Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: BACKSPACE - 26.06.13 - klo:23:19

Otsikko: Lavetti
Kirjoitti: BACKSPACE - 26.06.13 - klo:23:19
Kas jos...

Tekisi kaivinkoneelle sellaisen traktorilavetin että se kantaisi konetta rungon alta. Siirrettäessä kone nousisi irti maasta vetokoukulla ja luultavasti lavetin pyöriä painattamalla. Telasto ""leijuisi"" siis vapaasti ilmassa joten tuota lavettia voisi samalla käyttää jonkinnäköisenä huoltopukkina.

Myös sitominen olisi helppoa, tuohon voisi virittää vaikka hydrauliset koukut jotka kääntyisivät alavaunun rungon päälle  ???

Miksi tämä voisi mennä pieleen ?? Tarvikkeet olisivat vain 2 isoa 6-metristä I-palkkia, aisa, ja nouseva akseli..

Mitään muuta käyttöhän tälle ei olisi, ja palkkien leveys varmasti olisi aika spesifi kuljetettavalle koneelle..
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: nänninnyplääjä - 27.06.13 - klo:00:33
Kas jos...

Tekisi kaivinkoneelle sellaisen traktorilavetin että se kantaisi konetta rungon alta. Siirrettäessä kone nousisi irti maasta vetokoukulla ja luultavasti lavetin pyöriä painattamalla. Telasto ""leijuisi"" siis vapaasti ilmassa joten tuota lavettia voisi samalla käyttää jonkinnäköisenä huoltopukkina.

Myös sitominen olisi helppoa, tuohon voisi virittää vaikka hydrauliset koukut jotka kääntyisivät alavaunun rungon päälle  ???

Miksi tämä voisi mennä pieleen ?? Tarvikkeet olisivat vain 2 isoa 6-metristä I-palkkia, aisa, ja nouseva akseli..

Mitään muuta käyttöhän tälle ei olisi, ja palkkien leveys varmasti olisi aika spesifi kuljetettavalle koneelle..
paljonko nostolaite jaksaa nostaa??
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: SamiT - 27.06.13 - klo:07:19
Eikös joskus historiassa tuommoisia käytetty enemmänkin telakoneiden siirtoon? Jossakin on ollut kuvia tuommoisesta lavetista.
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: koivumaki - 27.06.13 - klo:07:57
Meillä oli tuommoinen.Tehtiin Scanian k-auton rungosta,sillä siirreltiin åkerman H9ä.Kun lavettia tehtiin niin alunperin laskeskelin,että runko kestää.Kestihän se mutta taipuma oli niin suuri,että telat eivät nousset maasta ja toisaalta kiertojäykkyys oli kauhean huono.Asia ratkaistiin hitsaaamalla 4mm levyt runkopalkkien väliin jolloin kiertojäykkyys parani sekä saatiin telat maasta irti.
Aisapaino on jonkinmoinen...
Meillä koneelle oli pyörien päässä kiinteä teräspukki ja toiseen päähän laitettiin puupukki sillä aikaa kun kone oli kohotettuna kauhan varaan..
Yksinkertainen halpa ratkaisu.Pitkä ja kankea.Tuppaa jämähtämään mäenkinkamiin ja soratieristeyksiin kun telat ottavat maahan.
Myöhemmin koneen vaihduttua lavettiin hitsailtiin sivutasot ja kone ajetaan nykyään niiden päälle.
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: BACKSPACE - 27.06.13 - klo:10:18
Kas jos...

Tekisi kaivinkoneelle sellaisen traktorilavetin että se kantaisi konetta rungon alta. Siirrettäessä kone nousisi irti maasta vetokoukulla ja luultavasti lavetin pyöriä painattamalla. Telasto ""leijuisi"" siis vapaasti ilmassa joten tuota lavettia voisi samalla käyttää jonkinnäköisenä huoltopukkina.

Myös sitominen olisi helppoa, tuohon voisi virittää vaikka hydrauliset koukut jotka kääntyisivät alavaunun rungon päälle  ???

Miksi tämä voisi mennä pieleen ?? Tarvikkeet olisivat vain 2 isoa 6-metristä I-palkkia, aisa, ja nouseva akseli..

Mitään muuta käyttöhän tälle ei olisi, ja palkkien leveys varmasti olisi aika spesifi kuljetettavalle koneelle..
paljonko nostolaite jaksaa nostaa??

Jos kaivuri olisi lukittuna kiinni, niin aisan saisi nostettua pölkylle. Koukkupainon saisi varmaan melko lailliseksi kun kääntäisi kauhan pitkälleen akselin takapuolelle. Voihan se tietysti olla, että traktorin takapyörillä kävisi hetkellisesti aika kova paino ja ne räjähtäisivät.
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: BACKSPACE - 27.06.13 - klo:10:20
Meillä oli tuommoinen.Tehtiin Scanian k-auton rungosta,sillä siirreltiin åkerman H9ä.Kun lavettia tehtiin niin alunperin laskeskelin,että runko kestää.Kestihän se mutta taipuma oli niin suuri,että telat eivät nousset maasta ja toisaalta kiertojäykkyys oli kauhean huono.Asia ratkaistiin hitsaaamalla 4mm levyt runkopalkkien väliin jolloin kiertojäykkyys parani sekä saatiin telat maasta irti.
Aisapaino on jonkinmoinen...
Meillä koneelle oli pyörien päässä kiinteä teräspukki ja toiseen päähän laitettiin puupukki sillä aikaa kun kone oli kohotettuna kauhan varaan..
Yksinkertainen halpa ratkaisu.Pitkä ja kankea.Tuppaa jämähtämään mäenkinkamiin ja soratieristeyksiin kun telat ottavat maahan.
Myöhemmin koneen vaihduttua lavettiin hitsailtiin sivutasot ja kone ajetaan nykyään niiden päälle.

Eli lavetissa siis on juuri ne kaikki ongelmat joita oletinkin siinä olevan  ;D

Mutta oliko tuosta hyötyä "huoltopukkina"  ???
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: koivumaki - 27.06.13 - klo:12:25
Meillä oli tuommoinen.Tehtiin Scanian k-auton rungosta,sillä siirreltiin åkerman H9ä.Kun lavettia tehtiin niin alunperin laskeskelin,että runko kestää.Kestihän se mutta taipuma oli niin suuri,että telat eivät nousset maasta ja toisaalta kiertojäykkyys oli kauhean huono.Asia ratkaistiin hitsaaamalla 4mm levyt runkopalkkien väliin jolloin kiertojäykkyys parani sekä saatiin telat maasta irti.
Aisapaino on jonkinmoinen...
Meillä koneelle oli pyörien päässä kiinteä teräspukki ja toiseen päähän laitettiin puupukki sillä aikaa kun kone oli kohotettuna kauhan varaan..
Yksinkertainen halpa ratkaisu.Pitkä ja kankea.Tuppaa jämähtämään mäenkinkamiin ja soratieristeyksiin kun telat ottavat maahan.
Myöhemmin koneen vaihduttua lavettiin hitsailtiin sivutasot ja kone ajetaan nykyään niiden päälle.

Eli lavetissa siis on juuri ne kaikki ongelmat joita oletinkin siinä olevan  ;D

Mutta oliko tuosta hyötyä "huoltopukkina"  ???

Kyllähän me tuolla systeemillä konetta siirrettiin lyhyitä matkoja,eli siinä mielessä toimiva.
Huoltoa ei juuri tota tehdessä ajateltu..
Jos koneesi massa on jotain alle 15tn ja I-palkkeihin hitsailet kiertojäykkyyden takia levyä uumiin niin vot.Siis mikäli palkit riittävät kooltaan.Traktori sitten mielellään Vallu,jotta saat vähän maavaraa telojen alle.Tosin minä siirsin konetta pääasiassaNH:lla jossa koukku alhaalla...
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: BACKSPACE - 27.06.13 - klo:12:28
Meillä oli tuommoinen.Tehtiin Scanian k-auton rungosta,sillä siirreltiin åkerman H9ä.Kun lavettia tehtiin niin alunperin laskeskelin,että runko kestää.Kestihän se mutta taipuma oli niin suuri,että telat eivät nousset maasta ja toisaalta kiertojäykkyys oli kauhean huono.Asia ratkaistiin hitsaaamalla 4mm levyt runkopalkkien väliin jolloin kiertojäykkyys parani sekä saatiin telat maasta irti.
Aisapaino on jonkinmoinen...
Meillä koneelle oli pyörien päässä kiinteä teräspukki ja toiseen päähän laitettiin puupukki sillä aikaa kun kone oli kohotettuna kauhan varaan..
Yksinkertainen halpa ratkaisu.Pitkä ja kankea.Tuppaa jämähtämään mäenkinkamiin ja soratieristeyksiin kun telat ottavat maahan.
Myöhemmin koneen vaihduttua lavettiin hitsailtiin sivutasot ja kone ajetaan nykyään niiden päälle.

Eli lavetissa siis on juuri ne kaikki ongelmat joita oletinkin siinä olevan  ;D

Mutta oliko tuosta hyötyä "huoltopukkina"  ???

Kyllähän me tuolla systeemillä konetta siirrettiin lyhyitä matkoja,eli siinä mielessä toimiva.
Huoltoa ei juuri tota tehdessä ajateltu..
Jos koneesi massa on jotain alle 15tn ja I-palkkeihin hitsailet kiertojäykkyyden takia levyä uumiin niin vot.Siis mikäli palkit riittävät kooltaan.Traktori sitten mielellään Vallu,jotta saat vähän maavaraa telojen alle.Tosin minä siirsin konetta pääasiassaNH:lla jossa koukku alhaalla...

Siis tuo on vain 7 tonninen. Jos siihen hitsaisi 3-pistekiinnityksen, niin sitä voisi kuljettaa ison Fendtin nostolaitteilla  ;D

Tietysti.. halvimmat pikkulavetit maksavat 5-6 tonnia.. Just kattelin jonkun sivuilta.
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: zetor8045 - 27.06.13 - klo:16:17
Meillä oli tuommoinen.Tehtiin Scanian k-auton rungosta,sillä siirreltiin åkerman H9ä.Kun lavettia tehtiin niin alunperin laskeskelin,että runko kestää.Kestihän se mutta taipuma oli niin suuri,että telat eivät nousset maasta ja toisaalta kiertojäykkyys oli kauhean huono.Asia ratkaistiin hitsaaamalla 4mm levyt runkopalkkien väliin jolloin kiertojäykkyys parani sekä saatiin telat maasta irti.
Aisapaino on jonkinmoinen...
Meillä koneelle oli pyörien päässä kiinteä teräspukki ja toiseen päähän laitettiin puupukki sillä aikaa kun kone oli kohotettuna kauhan varaan..
Yksinkertainen halpa ratkaisu.Pitkä ja kankea.Tuppaa jämähtämään mäenkinkamiin ja soratieristeyksiin kun telat ottavat maahan.
Myöhemmin koneen vaihduttua lavettiin hitsailtiin sivutasot ja kone ajetaan nykyään niiden päälle.

Eli lavetissa siis on juuri ne kaikki ongelmat joita oletinkin siinä olevan  ;D

Mutta oliko tuosta hyötyä "huoltopukkina"  ???

Kyllähän me tuolla systeemillä konetta siirrettiin lyhyitä matkoja,eli siinä mielessä toimiva.
Huoltoa ei juuri tota tehdessä ajateltu..
Jos koneesi massa on jotain alle 15tn ja I-palkkeihin hitsailet kiertojäykkyyden takia levyä uumiin niin vot.Siis mikäli palkit riittävät kooltaan.Traktori sitten mielellään Vallu,jotta saat vähän maavaraa telojen alle.Tosin minä siirsin konetta pääasiassaNH:lla jossa koukku alhaalla...

Siis tuo on vain 7 tonninen. Jos siihen hitsaisi 3-pistekiinnityksen, niin sitä voisi kuljettaa ison Fendtin nostolaitteilla  ;D

Tietysti.. halvimmat pikkulavetit maksavat 5-6 tonnia.. Just kattelin jonkun sivuilta.
Maccauleyn (tms) lavetin vaan käyt ostamassa niin pääset helpoimmalla eikä tartte viritellä.. Edestä ajettavan lavetinkin äkkiä tekee mutta täytyy aina ottaa pois perästä ja muutenkin semmosta turhaa touhua siinä paljon...  Tai siis onko tämä vaan omassa käytössä vai urakoitko myös??
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: BACKSPACE - 27.06.13 - klo:16:54
Meillä oli tuommoinen.Tehtiin Scanian k-auton rungosta,sillä siirreltiin åkerman H9ä.Kun lavettia tehtiin niin alunperin laskeskelin,että runko kestää.Kestihän se mutta taipuma oli niin suuri,että telat eivät nousset maasta ja toisaalta kiertojäykkyys oli kauhean huono.Asia ratkaistiin hitsaaamalla 4mm levyt runkopalkkien väliin jolloin kiertojäykkyys parani sekä saatiin telat maasta irti.
Aisapaino on jonkinmoinen...
Meillä koneelle oli pyörien päässä kiinteä teräspukki ja toiseen päähän laitettiin puupukki sillä aikaa kun kone oli kohotettuna kauhan varaan..
Yksinkertainen halpa ratkaisu.Pitkä ja kankea.Tuppaa jämähtämään mäenkinkamiin ja soratieristeyksiin kun telat ottavat maahan.
Myöhemmin koneen vaihduttua lavettiin hitsailtiin sivutasot ja kone ajetaan nykyään niiden päälle.

Eli lavetissa siis on juuri ne kaikki ongelmat joita oletinkin siinä olevan  ;D

Mutta oliko tuosta hyötyä "huoltopukkina"  ???

Kyllähän me tuolla systeemillä konetta siirrettiin lyhyitä matkoja,eli siinä mielessä toimiva.
Huoltoa ei juuri tota tehdessä ajateltu..
Jos koneesi massa on jotain alle 15tn ja I-palkkeihin hitsailet kiertojäykkyyden takia levyä uumiin niin vot.Siis mikäli palkit riittävät kooltaan.Traktori sitten mielellään Vallu,jotta saat vähän maavaraa telojen alle.Tosin minä siirsin konetta pääasiassaNH:lla jossa koukku alhaalla...

Siis tuo on vain 7 tonninen. Jos siihen hitsaisi 3-pistekiinnityksen, niin sitä voisi kuljettaa ison Fendtin nostolaitteilla  ;D

Tietysti.. halvimmat pikkulavetit maksavat 5-6 tonnia.. Just kattelin jonkun sivuilta.
Maccauleyn (tms) lavetin vaan käyt ostamassa niin pääset helpoimmalla eikä tartte viritellä.. Edestä ajettavan lavetinkin äkkiä tekee mutta täytyy aina ottaa pois perästä ja muutenkin semmosta turhaa touhua siinä paljon...  Tai siis onko tämä vaan omassa käytössä vai urakoitko myös??

Tähän on vaikea vastata ihan tarkasti, joten vastaan että kuokin lähinnä huvikseni  ;D Jos olisi se lavetti, niin sitten pitäisi tietysti tehdä enemmän eikä aika riitä oikein nytkään. Teoriassa tuollaisen voisi lainata kun tarvitsee, koska se tarve on aika pientä...
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: Mopomies - 27.06.13 - klo:18:53
Periaatteessa tuollasen kokoselle kippanalle voi tehdä tommosen lavetin. Ja voihan siihen väsätä jälkeenpäin irroitettavan ritilän.
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: bdr-529 - 27.06.13 - klo:19:22
Ei lavettia.   http://www.sleipner.fi/
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: +250 - 27.06.13 - klo:20:04
Kas jos...

Tekisi kaivinkoneelle sellaisen traktorilavetin että se kantaisi konetta rungon alta. Siirrettäessä kone nousisi irti maasta vetokoukulla ja luultavasti lavetin pyöriä painattamalla. Telasto ""leijuisi"" siis vapaasti ilmassa joten tuota lavettia voisi samalla käyttää jonkinnäköisenä huoltopukkina.

Myös sitominen olisi helppoa, tuohon voisi virittää vaikka hydrauliset koukut jotka kääntyisivät alavaunun rungon päälle  ???

Miksi tämä voisi mennä pieleen ?? Tarvikkeet olisivat vain 2 isoa 6-metristä I-palkkia, aisa, ja nouseva akseli..

Mitään muuta käyttöhän tälle ei olisi, ja palkkien leveys varmasti olisi aika spesifi kuljetettavalle koneelle..
Onko sulla tos alla Jonnikan hydelohkojen säätöohje :-\ Noin se likimain menee ;D ;D
Ps. Toi lavettiajatus on tosityperä ;D ;D
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: BACKSPACE - 27.06.13 - klo:22:01
Kas jos...

Tekisi kaivinkoneelle sellaisen traktorilavetin että se kantaisi konetta rungon alta. Siirrettäessä kone nousisi irti maasta vetokoukulla ja luultavasti lavetin pyöriä painattamalla. Telasto ""leijuisi"" siis vapaasti ilmassa joten tuota lavettia voisi samalla käyttää jonkinnäköisenä huoltopukkina.

Myös sitominen olisi helppoa, tuohon voisi virittää vaikka hydrauliset koukut jotka kääntyisivät alavaunun rungon päälle  ???

Miksi tämä voisi mennä pieleen ?? Tarvikkeet olisivat vain 2 isoa 6-metristä I-palkkia, aisa, ja nouseva akseli..

Mitään muuta käyttöhän tälle ei olisi, ja palkkien leveys varmasti olisi aika spesifi kuljetettavalle koneelle..
Onko sulla tos alla Jonnikan hydelohkojen säätöohje :-\ Noin se likimain menee ;D ;D
Ps. Toi lavettiajatus on tosityperä ;D ;D

Kiitos  ;D Siis just tällaista vertaistukea tältä palstalta odotan.

Mulla on jo ihan uudet ideat, joten aiheeseen liittyvän keskustelun voi puolestani lopettaa  8)
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: +250 - 27.06.13 - klo:22:50
Kas jos...

Tekisi kaivinkoneelle sellaisen traktorilavetin että se kantaisi konetta rungon alta. Siirrettäessä kone nousisi irti maasta vetokoukulla ja luultavasti lavetin pyöriä painattamalla. Telasto ""leijuisi"" siis vapaasti ilmassa joten tuota lavettia voisi samalla käyttää jonkinnäköisenä huoltopukkina.

Myös sitominen olisi helppoa, tuohon voisi virittää vaikka hydrauliset koukut jotka kääntyisivät alavaunun rungon päälle  ???

Miksi tämä voisi mennä pieleen ?? Tarvikkeet olisivat vain 2 isoa 6-metristä I-palkkia, aisa, ja nouseva akseli..

Mitään muuta käyttöhän tälle ei olisi, ja palkkien leveys varmasti olisi aika spesifi kuljetettavalle koneelle..
Onko sulla tos alla Jonnikan hydelohkojen säätöohje :-\ Noin se likimain menee ;D ;D
Ps. Toi lavettiajatus on tosityperä ;D ;D

Kiitos  ;D Siis just tällaista vertaistukea tältä palstalta odotan.

Mulla on jo ihan uudet ideat, joten aiheeseen liittyvän keskustelun voi puolestani lopettaa  8)
Notta eilen suunniteltiin tollaista lavettia ja tänään on jo uudet ideat.Oot sä nopee 8)
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: meedio - 27.06.13 - klo:23:05
Teet nyt vaan sen lavetin, mutta tee sellainen, että voit sen heittää kaivinkonella väärinpäin, niin sitten sinulla on hyvä ja raskastekoinen pintaäes!!  Ja saat samalla kaivinkoneellekin käyttöä, kun joudut sen viemään lavetilla pellonlaitaan, että saat sillä käännettyä lavetista pintaäkeen!! Jos sattuisi vaikka savolaisella pellolla tulemaan joskus kivi vastaan, saat kätevästi pellonlaidasta kaivinkoneen heti käyttöön, ja taas lavetti toisinpäin johon voit ne kivet mättää. Älä kysy millä ne siellä purkupäässä saadaan lavetilta pois!!??  Mutta siihen mennessä sulla on jo paljon puuhaa, ettei kannata liian pitkälle suunnitella!
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: Peltola - 27.06.13 - klo:23:53
Kas jos...

Tekisi kaivinkoneelle sellaisen traktorilavetin että se kantaisi konetta rungon alta. Siirrettäessä kone nousisi irti maasta vetokoukulla ja luultavasti lavetin pyöriä painattamalla. Telasto ""leijuisi"" siis vapaasti ilmassa joten tuota lavettia voisi samalla käyttää jonkinnäköisenä huoltopukkina.

Myös sitominen olisi helppoa, tuohon voisi virittää vaikka hydrauliset koukut jotka kääntyisivät alavaunun rungon päälle  ???

Miksi tämä voisi mennä pieleen ?? Tarvikkeet olisivat vain 2 isoa 6-metristä I-palkkia, aisa, ja nouseva akseli..

Mitään muuta käyttöhän tälle ei olisi, ja palkkien leveys varmasti olisi aika spesifi kuljetettavalle koneelle..
Onko sulla tos alla Jonnikan hydelohkojen säätöohje :-\ Noin se likimain menee ;D ;D
Ps. Toi lavettiajatus on tosityperä ;D ;D

Kiitos  ;D Siis just tällaista vertaistukea tältä palstalta odotan.

Mulla on jo ihan uudet ideat, joten aiheeseen liittyvän keskustelun voi puolestani lopettaa  8)

Agronetin virtuaalikokeilu on halvempaa kuin kantapääkoulu.
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: hiluhi - 28.06.13 - klo:07:52
takatila alias vms1 ???
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: BACKSPACE - 28.06.13 - klo:08:48
Kas jos...

Tekisi kaivinkoneelle sellaisen traktorilavetin että se kantaisi konetta rungon alta. Siirrettäessä kone nousisi irti maasta vetokoukulla ja luultavasti lavetin pyöriä painattamalla. Telasto ""leijuisi"" siis vapaasti ilmassa joten tuota lavettia voisi samalla käyttää jonkinnäköisenä huoltopukkina.

Myös sitominen olisi helppoa, tuohon voisi virittää vaikka hydrauliset koukut jotka kääntyisivät alavaunun rungon päälle  ???

Miksi tämä voisi mennä pieleen ?? Tarvikkeet olisivat vain 2 isoa 6-metristä I-palkkia, aisa, ja nouseva akseli..

Mitään muuta käyttöhän tälle ei olisi, ja palkkien leveys varmasti olisi aika spesifi kuljetettavalle koneelle..
Onko sulla tos alla Jonnikan hydelohkojen säätöohje :-\ Noin se likimain menee ;D ;D
Ps. Toi lavettiajatus on tosityperä ;D ;D

Kiitos  ;D Siis just tällaista vertaistukea tältä palstalta odotan.

Mulla on jo ihan uudet ideat, joten aiheeseen liittyvän keskustelun voi puolestani lopettaa  8)
Notta eilen suunniteltiin tollaista lavettia ja tänään on jo uudet ideat.Oot sä nopee 8)

Se on heti noustava jaloilleen takaiskun jälkeen
Otsikko: Vs: Lavetti
Kirjoitti: BACKSPACE - 28.06.13 - klo:08:53
Teet nyt vaan sen lavetin, mutta tee sellainen, että voit sen heittää kaivinkonella väärinpäin, niin sitten sinulla on hyvä ja raskastekoinen pintaäes!!  Ja saat samalla kaivinkoneellekin käyttöä, kun joudut sen viemään lavetilla pellonlaitaan, että saat sillä käännettyä lavetista pintaäkeen!! Jos sattuisi vaikka savolaisella pellolla tulemaan joskus kivi vastaan, saat kätevästi pellonlaidasta kaivinkoneen heti käyttöön, ja taas lavetti toisinpäin johon voit ne kivet mättää. Älä kysy millä ne siellä purkupäässä saadaan lavetilta pois!!??  Mutta siihen mennessä sulla on jo paljon puuhaa, ettei kannata liian pitkälle suunnitella!

Olen mykistynyt koska mietin juuri tätä samaa  :o Just tästä syystä akseli olisi ollut hydraulisesti nouseva, pyörät saisi nostettua myös irti maasta, sitten vaan veto kyljestä ja tasuri olisi valmis. Senhän voisi vetää tyhjänä traktorilla pellolle, koska kyllähän se tyhjänä nousisi koukulla maasta.

Perätilalla on nääs tuollainen tasausäes, siitä tämä idea lähtikin. 6 metrinen kulkee hienosti 70 hepalla..