On muuten hyvä kysymys. Oliskohan eu:ssa joku komissio, joka näitä valvoo.
On kai mutta kilpailuvirastolle pitää tehdä kantelu ennen kuin se voi puuttua asiaan .
Hintakilpailu on laillista, hintojen julkisuus on laillista, jopa näiden palvelujen käyttö, jotka suorittavat hintavertailua on laillista. Aikaisemmin ostajilla oli joku nokkimisjärjestys eli suurin ostaja laittoi hintansa näytille ensimmäisenä ja muut peesasivat kiltisti. Maaseudun Tulevaisuus julkaisi hinnat, sieltä ostajat katsoivat mitä piti tilittää, sekin melkein laillista. Nythän VYR koostaa hintatiedot maanantaisin, kait laillista sekin?
Kiellettyä olisi se, jos ostajat kokoontuisivat ennen sadonkorjuuta ja päättäisivät hinnoista ennakkoon. Ostajilla olisi sopimus esimerkiksi ostoalueista, josta seuraisi ettei aitoa kilpailua syntyisi, kun ostajia on vain yksi. Jollain ostajista olisi niin iso markkina-asema, ettei markkinoille pääse muut (juurikas?) Kyseenalaista kilpailua on se, että tavara hinnoitellaan erilailla myyjästä johtuen tai sovitaan laatuhinnoittelusta maksettavat korvaukset ja hylkäysrajat porukalla.
Mitään kuluttajansuojaa ei maatalouskaupassa tunneta ja käytännössä näyttöä mahdoton saada, ennen kuin metsäyhtiöiden kartellit on unohtunu