Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Salaoja-aura  (Luettu 12532 kertaa)

lehmänviljelijä

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 134
Salaoja-aura
Mitä mieltä kyseisestä laitteesta?
Onko pelkkien ojien teolla ilman putken käyttöä kuinka pitkäaikainen vaikutus? Meillä ongelma lähinnä ojien kaivumaista johtuva pellon reunojen tiivistyminen. Tätä ajattelin kokeilla hoitaa. Vielä tärkeänä kysymyksenä, kuinka tuo salaoja-aura uppoaa/kulkee savimaassa?
Toinen johon tarkoitus kokeilla tuota salaoja-auraa on noin 6ha kokoinen rinne pelto, jossa hitosti lähteitä. Kannattaako edes kokeilla kuivattamista pelkillä ojien vedoilla ilman putkea, vai onko jollakulla kokemusta, että voisi toimia?

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Salaoja-aura
ei se putki loppujen lopuksi paljoa maksa..

realisti

  • Vieras
Vs: Salaoja-aura
joskus olen vetänyt paikkoihin missä vesi seissyt ojia tuollaisella myyrällä, kyllä ne jonkun kolme vuotta auttaa. Nyt porukassa jyryn aura rättikoneella, pelaa asiallisesti kunhan oppii käyttämään.

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2138
Vs: Salaoja-aura
Tein itse myyrän,ja olen vedellyt sillä juuri noita tiivistyneitä ojanpaltteita. Hyvin on toiminut monta vuotta. Muttta eihän tämä ole mikään pysyvä ratkaisu, salaojaan vain.

rane

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 56
Vs: Salaoja-aura
juuri näin, hyvä tilapäinen apu. Ja ojamaiden kanssa kannattaa vähän tehdä töitä, että siirtää ne suosiolla kauemmaksi, on tullut opittua kantapään kautta.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579
Vs: Salaoja-aura

juu myyrä löytyy... Murtolassa on näemmä kuvakin tallessa: :o
http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=1&t=4990#p41885

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Salaoja-aura
Sellaisia kokemuksia että jos onnistuu saamaan kuivan kelin ojitusajankohtaan niin toimii ilman mitään soraa tai kangasta monia vuosia.   Itse olen vetänyt kerran tai kaksi ilman putkea ja sitten lopuksi putken kanssa, sekoittuu aika hyvin ruokamultaa ojanpäälle.
  Itse tekisin jatkossakin niin että myöhäinen kevätkyntö, pieni odottelu, huolellinen tasailu ja äestys  ja sitten ojien veto. Hiukan ottaa ehkä satoon "pilallekuivattaminen" ensimmäisenä vuonna mutta myöhemmin kyllä kannattaa. :)

jcb

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: Salaoja-aura
Jyryllä vedetty hehtaari tolkulla salaojia. Putkella ja soralla, pelkällä hakkeella ja kun ei ole ollut sopivaa haketta niin sepelillä ja ojat senkuin toimii.

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Salaoja-aura
jotai kilometri on jyryllä paikkailtu. kaikki pelaa vanhimmat jo 10v vanhoja ja ainoastaan soraa putken päälle oon käyttäny.

lehmänviljelijä

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 134
Vs: Salaoja-aura
Kumpi olisi parempi savimailla putki vai hake?  Ja erityisesti kiinnostais, miten salaoja-aura uppoaa jäykkään saveen, alkaako kuinka helposti pyörät pyörimään tyhjää ja kuinka suuri tehontarve ylipäätänsä on?

Minkälaisella systeemillä saatte tehtyä kaadot tasaisemmilla lohkoilla, onko ollut laaseri käytössä vai miten? Vai oletteko vetäneet siitä vain. Meillä mainitsemassani rinne pellossa mietityttää rinteessä oleva monttu, siinä on ala rinteen puolella noin kolmen metrin nousu elikä siinä tulisi perskaatoa aikalailla. Mutta toimisiko tuo oja kapillaarisesti ja toimisi tuossa monttu kohdassakin. Monttu on alaltaan senverran suuri, ettei sitä ihan äkkiä täytä. Korkeus eroa lohkolla on päästä toiseen 12m.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
Vs: Salaoja-aura
Kumpi olisi parempi savimailla putki vai hake?  Ja erityisesti kiinnostais, miten salaoja-aura uppoaa jäykkään saveen, alkaako kuinka helposti pyörät pyörimään tyhjää ja kuinka suuri tehontarve ylipäätänsä on?

Minkälaisella systeemillä saatte tehtyä kaadot tasaisemmilla lohkoilla, onko ollut laaseri käytössä vai miten? Vai oletteko vetäneet siitä vain. Meillä mainitsemassani rinne pellossa mietityttää rinteessä oleva monttu, siinä on ala rinteen puolella noin kolmen metrin nousu elikä siinä tulisi perskaatoa aikalailla. Mutta toimisiko tuo oja kapillaarisesti ja toimisi tuossa monttu kohdassakin. Monttu on alaltaan senverran suuri, ettei sitä ihan äkkiä täytä. Korkeus eroa lohkolla on päästä toiseen 12m.

Eihän se aura voimaa tarvi, mutta vetokykyä kyllä. Itsellä ollut traktorissa aura kiinni, painoa vajaa 7 tonnia ja traktoria vedetty pehmitysvetojen jälkeen kaivurilla mikäli töppösistä pito loppuu. Syksyllä pellon pinta useimmin kostea vaikka maa muuten olisikin kuivaa, eikä kuivaan hiekka/hiesujankkoon helpolla ojaa tule.

 Aurassa laser kiinni, kaadot tehtävä itse kun pelloilta niitä ei löydy. Tai löytyy mutta korkeintaan prosentin kymmenyksiä. Kaadot imuojissa 0.25-0.4%, imut korkeintaan 150m pitkiä. Isommat lohkot pidempine imuineen oikeiden aurakoneiden hommia.
Kaivinkoneella ensimmäiset kymmenet metrit, että varmasti lähtö riittävän syvällä, jyryssä ei riitä "varsi" lähdöissä :)

Vieläkun ojittaa kookosputkella, mokaamisen mahdollisuudet jää korkojen hallintaan, sora/hakesilmiä tarpeen mukaan :)

Ens syksynäkin ojituksia tiedossa, kymmenkunta hehtaaria itse ojittaen ja enemmän urakoitsijan toimesta. Mukavaa tiliä tekee vrt. jouten olo, ja kun itse tekee, peiliä kattomalla löytyy syyllinen ellei ojitus toimi. Ja toimiihan ne :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Salaoja-aura
Kumpi olisi parempi savimailla putki vai hake?  Ja erityisesti kiinnostais, miten salaoja-aura uppoaa jäykkään saveen, alkaako kuinka helposti pyörät pyörimään tyhjää ja kuinka suuri tehontarve ylipäätänsä on?

Minkälaisella systeemillä saatte tehtyä kaadot tasaisemmilla lohkoilla, onko ollut laaseri käytössä vai miten? Vai oletteko vetäneet siitä vain. Meillä mainitsemassani rinne pellossa mietityttää rinteessä oleva monttu, siinä on ala rinteen puolella noin kolmen metrin nousu elikä siinä tulisi perskaatoa aikalailla. Mutta toimisiko tuo oja kapillaarisesti ja toimisi tuossa monttu kohdassakin. Monttu on alaltaan senverran suuri, ettei sitä ihan äkkiä täytä. Korkeus eroa lohkolla on päästä toiseen 12m.

aivan varmasti toimii. aikoinaan salaojainsinööriki sai veden virtaamaan vastamaahan..