jos 500e saa 4 vaihten nopeutuksen niin on sika halpa! kaikki 4 hammaspyöräähän on sivuakselissa kiinni, eli jos esim. nelosen välitystä muuttaa niin pitää tehdä koko sivuakseli uusiksi 1,2,3 pyörineen. välitykset menee samalla aika vtuiksi, 3 ja 4 vaihteen väli tulee liian isoksi.
olisko murikka-akseli ja lautaspyörä ollu 2400e ja nelikon rattaat 1700e. samalla laakerit ja pakat tietty kannattaa laittaa. nelivedon kytkin pitää muuttaa vahvemmaksi 4 männänrenkaalla olevaksi. jos sitä ei muuta niin 50km/h vauhissa nelikon tiivisteet hukkaa painetta ja pikavaihteet sulaa...
-------
mutta jos hyvän 8000srj koneen löytää ja puutteena on 40km/h voimansiirto niin kannattaa se ehottomasti ostaa ja päivittää 50k malliksi. mun kokemuksella ne valtrat tehtiin silloin kun pellit oli peltiä
Nuo on pelkät osat. Vaatii sorvausta ja hitsausta. Nelosen rattaasta mirkataan hampaat pois ja sorvataan teetettyyn hammaskehään sopivaksi "samaan mittaan", painetaan paikalleen ja huolellisella pienellä saumalla kiinni. Sivuakselilta sama juttu, hampaat pois ja sorvataan reilun neljän sentin matkalta vaikkapa nyt samaan kokoon kun laakerintila. Uusi ratas samaan mittaan ja paikoilleen, pienillä saumoilla kiinni ja viimeistely sorvissa. Sivuakselin kierrokset saattaa nousta muistaakseni yli 7000 kierroksen joten huolellisuus on paikallaan hitsaustyössä ja laakerien asennuksessa
Jos purkamisen ja kokoamisen kanssa alle viikon telakoinnilla pääsee niin on hyvä, on se sen verran työläs homma
Oikein hyvällä säkää voi löytää romuloodasta nelosen rattaan aihion ja jos aivan tolkuton säkä on niin maailmasta voi löytyä sivuakseli josta on vain nelosen hampaita rikki. Itselläni ei aivan tolkuton säkä käynyt ja täysin ehjä sivuakseli kustansi muistaakseni lähes tonnin ja se rikkinäinen nelosen ratas löytyi siitä omasta vaihdeloodasta
Niin siitä sivuakselista vielä, rattaita siinä on viisi. Kolmosen ratasta ei voi muuttaa koska se pyörittää kolmattakin ratasta. M alueen nelosen saa isommaksi kun H alueen ykkönen joten kyllä siinä nopeuksiin hyppäyksiä tulee ja aukkoja myös. Valmetti vääntää hyvin isommillekin kierroksille joten ei tuo kauheasti haittaa.