Niin, telan pinta-paine on se, minkä tela ja telapyörät antavat periksi. Lähinnä telan vääntymisen ja telapyörien jousituksen kautta. Eli aika raju on pinta-paine.
Kannattaa kokeilla ajaa jäykkää kynnöstä poikittain raktorilla ja vaikka parinkympin telakaivurilla. Raktori pomppii niin että hampaat putoavat suusta. Kaivuri menee sukkasillaan.
Jos ajaa raktorilla telan jälkiä pitkin, niin saattaa vieläkin pomppia, vaikka jälki näyttää tasaiselta. Ja saattaa jäädä jalanjälkikin telan jälkien.
Miksi näin?
Kaivurin telat kyllä kantavat, mutta paikallinen paine muodostuu niin suureksi, että jälki menee tasaiseksi. Silloin maa joutuu antamaan periksi, vaikka se kantaisinkin koko telan alueelta hyvin.
Että semmonen.
On vain yksi oikea F-1 moottori.
Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.