen lohko jonka omistajalla ei ole mitään resursseja eikä mielenkiintoa viljan tuotantoon. Sen sijaan tavoitteena vain saada tulevaisuudessa mahdollisimman laadukas kuivaheinänurmi hevosheinäksi. (Rehu)suojaviljakasvuston viljelyttäminen tuossa välissä puhtaasti urakointina ei taida olla kannattavaa hommaa ellei siitä ole todellista hyötyä siihen heinään. Huonoimmillaan tulee vaan syksyllä puinnilla ongelma maan kantavuuden ja pehkun suhteen.

Olen itsekin jonkun kerran perustanut ilman suojaviljaa ja onnistunut ihan OK. Laajaa kokemusta mulla ei tuosta kuitenkaan ole ja siksi kysyn kun lupasin tuon kylvön ja perustamisen hoitaa. Ettei menisi sitten ns. persiilleen :-|
Kasvintuotanto / Nurmen perustaminen
: 14.04.24 - klo:12:58
Mitä voi mennä pieleen jos puhtaan timoteinurmen perustaa nyt keväällä ilman suojaviljaa?

Rikkatorjunnasta tietysti huolehdittava...
ei toki.   en tiijä kuin monta litraa per minuti tuo ruuvi kääntää mut hyin kerkii käytä vaihtamassa yksikön toiseen kantturaan tuon kolistellessa kaukaloa tyhjäks ja koko ajanhan sitä kärristä uutta valuu..          miulla ei ole tuo teho ekana...

Juu mullahan ei ole minkäänlaista (kuivuria).
Vähän tehokkaampaan joskus vienyt ja näitä 100 hl mäkitupalaiskärryjä ei ehdi käydä seuraavaa nurkista vaihtamassa niin ettei monttu odottaisi jo tyhjänä välissä...
Monella pienemmällä kuivurilla taas nuo isot kärryt ovat hankalat. Loppuu ovesta kippikorkeus, ahtaat kääntöpaikat jne.
miulla ainakii elikot laitumella kun puin ite..   ja sillä välillä kun kuorma purkautuu kuivuriin ni kerkii lypsyyn..   ja sit jatkaa taas aarinkon laskuun...   jos oikein työtä hinkuu..

Sulla ei liene 120 t elevaattoria... :-)
Ei paljon jäisi sitä odotteluaikaa.
hienoa, siis lypsyukko tavoittelee 15-20  kelvinin autoa :) mitä se lie tarkoittaa sitten kerroppa lisää.
Melko cool 8)

:-))

Lienee sähköpirssi suprajohteilla... tarkoitus ei kuitenkaan ole naljailla, tuli vaan noista matalista lämpötiloista mieleen.
Baijerin maatalousviikkolehti vertaili EU-24 maita elinajan ja henkeä kohti kulutetun lihamäärän suhteen. Alle miljoonan asukkaan eu-maita ei otettu mukaan (luxemburg, Malta, Kypros). Rinnakkain laitetuista luvuista ilmenee selkeästi, että kulutetun lihamäärän noustessa elinaika pitenee. Tulos on vastoin yksinkertaistettua terveysväittämää 'Vähemmän lihaa, enemmän terveyttä'. Jutun lopussa painotetaan, että elinajanodotteeseen vaikuttaa moni tekijä. Lähteet löytyvät artikkelista.

https://www.wochenblatt-dlv.de/dorf-familie/garten-gesundheit/faktencheck-ueberraschung-fleischverzehr-lebenserwartung-576316

En lukenut jutua mutta tämä saattaa olla vähän samanlainen korrelaatio kuin se että jäätelön syönti lisää hukkumisen todennäköisyyttä...  älä siis syö jäätelöä  :-)

Pullakäsille. :D

No enpä tiiä tuon hyödyllisyyttä, ei nostolaitteen varaan mitään täysiä maakuormia oteta...

https://youtu.be/pR1l6KaFWgc?feature=shared

Valoroikan joutuu kuiteskin menee laittaa.

Ymmärtääkseni yleisellä tiellä ei saa kuljettaa muualla kuin vetokoukkuun kytkettyä kärriä.
Valotöpselin pystyy kyllä laittamaan samaan pakettiin tuon hydrauliikan ryhmäliittimen kanssa.
Näin se taitaa olla, on siellä sitten ruiskua ja kylvökonetta mitä vedetään vetovarsista.

Rajoitus koskee varmaan varsinaisia perävaunuja, ei hinattavia työkoneita. Em lisäksi varsissa ovat ainakin hinattavat niittomurskaimet, pikkupaalaimet, jotkin tielanat, hinattavat lautasmuokkaimet...
Sivuja: [1] 2 3 ... 293