Mitä tulee varustelevyyn niin ehdottomasti hydraulinen. Se on ainut jolla näkee kun tapit menee paikoilleen. Muut on enemmänkin tuurin ja kuuloaistin varassa. Yksi yleisemmistä viimeaikaisista raktorionnettomuuksista on kuitenkin ollut jollain tavalla etukuormainkauhan ja aisojen ylitys kun työlaite on sukeltanut maihin että kannattaa panostaa asiaan.
Mekaanisissa tulee lukot avattua ennen kuin oikeasti ottaa kauhan pois ja sitten ajelee epämääräisen matkan kunnes tiputtaa kauhan pois. Tähän ei tarvita kuin naapurin soitto että käväse äkkiä meillä niin lähtee kauha irti liikkeelle ja matkalla kauha karkaa. Lisäksi täyttöliikettä tehtäessä jotta varustelevy lukittuu ei tule nähtyä että tapit menee paikoilleen vaan ne voi törmätä kauhan rautoihin tai sitten kauha ei ole paikoillaan ja tapit menee korvakkeiden ohi. S painettaessa kauha voi tuurilla pysyä jos tappi on huulilla mutta sitten kauha karkaa myöhemmin kuitenkin.
Kyllä toi stollin mekaaninen kauhanlukitus on sellainen että näkee koska on kauhanlukitus kiinni ja se toimii kunnolla.. Quickessa ei mekaaninen toimi ensimmäistä vuottakaan kunnolla..
Miten voi olla noin vaikeaa se kauhan lukitus? 11 vuotta ollut Quicken mekaaninen lukitus, ja toimii edelleen. Ja näkyy myös ohjaamoon.
Sä luulet vaan. Kertaakaan et ole nähnyt kun tapit menee niille tarkoitetuille paikoilleen. Asia ei ole enää sama kun jälkeenpäin kääntelet kauhaa että näkisit miten tapit on olevinaan..
Siis mitä sä ny horiset, kuikessa näkee tasan tarkkaan onko kauhan tapit paikoillaan vai ei, mekaanisessa versiossa. Kauhan paikoilleen, kääntö, nosto ylöspäin ja vähän kallistaa-> näkee hytistä onko tapit lukittuneet vai ei. Yleensä käännän kauhan alhaalla että vipu aukeaa lukituksesta, ylöspäin ja kauhan kallistus ja ravistus, tapit menee paikoilleen katsoessa. Yhden ainoan kerran on kauha lähtenyt irti, rehutalikko jäi kuorman päälle ilman vahinkoja. Tähänkin syy kuskissa, unohtui lukita kauhaa, ja tähän ei auta mikään muu kuin jokin "turha" summeri. Varustelevy ja kuormaaja 17 vuotta ja noin 10 000 tuntia takana, väljää on mutta vielä pelaa.
Viime viikolla tuli Ismen kuormaaja ja siinä hydelukitus. Ihan selvästi näkee meneekö kiinni vai ei, sekä sylinterinvarret näkyy hyttiin että lukitustapit. Trukkipiikeissä ei sovitteet ihan kohdallaan ja heti testatessa huomasi ettei toinen puoli lukitu vaikka mitä tekee...