Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hereford  (Luettu 5322 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Hereford
Taitaa vaan olla entistä ylivoimaisempi liharotu. Tällä viittaan rodun kykyyn käyttää karkearehua rehukseen hyvällä hyötysuhteella  ::) Viljatonnin hinta ei tunnu mahdottoman kalliilta koska noita viljatonneja kuluu vähemmän.

Säilörehuvuosikin oli/on erinomainen

sorkkis

  • Vieras
Vs: Hereford
Olen Antti Herliinin kanssa tästä asiasta samaa mieltä .

Karjanhoitaja kehui jalostuseläinten menevän hyvin kaupaksi . Lihat menee ilmeisesti suoramyyntinä .

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Hereford
Mä oon edelleenki risteytyseläinten puolella
kaikenlaista emoa karjasta löytyy ja järjestään tuppaa hereföörtit olemaan pienimpiä vierotettaessa

Hammer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 83
Vs: Hereford
Erikin kanssa samoilla linjoilla. Löytyy vähän jokasorttia. Kyllä risteytys kasvaa hyvin. Esimerkiksi on puhtaita hereford emiä astutettuna limpparilla. Kyllä vasikatkin on paljon isompia kuin mitä olisi puhdas hereford. Itse vielä kun kasvatan ne teuraaksi asti niin onhan se mukavaa, että ne myös kasvaa. Työn määrä on sama, kasvoi se eläin tai ei.

Regent

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 284

Regent

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 284
Vs: Hereford
Mä oon edelleenki risteytyseläinten puolella
kaikenlaista emoa karjasta löytyy ja järjestään tuppaa hereföörtit olemaan pienimpiä vierotettaessa

Herefordit tuppaa olemaan myös tiineempiä kuin muut rodut, vaikka rehu vuosi sattuisi olemaan surkea. Ehkäpä se mahdollisimman iso vasikka ei ole järkevää.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Hereford
Erikin kanssa samoilla linjoilla. Löytyy vähän jokasorttia. Kyllä risteytys kasvaa hyvin. Esimerkiksi on puhtaita hereford emiä astutettuna limpparilla. Kyllä vasikatkin on paljon isompia kuin mitä olisi puhdas hereford. Itse vielä kun kasvatan ne teuraaksi asti niin onhan se mukavaa, että ne myös kasvaa. Työn määrä on sama, kasvoi se eläin tai ei.

Joo joo joo joo...

Paljonko viljaa noille risteytyksille syötetään  ::) Onhan se selvä että risteytykset tai isot rodut kasvavat paremmin mutta tuottavtko ne paremmin tällaisilla viljan/valkuaisen hinnoilla

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Hereford
oon yhden vuoden menny ilman että minkäänlaista lisäruokaa vasikoille annoin ja taas oli tilanne yhtäläinen
risteytysvasikat olivat huomattavasti suurempia vierotettaessa

Ja kyllä se iso vasikka on järkevää ainaski etelän tuilla
mistään muusta sitä rahaa ei tule
ja jos vasikka on pieni ni mitä siitä sitten jää??

Regent

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 284
Vs: Hereford
oon yhden vuoden menny ilman että minkäänlaista lisäruokaa vasikoille annoin ja taas oli tilanne yhtäläinen
risteytysvasikat olivat huomattavasti suurempia vierotettaessa

Ja kyllä se iso vasikka on järkevää ainaski etelän tuilla
mistään muusta sitä rahaa ei tule
ja jos vasikka on pieni ni mitä siitä sitten jää??

Risteytys vasikat on aina suurempia kuin puhtaat vasikat. Isärodulla ei ole suurta väliä kun heteroosi jyllää.

jeep

  • Vieras
Vs: Hereford
Erikin kanssa samoilla linjoilla. Löytyy vähän jokasorttia. Kyllä risteytys kasvaa hyvin. Esimerkiksi on puhtaita hereford emiä astutettuna limpparilla. Kyllä vasikatkin on paljon isompia kuin mitä olisi puhdas hereford. Itse vielä kun kasvatan ne teuraaksi asti niin onhan se mukavaa, että ne myös kasvaa. Työn määrä on sama, kasvoi se eläin tai ei.
http://fifi.voima.fi/artikkeli/2009/syyskuu/tieda-mita-syot

Fuller

  • Vieras
Vs: Hereford
Hf ja Ab parhaimmat 8)

MRP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Hereford
Viljatonnin hinta ei tunnu mahdottoman kalliilta koska noita viljatonneja kuluu vähemmän.
Highland ja viljatonnin hinta ei tunnu missään koska noita viljatonneja ei kulu yhtään. Brittirodut jyrää  ;D
https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/www/Hankkeet/Ruukki/Helena%20K%E4m%E4r%E4inen%20gradu.pdf
Kiitos Regentille! Erinomaisen mielenkiintoinen linkki. Kiva, että enää ei olla pelkän ulkolaisen tiedon varassa. Tämä on se syy miksi suoramyynti on oikeilla ja tieteessä todeksi todetuilla argumenteilla niin helppoa.

Viimeksi muokattu: 16.08.11 - klo:21:05 kirjoittanut MRP

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Hereford
Mä oon edelleenki risteytyseläinten puolella
kaikenlaista emoa karjasta löytyy ja järjestään tuppaa hereföörtit olemaan pienimpiä vierotettaessa

Herefordit tuppaa olemaan myös tiineempiä kuin muut rodut, vaikka rehu vuosi sattuisi olemaan surkea. Ehkäpä se mahdollisimman iso vasikka ei ole järkevää.
HF pitää kunnostaan huolta, mutta vasikat köykäsiä huonon maitotuoton takia..

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Hereford
Mä oon edelleenki risteytyseläinten puolella
kaikenlaista emoa karjasta löytyy ja järjestään tuppaa hereföörtit olemaan pienimpiä vierotettaessa

Herefordit tuppaa olemaan myös tiineempiä kuin muut rodut, vaikka rehu vuosi sattuisi olemaan surkea. Ehkäpä se mahdollisimman iso vasikka ei ole järkevää.
HF pitää kunnostaan huolta, mutta vasikat köykäsiä huonon maitotuoton takia..
Noin oli "lännenfilmi" herefordeilla, mutta nämä nykyiset jalosteet ovat vähän erilaisia.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65510
Vs: Hereford
höh, taas jotain kantturajorinaa!   luulin että takoititta tota tarjuksessa ollutta hereford orchard farmhouse drytä!                          kyllä sitä juo ennekuin kepistä ottaa! :P ;D ;D