Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nakkisormi - 12.11.13 - klo:23:08

Otsikko: Valtran varusteista
Kirjoitti: nakkisormi - 12.11.13 - klo:23:08
Tässä voisi jossain kohtaa olla aihetta vaihtaa traktoria uudempaan Valtraan. Hieman olen katsellut uutta n123 Hitech 5 vaihteistolla ja vaikuttaa mielenkiintoiselta. Onko foorumilaisilla siitä kokemuksia?
Kuormaajakoneeksi tulisi viljatilalle keväällä äkeen vetoon ja syksyllä kyntöön ja viljakärryjen vetoon. Ehkä ruiskutushommiakin sillä voisi tehdä.

Onko joitain varusteita mitkä täytyvät ehdottomasti olla? Olen ajatellut että jousituksiin riittää kuormaajan jousto ja hyttijouset + ilmapenkki, mutta riittääkö?
Saiko Valtralta suoraan listoista valittua LED-valoja työvaloihin vai onko ainoastaan xenonia ja H9 tarjolla?

Entä renkaat 50km/h malliin? Tiellä ajoa tulee aika paljon ja paripyörät tulen hankkimaan. Onko vakiot Continentalit 460/85R38 (18.4R38) takaset auttamatta liian pienet ja jääkö ne lokasuojien "sisälle" typerästi piiloon ja vaikuttaako ne koneen nopeuteen tiellä kuinka paljon? En tiedä tosin saako tuohon edes paljon korkeampia jos ottaa hyttijouset?? Renkaiden leveyteen tietysti vaikuttaa myös se, että luultavasti tulen ruiskuttamaan myös tällä koneella, joten turhan leveitä ei viitsisi ottaa. Ja mitä merkkiä suosittelette renkaisiin?
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: miller - 13.11.13 - klo:06:37
jos continentailiin päädyt.. niin ota ne kalliimat SST.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Peurajussi - 13.11.13 - klo:07:20

Oli tuollainen vekotin keväällä kokeilla. Alueen vaihto ainakin koeajoyksilössä järkyttävän hidas. Vetokoukku (kaikissa valtroissa?) lähellä taka-akselia eli joutuu ottamaan kuorma-autolinjat pidemmän kärryn kanssa eikä koukulle kunnolla näe.

Kokonaisuutena vähän sellainen että ominaisuuksista joko pitää tai ei pidä. Saksalaiseen ajattelutapaan tottuneena en oikein lämmennyt, eikä kone kilpaillut oikein hinnallakaan. Mutta kokeilla kannattaa, ei toisten kertomuksista saa kunnon kuvaa.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Hervast - 13.11.13 - klo:10:06
Turbiinikytkintä kannattaa toki  harkita varusteeksi jos kuormanveto tiellä on pienemmässä roolissa. Noissa on säätö jo aika napakka joten äkeenvedonkin luulisi onnistuvan mukavasti.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Mullistaja - 13.11.13 - klo:10:13
Öööö... Renkaat jää lokasuojien taakse typerästi piiloon....?
Mikäköhän lokasuojien tarkoitus taas olikaan......
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: nakkisormi - 13.11.13 - klo:11:12
Öööö... Renkaat jää lokasuojien taakse typerästi piiloon....?
Mikäköhän lokasuojien tarkoitus taas olikaan......

Lähinnä siis tarkoitin, että jos lokasuojat ovat esim 10-15 cm leveämmällä kuin renkaat, eli kummit jää lonasuojien sisälle, särkyy lokasuojat helpommin kun ajelee pienistä väleistä traktorilla. Jos kumit taas ovat lokasuojan kanssa tasan tai vähän yli ottaa kumit yleensä ne "iskut" vastaan ja kalliit muovilokasuojat jäävät ehjiksi. Toki leveillä lokasuojilla kurat pysyvät paremmin pois ikkunoista.

Mikäs noissa SST Continentaleissa on parempaa? Renkaiden täytyisi kestää myös vähäistä metsäajoa, mutta se on kyllä hyvin vähäistä ja taitaa kaikki renkaat sen verran kestää nykypäivänä kun katsoo vähän mistä ajaa...?
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Hervast - 13.11.13 - klo:11:29
6000 sarjan liikennekoneissa vanteen tyyppi määräsi esmes. 18,4 renkaalla sen että oliko takalokari semi-leveä vai tosileveä lasikuituponttooni  :P

En tiedä nykykäytännöstä, mutta liikennekoneissa lokasuojan kai pitäis tulla renkaan yli tai ainakin lähelle reunaa. Nuo nykyiset muovilisäkkeet ei kait liene kaikkein arimpia hajoamaan mutta vähän näkyväisyyttä blokkaa yms. haittaa saattaa tehdä.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: JösseJänis - 13.11.13 - klo:12:19
Päävirtakatkaisija tulee ensi vuonna vaatimukseksi useammankin vakuutusyhtiön suojeluohjeisiin. Valtraan saa sellaisen releohjatun sisälle hyttiin. On mukava käyttää. Summeri muistuttaa, että käytä ja jos ei muista kääntää startatessa, ei tarvitse nousta hytistä. Jättää kuitenkin sisävaloon vähäisen virran, joka ei kykene saamaan aikaan tulipaloa.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: kylmis - 13.11.13 - klo:12:27
Kun sitä ruiskuttamista noin painotat, niin kannattanee ottaa työkonepistoke hyttiin, jolla saat koneen nopeustiedon ruiskun ohjausyksikölle. Ei tarvitse miettiä kardaaniin asennusta tms. Ainakin nostolaiteruiskuissa huomioitava asia.

Etukuormaajaan ehdottomasti vaimennus. Ilmapenkki ok. Koppijouset ja etujousitus, en pidä edelleenkään tarpeellisena 250h kokemusten jälkeen. Etukuormaajan kanssa hyvä ja vakaa ajettava, mezzo-sarjaa selvästi parempi.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: nakkisormi - 13.11.13 - klo:14:01
Kumpi parempi hyttijousissa, normaali vai jäykemmät jouset kun nekin pystyy valita samaan hintaan?
Taitaa tuo päävirtakatkaisija olla jo vakiona näissä hytissä.
Turbiinikytkintä en näe tarpeellisena kun sen verran vähän kuormaustöitä kuitenkin ja jos se syö tehoa vetohommissa jonkin verran normaalia kytkintä enemmän.
Onkohan nämä uudet mallit kuinka janoisia?
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: 131252 - 13.11.13 - klo:15:21
Siihen saat varutua että merkistä riipumatta ovat aika kesyjä vetämään varsinkin tieajos . Aluevaihto vaihtuu aika hvin kun vaidat sen manuaalisesti automaatti miettii ,ja kun koukku on lähellä takasiltaa niin ei nylpytä tie ajos. Etukuormain koneena näppärä pysyy takapää maas aivan erilailla kun metto sarjas
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: farmex - 13.11.13 - klo:16:17
Polkupyörän sai joskus lisävarusteeksi,että pääsi kotiin,kun velmutti teki lakon. :D
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Stiz - 13.11.13 - klo:16:21
500 tuntia N141:llä olen huomannut muutamat asiat mitkä kannatti ottaa ja mitkä olisi pitänyt ottaa.

-Etuakselin jousitus. Jos ajat hiemankin siirtymiä sorateillä niin suosittelen erittäin mielelläni. Loppujen lopuksi tinkaamalla saa aika hyvään hintaa.

-PTO:n käynnistys lokasuojasta. Maksaa satasen tai kaksi, imupainevaunun kanssa erittäin näppärä.

-Valvontapysäytin. Ei maksa paljoa, jos joskus tarvitsee.

-Vetokoukun valo. Jäi omasta koneesta pois, mutta ilmankin pärjää. Syksyllä on vaan hieman ikävä viljakärryjen vaihtelussa kun sinne koukulle näkee muutenkin aika heikosti.

-Sisätilalämmittimen pistoke. Aamulla olisi mukava mennä lämpöiseen koneeseen.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Lubu - 13.11.13 - klo:16:49
Pottupellossa n163:n omistaja valitteli kun kytkinkoppa ei kestä etukuormaajaa.. Soveltuuko nää nyt niin hyvin ek-koneeksi? Entä JD rc-mallit? Aq-vaihteistolla
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: mies - 13.11.13 - klo:16:54
500 tuntia N141:llä olen huomannut muutamat asiat mitkä kannatti ottaa ja mitkä olisi pitänyt ottaa.

-Etuakselin jousitus. Jos ajat hiemankin siirtymiä sorateillä niin suosittelen erittäin mielelläni. Loppujen lopuksi tinkaamalla saa aika hyvään hintaa.

-PTO:n käynnistys lokasuojasta. Maksaa satasen tai kaksi, imupainevaunun kanssa erittäin näppärä.

-Valvontapysäytin. Ei maksa paljoa, jos joskus tarvitsee.

-Vetokoukun valo. Jäi omasta koneesta pois, mutta ilmankin pärjää. Syksyllä on vaan hieman ikävä viljakärryjen vaihtelussa kun sinne koukulle näkee muutenkin aika heikosti.

-Sisätilalämmittimen pistoke. Aamulla olisi mukava mennä lämpöiseen koneeseen.

Se vetokoukun valo on kuin Agron porukka eli vähän himmee.  Pitäisi varmaa joskus kun viittiii niin laitella itse joku ledi sinne siis.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: rene-rane - 13.11.13 - klo:17:55
etuakselin jousitus ei välttämätön, pelkät kopinjouset tekee jo ihmeitä.

vetokoukun valo tulee vakiona nykyisin

Webasto on keksitty.

EK koneena pirun näppärän kokoinen, vaihteistosta ei ole isompaa kokemusta joten en mene tuomitsemaan.

LED-valot saa kunhat neuvottelet myyjän kanssa.

50 laatikko kannattaa ottaa! vaikket ajaisikaan aina 50 niin laskee hemmetisti kierroksia tie ajossa.

Jos itselle tarvis kone vaihtaaa niin melkein tälläinen olisi passeli
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: kylmis - 13.11.13 - klo:18:40
-Sisätilalämmittimen pistoke. Aamulla olisi mukava mennä lämpöiseen koneeseen.
Hieman tähän liittyen. Ilmaistuimessa on penkinlämmitin. Se on talvikäyttöä ajatellen hyvä ominaisuus. Takalasin lämmitystä voinee myös harkita.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Pehtoori - 13.11.13 - klo:18:56
Ota Cruise, onnistunut varuste ruiskutuksissa.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: 2620 - 13.11.13 - klo:19:06
Hieman tähän liittyen. Ilmaistuimessa on penkinlämmitin. Se on talvikäyttöä ajatellen hyvä ominaisuus. Takalasin lämmitystä voinee myös harkita.

Kummastakin koneesta otettu johdot irti lämppäristä. Vituttaa kun se menee kesällä vahingossa päälle ja talvella ei ole ikinä vielä tarvinnut.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: kylmis - 13.11.13 - klo:19:31
Cruise on hyvä aika monessakin hommassa. Autossa penkinlämmitystä tulee käytettyä aina, kun lähtee kylmästä liikkeelle. En tiedä miksei traktorissa olisi sama asia, kun se mahdollisuus on olemassa.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Oksa - 13.11.13 - klo:19:53
kuinka paljon nuo varustukset nostaa peruskoneen hintaa?
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: kylmis - 13.11.13 - klo:20:00
Mitä enemmän lisävarusteita, sitä suurempi alennusprosentti. Käytännössä lisävarusteet saa melkein ilmaiseksi mukaan.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: jorkke - 13.11.13 - klo:20:59
etuakselin jousitus ei välttämätön, pelkät kopinjouset tekee jo ihmeitä.

vetokoukun valo tulee vakiona nykyisin

Webasto on keksitty.

EK koneena pirun näppärän kokoinen, vaihteistosta ei ole isompaa kokemusta joten en mene tuomitsemaan.

LED-valot saa kunhat neuvottelet myyjän kanssa.

50 laatikko kannattaa ottaa! vaikket ajaisikaan aina 50 niin laskee hemmetisti kierroksia tie ajossa.

Jos itselle tarvis kone vaihtaaa niin melkein tälläinen olisi passeli

Etuakselin jousitus on ehoton jos kerran uuden koneen ostaa. Vanhaan kun istuu niin siinä vaiheessa huomaa mikä ero niillä on.
Vetokoukun valolla ei näe mitään mutta kun korvaa sen ledivalolla  ja kytkee sen  vielä alkuperäiseen johtosarjaan niin ei tule mikään räpellys.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: mää vai - 13.11.13 - klo:21:08
Kyrsii jotenkin tällaset palapeli vehkeet, ku pitäis ruksata sitä sun tätä. Autopuolellakin esim. tänään tuli pihalle Lexus rx hypridi Lantaruiskun kaveriksi ja ei tarvii varusteissa tai laadussa tinkiä. :(
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: rene-rane - 14.11.13 - klo:02:12
etuakselin jousitus ei välttämätön, pelkät kopinjouset tekee jo ihmeitä.

vetokoukun valo tulee vakiona nykyisin

Webasto on keksitty.

EK koneena pirun näppärän kokoinen, vaihteistosta ei ole isompaa kokemusta joten en mene tuomitsemaan.

LED-valot saa kunhat neuvottelet myyjän kanssa.

50 laatikko kannattaa ottaa! vaikket ajaisikaan aina 50 niin laskee hemmetisti kierroksia tie ajossa.

Jos itselle tarvis kone vaihtaaa niin melkein tälläinen olisi passeli

Etuakselin jousitus on ehoton jos kerran uuden koneen ostaa. Vanhaan kun istuu niin siinä vaiheessa huomaa mikä ero niillä on.
Vetokoukun valolla ei näe mitään mutta kun korvaa sen ledivalolla  ja kytkee sen  vielä alkuperäiseen johtosarjaan niin ei tule mikään räpellys.

Ajanut olen enemmänkin sellaisella missä ei ole mitään jousia, sellaisella jossa pelkät kopin jouset ja sellaisella jossa paineilmat kopissa ja akselilla. Toki viimeisin on mukavampi, mutta pelkät kopinjouset tekee ihmeitä kun vertaa täysin jousittamattomaan.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: +250 - 14.11.13 - klo:06:57
etuakselin jousitus ei välttämätön, pelkät kopinjouset tekee jo ihmeitä.

vetokoukun valo tulee vakiona nykyisin

Webasto on keksitty.

EK koneena pirun näppärän kokoinen, vaihteistosta ei ole isompaa kokemusta joten en mene tuomitsemaan.

LED-valot saa kunhat neuvottelet myyjän kanssa.

50 laatikko kannattaa ottaa! vaikket ajaisikaan aina 50 niin laskee hemmetisti kierroksia tie ajossa.

Jos itselle tarvis kone vaihtaaa niin melkein tälläinen olisi passeli

Etuakselin jousitus on ehoton jos kerran uuden koneen ostaa. Vanhaan kun istuu niin siinä vaiheessa huomaa mikä ero niillä on.
Vetokoukun valolla ei näe mitään mutta kun korvaa sen ledivalolla  ja kytkee sen  vielä alkuperäiseen johtosarjaan niin ei tule mikään räpellys.

Ajanut olen enemmänkin sellaisella missä ei ole mitään jousia, sellaisella jossa pelkät kopin jouset ja sellaisella jossa paineilmat kopissa ja akselilla. Toki viimeisin on mukavampi, mutta pelkät kopinjouset tekee ihmeitä kun vertaa täysin jousittamattomaan.
Kyllä jouset kannattaa ottaa mihin vain saa 8) Jälkikäteen vaikeempaa,muuta kuin konetta vaihtamalla.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: BACKSPACE - 14.11.13 - klo:07:44
etuakselin jousitus ei välttämätön, pelkät kopinjouset tekee jo ihmeitä.

vetokoukun valo tulee vakiona nykyisin

Webasto on keksitty.

EK koneena pirun näppärän kokoinen, vaihteistosta ei ole isompaa kokemusta joten en mene tuomitsemaan.

LED-valot saa kunhat neuvottelet myyjän kanssa.

50 laatikko kannattaa ottaa! vaikket ajaisikaan aina 50 niin laskee hemmetisti kierroksia tie ajossa.

Jos itselle tarvis kone vaihtaaa niin melkein tälläinen olisi passeli

Etuakselin jousitus on ehoton jos kerran uuden koneen ostaa. Vanhaan kun istuu niin siinä vaiheessa huomaa mikä ero niillä on.
Vetokoukun valolla ei näe mitään mutta kun korvaa sen ledivalolla  ja kytkee sen  vielä alkuperäiseen johtosarjaan niin ei tule mikään räpellys.

Ajanut olen enemmänkin sellaisella missä ei ole mitään jousia, sellaisella jossa pelkät kopin jouset ja sellaisella jossa paineilmat kopissa ja akselilla. Toki viimeisin on mukavampi, mutta pelkät kopinjouset tekee ihmeitä kun vertaa täysin jousittamattomaan.
Kyllä jouset kannattaa ottaa mihin vain saa 8) Jälkikäteen vaikeempaa,muuta kuin konetta vaihtamalla.

Onko kärryissäkin jouset, etteivät viljat tärise päisteteille  ???
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: h1sust4j4 - 14.11.13 - klo:10:13
Etuakselin jousitus on ihan ehdoton varuste varsinkin näihin n-sarjalaisiin missä on se fentin hydraulijousitus on nimittäin paljon parempi mitä T-sarjasen paineilmajousitus. Varsinki jos sattuu olee vaikka aurat perässä niin aisajoustolla ja etuakselin jousituksella saa ajaa aika isoon monttuun ilman että penkillä pahemmin tuntuu. Itellä siis N141 etukuormaimella missä etuakselin jousitus, ilmapenkki ja kuormaajanjousitus. Tosin tuo kuormaajan jousto on aika pettymys ei oikein oo koskaan toiminu kunnolla.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: piki1 - 14.11.13 - klo:10:25
Etuakselin jousitus on ihan ehdoton varuste varsinkin näihin n-sarjalaisiin missä on se fentin hydraulijousitus on nimittäin paljon parempi mitä T-sarjasen paineilmajousitus. Varsinki jos sattuu olee vaikka aurat perässä niin aisajoustolla ja etuakselin jousituksella saa ajaa aika isoon monttuun ilman että penkillä pahemmin tuntuu. Itellä siis N141 etukuormaimella missä etuakselin jousitus, ilmapenkki ja kuormaajanjousitus. Tosin tuo kuormaajan jousto on aika pettymys ei oikein oo koskaan toiminu kunnolla.
eihän se aurat perässä tunnu muutenkaan etupään kautta kuopat.itellä ollu 2 141ännää enkä etujousia oo kaivannu,hytinjouset ja ilmapenkki riittänyt.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: jusu - 14.11.13 - klo:11:32
ei mitää muita jousia ku pässinpallit ek kans, sitte aina eres pikkukauha kii ni toimii jousto.. ja kunei muita oo niin säilyy ne nostolaitteet yms vehkeet paremmin ehjinä ;D
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: vms1 - 14.11.13 - klo:17:37
Itte ostettiin tollanen mutta vähän isompi jokin aika sitten ja versuna. Tässä vähän lisävarusteita mitä mieleen tulee. Kaikki tarpeellisia enkä enempää osaa kaivata.

- eli etukuormaaja selekto 3 ja 4 sekä joustolla että hydraulisella lukolla.
- puskutuet.
- kovapalarenkaat eteen (jouduttiin vaihtamaan myöhemmin. perinteiset ei kestänyt kulutusta eikä muutenkaan)
-Hytin jouset ne kovemmat
- ilmapenkki lämmittimellä (taisi olla vakio)
- Päävirtakytkin (myöskin muistaakseni vakio)
- turvavyö
- Majakat asennetaan myöhemmin
- Joku infolight. (en muista että oliko vakio mutta kuitenkin kaikki porrasvalot vetokoukkuvalot ym)
- Hydrauliikkalohkoja mitä sai taakse eli 4 propo lohkoa 2 on-off lohkoa. Ja 2 lohkon painonapit lokariin.
540/540 e ulosotto
- kaikki kruise toiminnot oli  vakiona ja tarpeelliset.



ne mitä jätettiin tarkoituksella pois oli turbiinikytkin jota en edes tiedä että olisiko edes saanu, etuakselijousitus (joka oli kallis enkä osaa kaivata), ajovoimansiirto (kun ei ole sellaisia töitä), maatalousvetolaite. (joka olisi ehkä saanut olla)

näillä tuli aika monipuolinen kokonaisuus
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Naturalis - 14.11.13 - klo:17:51

ne mitä jätettiin tarkoituksella pois oli turbiinikytkin jota en edes tiedä että olisiko edes saanu, etuakselijousitus (joka oli kallis enkä osaa kaivata), ajovoimansiirto (kun ei ole sellaisia töitä),
Paikalliskäytössä ilmeisesti?  ;D
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: vms1 - 14.11.13 - klo:17:59


ne mitä jätettiin tarkoituksella pois oli turbiinikytkin jota en edes tiedä että olisiko edes saanu, etuakselijousitus (joka oli kallis enkä osaa kaivata), ajovoimansiirto (kun ei ole sellaisia töitä),
Paikalliskäytössä ilmeisesti?  ;D

hyvä hyvä hereillä oltiin. Ajovoimanotto siis.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: +250 - 14.11.13 - klo:18:16
etuakselin jousitus ei välttämätön, pelkät kopinjouset tekee jo ihmeitä.

vetokoukun valo tulee vakiona nykyisin

Webasto on keksitty.

EK koneena pirun näppärän kokoinen, vaihteistosta ei ole isompaa kokemusta joten en mene tuomitsemaan.

LED-valot saa kunhat neuvottelet myyjän kanssa.

50 laatikko kannattaa ottaa! vaikket ajaisikaan aina 50 niin laskee hemmetisti kierroksia tie ajossa.

Jos itselle tarvis kone vaihtaaa niin melkein tälläinen olisi passeli

Etuakselin jousitus on ehoton jos kerran uuden koneen ostaa. Vanhaan kun istuu niin siinä vaiheessa huomaa mikä ero niillä on.
Vetokoukun valolla ei näe mitään mutta kun korvaa sen ledivalolla  ja kytkee sen  vielä alkuperäiseen johtosarjaan niin ei tule mikään räpellys.

Ajanut olen enemmänkin sellaisella missä ei ole mitään jousia, sellaisella jossa pelkät kopin jouset ja sellaisella jossa paineilmat kopissa ja akselilla. Toki viimeisin on mukavampi, mutta pelkät kopinjouset tekee ihmeitä kun vertaa täysin jousittamattomaan.
Kyllä jouset kannattaa ottaa mihin vain saa 8) Jälkikäteen vaikeempaa,muuta kuin konetta vaihtamalla.

Onko kärryissäkin jouset, etteivät viljat tärise päisteteille  ???
Tietenkin :o
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: mää vai - 14.11.13 - klo:19:53
Kävin kokeilemassa Valtran räätälöi traktorisi palvelua ja vertasin N143 Valtraa Deutzin M420 malliin. Deutzia myydään 64900€ ja Valtraa edes lähelle samalla varustetasolla niin hinta reilu 80000€ molemmat alv0. Valtran hinnassa huonommat tuumakokoiset renkaat kuin Deutzin milliset Trelleborgit. Valtrasta puuttui vakiona mm. etujouset, jarruventtiiili, etulokasuojat, LS-hydr. liittimet, maatalousvetolaite, työkonesignaaliliitin ja jopa tuhkakuppi (sillä nyt ei saisi olla mitään käyttöä).

Meilläkin lähes kaikki mahdolliset konehankinnat tehty kotimaisten eduksi, mutta tämäkin vertailu tekee Valtran ostamisen täysin mahdottomaksi. :'(
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: erik - 14.11.13 - klo:20:03
Kävin kokeilemassa Valtran räätälöi traktorisi palvelua ja vertasin N143 Valtraa Deutzin M420 malliin. Deutzia myydään 64900€ ja Valtraa edes lähelle samalla varustetasolla niin hinta reilu 80000€ molemmat alv0. Valtran hinnassa huonommat tuumakokoiset renkaat kuin Deutzin milliset Trelleborgit. Valtrasta puuttui vakiona mm. etujouset, jarruventtiiili, etulokasuojat, LS-hydr. liittimet, maatalousvetolaite, työkonesignaaliliitin ja jopa tuhkakuppi (sillä nyt ei saisi olla mitään käyttöä).

Meilläkin lähes kaikki mahdolliset konehankinnat tehty kotimaisten eduksi, mutta tämäkin vertailu tekee Valtran ostamisen täysin mahdottomaksi. :'(

Niin toinen kone tarjoushinnalla ja toinen listahinnalla.....
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: lynx700500 - 14.11.13 - klo:20:07
Noissa laskureissa käytetään OVH hintoja ja siitä voi poistaa 15-20% pois. Eli kannattaa istua pari tuntia myyjien kans ja katsoa mikä hinta tulee. Itselle Valtran osto on tehty mahdottomaksi, kun myyjä ei suostu kaupan tekoon. Ei kuus vuotta sitten eikä nyt. Onneksi massikan myyjä oli hereillä ;)
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: mää vai - 14.11.13 - klo:20:11
Kävin kokeilemassa Valtran räätälöi traktorisi palvelua ja vertasin N143 Valtraa Deutzin M420 malliin. Deutzia myydään 64900€ ja Valtraa edes lähelle samalla varustetasolla niin hinta reilu 80000€ molemmat alv0. Valtran hinnassa huonommat tuumakokoiset renkaat kuin Deutzin milliset Trelleborgit. Valtrasta puuttui vakiona mm. etujouset, jarruventtiiili, etulokasuojat, LS-hydr. liittimet, maatalousvetolaite, työkonesignaaliliitin ja jopa tuhkakuppi (sillä nyt ei saisi olla mitään käyttöä).

Meilläkin lähes kaikki mahdolliset konehankinnat tehty kotimaisten eduksi, mutta tämäkin vertailu tekee Valtran ostamisen täysin mahdottomaksi. :'(

Niin toinen kone tarjoushinnalla ja toinen listahinnalla.....

Totta!

Mutta silti ei perkele mitä nippelikauppaa! ja käytettyä kun hakee niin ei tiiä onko edes 1000 voimanottoa jne jne.
Miksei ne voi olla valmiita koneita jo tehtaalta tullessa?, samanlaisia puolivalmisteita saa parannella jälkikäteen vaikka millä mitalla.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: mää vai - 14.11.13 - klo:20:19
Elhon arrow 3700 niittomurskain tuli hankittua ja saman kokoisen Taarupin olis saanut n.10000€ halvemmalla.
Moni varmaan miettii niin kuin minäkin, että mitä järkeä oli ostaa se Suomalainen Elho? Jaa-a en tiiä olen varmaan isänmaallinen tyyppi tai muuten vaan dorka.

Suomalainen pienkuormain löytyy ja vaihtuu kohta uuteen saman firman tuotteeseen (ei avant).
Kasin ruutta tuli Hardin tilalle.
Kotimainen koukkukärry ja lavat löytyy. jne.jne
Tuskin silti Valtraa ikinä, valitettavasti niin kuin sahtivaarikin sanoisi.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: SAS - 14.11.13 - klo:20:48
Kävin kokeilemassa Valtran räätälöi traktorisi palvelua ja vertasin N143 Valtraa Deutzin M420 malliin. Deutzia myydään 64900€ ja Valtraa edes lähelle samalla varustetasolla niin hinta reilu 80000€ molemmat alv0. Valtran hinnassa huonommat tuumakokoiset renkaat kuin Deutzin milliset Trelleborgit. Valtrasta puuttui vakiona mm. etujouset, jarruventtiiili, etulokasuojat, LS-hydr. liittimet, maatalousvetolaite, työkonesignaaliliitin ja jopa tuhkakuppi (sillä nyt ei saisi olla mitään käyttöä).

Meilläkin lähes kaikki mahdolliset konehankinnat tehty kotimaisten eduksi, mutta tämäkin vertailu tekee Valtran ostamisen täysin mahdottomaksi. :'(
Miten voi verrata 102 hv konetta 143 hv koneeseen HEI haloo !
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: zetor8045 - 14.11.13 - klo:20:56
Kävin kokeilemassa Valtran räätälöi traktorisi palvelua ja vertasin N143 Valtraa Deutzin M420 malliin. Deutzia myydään 64900€ ja Valtraa edes lähelle samalla varustetasolla niin hinta reilu 80000€ molemmat alv0. Valtran hinnassa huonommat tuumakokoiset renkaat kuin Deutzin milliset Trelleborgit. Valtrasta puuttui vakiona mm. etujouset, jarruventtiiili, etulokasuojat, LS-hydr. liittimet, maatalousvetolaite, työkonesignaaliliitin ja jopa tuhkakuppi (sillä nyt ei saisi olla mitään käyttöä).

Meilläkin lähes kaikki mahdolliset konehankinnat tehty kotimaisten eduksi, mutta tämäkin vertailu tekee Valtran ostamisen täysin mahdottomaksi. :'(
Miten voi verrata 102 hv konetta 143 hv koneeseen HEI haloo !
Niin tuossa deutsissa on 158hv...
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: JD6630 - 14.11.13 - klo:20:57

ne mitä jätettiin tarkoituksella pois oli turbiinikytkin jota en edes tiedä että olisiko edes saanu, etuakselijousitus (joka oli kallis enkä osaa kaivata), ajovoimansiirto (kun ei ole sellaisia töitä), maatalousvetolaite. (joka olisi ehkä saanut olla)

Millä sä sitä kronee vedät?
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: kylmis - 14.11.13 - klo:21:02
Valtrassa on just yksi hyvistä puolista, että koneen saa varustella mieleisekseen ja kaiken ylimääräisen sotkun saa jätettyä pois. Huonompaan suuntaan ollaan tietysti menty, mutta kuitenkin silloin kun askeettisuus ja yksinkertaiset ratkaisut miellyttävät, Valtra on hyvä vaihtoehto. Jos tarvii tilpehööriä niin ostaa jonkun muun merkkisen koneen.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: SAS - 14.11.13 - klo:21:15
Juuri päinvastoin valtraan saa sellaisia varusteita joita muihin ei saa laisinkaan.
Valtran rasite on se että se tehdään suomessa ja kuten tunnettua kaikki kotimainen myös ruoka on heikkolaatuista. ;D[/color]
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: SAS - 14.11.13 - klo:21:16
Kävin kokeilemassa Valtran räätälöi traktorisi palvelua ja vertasin N143 Valtraa Deutzin M420 malliin. Deutzia myydään 64900€ ja Valtraa edes lähelle samalla varustetasolla niin hinta reilu 80000€ molemmat alv0. Valtran hinnassa huonommat tuumakokoiset renkaat kuin Deutzin milliset Trelleborgit. Valtrasta puuttui vakiona mm. etujouset, jarruventtiiili, etulokasuojat, LS-hydr. liittimet, maatalousvetolaite, työkonesignaaliliitin ja jopa tuhkakuppi (sillä nyt ei saisi olla mitään käyttöä).

Meilläkin lähes kaikki mahdolliset konehankinnat tehty kotimaisten eduksi, mutta tämäkin vertailu tekee Valtran ostamisen täysin mahdottomaksi. :'(
Miten voi verrata 102 hv konetta 143 hv koneeseen HEI haloo !
158 hv 102 hevosvoimaisen raameissa niinkö se on ?
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: zetor8045 - 14.11.13 - klo:21:19
Kävin kokeilemassa Valtran räätälöi traktorisi palvelua ja vertasin N143 Valtraa Deutzin M420 malliin. Deutzia myydään 64900€ ja Valtraa edes lähelle samalla varustetasolla niin hinta reilu 80000€ molemmat alv0. Valtran hinnassa huonommat tuumakokoiset renkaat kuin Deutzin milliset Trelleborgit. Valtrasta puuttui vakiona mm. etujouset, jarruventtiiili, etulokasuojat, LS-hydr. liittimet, maatalousvetolaite, työkonesignaaliliitin ja jopa tuhkakuppi (sillä nyt ei saisi olla mitään käyttöä).

Meilläkin lähes kaikki mahdolliset konehankinnat tehty kotimaisten eduksi, mutta tämäkin vertailu tekee Valtran ostamisen täysin mahdottomaksi. :'(
Miten voi verrata 102 hv konetta 143 hv koneeseen HEI haloo !
158 hv 102 hevosvoimaisen raameissa niinkö se on ?
Jaa niinkuin traktorin ulkomittojen puolesta vai?
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: ijasja2 - 14.11.13 - klo:21:25
Kävin kokeilemassa Valtran räätälöi traktorisi palvelua ja vertasin N143 Valtraa Deutzin M420 malliin. Deutzia myydään 64900€ ja Valtraa edes lähelle samalla varustetasolla niin hinta reilu 80000€ molemmat alv0. Valtran hinnassa huonommat tuumakokoiset renkaat kuin Deutzin milliset Trelleborgit. Valtrasta puuttui vakiona mm. etujouset, jarruventtiiili, etulokasuojat, LS-hydr. liittimet, maatalousvetolaite, työkonesignaaliliitin ja jopa tuhkakuppi (sillä nyt ei saisi olla mitään käyttöä).

Meilläkin lähes kaikki mahdolliset konehankinnat tehty kotimaisten eduksi, mutta tämäkin vertailu tekee Valtran ostamisen täysin mahdottomaksi. :'(
Miten voi verrata 102 hv konetta 143 hv koneeseen HEI haloo !
158 hv 102 hevosvoimaisen raameissa niinkö se on ?

Häh, mitä tuo SAS on taas syöny ;D ;D Pitäisi tutustua edes paperilla, ennenkuin laukoo totuuksia kuin sääennustuksia :P
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: vms1 - 14.11.13 - klo:21:26

ne mitä jätettiin tarkoituksella pois oli turbiinikytkin jota en edes tiedä että olisiko edes saanu, etuakselijousitus (joka oli kallis enkä osaa kaivata), ajovoimansiirto (kun ei ole sellaisia töitä), maatalousvetolaite. (joka olisi ehkä saanut olla)

Millä sä sitä kronee vedät?

Sellasella vetokolmio systeemillä joka toimii paremmin tarkoitukseen.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Hervast - 14.11.13 - klo:21:54
500 tuntia N141:llä olen huomannut muutamat asiat mitkä kannatti ottaa ja mitkä olisi pitänyt ottaa.

-Etuakselin jousitus. Jos ajat hiemankin siirtymiä sorateillä niin suosittelen erittäin mielelläni. Loppujen lopuksi tinkaamalla saa aika hyvään hintaa.

-PTO:n käynnistys lokasuojasta. Maksaa satasen tai kaksi, imupainevaunun kanssa erittäin näppärä.

-Valvontapysäytin. Ei maksa paljoa, jos joskus tarvitsee.

-Vetokoukun valo. Jäi omasta koneesta pois, mutta ilmankin pärjää. Syksyllä on vaan hieman ikävä viljakärryjen vaihtelussa kun sinne koukulle näkee muutenkin aika heikosti.

-Sisätilalämmittimen pistoke. Aamulla olisi mukava mennä lämpöiseen koneeseen.

Nuo vetokoukun valot ja sisälämppärin pistokkeet on helppoja asentaa jälkeenpäinkin. Ja samalla jos laittaa sisätilanlämppärin pistokkeen, kannattaa laittaa myös pikku ylläpitolaturi esim. 5A malli

Valvontapysäytyskin on aika simppeli asennussarja, muutama metri johtoa, liittimiä ja käyttökytkin. Toki eipähän se taida uuteenkaa koneeseen montaa kymppiä jäädä maksamaan.

Lokasuojassa oleva ulosoton käytön nappi on melkoinen rahastus noissa, siellä on johdot valmiina, senkun kytkee mieleisensä suojatun painonapin lokariin. Suositeltava varuste vaikka ei äkkiseltään käyttöä sille keksisikään. Imupainevaunun kanssa ehdottoman kätevä.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: SAS - 14.11.13 - klo:21:57
Kävin kokeilemassa Valtran räätälöi traktorisi palvelua ja vertasin N143 Valtraa Deutzin M420 malliin. Deutzia myydään 64900€ ja Valtraa edes lähelle samalla varustetasolla niin hinta reilu 80000€ molemmat alv0. Valtran hinnassa huonommat tuumakokoiset renkaat kuin Deutzin milliset Trelleborgit. Valtrasta puuttui vakiona mm. etujouset, jarruventtiiili, etulokasuojat, LS-hydr. liittimet, maatalousvetolaite, työkonesignaaliliitin ja jopa tuhkakuppi (sillä nyt ei saisi olla mitään käyttöä).

Meilläkin lähes kaikki mahdolliset konehankinnat tehty kotimaisten eduksi, mutta tämäkin vertailu tekee Valtran ostamisen täysin mahdottomaksi. :'(
Miten voi verrata 102 hv konetta 143 hv koneeseen HEI haloo !
158 hv 102 hevosvoimaisen raameissa niinkö se on ?
Jaa niinkuin traktorin ulkomittojen puolesta vai?
Voimansiirto järeys ?
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: zetor8045 - 14.11.13 - klo:22:25
Kävin kokeilemassa Valtran räätälöi traktorisi palvelua ja vertasin N143 Valtraa Deutzin M420 malliin. Deutzia myydään 64900€ ja Valtraa edes lähelle samalla varustetasolla niin hinta reilu 80000€ molemmat alv0. Valtran hinnassa huonommat tuumakokoiset renkaat kuin Deutzin milliset Trelleborgit. Valtrasta puuttui vakiona mm. etujouset, jarruventtiiili, etulokasuojat, LS-hydr. liittimet, maatalousvetolaite, työkonesignaaliliitin ja jopa tuhkakuppi (sillä nyt ei saisi olla mitään käyttöä).

Meilläkin lähes kaikki mahdolliset konehankinnat tehty kotimaisten eduksi, mutta tämäkin vertailu tekee Valtran ostamisen täysin mahdottomaksi. :'(
Miten voi verrata 102 hv konetta 143 hv koneeseen HEI haloo !
158 hv 102 hevosvoimaisen raameissa niinkö se on ?
Jaa niinkuin traktorin ulkomittojen puolesta vai?
Voimansiirto järeys ?
Sama voimansiirto taitaa pieniä eroja lukuunottamatta olla myös malliston suurimmassa eli 190hv kuutosessa joista on usein otettu ➕200hv tehoja 
;)  Harva noita ZF7200 vaihteistoja on rikki saanut...
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: mää vai - 14.11.13 - klo:22:34
Kävin kokeilemassa Valtran räätälöi traktorisi palvelua ja vertasin N143 Valtraa Deutzin M420 malliin. Deutzia myydään 64900€ ja Valtraa edes lähelle samalla varustetasolla niin hinta reilu 80000€ molemmat alv0. Valtran hinnassa huonommat tuumakokoiset renkaat kuin Deutzin milliset Trelleborgit. Valtrasta puuttui vakiona mm. etujouset, jarruventtiiili, etulokasuojat, LS-hydr. liittimet, maatalousvetolaite, työkonesignaaliliitin ja jopa tuhkakuppi (sillä nyt ei saisi olla mitään käyttöä).

Meilläkin lähes kaikki mahdolliset konehankinnat tehty kotimaisten eduksi, mutta tämäkin vertailu tekee Valtran ostamisen täysin mahdottomaksi. :'(
Miten voi verrata 102 hv konetta 143 hv koneeseen HEI haloo !
158 hv 102 hevosvoimaisen raameissa niinkö se on ?
Jaa niinkuin traktorin ulkomittojen puolesta vai?
Voimansiirto järeys ?
Sama voimansiirto taitaa pieniä eroja lukuunottamatta olla myös malliston suurimmassa eli 190hv kuutosessa joista on usein otettu ➕200hv tehoja 
;)  Harva noita ZF7200 vaihteistoja on rikki saanut...

Ohan toi isolla perseellä, 22mm pultit navoissa ja kaikki. Sassi puhelee pehmosia ja ihmettelee maailman menoa A-valtterin kopissa?
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Make - 15.11.13 - klo:09:52

Nuo vetokoukun valot ja sisälämppärin pistokkeet on helppoja asentaa jälkeenpäinkin. Ja samalla jos laittaa sisätilanlämppärin pistokkeen, kannattaa laittaa myös pikku ylläpitolaturi esim. 5A malli

Valvontapysäytyskin on aika simppeli asennussarja, muutama metri johtoa, liittimiä ja käyttökytkin. Toki eipähän se taida uuteenkaa koneeseen montaa kymppiä jäädä maksamaan.

Lokasuojassa oleva ulosoton käytön nappi on melkoinen rahastus noissa, siellä on johdot valmiina, senkun kytkee mieleisensä suojatun painonapin lokariin. Suositeltava varuste vaikka ei äkkiseltään käyttöä sille keksisikään. Imupainevaunun kanssa ehdottoman kätevä.

Kolme vuotta sitten oli valvontapysäytyksen ja voa lokasuojassa kumpikin ohjehinnaltaan satasen. Tosta sitten alennusta aikalailla vielä tulee pois.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: SAS - 15.11.13 - klo:18:53
No silläkö täällä päin on zf laatikoita revitty auki jo alle 5000 tunnin eli alimitoitettuaski.
Tosin moneen vuoteen ei seudulle ole tullut uutta deutsia.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: zetor8045 - 15.11.13 - klo:18:56
No silläkö täällä päin on zf laatikoita revitty auki jo alle 5000 tunnin eli alimitoitettuaski.
Tosin moneen vuoteen ei seudulle ole tullut uutta deutsia.
Se oli ZF7100 loota...
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: SAS - 15.11.13 - klo:19:18
No silläkö täällä päin on zf laatikoita revitty auki jo alle 5000 tunnin eli alimitoitettuaski.
Tosin moneen vuoteen ei seudulle ole tullut uutta deutsia.
Se oli ZF7100 loota...
Seli seli !
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: zetor8045 - 15.11.13 - klo:19:27
No silläkö täällä päin on zf laatikoita revitty auki jo alle 5000 tunnin eli alimitoitettuaski.
Tosin moneen vuoteen ei seudulle ole tullut uutta deutsia.
Se oli ZF7100 loota...
Seli seli !
Se onkin vissiiin sun motto kun et viitsi edes tuon vertaa selvittää kuulopuheita.. Sama juttu kun niiden caterpillarin osien kanssa...
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: SAS - 15.11.13 - klo:19:50
Siinä laatikossa ei muu muuttunut kuin mallinumero !
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: zetor8045 - 15.11.13 - klo:19:55
Siinä laatikossa ei muu muuttunut kuin mallinumero !
Niin paitsi että ne on täysin erilaisia  ;D  KVG  ;) 
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: SAS - 15.11.13 - klo:21:36
Siinä laatikossa ei muu muuttunut kuin mallinumero !
Niin paitsi että ne on täysin erilaisia  ;D  KVG  ;)
Tottahan eri numerot ja kirjaimet on erilaisia. ;)
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Make - 15.11.13 - klo:21:39
Onhan niissä aikalailla muutkin eroa.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: zetor8045 - 15.11.13 - klo:21:44
Siinä laatikossa ei muu muuttunut kuin mallinumero !
Niin paitsi että ne on täysin erilaisia  ;D  KVG  ;)
Tottahan eri numerot ja kirjaimet on erilaisia. ;)
Sinä niitä eroja vaan et huomaa... ZF7100 on 3 pikavaihdetta jotka eivät toimi takaperin sekä 4 vaihdetta ja aluevaihteen takana vielä pari vaihdetta.. ZF7200 on kuusi vaihdetta jossa jokaisella 4 pikavaihdetta...
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: nakkisormi - 20.11.13 - klo:14:48
Kumpi noista Valtran valittavissa oleva jarruventtiili kannattaisi valita vai onko sillä suurta merkitystä edes? Saa valita joko 1/11 tai 1/7 mikäli oikein muistan. Nykyisissä vehkeissä ei ole jarruventtiiliä, eikä ole jarrullisia kärryjäkään kuin yhdet täyttövaunut, mutta niissäkin jarrut varmasti niin jumissa ettei uskalla edes koittaa. Tulevaisuudessa kuitenkin olisi tarkoitus suurentaa viljakärryjä ja niissä tulisi sitten jarrut kyllä olemaan.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: lynx700500 - 20.11.13 - klo:17:26
Eikö tuo meinaa jarruventtiilin tehosuhdetta. käsittääkseni yleisempi on 1/11. Monessa kärryssä on säädettävissä se jarrusylinterin vipuvarsi ja näin saadaan jarrut toimimaan traktorin paineelle sopivaksi. Itse olen rakentanut jopa normi hydrauliikalla toimivan jarrun. Eli jarrutin pelkällä kärryllä lohkon vipua vetämällä. oli vaan paineen rajoitin välissä, että sai jarrutehon sopivaksi.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: nakkisormi - 25.11.13 - klo:10:46
Nyt pitäisi miettiä vielä tarkemmin näitä renkaita 143 ht3 Valtraan.

Renkaat pitäisi siis olla 50 km/h traktoriin sopivat ja tieajoa tulee paljon. Lumipito ei niin suuressa roolissa, sillä talvella ei ajeta oikeastaan kuin satunnaisia viljakuormia pääteitä pitkin ja tietysti kotipihojen aurauksia.
Renkaat tulisivat olla myös sopivan kaposet, jotta ruiskutusta voisi harrastaa ja korkeutta saisi olla mielestäni niin paljon kuin saa, koska maantienopeus kasvaa ja maavarakin satunnaisia metsäajoja silmälläpitäen.
Metsäajoa on hyvin vähän, mutta toki kun metsäkuormaaja+kärry löytyy niin sitä myös käytettäisiin, joten ei tarvisisi heti ensimmäiseen kantoon puhjeta rengas, mutta toki varmasti menestyy melkein mikä rengas vaan kun katsoo mistä ajaa.

Eli mikä rengasmerkki olisi se paras vastaamaan em. tarpeita? Rengasmelusta jostain luin muutaman vuoden vanhaa keskustelua, että Continentalit olisivat meluisia, onko vielä?

Ja tuo koko; vakiona tarjotaan 460/85R38, mutta 520/85R38 on yli 100 mm korkeampi, mutta kuitenkaan leveys ei kasva kuin 60 mm, joten se koko kiinnostaa. Onko tuota haittaa jossain työssä, että profiili kasvaa noin paljon?
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Make - 25.11.13 - klo:11:42
Trellet on parhaat, jos kukkaro kestää. Misukat on hyvät tiellä ja pellolla, mutta sillä ei saa edes pihaa putsattua ilman nastoja tai ketjuja. Eikai korkeammista renkaista muuta haittaa ole, mutta mahdolliset ketjut sopii huonommin.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Stiz - 26.11.13 - klo:11:13
Nyt pitäisi miettiä vielä tarkemmin näitä renkaita 143 ht3 Valtraan.

Renkaat pitäisi siis olla 50 km/h traktoriin sopivat ja tieajoa tulee paljon. Lumipito ei niin suuressa roolissa, sillä talvella ei ajeta oikeastaan kuin satunnaisia viljakuormia pääteitä pitkin ja tietysti kotipihojen aurauksia.
Renkaat tulisivat olla myös sopivan kaposet, jotta ruiskutusta voisi harrastaa ja korkeutta saisi olla mielestäni niin paljon kuin saa, koska maantienopeus kasvaa ja maavarakin satunnaisia metsäajoja silmälläpitäen.
Metsäajoa on hyvin vähän, mutta toki kun metsäkuormaaja+kärry löytyy niin sitä myös käytettäisiin, joten ei tarvisisi heti ensimmäiseen kantoon puhjeta rengas, mutta toki varmasti menestyy melkein mikä rengas vaan kun katsoo mistä ajaa.

Eli mikä rengasmerkki olisi se paras vastaamaan em. tarpeita? Rengasmelusta jostain luin muutaman vuoden vanhaa keskustelua, että Continentalit olisivat meluisia, onko vielä?

Ja tuo koko; vakiona tarjotaan 460/85R38, mutta 520/85R38 on yli 100 mm korkeampi, mutta kuitenkaan leveys ei kasva kuin 60 mm, joten se koko kiinnostaa. Onko tuota haittaa jossain työssä, että profiili kasvaa noin paljon?

Jos maantiellä ajetaan paljon niin kannattaa ottaa halkaisijaltaa suurimmat renkaat mitkä vain mahtuvat alle.

Itse haaveilen valtraani näitä renkaita, mutta ei valtralle sopinut että olisin tilannut tehtaalle. Olisi kuulemma mennyt järjestelmät sekaisin.

http://www.vredestein.com/agricultural-industrial-tyres/tractor/traxion-plus/info/
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: JayZ - 09.12.13 - klo:18:00
Lokasuojassa oleva ulosoton käytön nappi on melkoinen rahastus noissa, siellä on johdot valmiina, senkun kytkee mieleisensä suojatun painonapin lokariin. Suositeltava varuste vaikka ei äkkiseltään käyttöä sille keksisikään. Imupainevaunun kanssa ehdottoman kätevä.
Eipäs muuten toimikkaan. Huoltomiehen pitää laittaa ne "päälle" läppärillä. Ovat pois käytöstä mikäli nappeja ei tehtaalta tilata.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: vms1 - 09.12.13 - klo:18:24
Nyt pitäisi miettiä vielä tarkemmin näitä renkaita 143 ht3 Valtraan.

Renkaat pitäisi siis olla 50 km/h traktoriin sopivat ja tieajoa tulee paljon. Lumipito ei niin suuressa roolissa, sillä talvella ei ajeta oikeastaan kuin satunnaisia viljakuormia pääteitä pitkin ja tietysti kotipihojen aurauksia.
Renkaat tulisivat olla myös sopivan kaposet, jotta ruiskutusta voisi harrastaa ja korkeutta saisi olla mielestäni niin paljon kuin saa, koska maantienopeus kasvaa ja maavarakin satunnaisia metsäajoja silmälläpitäen.
Metsäajoa on hyvin vähän, mutta toki kun metsäkuormaaja+kärry löytyy niin sitä myös käytettäisiin, joten ei tarvisisi heti ensimmäiseen kantoon puhjeta rengas, mutta toki varmasti menestyy melkein mikä rengas vaan kun katsoo mistä ajaa.

Eli mikä rengasmerkki olisi se paras vastaamaan em. tarpeita? Rengasmelusta jostain luin muutaman vuoden vanhaa keskustelua, että Continentalit olisivat meluisia, onko vielä?

Ja tuo koko; vakiona tarjotaan 460/85R38, mutta 520/85R38 on yli 100 mm korkeampi, mutta kuitenkaan leveys ei kasva kuin 60 mm, joten se koko kiinnostaa. Onko tuota haittaa jossain työssä, että profiili kasvaa noin paljon?

Ehkä asiaa on pohdittu aikaisemmin tai se on menny jo kokonaan ohi. (en jaksanut lukea koko ketjua) mutta kannattaa puoli vakavissaan kattoa palapintojen valikoima. Kestävät oletettavasti metsässä ja ketjuilla pitoa sekä eivät kulu tiellä niin kuin normi pyörät. Samoin soveltuvat kevyeen maataisteluun kunhan ei ruveta oikein kurakoissa möyryämään syksyisin.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: antti-x - 09.12.13 - klo:18:45

Itse haaveilen valtraani näitä renkaita, mutta ei valtralle sopinut että olisin tilannut tehtaalle. Olisi kuulemma mennyt järjestelmät sekaisin.

http://www.vredestein.com/agricultural-industrial-tyres/tractor/traxion-plus/info/

Näin nopeasti ajatellen tuo hokin muoto on aika fiksu perinteisiin verrattuna, mahtaako olla jotain haittoja?
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: suomileijona - 09.12.13 - klo:22:46
Lokasuojassa oleva ulosoton käytön nappi on melkoinen rahastus noissa, siellä on johdot valmiina, senkun kytkee mieleisensä suojatun painonapin lokariin. Suositeltava varuste vaikka ei äkkiseltään käyttöä sille keksisikään. Imupainevaunun kanssa ehdottoman kätevä.
Eipäs muuten toimikkaan. Huoltomiehen pitää laittaa ne "päälle" läppärillä. Ovat pois käytöstä mikäli nappeja ei tehtaalta tilata.
sama homma cruisen kanssa. Pätkä johtoa, katkaisija sekä läppärihoitoa..
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Oksa - 10.12.13 - klo:08:01
kuinkahan moni on muuten miettiny loppuun noita valintojaan ja kuin moni todella tietää mitä on tilannu?   onkohan monella monta uutuuttaa noissa käyttöä vailla kun ei jaksa opetella käyttämään sitä?                   ja noissa hinnoissa mitä varsuteet on, olisko paljonkin ilmaa?
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: lynx700500 - 10.12.13 - klo:08:16
Kyllä ainakin itsellä on maasiassa paljon ominaisuuksia joita en koskaan käytä. Esimerkiksi kaikki säätäminen, että saa oikein toimimaan sen voimanoton kytkennän lokasuojasta On sen verran raskas operaatio että on jäänyt tekemättä. Joka kerta sit vielä 5 sekunttia pitää nappia pohjassa että jotain tapahtuu.
Hydrauliikan virtauksiakaan en ole koskaan säätänyt elektroniikalla. Mekaanisiin lohkoihin olen laittanut jos tarvii hidasta virtausta. Ehkä vähän laiska pelaan tuon ohjelmoinnin kanssa. Harmi kun ei saa enään sähköttömiä perus traktoreita missä olis vähän enempi voimaa.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Hervast - 10.12.13 - klo:09:59
Lokasuojassa oleva ulosoton käytön nappi on melkoinen rahastus noissa, siellä on johdot valmiina, senkun kytkee mieleisensä suojatun painonapin lokariin. Suositeltava varuste vaikka ei äkkiseltään käyttöä sille keksisikään. Imupainevaunun kanssa ehdottoman kätevä.
Eipäs muuten toimikkaan. Huoltomiehen pitää laittaa ne "päälle" läppärillä. Ovat pois käytöstä mikäli nappeja ei tehtaalta tilata.
sama homma cruisen kanssa. Pätkä johtoa, katkaisija sekä läppärihoitoa..

Hyvä tietää.

Kokonaan uudet vikakoodit eivät sitten olleetkaan ainut uudistus tuon Agcon oman softan käyttöönoton myötä.

Sääli että nää traktorien ohjelmointityökalut on niin marginaalijuttuja, autopuolelta löytyy aika mukavasti työkaluja myös tuon sähköisen säätämisen puolelle.

No jos jotain hyvääkin noista koituis, periaatteessa systeemi voi ohittaa toimimattoman painonapin vikatilanteessa ?
Näissä vanhemmissa systeemeissä tuon lokarin napin jumittuminen hyydyttää voimanulototon toiminnan samoin kuin nostolaitteen napin toimintahäiriö nostolaitteen toiminnan.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: nakkisormi - 10.12.13 - klo:10:58
Kiitoksia vastauksista. Valtra on nyt vaihdettu ja saapunut paikallekin. N143 hitech 3 tuli.
Hyvin toimii, mutta pari huomiota tehnyt. Onko uudenkarheutta (ajettu 10h) vai miksi vaihteet menevät loveihinsa melko kankeasti, jopa vanhassa mezzossa meni paremmin? Ja penkin kääntö on onnetonta, eihän siinä mahdu istua millään kun ottaa jalat apukuskin penkin selkänojaan ja penkin takaosa ottaa nostolaitteiston hallintakytkimiin. Onko kukaan ratkonut näitä ongelmia vai pitäökö ne hyväksyä ominaisuuksiksi?
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Hervast - 10.12.13 - klo:11:44
Hankala penkinkääntö lie ominaisuus noissa "pyöreälokarisissa" ohjaamoissa, eli ekoista N sarjalaisista eteenpäin. Niissä se leventynyt sivukonsoli ja eteen siirretty apukuskinpenkki rajoittavat penkinkääntötilaa.

Laatikko vetristynee ensimmäisten 5000 tunnin aikana...
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: JayZ - 10.12.13 - klo:18:31
Se apukuskin jakkaran selkänoja on kyllä aina tiellä jos kopissa pitää yhtään penkkiä liikutella  :D Eli voidaan puhua ominaisuudesta. Laatikko vetreytynee kun tunnit karttuu.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Oksa - 10.12.13 - klo:19:18
noissa taitaa olla eri penkki kuin alunperin on suunnitelmissa ollu ja se jäänyt sitten päivittämättä.    moni sanoo tuosta käännöstä juuri tuota.                           miten liekö vielä muutaman sadan tunnin jälkeen se piuha poikki edelleen?
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Make - 10.12.13 - klo:19:32
Varmaankin moni yli 3,5 vuotiaan N:n omistaja vaihtaisi mielellään kirjoitustasonsa nykyiseen apumiehenistuimeen. Jos ei penkkiä käännä on apumiehenistuin parempi.
En ole N:stä edes koittanut, kuinka kääntö onnistuu. 655 olen kerran koittanut, enkä muista onko nykyisessä istuimessa muuta kuin 10o poistumiskääntö.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: kylmis - 10.12.13 - klo:19:38
Mezzo-sarjan penkkiratkaisu olisi paljon parempi kuin kumpikaan näistä uusista virityksistä. Hiukan ihmettelen, että siihen lokasuojan kylkeen ei ole osattu suunnitella kunnolla kääntyvää penkkiratkaisua. Kaikilla kilpailijoilla on parempi systeemi :(
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Oksa - 10.12.13 - klo:19:40
niin, mutta nepä eivät olekaan suomalsita työtä!"         pitäähän sitä jollain käyrää nostattaa!
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Flavor - 20.12.13 - klo:16:39
Lokasuojassa oleva ulosoton käytön nappi on melkoinen rahastus noissa, siellä on johdot valmiina, senkun kytkee mieleisensä suojatun painonapin lokariin. Suositeltava varuste vaikka ei äkkiseltään käyttöä sille keksisikään. Imupainevaunun kanssa ehdottoman kätevä.
Eipäs muuten toimikkaan. Huoltomiehen pitää laittaa ne "päälle" läppärillä. Ovat pois käytöstä mikäli nappeja ei tehtaalta tilata.
sama homma cruisen kanssa. Pätkä johtoa, katkaisija sekä läppärihoitoa..

Ei pitäs tarvitä pätkääkään johtoa mihinkään nuista...muuta kun katkaisijat kiinni, täpit ykköseks ja voila.

edit. control stopin kanssa sama homma.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: retku - 21.12.13 - klo:08:24
Kiitoksia vastauksista. Valtra on nyt vaihdettu ja saapunut paikallekin. N143 hitech 3 tuli.
Hyvin toimii, mutta pari huomiota tehnyt. Onko uudenkarheutta (ajettu 10h) vai miksi vaihteet menevät loveihinsa melko kankeasti, jopa vanhassa mezzossa meni paremmin? Ja penkin kääntö on onnetonta, eihän siinä mahdu istua millään kun ottaa jalat apukuskin penkin selkänojaan ja penkin takaosa ottaa nostolaitteiston hallintakytkimiin. Onko kukaan ratkonut näitä ongelmia vai pitäökö ne hyväksyä ominaisuuksiksi?

***penkin kääntö vaikeet noissa. se koppi on ahtaampi kuin vanha. kaikenlisäksi sieltä ei nää ulos (penkki käännettynä). surkea koppi metsäajoon.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: +250 - 21.12.13 - klo:09:57
Koneisiin pitäis ottaa lähes kaikki varusteet mitä saa.Ainuut jälkikäteen harmittavat on niitä mitä ei tullu otettua :(
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: kylmis - 21.12.13 - klo:10:17
Höpö, höpö. Perusvarusteinen traktori on ihan riittävä suurimpaan osaan hommista.
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: +250 - 21.12.13 - klo:11:23
Höpö, höpö. Perusvarusteinen traktori on ihan riittävä suurimpaan osaan hommista.
Höpö,höpö,höpö.Perusvarustellulla kukaan halua ajaa.Kyllä ainaki meillä huonomminvarusteltu yleensä jää pihaan kun hommiin lähdetään 8)
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Opelmies - 21.12.13 - klo:11:26
Höpö, höpö. Perusvarusteinen traktori on ihan riittävä suurimpaan osaan hommista.
Höpö,höpö,höpö.Perusvarustellulla kukaan halua ajaa.Kyllä ainaki meillä huonomminvarusteltu yleensä jää pihaan kun hommiin lähdetään 8)

Eikö ala pitemmän päälle rassaamaan, jos kone jää aina pihaan kun tarttis töitä tehdä? :o
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: 42 - 21.12.13 - klo:11:50
Höpö, höpö. Perusvarusteinen traktori on ihan riittävä suurimpaan osaan hommista.
Höpö,höpö,höpö.Perusvarustellulla kukaan halua ajaa.Kyllä ainaki meillä huonomminvarusteltu yleensä jää pihaan kun hommiin lähdetään 8)

Eikö ala pitemmän päälle rassaamaan, jos kone jää aina pihaan kun tarttis töitä tehdä? :o
http://www.youtube.com/watch?v=nY-TMpDu-8E
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: kylmis - 21.12.13 - klo:16:55
Höpö, höpö. Perusvarusteinen traktori on ihan riittävä suurimpaan osaan hommista.
Höpö,höpö,höpö.Perusvarustellulla kukaan halua ajaa.Kyllä ainaki meillä huonomminvarusteltu yleensä jää pihaan kun hommiin lähdetään 8)
Te olette semmosia kermaperseitä. Ei ihme, että rahat on aina loppu, kun kaikki täytyy olla viimesen päälle... ;D
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: +250 - 21.12.13 - klo:18:02
Höpö, höpö. Perusvarusteinen traktori on ihan riittävä suurimpaan osaan hommista.
Höpö,höpö,höpö.Perusvarustellulla kukaan halua ajaa.Kyllä ainaki meillä huonomminvarusteltu yleensä jää pihaan kun hommiin lähdetään 8)
Te olette semmosia kermaperseitä. Ei ihme, että rahat on aina loppu, kun kaikki täytyy olla viimesen päälle... ;D
Muttamutta,ei pohjoisilla maitotuilla rahat voi olla loppu :o
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: nakkisormi - 19.03.14 - klo:16:39
Onko etunavoissa N143 valtterissa enää rasvattavia nippoja? Entä jousittamattomassa etuakselissa? Ja mistä muualta pitää etsiä rasvattavat nipat, kuinka paljon niitä on piilossa?
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Varjo79 - 19.03.14 - klo:17:29
Onko etunavoissa N143 valtterissa enää rasvattavia nippoja? Entä jousittamattomassa etuakselissa? Ja mistä muualta pitää etsiä rasvattavat nipat, kuinka paljon niitä on piilossa?
Eiks niissä perk leen kikottimissa ole enää ohjekirjaakaan mistä moiset näkis ;D
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: zetor8045 - 19.03.14 - klo:18:16
Onko etunavoissa N143 valtterissa enää rasvattavia nippoja? Entä jousittamattomassa etuakselissa? Ja mistä muualta pitää etsiä rasvattavat nipat, kuinka paljon niitä on piilossa?
Eiks ne nipat oo 6000-sarjan hitecheihinkin jälkeen porailtu...
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: nakkisormi - 19.03.14 - klo:22:54
Onko etunavoissa N143 valtterissa enää rasvattavia nippoja? Entä jousittamattomassa etuakselissa? Ja mistä muualta pitää etsiä rasvattavat nipat, kuinka paljon niitä on piilossa?
Eiks niissä perk leen kikottimissa ole enää ohjekirjaakaan mistä moiset näkis ;D

Onhan niissä, mutta en ole jaksanut lukea... ajattelin, että täältä on helpompi kysyä  ;D 8) :-[
Otsikko: Vs: Valtran varusteista
Kirjoitti: Oksa - 20.03.14 - klo:07:40
ja vastauksia on sitten se sata erilaista, minkä mukaan meinaat sitten toimia?          täältä saa yleensä vain viihdearvoa.