Jos Tumen syötönsäätö tökkii niin katsokaa että se syöttörullan leveyttä säädettäessä koneen poikittaissuuntaan liikkuva akseli, johon rullat on kiinnitetty, pääsee kunnolla liikkumaan vetopuolella olevan rattaan/holkin sisäpuolella. Muuten kuluttaa helposti säätöpäästä muoviosia rikki ja tuntuu että syöttömäärät eivät täsmää sekä aiheuttaa pyöritysmomenttia säätöpyörään. Meinasi käydä katastrofi omassa Tumessa tuon jumin kanssa mutta onneksi huomasin jo kiertokoetta tehdessä että yksi huoltokohde oli jäänyt huomaamatta mutta tietääpä tulevaisuudessa pitää tämänkin kohteen kunnossa.
Mikä huoltokohde tarkasti ottaen ? Ohjekirjassa ei mainita säätö- eikä syöttölaitteiston huollosta mitään. Pitääkö säätää syöttöä ääriasentoihin säännöllisesti, herkistystarkoituksessa ? Entäpä samanaikainen rasva tai öljyäminen ? Haittana vai etuna. Rakenne ei näytäkään ihan samanlaiselta kuin Pneumassa ? Pneumassa on teloja syöttöaukkoihin nähden kaksinkertainen määrä, toinen tela ei pyöri, toisen pitäisi pyöriä, akseliahan ei liikutella, vaan sitä telarullanippua, ja pitkittäissuuntaisella säätöliikkeellä se liikkuvan ja liikkumattoman rihlatelan suhde siinä aukossa määrää syötön. Jokin muovinen sakaralevy niitä pyöriviä pyörittää, ja sitten ei pyöritäkään. Onko Tumessa kukin syöttörihlatela lukittu akselin mukana pyöriväksi semmoisella haarajousisokalla ? Eli onko siinä akselissa reiät joka syöttökotelon kohdalla (tai sivussa) ?
Jos Tumen lannoitepuoli on lähellekään tuota Pneuman syöttölaitetta, ei voi väittää luotettavaksi. Esim. mahdolliset linnun nokkaisut säkkiin tekevät kovia, pieniä, verkosta läpi meneviä kokkareita, jotka rouskaisevat syöttötelan pyörityksen rikki, siis tuossa Pneumassa.
Siis pthyi kyllä taidettiin taas köyhää rangaista tämmöisillä huolilla.
-SS-