Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sonnien loppukasvattamo  (Luettu 17886 kertaa)

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Sonnien loppukasvattamo
Onka täälä ketään Haikku tietäjää, vois vaikka yv:nä keskustella lisää. Voi toki tähänkin kirjotella kokemuksia/yleisiä asiota.

- minkä kokosen laidun alueen esim. 30 haikku tarvitsee, vanha metsälaidun aluetta tuossa jonkun verran on mutta olis järkevää varmaankin olla ihan "oikeaa" laiduntakin?

-katoshan noille ei kummonen tarvitse olla, pulpettikattonen suoja jonka kuivitus tapahtuu viemällä etukuormaajalla kokonainen pehkupaali, jonka kyllä purkavat "puhdetöinään". Tuosta olis myös helppo tyhjentää pehkupatja pois etukuormaajalla.

-rehupaalit yksinkertaisesti syöttöhäkkiin joka vois olla katettu.

MRP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Sonnien loppukasvattamo
Onka täälä ketään Haikku tietäjää, vois vaikka yv:nä keskustella lisää.
Minä kyllä uskallan tunnustautua sellaiseksi ;D Laita tulemaan yksityisviestiä. Voin suositella esim tilavierailukohteita yms.

HC ei toki ole mikään automaattinen oikotie onneen, mutta tietyissä tilanteissa se saattaa olla tosi hyväkin vaihtoehto. Kasvavatkin kyllä jos edellytykset kunnossa (viimeinen oma teuras 2v3kk ja teuraspaino 396kg ilman väkirehua).
Laidunalueesta on paha sanoa mitään ilman tietoa olosuhteista. Peltolaidunta voi laskea tarvittavan laidunkaudeksi 0,25-0,33 ha/eläin. Karu metsälaidun voi olla eläin/3 ha....  Talvirehut siihen päälle, niin luomuna kohtuullisen pelivaran kera voidaan sanoa tarvittavan 1 peltohehtaari/eläin.

Se mikä toisaalta vähintään tulisi olla on 0,5 eläinyks. per ha. Rene taisikin jo kirjoittaa tämän suuntaisesti.

Suoja ja rehunjako voi toimia esimerkiksi mainitsemallasi tavalla. On toki muitakin toimivia tapoja.

Nimimerkilläni kun hakee, niin löytyy aikaisempia kirjoituksiani aiheesta.

Viimeksi muokattu: 20.12.11 - klo:18:02 kirjoittanut MRP

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Sonnien loppukasvattamo
Joulupöytään kävin hakemassa haikun lihaa suoramyyjältä, jos porukat tykkää lihan mausta niin voi olla jotta meillekin tulee haikkuja ;)

MRP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Sonnien loppukasvattamo
jos porukat tykkää lihan mausta niin voi olla jotta meillekin tulee haikkuja ;)
Kannattaa ottaa huomioon, että se on maultaan aivan erilaista, kuin tavallinen naudanliha. Käytännössä pitää maistella muutamia kertoja, ennenkuin maku tulee tutuksi. Mikäli ruokapöytään on aikaisemmin kuulunut hirvenlihaa, niin silloin menee "kerrasta läpi".
Makoisaa Joulua kaikille!

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Sonnien loppukasvattamo
No pellot jäi sitten mulle, keväällä rypsille. Jatko onkin sitten täysin auki vielä, katsastellaan tilannetta ::)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Sonnien loppukasvattamo
No pellot jäi sitten mulle, keväällä rypsille. Jatko onkin sitten täysin auki vielä, katsastellaan tilannetta ::)

Laske vielä homma luomuna, mikäli otat niitä haikkuja ....

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Sonnien loppukasvattamo
No pellot jäi sitten mulle, keväällä rypsille. Jatko onkin sitten täysin auki vielä, katsastellaan tilannetta ::)

Laske vielä homma luomuna, mikäli otat niitä haikkuja ....
Eläinmäärää näillä näkymin ei tulla lisäämään (lähiaikoina), vaikka siihen olisi ollut eniten kiinnostusta. :-\

Rypsi on siitä hyvä vaihtoehto mulle jotta kilometrin päässä on osuuskunnan kuivuri joka ostaa rypsiä ja puristaa sen itse, osan myös myy eteenpäin.

Yksi osuuskunnan osakkaista pui ja ruiskuttaa tulevaisuudessa koko vilja/rypsialan. Tasaa myös mukavasti työhuippuja, yksi lämpölaitos on myös kiinnostunut ostamaan/kokeilemaan rypsinpehkuja lämmittämiseen.