Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valmet 8950 nopeusanturi ja nyt vika korjattu  (Luettu 24515 kertaa)

kolapoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 610
Vs: Valmet 8950 nopeusanturi
jos nelivedon ulosoyon laakerit"pitää" vaihtaa niin vika ei ole niissä vaan vaihteiston laakerit on jo väleet,kyyyllä sillä"hoidolla" hyvä vaihdokki saadaan.

turbox

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 195
Vs: Valmet 8950 nopeusanturi
Oliskoos tosta kuvasta mitään apua.. Sivu 11 taisi olla. http://www.valtra.fi/extras/documents/040_Kuvat_(pienenn_)_N82_N92.pdf

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Valmet 8950 nopeusanturi
Ei tunnu välystä nelivedon ulosoton akselilla eikä yhtään öljyvuotoa, liekö niissä laakereissa vikaa olisi tässä tapauksessa. Tänään avaan hytin lattian josko sieltä kautta jotakin löytyisi kun ei alta anturia löytynyt.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Valmet 8950 nopeusanturi
pitääpä tutkia paremmin kun pääsen kirjan likille..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

miller

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 233
Vs: Valmet 8950 nopeusanturi
Turha tutkia ja haaveilla .. Katkaista täytyy jos meinaa saada nopeusanturin vaihdettua. t-läisissä on jo pikku luukku tuolle anturille mut ei 8000:ssa.  jos tunteja jo yli 8000h kannattaa tsekata samalla suunnanvaihtajan pakat. ja pikavaihteen.(yleensä ok) pakat. . 
vielä viisi

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Valmet 8950 nopeusanturi
Turha tutkia ja haaveilla .. Katkaista täytyy jos meinaa saada nopeusanturin vaihdettua. t-läisissä on jo pikku luukku tuolle anturille mut ei 8000:ssa.  jos tunteja jo yli 8000h kannattaa tsekata samalla suunnanvaihtajan pakat. ja pikavaihteen.(yleensä ok) pakat. .

Näin näyttää asia olevan. Koneessa on 8700 tuntia ja ajettu vain tehdastehoilla ja pääasiassa voimanottokäyttöä. Osan ajasta ollut vielä SigmaPowerkin pois toiminnasta. Solenoidi pumpun kyljestä nimittäin p*skana.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Valmet 8950 nopeusanturi
Juu, katkastava se vain on ja halvemmaksi tulee nyt kuin vasta sitten kun kuuluu rytinä jos nelikon pakka heiluu sen verran että anturin hajottanu. Tai no, halvemmaksi ja halvemmaksi, kyllä noillekkin osille hinta löytyy. Ei tuo perän irrotus oo niin paha miltä se äkkiseltään näyttää

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Valmet 8950 nopeusanturi
Jos noukalla on järeä etukuormain, niin sen irti nivominen on melkein puolet purkutyöstä. Ja jos perärepun alle on sopiva kelkka, niin katkaisu on hallinosturilla varustetussa hallissa suht joutuisa operaatio.

Tuossa 8450:n remontissa kävi ilmi Agcon uusi varaosapolitiikka, nelivedon kytkimen maljoja ei nimittäin tilata alihankkijoilta ennenkuin varastosaldo on miinuksella  ::) Onneksi kuitenkin "vain" muutaman viikon odotuksen jälkeen varaosa löytyi jostain Ranskan varastosta...

Tuo 8450 oli HT2, mutta siellä vaihteiston kyljessä ei minunkaan muistin  mukaan ollut muuta luukkua kuin se jonka alla suunnavaihtimen anturit majailee.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Valmet 8950 nopeusanturi
Missä komponentissa se anturi on kiinni kun katkaistaessa tulee saataville? Jossakin vaihteiston etuseinässäkö vai onko niin ahtaasti tankin kupeella että ei mahdu pois ellei ota tankkia eteenpäin jos se kerran on nelivedon ulostulossa. Jos vaikka sitten huomenna olisi aikaa tutkia tuota. Tänään muissa hommissa kärähti 8400:sta radio, harvoin on noin äkkiä löytynyt radion irroitusraudat. Johan se Blaupunkt siellä melkein 10kk jaksoikin soida.

Viimeksi muokattu: 07.12.13 - klo:17:18 kirjoittanut SamiT

On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Valmet 8950 nopeusanturi
jos on ek niin kaikkia ei tarvi välttämättä ottaa irti, sovitteet takapäästä piisaa.. perän lisätankki pois kokonaan, löpönlisätankki takakiinnikkeet irti (jos on), oikialta, vaihdevivustot,letkut irti, venttiilipöytä irti, roikkumaan hyttiiin ketjulla tms takaa pikaliittimistä putket, vaijerit yms vasemmalta putkia venttiililaatalta olikahan 4kpl, hytti takaa irti kallistus eteen ja kartaani tietenniin ja öljyt pois.. pistokkeet hytistä oikialta takaa muovin takaa irti sitte rukkilavat alle ja roklalla vetoja pulttien irrotuksen jälkeen yms pukki tankin alla olikahan jotaki viä, n 4h ku poikki jos yksin tekee rauhas.. sitte pv se pikkumöltti renkaat talteen sitte pv kuori pois pv käteen, sv pakka pois, 4v aksilalta lukitusmutterit, kuori pois jne kyllä se selviää ku aukoot.. kasaaminen *****maista, koita paineilmalla KAIKKI pakkkojen liikkeet ennenkun yhteen.. helppo homma järkiä käyttämällä..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Valmet 8950 nopeusanturi
No nyt oli taas hetki aikaa tutkia konetta ja siellähän se anturi on mitä pirullisimmassa kolossa nelivedon ulosoton vasemman kyljen takaosan sivussa vieläpä hirveän kuramurakerroksen sisällä. Kyllä se katkon vaatii juu, uskottava on vaikka muuta tietoa liikkuukin.

Viimeksi muokattu: 11.12.13 - klo:21:14 kirjoittanut SamiT

On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

zape

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Valmet 8950 nopeusanturi
nopeusanturi vaihtaa paikkaa, jossakin vuosimallista eteen päin kartaanin suojanalle, mut vanhemmissa se on runkonsisäpuolella. Tuossa 8450 mistä Hervast mainitsi, oli syynä väärä renkaiten koko, alkujaan oli vanhat tuumakoon palarenkaat ja jossakin vaiheessa omistaja vaihdatti eteen millisarjan palarenkaat ja siten meni välityssyhde pieleen. Rasitus tuli nelivedonpakalle ja lopulta pakan lukitus lukkorengas antautui ja pakka pääsi liikkumaan pituussuunassa. Siinä sitten nopeusanturi sai samalla siipeensä, vaihdettiin samalla pakanlaakerit, malja, josta oli yksihammaspikkasen lohjena ja uudet levyt. Laakereissa ei ollut mitään vikaa.  Mut kannattaa ainakin anturinreijästä kokeilla isolla meisselillä, ettei nelivedon pakkamalja liiku akselinsuunassa, jos liikkuu, aukastava suunanvaihtajan kotelo, jonka takaa ilmestuu koko nelivedonpakka.

Aika paljon särkynä periä ja nelivedonvoimansiirtoa, just sotkemalla millisarjaan ja tuumakoon renkaita keskenään!!!!



 

Viimeksi muokattu: 12.12.13 - klo:10:57 kirjoittanut zape

Halliorja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 442
  • Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta
Vs: Valmet 8950 nopeusanturi
Paikallaan jos sen saat houdinina vanhan irti niin uuden saaminen tilalle niin että sieltä pulssikin tulee on melko epätodennäköistä. Vaikka siihen hieman tuntia kuluukin niin  silti halvempi vakuutus käyttää poikki. Ei nelivedon kuoren laakerien väljyys vielä kerro että kaikki on kunnossa, ongelma on vaihdelaatikon etuseinässä olevat nelivedon akselin kuulalaakerit jotka rikkoutuessaan aiheuttaa anturin pään katoamisen, pakkakompleksi pyörii hetken nelivedon kotelon laakeroinnin varassa mutta sitten tulee total potslojot.

Kannattaa kokeilla irrottaako neliveto, jos ei niin kiireesti poikki. Ei ole myöskään aina kytköksissä edes kovaan käyttöön.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Valmet 8950 nopeusanturi
Kone on nyt tutkittavana ammattimiehillä, tuli vaan tämmöinen jouluksi kutsuttu työjarru väliin niin tutkivat kun ehtivät.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Valmet 8950 nopeusanturi
No niin nyt se on sitten selvinnyt tämäkin homma. Kone kotona taas ja remontoitavaa oli ollut käytönnössä koko nelivedon kytkin levyineen ja maljoineen. Sieltä oli pikku palat irronneet sisämaljan päästä ja menneet lähes kaikkien mahdollisten hampaiden välistä läpi mitä nelivedon kytkimeltä löytyy ja murskannut anturinkin mennessään ihan päreiksi. Uudet osat tältä osin vahvistettuja kun aika monta mennyt näistä alkupään HiTech-malleista. Lisäksi pikavaihteelle tuli yksi planeetan akseli ja laakerointia samassa kun auki kerran oli. Olihan se kone varsin edullinen ostaa mutta....

Viimeksi muokattu: 18.01.14 - klo:14:43 kirjoittanut SamiT

On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.