Agronet

Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Sepeteus - 28.02.19 - klo:20:28

Otsikko: Tunnin juna
Kirjoitti: Sepeteus - 28.02.19 - klo:20:28
https://www.tunninjuna.fi

Pernerin visiossa tunnin juna rahoitetaan lainalla, jota koskaan ei makseta pois. Näin voitaisiin rahoottaa myös tixinkootto. 😁🎅🎅🤶
Otsikko: Vs: Tunnin juna
Kirjoitti: sorkkis - 28.02.19 - klo:21:09
Väy väy väy .
Otsikko: Vs: Tunnin juna
Kirjoitti: Sepeteus - 28.02.19 - klo:21:45
Väy väy väy .

Hau hau hau😁🤶🎅
Otsikko: Vs: Tunnin juna
Kirjoitti: pig24 - 01.03.19 - klo:06:21
Se on tätä uutta suunnittelua. Asemat tulevat johonkin kaseikkoon eivätkä kuntakeskuksiin. Orimattilassakin on uutuuttaan kiiltävä juna-asema. ))
Otsikko: Vs: Tunnin juna
Kirjoitti: iskra - 01.03.19 - klo:07:56
Kouvolasta ei ole saatu suoraa junayhteyttä vieläkään vaikka on jo toistasataa votta ollut suunnitelmissa, savolaiset ovat jotuneet jäämään Kouvolaan toistaiseksi. Pönttövuoren tunnelin puhkaisemisen jälkeenhän siitä muodostui savolaisten Amerikka..
Otsikko: Vs: Tunnin juna
Kirjoitti: Sepeteus - 01.03.19 - klo:08:35
Perneri toi Suomeen Thatserilaisen politiikan. Tärkeintäi ole ifra, vaan sijoittajien tuotot. Ero on tämä. Pernerin esittämät väyläyhtiöt ottaa markkinoilta rahaa ja rakentaa radat. Lainasta maksetaan  vain korot. Korko tulee olemaan moninkertainen kuin valtion velan korot. Miksi tizinkoottajiin ei voitais soveltaa samaa. 😁🎅🤶
Otsikko: Vs: Tunnin juna
Kirjoitti: iskra - 01.03.19 - klo:09:02
  Jos otetaan lainaus Siionin viisailta:
 " Hallitsijoiden kehno ajatustoiminta näkyy esim. siinä että  he lainoja ottaessaan ajattele että heidän on puristettava nämä samat rahat ja niiden lisäksi vielä korot oman valtionsa taskuista maksaakseen ne meille..
 Mikä olisikaan ollut yksinkertaisempaa kuin näitten varojen ottaminen suoraan alamaisilta jolloin korot oisivat säästyneet..
  Todistuksena meidän poikkeuksellisen älymme nerokkuudesta on sekin, että olemme osanneet esittää lainakysymyksen sellaisessa valossa että he ovat pitäneet sitä jopa itselleen edullisena.."
Otsikko: Vs: Tunnin juna
Kirjoitti: Oksa - 01.03.19 - klo:11:49
onks kyseessä mandolino?   sehän seisoo yleensä pari kolme tuntia,    milloin minkii vian takia..
Otsikko: Vs: Tunnin juna
Kirjoitti: Sepeteus - 01.03.19 - klo:16:03
onks kyseessä mandolino?   sehän seisoo yleensä pari kolme tuntia,    milloin minkii vian takia..

Onkos se mota kertaa Häppälässä seisattunu. 😁
Otsikko: Vs: Tunnin juna
Kirjoitti: Oksa - 01.03.19 - klo:16:05
ketustako miä tiiän mut mäntyharjussa aika usein...   
Otsikko: Vs: Tunnin juna
Kirjoitti: Syyllinen - 16.02.24 - klo:20:22
Hölmöä tyytyä tunnin junaan. Laitetaan vähän enemmän latia pöytään ja tilataan japanialaisilta oikein kunnon tuff-tuff -juna.

Levitoiva maglev-juna kykenee yli 500 km/h nopeuksiin. Ja sitten, kun otetaan huomioon että Hesan ja Turun välimatka on linnuntietä 150 kilometriä, niin ei ole järkeä tehdä rataan yhtään mutkaa vaan noudattaa lyhintä reittiä.

Siksihän uusi juna hommataan, että se lyhentäisi matkustusaikaa. Japsijunalla pääsee 18 minuutissa Hesasta Turkuun. Nynnyilemällä kiihdytyksessä ja jarrutuksessa aikaa saattaa palaa pari minuuttia lisää eli silloinhan matkustusaika plompsahtaa äkkiä 20 minuuttiin. Mutta ehkäpä junan nopeutta voitaisiin hieman kasvattaa.

https://www.is.fi/tiede/art-2000000836156.html
Otsikko: Vs: Tunnin juna
Kirjoitti: Mopomies - 16.02.24 - klo:21:36
Hölmöä tyytyä tunnin junaan. Laitetaan vähän enemmän latia pöytään ja tilataan japanialaisilta oikein kunnon tuff-tuff -juna.

Levitoiva maglev-juna kykenee yli 500 km/h nopeuksiin. Ja sitten, kun otetaan huomioon että Hesan ja Turun välimatka on linnuntietä 150 kilometriä, niin ei ole järkeä tehdä rataan yhtään mutkaa vaan noudattaa lyhintä reittiä.

Siksihän uusi juna hommataan, että se lyhentäisi matkustusaikaa. Japsijunalla pääsee 18 minuutissa Hesasta Turkuun. Nynnyilemällä kiihdytyksessä ja jarrutuksessa aikaa saattaa palaa pari minuuttia lisää eli silloinhan matkustusaika plompsahtaa äkkiä 20 minuuttiin. Mutta ehkäpä junan nopeutta voitaisiin hieman kasvattaa.

https://www.is.fi/tiede/art-2000000836156.html

Kaivetaan rata sadan metrin syvyyteen maan alle. Aina kun lähtee asemalta niin saadaan kunnon kiihdytys alamäkeen ja saadaan vähän vuoristoratafiilistä. Jarrutus tapahtuu taas sitten ylämäkeen, joten ei tarvitse sitten niin paljoo jarrutella. Ja jos jotain menisi vikaan, olisihan se hienoa katsella kun joku pötkö singahtaa maan alta taivaalle ja putoaa sitten mihin nyt ikinä putoaa.
Otsikko: Vs: Tunnin juna
Kirjoitti: Aalto - 17.02.24 - klo:16:25
En ole tarkkaan seurannut näitä tunnin juna projekteja.
Helsinki- Turku tunnin juna Bernerin keksintö, jota Orpo esitteli uutena asiana ??
Otsikko: Vs: Tunnin juna
Kirjoitti: Eemeli - 17.02.24 - klo:16:31
No jos toi on bernerin ajatus, sitten ymmärtää kepun kiivaan vastustuksen.
Kaikkihan sillä meni päin persettä.
Otsikko: Vs: Tunnin juna
Kirjoitti: Eläkelläisviljelijä - 17.02.24 - klo:17:07
No jos toi on bernerin ajatus, sitten ymmärtää kepun kiivaan vastustuksen.
Kaikkihan sillä meni päin persettä.

Niinpä, on sitä kohta kymmen vuotta suunniteltu. Aloittamista vaille valmis.
Tärkeintä on juuri aloitus vaikka puolella miljardilla. Lopputulos 10 miljardia.
Orpon idea on se että myydään valtion omistuksia. Fortumin, Finnairin, mutta ei sitä Talvivaara.
Otsikko: Vs: Tunnin juna
Kirjoitti: Make - 17.02.24 - klo:18:13
Elsa, kohtalon lapsi. Onhan tuota suunniteltu jo yli 50 vuotta.
Otsikko: Vs: Tunnin juna
Kirjoitti: Pasi - 17.02.24 - klo:18:59
Taitaa se kepun vastustus johtua enemmänkin siitä että "tunnin junalla" parannetaan ja mahdollistetaan lisää lähijunaliikennettä pääkaupunkiseudulle ja Salo-Turku-Uusikaupunki väleille.Se että Turusta pääsisi Helsinkiin vähän nopeammin taitaa olla ennemminkin mukava lisä ja mahdollisesti pakollinen paha eu-tukiaisten saamiseen.
Otsikko: Vs: Tunnin juna
Kirjoitti: icefarmer - 17.02.24 - klo:19:43
Hölmöä tyytyä tunnin junaan. Laitetaan vähän enemmän latia pöytään ja tilataan japanialaisilta oikein kunnon tuff-tuff -juna.

Levitoiva maglev-juna kykenee yli 500 km/h nopeuksiin. Ja sitten, kun otetaan huomioon että Hesan ja Turun välimatka on linnuntietä 150 kilometriä, niin ei ole järkeä tehdä rataan yhtään mutkaa vaan noudattaa lyhintä reittiä.

Siksihän uusi juna hommataan, että se lyhentäisi matkustusaikaa. Japsijunalla pääsee 18 minuutissa Hesasta Turkuun. Nynnyilemällä kiihdytyksessä ja jarrutuksessa aikaa saattaa palaa pari minuuttia lisää eli silloinhan matkustusaika plompsahtaa äkkiä 20 minuuttiin. Mutta ehkäpä junan nopeutta voitaisiin hieman kasvattaa.

https://www.is.fi/tiede/art-2000000836156.html

Kaivetaan rata sadan metrin syvyyteen maan alle. Aina kun lähtee asemalta niin saadaan kunnon kiihdytys alamäkeen ja saadaan vähän vuoristoratafiilistä. Jarrutus tapahtuu taas sitten ylämäkeen, joten ei tarvitse sitten niin paljoo jarrutella. Ja jos jotain menisi vikaan, olisihan se hienoa katsella kun joku pötkö singahtaa maan alta taivaalle ja putoaa sitten mihin nyt ikinä putoaa.
tokko sää tuon vertaa ole perillä että se on suurinta edesvastuuttomuutta jarruttaa ylämäen avulla kun jarrutúsenergian voi syöttää verkkoon :o :o :o :o
Otsikko: Vs: Tunnin juna
Kirjoitti: Syyllinen - 18.02.24 - klo:21:14
Toimittaja virui junassa Turun ja Hesan välillä peräti tunnin ja 52 minuuttia. Uusi juna "kiitäisi" saman matkan 78 minuutissa.

https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000009920394.html

Tuossa lehtiartikkelissa arvioitiin hyödyn nopeudesta olevan 5-6 miljardia. Vuodessako? Oletetaan niin. Puoli tuntia nopeammin Turkuun tai Hesaan, niin hei me tienataan 6 miljardia vuodessa.

Puolen tunnin säästöhän on mitätön, kun japanilaisella yli 500 km/h suhahtavalla maglen junalla sama matka menisi vielä tunnin nopeammin. Sehän tarkoittaisi vielä 12 miljardin lisähyötyä. 30+30+30 minuuttia matka-ajasta pois on siis 6+6+6 miljardia hyötyä.

Tällöin junan kiihdytyksetkin kannattaa tehdä niin rajuiksi, mitä matkustajien kyky G-voimien kestämiseen on. Jokainen minuutti matka-ajassahan merkitsee 200 miljoonan euron hyötyä tai kustannusta. Hyväkuntoinen ihminen kestää 4-5 G:tä kiihdytystä, mutta jarrutusta vain 2 G:tä.

Junan nopeushyötyjen kannalta nuo raja-arvot ovat tärkeitä, sillä matkanopeuden edut katoavat mikäli matkustajat ovat pääteasemalla taju kankaalla. Junan tyhjentäminen hidastuu merkittävästi.