Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10

Viestit - maanjulli

Tuo "tainnutushäkki" On kyllä mielestäni perseestä. Pulttaaminen on vaikeaa kun eläimen pää pääsee liikkumaan joka suuntaan. Teurastajalla on merkittävä riski teloa itsensä kun joutuu pulttipyssyä ojentelemaan karsinan putkien välistä. Itseäni hirvitti teurastajankin puolesta katsella kun kaveri yritti vauhkoja sarvipääsonneja tainnuttaa. Tyylinä näytti olevan ampua eka laaki sinne päin, että enin vauhti teuraalta loppuu ja sen jälkeen parsia tarvittaessa. :-\
 
Imuputki menee tankkiin samasta laipasta mittarinanturin kanssa. Jos koneessa on pilariputki, niin se täytyy ensimmäisenä repiä irti, sitten alkaa pääsemään käsiksi. Saattaahan mahdollinen etukuormaajakin hieman olla tiellä............
8550:ssä samoja ongelmia aikoinaan. Vaihdettiin kaikki mahdolliset suodattimmet, letkut ym, tarkistettiin banjoliittimet ja ohitettiin esisuodatin. Vika korostui etenkin silloin kun polttoainetta oli alle puoli tankkia. Lopulta imuputki tankista irti, niin siellä on todellakin sellainen siiviläsukka putken päässä aivan täynnä sekalaista moskaa. Kannattaa irrottaa esisuodattimen takaa tankilta tulevan letku ja kokeilla imeä siitä ainetta. Mikäli polttoaine ei nouse kevyesti on putki tukossa. Sihti putken päässä on niin tiheä, että se estää jo suuremman nöyhtän nousemisen liittimiin ja suodattimiin. Nopeana ensiapuna voimakas puhallus tankkiin.
 Joskus muutama vuosi sitten oli kaikki tarvikkeet omasta takaa niin silloin metrihinta 1,80€/m+ alv. Sisälsi putken asennuksen aurakoneella ja sorastuksen.
Sopivilla eli kivettömillä mailla ihan ok kapistus jos ei pelkää remontin tekoa, mitä noissa vanhemmissa kapistuksissa aina on.  Vaatii lisäksi kaivurin, soravaunun + kuskit. Laser ja konevastaanotin myös ihan hyvä, ettei tarvitse sihtien kanssa arpoa.

Ei salaojitus mitään rakettitiedettä ole, jos vaikka suunnitelmat teettää ammattilaisella. Jos aikoo omana työnä tehdä niin vaatii kyllä aikaa menetelmästä riippumatta. Rahallisesti pärjää kyllä jos vertaa siihen, että tilaa esim. sen aurakoneen tms. pellolle töihin.   

Omia ojituksia takana n. 50 ha viimeisen 10v aikana, joista suurin osa ns. omana työnä joko kaivurilla tai maralla. Viime vuosina on aurakoneporukka saanut hoitaa ainakin isommat alueet.
Kasvintuotanto / Vs: katovuosi?
: 30.06.15 - klo:08:38
Vielä reilu viikko sitten kaikki kylvöt näyttivät hyviltä, jopa erinomaisilta, vaikka vettä tuli silloinkin jo hieman liikaa. Nyt satanut viikossa n 100mm ja lisää tulee koko ajan. Lopputuloksen saattaa arvata. >:(
Muutama viikko takaperin vaihdoin lavalin vaunun ajomoottorin. Alkoi oireilemaan juurikin samaan tyyliin. Alkuun koputtelu auttoi, mutta lopulta masiina muuttui puoliautomaattiseksi käsin työnnettäväksi malliksi. Paikallinen autosähkö tilasi boschilta uuden moottorin, tuli päivässä ja hinnaksi sanoi 179€. Laskua ei vielä ole tullut, joten en ole varma oliko tuo alvihinta.
 Mulla samassa kuormaajassa samat ongelmat. Normirassailu/kikkailu ei auttanut. Mikko lähetti varoventtiililohkon sinne sähköventtiilien päähän ja vika korjaantui. Siellä voi todellakin olla jotakin roskaa, jonka voi putsata pois. Itse tilasin venttiilin hintaa kyselemättä, koska oletin sen olevan muutaman kympin hintainen , mutta lasku n.250€, joten kannattaa purkaa ja pudistaa se ensittäin....
Mulla pistettiin neuvojan ohjeiden mukaan salaojien arvoksi 2500€ hehtaari. Menee kuulemma näillä nurkilla läpi heittämällä. Viittäsataa kuulemma käytetään yleisesti SPV:n yhteydessä. Itse olin asennoitunut siten, että peltokaupoissa ei saa vähentää verotuksessa mitään, mutta yleensä onkin joutunut aina ostamaan avo-ojahelvettiä. Tuo tuli yllätyksenä ja sai kyllä suun hymyyn, kun sai heti tehdä useiden tonnien poistot. Harmittavasti tukioikeudet oli jo omissa nimissä, joten niitä ei voinut hyödyntää verotuksellisesti. :P
Viime talvena oli kuljetuskärryn tekoprojekti, kun edellisestä vastaavasta oli kopin vanerilattia läpilaho ja runko ruostunut olemattomiin. Vanha 2-akselinen umpikoppiauto perälautanostimella oli aihiona.
Ensin koppi alas rungolta, liiat hilpetöörit pilleillä ja rälläkällä pois ja auto poikki ohjaamon takaa. Perälautanostimen saa toimimaan suoraan akuista, hieman tosin teettää sähkötöitä. Auto oli edellisessä elämässä toiminut jollakin tilateurastamolla ajokkina, joten itse kopissa ei paljon ollut sisustamista. Hintaa autolla oli parisen tonnia, siihen muutamalla satasella rautaa ym pientä, joten ei tuo ainakaan kalliiksi tullut. Kyytiin saa kivuttomasti 5 lehmää, pikkuhiehoja on tainnut olla kyydissä 7-8kpl.   
Niinpä...Suomi on siitä *****mainen oikeusvaltio, että vaikka tekijät saadaan rysän päältä kiinni, pääsevät todennäköisesti seuraavana päivänä kuulustelujen jälkeen vapaaksi. Ihme jos edes linnaan joutuvat käräjien jälkeen. Rehellistä työtä eivät ole ikinä tehneet eivätkä tule tekemään. Sen sijaan yhteiskunta maksaa näille kyrville kaiken.... >:(  Korpilaki olisi näille  edullisin ja  toimivin vaihtoehto.... 
Voihan perse!!! Tilasin pytyt täyteen marraskuulla kun opecin kokouksella pelottelivat ja hinnat olivatkin jo nousukiidossa. n.8000l tuli ja tähän mennessä loimeen on nykyhintoihin verrattuna tullut kohta tonni. Kylläpä osaakin vituttaa kivasti >:(. Toisaalta tilinpäätökseen oli pakko ostaa ainetta, mutta olisi pitänyt muutama viikko viivästyttää.  :P
Tää tytsihän taitaa olla ihan pätevä, kyllä Suomessa rämettä piisaa. Saanut muutamassa päivässä enemmän hyvää aikaan kuin viherkommari-VILLE ikinä...
Olkatapin laakerin ympäryksestä lohkes pala siitä akseliputkesta.
Uus akseliputki 2300sis.alv. Sisältää vissiin laakerit, kasaus entisillä hilppeillä. Uus carraro 5700alv0 ja uus dana 6400 alv0.
Mitä ehdottaisitte, korjaus lie aika vaikea, pelkkä akseliputki, niin jää kuitenkin vanhat 13500h ajetut sisuskalut, vai kokonaan uus.
Tarkoitus vaihtaa uudempaan ehkä 2-3 vuoden sisällä.

Jos meinaat vielä pari kolme vuotta ko. koneella ajella niin otat vaan sen danan tilalle( paitsi jos et välttämättä halua ostaa multa melkein ehjää carraroa varaosiksi tosta hallin nurkalta).  Siinä vaiheessa kun ajokki on lähdössä kiertoon niin vanhalle raadolle myyntikorjaus ja takasin paikalleen..... Nuita risucarraroja on suomessa porsimassa hyvinkin paljon, joten pääset varmasti eroon siitä sinulle jäävästä Danalaisesta.
8200:sesta ei kokemuksia, mutta 7,4l lohko on mielestäni huomattavasti vääntävämpi alakierroksilla vrt. 6,6l. Kulutus työn mukaan, mutta en pidä tuota seiskanelosta minään erityisenä rosvona varsinkin kun suhteuttaa ajotyylin oikeaksi ja käyttää vääntäviä alakierroksia. Yleisesti ottaen kaikki kuitenkin menee mitä tankkiin laittaa. 
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10