Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Massikassa kuuluu kolinaa  (Luettu 11822 kertaa)

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1336
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Tsekkaa etuakselin ristinivelet, voi kuulua ääni loppuunkuluneesta
ristinivelestä, mielellään niin, et toinen ajaa hiljaa ja toinen
kuuntelee mistä kolina kuuluu
onkohan etuperässä /navoissa ööliä ::)

erppo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 209
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Luultavasti etuakselissa keskiölaakeroinnin päittäisvälystä. Keula ylös ja vääntele kangella niin välyksen huomaa. Säätölevyjä väliin niin johan vaikenee.

TriSixVario

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 109
  • Köyhille kaikki on kallista!Mulle saman hintasta!
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Mistähän pitäisi etsiä vikaa,kun koneesta kuuluu omituinen kolahdus silloin kun neliveto on päällä.Ääni kuuluu silloin kun pyörät ovat käännöksissä,eteenpäin ajaen tai peruuttaen.Ei jatkuvaan naputusta.Etuakselin planeettapyörästöt tutkittu.Ääni kuuluu koneen alustasta suhteellisen terävänä?
Niin se on massikka eipä oo yllätys  ;D
Osta VARIO loppuu ne kolinat ;D ;D ;D ;D

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kyllä sen huomaa selvästi kaikissa nelivedoissa että päällä ollessa kääntyminen on  jäykempää.Mut eiköös noissa ferkuissa ole  nykyisin sellanen paineakku joka päästää hammaslukon auki jos liian koville ottaa lukon ollessa päällä.Sellainen oli 300 sarjan koneissa ja näkyy tuollakin sellaset mokkulat olevan hytin alla.
Jaa emmä tommosista oo kuullu, paitsi, ettei meillä oo ollu 300 eikä 4000 sarjalaisia. Vois se tietysti noinkin vaikuttaa... Kasitonnises on paineakku tietääkseni tasaamas matalapainepiirin paineiskuja/-vaihteluja pikavaihteita vaihdettaes ja muita sähköhydraulisia kytkentätoimintoja käytettäes.
tethering holes to their concave windings

MF4000

  • Vieras
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Tsekkaa etuakselin ristinivelet, voi kuulua ääni loppuunkuluneesta
ristinivelestä, mielellään niin, et toinen ajaa hiljaa ja toinen
kuuntelee mistä kolina kuuluu
onkohan etuperässä /navoissa ööliä ::)
Tsekattu on ja nimenomaan kaverin kanssa ajamalla.Ja öljyt on,eli ei ole nyt mitään hajua missä vika on.Siitä sais nyt edullisesti kolisevan ferkusoonin hyvään kotiin pikkurahalla.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Tsekkaa etuakselin ristinivelet, voi kuulua ääni loppuunkuluneesta
ristinivelestä, mielellään niin, et toinen ajaa hiljaa ja toinen
kuuntelee mistä kolina kuuluu
onkohan etuperässä /navoissa ööliä ::)
Tsekattu on ja nimenomaan kaverin kanssa ajamalla.Ja öljyt on,eli ei ole nyt mitään hajua missä vika on.Siitä sais nyt edullisesti kolisevan ferkusoonin hyvään kotiin pikkurahalla.

Nii emmä sitä sulta ny just oo ostamas, mutta tulipa mieleeni kysyä mikä malli se on, kun ei taira käyrä ilimi tuolta alakupäästäkää.
tethering holes to their concave windings

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Mistähän pitäisi etsiä vikaa,kun koneesta kuuluu omituinen kolahdus silloin kun neliveto on päällä.Ääni kuuluu silloin kun pyörät ovat käännöksissä,eteenpäin ajaen tai peruuttaen.Ei jatkuvaan naputusta.Etuakselin planeettapyörästöt tutkittu.Ääni kuuluu koneen alustasta suhteellisen terävänä?
Niin se on massikka eipä oo yllätys  ;D
Osta VARIO loppuu ne kolinat ;D ;D ;D ;D
  On se hyvä että tällä herralla on millä mällätä profiilista päätellen. Vai mitä köyhät  ???
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

MF4000

  • Vieras
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kiitoksia vinkeistä pitää huomenna tarkistella.Asiallisia juttuja täällä tulee noita kahta lukuunottamatta.Kertoilen sitten mistä häikkä johtui.
PS Valmetin miehille vinkiksi tuo on sama etuakseli jota on valmeteissakin useammassa mallissa.

ROOVER

  • Vieras
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Etuvedon akselin väliholkki aiheutti eräässä massikassa moisen äänen,katkoi sokkia ja napsahteli pirullisesti.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Täs mallissa on hammaslukko etuakselissa samoin on nelivedon kytkentä,eli ei mitään kitkalevyjä.Kolaus kuuluu nimenomaan nelivedon ollessa kytkettynä.

PS Valmetin miehille vinkiksi tuo on sama etuakseli jota on valmeteissakin useammassa mallissa.

Nuo kaksi lausetta nyt eivät oikein passaa toisiinsa, Valmetissa joko kitkalukko tai kytkettävä levylukko ja kytkentä tapahtuu vaihdelaatikon päässä.

Massikka ja hiivattimiehet aina brassailee noiden hammaslukkojen paremmuudella, mut kyllä normi kitkalukko Valmetissa on huolettomampi käytössä ja ei ainakaan hajoita paikkoja. Jos se nyt ei olekaan 100% pitävä niin pitäisin sitä pienempänä murheena.

PS. Massikassa kannattaa kuulemma se etuakselille menevä hydrauliletku suojata metsäajoa ajatellen, eräällä tutulla 3060 tjsp. mallissa oli se letku katkennut nipasta ja öljyt oli tullut pihalle. Seurauksena myös melko hintava laakeriremppa laatikkoon.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Etuvedon akselin väliholkki aiheutti eräässä massikassa moisen äänen,katkoi sokkia ja napsahteli pirullisesti.

Sielt kuluu poorit tosiaan loppuun ja alkaa "hyppiä yli". Paukkuu.
Kui mää ain olen paras?

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Mistähän pitäisi etsiä vikaa,kun koneesta kuuluu omituinen kolahdus silloin kun neliveto on päällä.Ääni kuuluu silloin kun pyörät ovat käännöksissä,eteenpäin ajaen tai peruuttaen.Ei jatkuvaan naputusta.Etuakselin planeettapyörästöt tutkittu.Ääni kuuluu koneen alustasta suhteellisen terävänä?
Niin se on massikka eipä oo yllätys  ;D
Osta VARIO loppuu ne kolinat ;D ;D ;D ;D

Sitte alakaaki aenaenen kitinä, keittijöstä....
Elämä on parasta kometiijjaa

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7097
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Mitä tuo LS öljy on,suosituksena  on shellin spiraxsia etuakselille ja sitä siellä on. nytkin.

Tarkoitettu nimenomaan kitkalukollisiin etuakseleihin. Punainen purkki,stanan kallista verrattuna normi spiraxiin. Purkit hallilla ja niissä hinnat tussilla,piti kirjata ostohinta ylös että hillittee punaisen purkin öljyn käyttöä. Olikohan hinta noin nelinkertainen normaali spiraxiin verrattuna. Loppui kitkalukon natina,ei ihan turhaa litkua...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Olikohan hinta noin nelinkertainen normaali spiraxiin verrattuna.

Ei nyt sentäs ihan niin suurta eroa. Mä ostin molempia lokakuussa ja Spirax A 90 LS 95 euroa 20 litraa ja Spirax AX 80W-90 60 euroa 20 litraa. Oliko toinen halpaa, vai toinen kallista... ???
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Massikka ja hiivattimiehet aina brassailee noiden hammaslukkojen paremmuudella, mut kyllä normi kitkalukko Valmetissa on huolettomampi käytössä ja ei ainakaan hajoita paikkoja. Jos se nyt ei olekaan 100% pitävä niin pitäisin sitä pienempänä murheena.

PS. Massikassa kannattaa kuulemma se etuakselille menevä hydrauliletku suojata metsäajoa ajatellen, eräällä tutulla 3060 tjsp. mallissa oli se letku katkennut nipasta ja öljyt oli tullut pihalle. Seurauksena myös melko hintava laakeriremppa laatikkoon.

Automaattinen hammaslukko oli oman aikansa kukkanen, jolla rikottiin vetoakseleita just 600 sarjas ja xx-90 viiateis, siis murtopultteja, taitamattomalla käytöllä. Nykyisissä on hydraulisesti kytkettävä hammaslukko siis kolmetonnisista alkaen ja niinkun aina, kuskilla pitää olla järki pääs ajettaes. Erityisesti tuolla em. autom.hammaslukolla... Tullaan pyörät linkus liukkaalta pinnalta pitävälle pinnalle raskas taakka etukuormaimessa ja ilman riittävää takapainoa. Siinä vaihees vetoakseli tai nivelristikko antaa periksi. Kitkalukkoiset antaa moises periksi ihan muuten vaan, silloinkin, kun pitoa todella tarvittais. Lukkoa tulee muuten käytettyä todella harvoin, vaikkei ookkaa automaattista kitkalukkoa vaan just toi hydr. kytkettävä.

Hammaslukko ei riko paikkoja, kun sitä käyttää oikein...

Etuvedon akselin väliholkki aiheutti eräässä massikassa moisen äänen,katkoi sokkia ja napsahteli pirullisesti.

Sielt kuluu poorit tosiaan loppuun ja alkaa "hyppiä yli". Paukkuu.

Holkin kuluminen on muuten yleensä vinkki muustakin.

Etuakselin keinunnan liukulaakeroinnin huolimaton rasvaus/rasvaamattomuus aiheuttaa sen keinunivelen kulumisen, mikä taas aiheuttaa asentovirheen booriakselille, josta taas tämä kuluminen.
tethering holes to their concave windings